motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=60&t=7446
Page 1 of 3

Author:  Machman [ Wed 24 Mar 2010, 22:34 ]
Post subject:  Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Tanken är att detta ska bli en mektråd med min Thunder Tiger EB4 S3 som huvudrollsinnehavare. :D
Jag har redan fixat lite som inte hann med. Men nu ska jag försöka dokumentera så mycket som möjligt.

Först ut: Byte av diff oljor!
Orginal är det fett i alla tre diffarna, även med min bristande erfarenhet så kändes det inte bra. Framdäcken "ballongade" vid gaspådrag, den drog snett, osv. Hade först tänkt köra på 5-5-2 men TS RC & Hobby hade inte 5000wt olja inne. Kom hem med 7000wt och 3000wt. Blandar man 3000wt och 7000wt 50-50 så borde det ju bli 5000wt. Kom fram till att köra detta i mittdiffen då den är enklast att komma åt ifall det inte blev bra. Fram ska det bli 7000wt och bak 3000wt. 7-5-3 ska bli en lite mer aggresiv setup men det är en beprövad setup av "proffsen" så det är bara att lära sig den hårda vägen! :D

Attachment:
File comment: Startar med bilen på bordet :)
1.JPG
1.JPG [ 828.42 KiB | Viewed 13342 times ]


Attachment:
File comment: Bromsen borttagen för att komma åt diffen.
2.JPG
2.JPG [ 809.62 KiB | Viewed 13342 times ]


Attachment:
File comment: Dags att svänga bilen upp och ner för att skruva loss diffen.
3.JPG
3.JPG [ 788.79 KiB | Viewed 13342 times ]


Attachment:
File comment: Loss kom den efter lite milt våld. Misstänker jag måste ta bort stången till gasen då jag ska ha dit den igen...
4.JPG
4.JPG [ 920.44 KiB | Viewed 13342 times ]


Attachment:
File comment: Det var blött sist jag körde... Rost... :(
5.JPG
5.JPG [ 783.01 KiB | Viewed 13342 times ]


Attachment:
File comment: Så var diffen blottad!
6.JPG
6.JPG [ 799.73 KiB | Viewed 13342 times ]


Fortsättning följer... :)

Author:  MickeM [ Thu 25 Mar 2010, 00:41 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Är det inte främre och bakre diffar du ska byta diffoljan i om du vill få bort dom där konstiga ballongdäcken i ett av framdäckeni fullfartslångsvängarna? =)

Author:  Machman [ Thu 25 Mar 2010, 08:18 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

MickeM wrote:
Är det inte främre och bakre diffar du ska byta diffoljan i om du vill få bort dom där konstiga ballongdäcken i ett av framdäckeni fullfartslångsvängarna? =)

Ja och nej typ.

Ballongdäcken kommer sig av att det fördelas för mycket kraft till framdäcken. Med tjockare olja i framdiffen borde de få mindre andel kraft. Men alla diffar samverkar, och det är mittdiffen som främst fördelar kraft framvagn-bakvagn. Eftersom det nu är fett i alla diffar som tydligen ska motsvara ungefär 1000wt viskositet skulle det bli konstigt om man smällde in 7000wt fram och inte röra de andra... För att få bättre balans byter jag därför i alla.

Author:  MickeM [ Thu 25 Mar 2010, 11:27 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Ballongdäcket var bara på ett hjul i gången.
Vill man ha mindre kraft fram?
Jag tror på bytt olja i fram och bak-diff, ej nödvändigtvis i mitt-diffen.
Iofs har jag fast 50/50 på min 1:1-bil, så kanske väldigt fet olja sku va bra i mittdiff?
Mer drivning bak = mer överstyrd och mer drivning fram = mer understyrd. Väl?

Author:  Machman [ Thu 25 Mar 2010, 13:36 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Man vill ju motverka att kraften maxas på det hjul med minst motstånd. Det är detta som inte fungerar då man får ballongdäck, då förs för mycket kraft till det/de däck som har dåligt grepp. I mitt fall vill jag överföra en andel kraft från framvagnen till bakvagnen. Var kanske otydlig innan, jag vill inte ha MER kraft bak kontinuerligt. 60-40 (fram-bak) eller nåt i den stilen kanske siktar jag på.

Ju tjockare olja, desto mer låser man diffen. Tunn olja gör att det hjul (eller fram-/bakvagn) med minst grepp snurrar.

Bakdäcken har (oftast) bäst grepp pga viktförflyttning under accelaration, dit vill man få kraft men inte för mycket för då börjar bilen dra snett då man accar. Fettet i mittdiffen som var i min bil motsvarar ca 1000wt, dvs vääldigt tunn och därför fick framdäcken väldigt stor andel av kraften. En del av detta vill jag föra över till bakvagnen men inte för mycket... typ... :D

Men som du säger, framdiffen är väl kanske det som främst orsakar ballongdäcket. Väldigt tunn olja för över kraft till det med minst grepp och det får en sjuhelsikes fart och "sväller". Men om framvagnen har mindre kraft totalt så minskar ju risken för detta också, så de samverkar...

Balanserad drivlina tror jag, därför byter jag i alla. :D

Author:  Mr X [ Thu 25 Mar 2010, 13:51 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Rallybilarna brukar köra med 40:60 och ända ner till 30:70 mellan fram och bak.

Author:  Machman [ Thu 25 Mar 2010, 20:46 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Lite bilder från både igår och idag. Mitt- och framdiffen är nu fixad. Bakdiffen ligger i skrivande stund lös. Märkte att jag skruvat loss mera än vad som behövdes, speciellt i framvagnen. Var lite klurigt att se hur bärarmar, stötdämpare osv satt fast. Man får ut fram- och bakdiffarna med att skruva ur sex skruvar. Jag hade bort betydligt flera. ;)

Attachment:
File comment: Diffen öppnad, nu ska det gammla kletet bort. Tidsödande, kletigt och framförallt tråkigt.
7.JPG
7.JPG [ 829.39 KiB | Viewed 13279 times ]


Attachment:
File comment: Diffens "interna" delar rengjorda.
8.JPG
8.JPG [ 791.94 KiB | Viewed 13279 times ]


Attachment:
File comment: Framdiffen ute.
9.JPG
9.JPG [ 878.85 KiB | Viewed 13279 times ]


Attachment:
10.JPG
10.JPG [ 827.08 KiB | Viewed 13279 times ]


Attachment:
File comment: Då det kom till bakdiffen hade jag lärt mig att man inte behöver ta ut hela huset. Halva räcker för att få ut diffen.
11.JPG
11.JPG [ 766.79 KiB | Viewed 13279 times ]

Author:  MickeM [ Thu 25 Mar 2010, 21:13 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Det märks att du har bättre kamera nu! :D Fina bilder!

En sak till... vad ska dessa bilar ha för caster, camber, toe in och out, osv?
Fel på dem kan ge en orolig bil eller nåt annat.

Var är RC-bilsägarna som kör RC-bil? Bara flygarna som kör RC-bil som pratar här. Märkligt.

Author:  Machman [ Thu 25 Mar 2010, 22:08 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

MickeM wrote:
Det märks att du har bättre kamera nu! :D Fina bilder!

En sak till... vad ska dessa bilar ha för caster, camber, toe in och out, osv?
Fel på dem kan ge en orolig bil eller nåt annat.

Jag har haft betydligt bättre ljus då jag jobbat nu, det synns också helt klart även i bilderna! Men både kameran och optiken gör ju också sitt förståss. :)

Jag har ju lite utgångslägen som jag kört på. Till förra gången jag (vi) körde hade jag sänkt den lite i framvagnen för att få bättre grepp. Men det är massor med inställningar ytterligare att testa. :D

Märkte nu också att ett kullager har rostat fast. Vattentätade kullager jamen tjena! Har det i blöt i CRC nu så får vi se hur det går.

Author:  MickeM [ Thu 25 Mar 2010, 22:22 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Machman wrote:
Till förra gången jag (vi) körde hade jag sänkt den lite i framvagnen för att få bättre grepp.

Aha, så egentligen hindrade du hjulen fram att vara i marken samtidigt pga att fjädringsvägen blev för kort/hård?
Bilen krängde ju i kurvorna pga att baken lutade (pga dess mjukare fjädring) och då nådde inte ena framhjulet i marken pga ovanstående och började ballonga? :D En teori bara...

Author:  Shade [ Fri 26 Mar 2010, 08:56 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

och en helt obrukbar tråd p.g.a alla stora bilder som tar minuter att ladda.

Author:  MickeM [ Fri 26 Mar 2010, 11:49 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Shade wrote:
och en helt obrukbar tråd p.g.a alla stora bilder som tar minuter att ladda.

Sant, mindre bilder är bättre. Även du Shade brukar lägga in enorma bilder...

Author:  Shade [ Fri 26 Mar 2010, 12:20 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

jo men inte i denna mängd. hela tråden blir ju waste.

Author:  Machman [ Fri 26 Mar 2010, 13:20 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Jag skalade om bilderna till 1280 gånger vad det nu blir. Förr skalade forumet ner de till 800x600 automatiskt men inte längre, har inte laddat upp bilder på länge. :(

Author:  MickeM [ Fri 26 Mar 2010, 23:31 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Machman wrote:
Jag skalade om bilderna till 1280 gånger vad det nu blir. Förr skalade forumet ner de till 800x600 automatiskt men inte längre, har inte laddat upp bilder på länge. :(

Förra forumet gjorde det, inte detta. Jag saknar dock den bilduppladdningsfunktionen, det vart snyggare trådar då.

Author:  vwrob [ Sun 28 Mar 2010, 10:49 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

bra tråd och fint med stora bilder så vi som ser dåligt också ser nåt :)
o så lär man sej lite om 4x4 djungel om diffoljor, tack, tack.

Author:  Machman [ Wed 23 Jun 2010, 01:48 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Mitt startsnöre gick av idag. Jag hade läst på rsb.se om de som tipsade om att byta mot ett band från persienner. Kollade på ett hemma hos föräldrarna, verkade bra. Så fram med saxen och kapa lämplig längd (de är ofta ganska långa). Var lite pilligt att byta då jag hamnade ha loss motorn, skruvarna som håller fast den ligger väl undanstuvade på "insidan" mot bilen.

Att sen byta snöret var enkelt bara man är försiktig så inte fjädern hoppar ur "koppen". Den behöver aldrig vara spänd så det underlättar oerhört mycket!

Nu är det nya snöret installerat och verkar fungera kanon. Jag har inte testat starta ännu, klockan är ju trots allt 02.45. ;)

Tyvärr blev det inga bilder denna gång. Hade så kletiga händer av metanol så ville inte pilla på kameran. Ivern att fixa det gjorde också att jag kom helt av mig. ;)

Author:  Machman [ Thu 29 Jul 2010, 19:54 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Någon som kan svara på hur i fasiken man får loss förgasaren på en metanolmotor?!?
Det sitter en skruv på "motorsidan" som håller ihop två delar som ser ut att gå in från varsitt håll. Jag har skruvat loss skruven men får inte bort de två delarna eller förgasaren... Jag har testat med milt våld, både att vrida förgasaren och sätta in en skruvmejsel i skruvhålet och trycka.

Jag håller på att fixa så bilen fungerar med startlåda. Tyvärr så kommer batteriboxen i vägen för gaslinkaget då motorn kommer lägre ned. Om jag fick snurrat förgasaren lite så skulle gaslinkaget komma högre.

Author:  MickeM [ Thu 29 Jul 2010, 20:55 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Är säkert en sån där slät axel med "kurva" i mitten.
Så när man skruvar åt så klämmer den åt förgasaren.
Borde vara bara att dra ur förgasaren (rotera) tills den lossnar.
Men det finns ju olika fästningar. Bild?

Author:  Machman [ Thu 29 Jul 2010, 21:50 ]
Post subject:  Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)

Jag tror den är tvådelad. känns så då gängorna tar först långt in.
En dålig bild på sidan med skruven. På andra sidan är det slät, den går altså inte rakt igenom.
Jag TROR att det är våld som gäller. Sätta in nåt i skruvhålet och trycka ut ena biten. Men tänkte bara fråga ifall någon sett någon liknande lösning...
Image

Page 1 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/