motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Nitro motorvärmare DIY http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=60&t=8615 |
Page 1 of 1 |
Author: | Machman [ Thu 11 Nov 2010, 20:58 ] |
Post subject: | Nitro motorvärmare DIY |
Nu när vintern närmar sig och kylar är på annalkande kan våra metanolmotorer bli lite tjuriga att starta. Många rekommenderar hårtork, värmepistol osv men problemet är att man måste ha 220V för dessa. Jag har sett komersiella motorvärmare för kring 100$ som går på 12V dock. Kom fram till igår då jag kastade ett öga på bilen att en billampa borde passa ganska exakt in i mitten på toppen på en .21 - .28 nitromotor. Idag skred jag från tanke till handling! Du behöver: - Ölburk (behöver inte vara Mariestads, tog bara vad jag hittade ![]() - Lampa (Jag använde en H7, andra går säkert också lika bra) - Batteri (Jag tänkte använda 3S LiPo) - Verktyg, kontakt, lim och lite elkabel Attachment:
File comment: Lampan passar bra i toppen på min .28:a 1.JPG [ 164.59 KiB | Viewed 5057 times ] Attachment:
File comment: Sladden fastlödd på lampan och Deans för acken. 2.JPG [ 147.15 KiB | Viewed 5057 times ] Attachment:
File comment: Lampan fastlimmad i ett hål i botten av burken. 3.JPG [ 136.06 KiB | Viewed 5057 times ] Attachment:
File comment: Motorvärmaren sitter som hand i handske över toppen.
4.JPG [ 165.98 KiB | Viewed 5057 times ] |
Author: | Machman [ Thu 11 Nov 2010, 21:00 ] |
Post subject: | Re: Nitro motorvärmare DIY |
Jag kommer att bedriva lite högst vetenskapliga test på hur varm motorn blir och delge resultaten. Och om någon undrar om ett 3S LiPo klarar en 55W billampa så är svaret högst troligen. A = 55W / 12V, antalet ampere blir altså ca 4,6 A. Min 2200 mAh 25C ackar klarar pumpa ut 55A men att köra detta med 3S depron ackar skulle jag inte rekommendera. ![]() 30 sekunder värmning: Innan värmning: 22,4 garder Toppen: 28,2 grader Vid glödstiftet: 24 grader 2 minuters värmning: Innan värmning: 22,4 grader Toppen: 52 grader Vid glödstiftet: 38 grader 3 minuters värmning: Innan värmning: 22,6 grader Toppen: 68,2 grader Vid glödstiftet: 46,4 grader |
Author: | MickeM [ Thu 11 Nov 2010, 21:32 ] |
Post subject: | Re: Nitro motorvärmare DIY |
Åh! Perfekt ju! Är det nåt man hatar är det ju att få igång en kall metanolmotor med dragstart. Har sett nån liknande lösning på RSB med lampor, klart smart. Mer sånt! ![]() |
Author: | Machman [ Fri 12 Nov 2010, 08:12 ] |
Post subject: | Re: Nitro motorvärmare DIY |
MickeM wrote: Åh! Perfekt ju! Är det nåt man hatar är det ju att få igång en kall metanolmotor med dragstart. Har sett nån liknande lösning på RSB med lampor, klart smart. Mer sånt! ![]() Jag använder inte dragstarten längre men märkte också att startlådan blev lite slöare sist när det var 4 grader. Hade tänkte montera bort dragstarten, skaffade bakplatta och allt men mesade ur när det blev dags att slipa bort en bit av vevaxeln. ![]() Denna mojäng borde fungera bra också vid inkörning av en ny motor. För att underlätta första starten... |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |