Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 16:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 22:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Får du ut skruven? De är släta på andra sidan. Och på den sida man kan skruva så är det antingen gängat med en mutter på, eller så är det en skruv. Man får inte ut skruven på alla motorer förän förgasaren är ute, bara den är lös så släpper förgasaren.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 22:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Hela skruven kommer ut utan problem. Ingen mutter på andra sidan. På bilden syntes skruvhuvudet, på andra sidan är det en svart slät grej som är aningen infäld jämfört med materialet runt om. Jag tror att det bara ska vara att försöka trycka ut biten som synns på den andra bilden. Jag har försökt trycka på ordentligt med att sätta in en insex i skruvhålet men den rör sig inte...

Skruven utskruvad.
Attachment:
motor1.JPG
motor1.JPG [ 152.57 KiB | Viewed 7087 times ]


Andra sidan.
Attachment:
motor2.JPG
motor2.JPG [ 158.92 KiB | Viewed 7087 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 22:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vrid på förgasaren du så lossnar den, värm annars. =)
Kolla sprängskiss så ser du hur det ser ut, om det syns.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 22:56 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Sidan 4 i detta dokument så ser du hur den sitter fast! http://www.myrcbox.com/pdf/st1/careng_28.pdf

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 22:58 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag har testat vrida också men kanske inte tillräckligt hårt... På sprängskissen syntes det inte så bra ifall de svarta bitarna (som skruven går igenom) låser förgasaren på nåt sätt.

Ska testa bruka våld på den och se.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 23:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Skruva i skruven igen och få kolven att vrida sig bara ett halvt varv.
Förgasaren lossnar bara när kolven är i rätt läge för det är urspårat i den.

Behövs inte något våld för att få förgasaren att släppa.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Thu 29 Jul 2010, 23:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Skruva i skruven igen och få kolven att vrida sig bara ett halvt varv.
Förgasaren lossnar bara när kolven är i rätt läge för det är urspårat i den.

Behövs inte något våld för att få förgasaren att släppa.

Får man bort skruven (som han gjort) så är det inget som håller kvar förgasaren.
Och jo, förgasaren kan sitta fast som tusan!!! Har vart tvungen värma nån gång.
Men jag hoppas Machman menar att den där svarta skruven/axeln inne i hålet är
borta? Och inte bara yttre skruven? Om så är fallet, då har Mr X rätt, den kan bara
vara i ett läge så lossnar förgasaren. Men oftast går dom att knacka ut/dra ut.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 07:19 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Det är en helt vanlig skruv som är ganska lång. Den är så pass lång att den inte kan vara många mm från att komma igenom. Ungefär halvvägs in börjar gängorna, på sidan med hål där man sätter in skruven är det inga gängor.

Jag läste om hur man "försluter" förgasare med kopparpasta som tydligen även ska fästa... Ska testa värma ikväll.
Denna pasta (eller motsvarande värmebeständigt för att täta med), var hittar man sånt och måste man ha det? Jag kommer också att ta bort hela dragstarten och montera dit en "bakplåt" istället. Enligt beskrivningar verkar det vara bra att smeta på tätningsmedel där...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 16:43 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Ja just ja, hade något liknande i en av mina flygmotorer. JBA, tror jag det var. Hur tusan var det jag gjorde? Har för mig att skruven i min motor bara fäste i den ena biten, så man kunde utnyttja det. Fast det funkar nog inte om de sitter fast riktigt ordentligt...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sat 31 Jul 2010, 14:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
DÅ fick jag lös förgasaren, satt som attans! Jag prövade värma men neej. Sen blev jag förbannad och hämtade en hammare, innan hade jag bankat med mjukare material. I med en insex i skuvhålet och bankade rejält ett par slag, då rubbades den och så småningom lossnade den biten. Då den kommit loss fick jag också snurrat på förgasaren. Nu borde det vara klart för start med startlåda!
Attachment:
File comment: Orginal motorfäste vs. fäste för startlåda.
1.JPG
1.JPG [ 127.28 KiB | Viewed 7047 times ]


Attachment:
File comment: Dragstarten sitter snett och tar i chassit. Jag har filat ner hörnet lite här redan.
3.JPG
3.JPG [ 121.23 KiB | Viewed 7047 times ]


Attachment:
File comment: Jag har filat ner lite i chassit där hörnet på dragstarten kommer. Brickor kommer ligga under motorfästena för att få upp motorn lite. Annars tar gasen i batteriboxen.
2.JPG
2.JPG [ 150.52 KiB | Viewed 7047 times ]


Attachment:
File comment: Förgasaren är aningen sned så gaslinkaget kommer högre upp ovanför batteriboxen.
4.JPG
4.JPG [ 140.55 KiB | Viewed 7047 times ]


Attachment:
File comment: Motorn på plats igen, nu ca 1 cm lägre än innan!
5.JPG
5.JPG [ 154.6 KiB | Viewed 7047 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Tue 14 Sep 2010, 18:31 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Dags att uppgradera till 2,4 GHz, har aldrig haft störningar eller problem med min tidigare sändare dock. Det jag märkte att man VERKLIGEN vill ha då man kör på bana är expo på styrningen. Så det blev en Eurgle sändare. Passar samtidigt på att byta ut stenålders NiMh RX-acken mot en LiPo.

Det nya som ska in till vänster, det som togs ut till höger. Den nya mottagaren har inbyggd fail-safe så den behövs inte längre heller. Den nya utrustningen vägen endast 50% av den gamla, vilket aldrig är negativt (91g jämfört med 183g).
Attachment:
radio.JPG
radio.JPG [ 152.56 KiB | Viewed 7024 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Mon 24 Jan 2011, 00:05 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Det vackra vädret idag väckte "vårkänslor", fick för mig att göra en grundlig rengörning och check av min buggy. Jag brukar spendera 1-2 timmar med att rengöra efter varje körning på banan, men nu ska det göras ordentligt så allt är tip-top när snön smält!

Attachment:
File comment: Steg ett - Plocka bort saker ur chassit så man kommer åt!
1.JPG
1.JPG [ 195.84 KiB | Viewed 6996 times ]

Attachment:
File comment: Skitigt var det här!
2.JPG
2.JPG [ 162.03 KiB | Viewed 6996 times ]

Attachment:
File comment: Efter en kvarts putsande med tandborste, papper och WD40 ser tanken och servohållaren mycket bättre ut!
3.JPG
3.JPG [ 154.85 KiB | Viewed 6996 times ]


Fortsättning följer imorgon! Nästa steg blir motorn, jag har granskat kopplingen imorgon ska motorn putsas.
Attachment:
File comment: Skitig motor.
4.JPG
4.JPG [ 168.31 KiB | Viewed 6996 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Tue 25 Jan 2011, 23:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Putsade motorn igår. Passade på att byta packning till pipan samt luftfilter när jag ändå höll på. Granskade också så kopplingen var i skick. När jag ändå håller på så har jag idag tömmt alla diffar och i med ny olja. Samt plockat loss hjullagren och putsat de. Snart kan jag börja putsa chassit, det som var den tanken från början... ;)
Attachment:
File comment: Rengjord motor.
5.JPG
5.JPG [ 134.46 KiB | Viewed 6976 times ]

Attachment:
File comment: Bordet är för litet...
6.JPG
6.JPG [ 173.06 KiB | Viewed 6976 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Wed 26 Jan 2011, 08:43 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 18 Jun 2009, 11:37
Posts: 181
Location: Lemland
Bra att du gör bilen i ordning, våren är snart här och då gäller det att vara redo.
Har själv lite småfix kvar på Xrayen så kan jag provköra den.

_________________
Clemes71@hotmail.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Thu 27 Jan 2011, 23:21 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Markus C wrote:
Bra att du gör bilen i ordning, våren är snart här och då gäller det att vara redo.
Har själv lite småfix kvar på Xrayen så kan jag provköra den.

Jodu, snart ska jag varva din fina "fancy-pants" Xray med min RTR. :lol: :P
Känns länge till säsongen ännu tyvärr... Men nu är min uppfixad och redo i varje fall! Allt är genomgånget, en framaxel var aningen sned men en ny är på inkommande som reserv.
Attachment:
File comment: Chassit urputsat! Var inte bara lite skrubbande som krävdes...
7.JPG
7.JPG [ 170.94 KiB | Viewed 6952 times ]

Attachment:
File comment: Dags att montera allt igen. Ser nästan ut som en ny bil!
8.JPG
8.JPG [ 192 KiB | Viewed 6952 times ]

Attachment:
File comment: Så var allt klart! Nya GRP Jolly däck blev det också dagen till ära!
9.JPG
9.JPG [ 156.34 KiB | Viewed 6952 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Fri 08 Apr 2011, 16:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
På vissa underlag har jag haft problem med att småstenar kilar sig fast mellan drivaxeln och hjulaxeln på bakhjulen. Detta låser bakhjulet och man måste gå fram till bilen och rulla den baklänges. Störande! Vissa tävlingsmodeller har "stänkskydd" som man fäster på bärarmen som skyddar drivaxeln, tyvärr finns inte detta till min EB4 S3. Klurade ca 1 min sen satte jag igång att fixa till egna. Ett Philadelphiaostlock, sex buntband och 10 minuter senare hade jag fixat stänkskydd!

Tyvärr inte så bra bild men tanken bakom framkommer i varje fall. :)
Attachment:
skydd.JPG
skydd.JPG [ 147.54 KiB | Viewed 6931 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Tue 03 May 2011, 20:07 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag hade fått en spricka på gummislangen som håller ihop kröken och pipan (ljuddämparen). Var ingen stor spricka men bilen började bete sig helgalet. Eftersom den tappade förmåga att skapa tryck i bränslesystemet började den gå snålt, främst på tomgång då den inte har samma tryck. Så snålt att den varva upp och kopplingen aktiverades... Full broms för att få stop på den och snabbt springa fram och strypa motorn... Inget jag rekommenderar att köra med!!!

Nu har jag en ny slang installerad!
Attachment:
1.JPG
1.JPG [ 155.74 KiB | Viewed 6913 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Mon 09 May 2011, 23:00 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Sist jag hade ut bilen var det fortfarande konstig, ville rusa och hoppade till. Jag hade samma problem gången innan, då såg jag direkt att det var ett stort hål i pipa/krök slangen. Om den får tjuvluft där så kan den inte bygga upp tryck och den går för snålt. Jag böt den biten och felet kvarstod... Märkte sen att det var gasservot som hade spel. Centrerar inte och hoppar lite fram och tillbaka. Ett nytt kinaservo går ju på 20€!!! Nee, då får det bli elkonvertering! :D

Jag har därför nu påbörjat:
Projekt budget elkonvertering

Totala budgeten ligger på 250€. Denna summa ska alltså innefatta ESC, motor, en ack (2x2S blir det), kuggar, elkonverteringskit men även alla frakter och moms! Tight, men det ser ut att gå. Att budgeten satts så tight är mest på skoj, för att se hur Hong Kong grejerna står sig, för med den budgeten är det vad som gäller!

Hobbypro Elkonverteringkit samt en uppsattning Novak pinionkuggar är bestälda från RCmart. Det övriga kommer att beställas från HobbyKing ser det ut som. Fortsättning följer... :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sat 28 May 2011, 09:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag har nu börjat! Konverteringskitet är installerat, passade bra, behövde inte modifiera något. Det är en liten plastbit som håller ett dräneringsrör som ska föra bort bränsle ifall man spiller vid tankning som man eventuellt kunde ha slipat ner ackbaljan gick dit ändå. Inga delar är modifierade så man kan byta tillbaka till metanol utan problem. Tar väl uppskattningsvis 30-60 min ifall andan faller på. Riktigt najs!

Motor och ESC finns någonstans inom Finlands gränser, borde få de på måndag. Det blev ett Turnigy 20C 4S 5 Ah (hardcase) ack till att börja med, de var så grymt billiga 22 dollar. 20C är i lägre laget men tänkte testa så får vi se. En ny kaross är också bestäld så jag slipper tejpa igen hålen i den. :)

Jag ska eventuellt fixa något mellan skruvarna som håller fast styrservot. Innan var det ju en aluplatta, servoplattan, där och det borde bli lite starkare om man har något. Det sitter dock som berget redan nu så borde inte bli några problem, får se om jag orkar. Sen borde jag hitta en liten plastlåda att sätta mottagaren i så den är bättre skyddad...

Bilder på hur långt jag hunnit.
Attachment:
File comment: 1064 gram vägde de metanolrelaterade delarna. Tror det eventuellt blir ca 100g tyngre med elgrejerna men återkommer med mera exakta mätningar.
1.JPG
1.JPG [ 161.29 KiB | Viewed 6866 times ]

Attachment:
File comment: Gott om plats för ESC framför batteribaljan. Mottagare ska inte heller bli något problem. Ovanpå styrservot siktar jag på, ska bara hitta någon lagom "burk" att sätta den i.
2.JPG
2.JPG [ 193.14 KiB | Viewed 6866 times ]

Attachment:
File comment: Här ska då motorn komma.
3.JPG
3.JPG [ 159.28 KiB | Viewed 6866 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Thu 02 Jun 2011, 10:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Nu har motor och ESC kommit! Tyvärr är ett paket i Vanda med 4S batteri och kontakter. Jag ska byta ut alla deans i mina bilar mot EC3, hatar deans. Ett paket med ny kaross är på kommande från USA, men den jag har fungerar så det är det mindre brått med.

Budgeten ser ut att hålla! Målet var ju att få allt som behövs för under 250 € inklusive all frakt och moms. Är nu uppe i 230€ och ska inte bli någon moms på de paket som nu är på kommande. Det är alltså inklusive _allt_, motor, esc, en 4S hardcase ack, EC3 kontakter, conversion kit, kylning för motorn, en hög med pinionkuggar, kaross... Ja verkligen allt som behövs. :D

Nuvarande läge:
Jag hamna att file ner tre av kylflänsarna för att få bra passform på motorn. 10 minuters jobb sen passa den perfekt. Man ser även på bilden att ESC har gott om rum. Tyvärr är det ganska ojämt under. Jag hade tänkt fästa det med endera karborreband eller dubbelsidig tejp. Men de fäster dåligt på plasten. Har testat putsa med aceton och skrubba lite med sandpapper, blev lite bättre men inte riktigt så jag litar på att det håller. Jag har nu börjat fixa ett fäste av en lexanbit, finns två hål i chassit som borde räcka för att fästa biten med. På lexanet sitter tejp/kardborreband som berget.
Attachment:
File comment: Hobbyking 150A 1/8 ESC. Klarar både sensorbaserade system och sensorlösa!
5.JPG
5.JPG [ 154.24 KiB | Viewed 6851 times ]

Attachment:
File comment: Motor på plats med en jäkligt stor kylfläns/fläkt.
4.JPG
4.JPG [ 208.83 KiB | Viewed 6851 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group