Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sat 04 Jun 2011, 00:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Nu har jag kommit längre på detta projekt!
Byggde ett fäste för fartreglaget av lexan. Tyvärr fanns det bara skruvhål i ena änden, och jag ville inte ta nya. Det sitter bra fast men sviktar lite. Åtgärdar kanske detta i senare skede. Jag har nu börjat göra en liten låda för mottagaren av glasfiberväv och epoxy, kladdigt värre.

Jag har beslutat att skippa deans-kontakter i mina bilar. Jag HATAR att löda deans. Varför utsätta sig för något man inte gillar när det finns alternativ?!? Jag har nu en uppsättning EC3 kontakter, dessa är mycket behagligare att löda och enklare att ta isär. Fartreglage och tre ackar lödda, återstår fartreglaget i Slashen.

Jag har kopplat igång grejerna på bordet hemma och motorn snurrar! Imorgon blir det testkörning på gården! :D :help:


Last edited by Machman on Sat 04 Jun 2011, 16:03, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sat 04 Jun 2011, 14:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Var nyss ut på parkeringen en sväng. Gick som tusan! Temperaturerna verkade vara ok efter 5-10 minuter, ska testa mera. Jag har ställt ner motortimingen och startgasen ett steg var och kör med ganska snäll drevning så det finns utrymme för mera fart om det behövs.

Mottagarlådan fästes ovanpå styrservot med buntband. Med nästa paket kommer kaross och antennrörs hållare så ska modifiera lådan då.
Attachment:
File comment: Blivande mottagarlåda, glasfiberväv + epoxy i tre-fyra lager. Sen gjorde jag ett lock av lexan.
6.JPG
6.JPG [ 139.64 KiB | Viewed 7646 times ]

Attachment:
File comment: Allt på plats!
7.JPG
7.JPG [ 170.03 KiB | Viewed 7646 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sun 05 Jun 2011, 17:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Då var premiärturen på bana med eldrift avklarad! Gick som tusan, dock märks det att balansen i sidled inte är riktigt bra i hoppen. Inget allarmerande dock. Körde bara en ack pga nedanstående missöden, hade med min Slash 4x4 som jag körde med sen. :)

Men ett par missöden inträffade.

- Efter 1/3 av acken gick fästplattan för bararmsaxeln av bak. Inte relaterat direkt till ombyggnaden men bilen blev ca 100 g tyngre så visst, aningen större stress lär det bli. Böt den på plats, som tur var hittade jag hundbenet (drivaxeln).
- Efter körningen märkte jag att ena skruven som håller fast motorfästet/mittdiffen hade rammlat loss och den andra skruvat ur sig. Jag hade glömt Locktight... IGEN... Fixade när jag kom hem, hade extra skruvar.
- Ena kardborrebandet som håller fast acken var för kort innan, förlängde det. Det andra var lite längre, verkade hållas. Dock inte på banan när det skumpar och hoppar. Bandet förlängdes när jag kom hem.
- Motorn gick lite i varmare laget. 71 grader efter en ack. Med tanke på att jag stannade efter 1/3 av acken för att reparera bilen i 15 minuter så gick jag ner en kugge på pinionkuggen. Finns annars en risk att man måste vänta en stund ifall man tänkt köra mer än en ack. Får testa mig fram helt enkelt, farten räckte ändå till.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sun 05 Jun 2011, 20:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
s***n va du har koll på allt det där! Du verkar påläst! :D
Det är skitbra med en så insatt här i krokarna. Är det vanligt med TT eldrivna?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sun 05 Jun 2011, 21:01 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
s***n va du har koll på allt det där! Du verkar påläst! :D
Det är skitbra med en så insatt här i krokarna. Är det vanligt med TT eldrivna?

Jag har väl läst endel och mixtrat men är inte så mycket att ha koll på. :) 70 grader på motor och esc, då ska man börja akta sig. 80 grader börjar du riskera grejerna, 90 grader, ja då ska du inte köra mera utan att vidta åtgärder. För ack så är det lite knepigare eftersom du inte kan mäta innertemperaturen men du ska kunna hålla det i handen utan problem, under 50 grader. Förutsatt att du har "rätt" motor i modellen (storlek och kv) så är det enkla sättet att få ner tempen att byta drev men även snällare motortiming och "punch control" tar ner tempen.

TT är inte så vanliga numera, i varje fall inte bland de som hänger på forum. Detta är väl för att TT inte längre har några rena tävlingsbilar, numera heter TT's tävlingsbilar Team Associated :wink: (TT köpte upp AE). Jag har inte sett någon som byggt om just EB4 S3 men TT har släppt en eldriven version EB4 G3 som är väldigt lik S3. En konvertering är ju en kompromiss, de som är gjorda för eldrift har ofta en mera optimal layout.

Men det har varit ett roligt projekt! Allt har passat bra men har ju även åkt på lite problemlösning som t.ex ESC-fästet, mottagarlåda osv. Har fått några kvällar att gå med detta. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sun 05 Jun 2011, 21:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Coolt är det i alla fall! =)
Jaså Team Associated.. mhm... visste jag inte!
Var det kit du köpte eller tips från forum eller var det nåt du räknade ut? Alltså valet av komponenter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sun 05 Jun 2011, 22:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Coolt är det i alla fall! =)
Jaså Team Associated.. mhm... visste jag inte!
Var det kit du köpte eller tips från forum eller var det nåt du räknade ut? Alltså valet av komponenter.

Motorfäste och batterihållaren var ett färdigt kit med alla skruvar osv enkom för EB4. Krävdes en liten mod för batterifästet men inget större. Frågar man på forum så säger de bara att man ska Tekin, vilket kostar typ 3-4 ggr vad jag gett för min setup. Har valt delarna själv men är inte så svårt... Ska man köra på 4S så brukar de säga att ca 1800 - 2200 kv är "lagom" om man ska köra på bana. Vissa tillverkare envisas med att säga högre kv motorer är för 1/8 buggys men märkte idag att 1900 kv som min motor är på är fullt tillräckligt! Så det är bara att ta en motor inom det spannet av rätt storlek. Sen ett lämpligt ESC för den, tar man ett 150A så är man safe, 80A räcker för det mesta (min motor har max 75A t.ex.).

Det finns många färdiga system med motor + esc men jag valde själv från HobbyKing. Riktiga lågbudget grejer men det var ju lite av hela grejen, testa se vad man kan få för en billig slant. Som sagt, 230€ för allt (Inklusive alla frakter och moms):
- motor, esc, ett 4S ack, EC3 kontakter (lösa kontakter, laddkontakt och seriekopplingskontakt), kylare till motorn, programmeringdosa, konverteringskit, 5 st piniongears (3 av dessa Novak, svindyra) , kaross, antennhållare ja t.om. lite klistermärken för karossen rymdes med.


Jag skulle säga att med mitt system så är bilen vassare än med min metanolmotor. Min metanolmotor var ju ingen monstermaskin men det är ju inte mitt elsystem heller... ;) Det svåra är dock att kontrollera kraften. Metanol är mera förlåtande att köra eftersom de är lite slöa på lågvarv. Med el har du ju ett helt annan vridmoment, gasar du för mycket ut ur kurvan så har du tokhjulspinn direkt. Man måste vara lite försiktig på gasen, vilket är svårt för det är ju SÅÅ roooligt att gasa! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sun 19 Jun 2011, 19:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Blev lite pyssel en regnig dag som denna. En ny kaross utan hål för motor och tankning. Ska klistra på några klibbor ännu bara jag bestämt mig för vilka och var... Sen ska jag förstärka kring fästhålen med glasfiber och Liquisole.

Edit:
Böt ut bilden till en när karossen är monterad. :D
Attachment:
body3-small.JPG
body3-small.JPG [ 166.38 KiB | Viewed 7567 times ]


Last edited by Machman on Tue 21 Jun 2011, 22:31, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Tue 21 Jun 2011, 22:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Karossen monterad i annan vinkel. Ackarna är aningen tjocka tyvärr så passformen är inte 100. Det blir en springa på ena sidan undertill och karossen blir aningen sned.

Jag har även bytt olja i bakdiffen och satt i ett nytt kullager. Redo för action igen. :D
Attachment:
body2small.JPG
body2small.JPG [ 217.81 KiB | Viewed 7567 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Tue 12 Jul 2011, 22:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Dags för en liten uppdatering!

Bilen gick riktigt bra, men motorn blev dock i varmare laget. Efter ett antal ackar gav ESC:en upp. Det kan inte vara för att det blivit överbelastat eftersom det ska klara 150 A kontinuerligt medan motorn klarar max 75 A. Varmt har det inte heller varit, misstänker att det är den inbyggda BEC:en som gav upp och tog lite annat med sig...

Kikar nu på ersättare, blir troligen ett Hobbywing 150 A med en Leopard 4274 2000kv motor. Ska också skaffa en kondensator som man kopplar in i mottagaren som ska jämna ut strömpikar och därmed skona BEC:en lite. Bilen borde bli ca 100 g lättare med denna setup samt att Hobbywing ESC:et är mindre så jag kan montera det på ett annat ställe för bättre viktfördelning!

Jag har nu också installerat krängningshämmare, har faktiskt kört utan sådana hittills! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 20:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Machman wrote:
Kikar nu på ersättare, blir troligen ett Hobbywing 150 A med en Leopard 4274 2000kv motor. Ska också skaffa en kondensator som man kopplar in i mottagaren som ska jämna ut strömpikar och därmed skona BEC:en lite. Bilen borde bli ca 100 g lättare med denna setup samt att Hobbywing ESC:et är mindre så jag kan montera det på ett annat ställe för bättre viktfördelning!

Sagt och gjort, ovanstående setup är nu installerad! Den nya motorn är lite större samt att det är en 4-polig motor, vilket betyder mera vridmoment. Jag har samma drevning som innan så tophastigheten ska vara samma (denna och förra motorn har i stort sett samma kv-värde) men med lägre temperatur och längre körtid. Testade nyss ute på gården, verkar lovande. 80 gram lättare samt att jag fick flyttat ESCet till sidan av bilen där motorn är, nu balanserar den bättre. Jag fixade ett fäste av träfaneer ovanpå styrservot som ESC är fäst i. Du läste rätt, trä, inte det mest exotiska materialvalet men det fanns hemma och enkelt att jobba med! :lol:

Nya däck är även monterade, GRP Cubic. De ska vara framtagna enkom för hårdpackad lera, vilket låter lämpligt för Bistorp Ring!

Attachment:
File comment: Fina förpackningar! Ovanligt fina för att vara Kina-grejer.
8.JPG
8.JPG [ 135.27 KiB | Viewed 7541 times ]

Attachment:
File comment: Uppifrån, gott om utrymme.
9.JPG
9.JPG [ 192.62 KiB | Viewed 7541 times ]

Attachment:
File comment: Från sidan, med ESC ovanpå styrservot. Jag har även installerat servoposts i alu, starkare.
10.JPG
10.JPG [ 145.29 KiB | Viewed 7541 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Tue 09 Aug 2011, 22:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
En uppdatering efter en körning förra veckan. Motorn gick grymt bra, mycket bättre drag än den förra, märkbar skillnad! Temperaturerna låg på helt rimmliga nivåer, under de kritiska 70 på motorn hela tiden. Måste experimentera lite med setup igen, jag hade för mycket grepp bak med de nya däcken och krängningshämmarna. Den började understyra ganska mycket vilket inte riktigt passar mig, jag vill ha bilen aningen lös "där bak". Den var dock lättkörd så länge man bromsade innan kurvorna. ;)

Bilen hoppade också märkbart bättre med den nya layouten. Innan lade den sig åt vänster alltid, eftersom den var tyngre på den sidan. Nu hoppade den rakt och fint!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sun 11 Sep 2011, 18:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Uppdatering!
Jag har gjort lite hål i karossen för att få lite luftflöde över motor och ESC. Efter två ackar på raken idag så låg motorn på stabila 54 grader. Man kan med andra ord pressa den mycket ännu.

Jag har även installerat en sbec (sbec = ubec, samma sak men olika tillverkare kallar de olika saker). Mitt gamla HK ESC gav upp, jag misstänker att det var den inbyggda BEC:en som gav upp.

Kopplingsschema från Castle Creations:
http://www.castlecreations.com/images/gfx-ccbec/cc_bec_wiring_diagram.jpg

Attachment:
File comment: Steg ett, lossa den RÖDA kabeln från servokontakten på ESC:et. Om din ESC inte har inbyggd BEC eller den kan stängas av så behöver man inte göra detta steg.
11.JPG
11.JPG [ 152.73 KiB | Viewed 7510 times ]

Attachment:
File comment: Ja har är det då. 24 gram, max 40V in, 5-6 V (ställbart)@5A ut.
12.JPG
12.JPG [ 130.74 KiB | Viewed 7510 times ]

Attachment:
File comment: Installerat! Lödde om batterikontakten på ESC:et så SBEC får ström får från samma kontakt.
13.JPG
13.JPG [ 151 KiB | Viewed 7510 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sun 11 Sep 2011, 20:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman wrote:
Jag har även installerat en sbec (sbec = ubec, samma sak men olika tillverkare kallar de olika saker).

Funktionen är samma mellan SBEC och UBEC, men UBEC var förut en tillverkare som gjorde BEC's, sen blev dom heta UBEC i folks mun eller va man ska kalla det.
SBEC är en switchad BEC, men det finns både switchade och icke-switchade UBEC's, så lite hm hm med dom där. =) Spela roll hur som helst. Same same! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Sun 20 Nov 2011, 15:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
EB4:an har fått lite uppmärksamhet. Ena dämparen blev lite sned i somras, den gick dock att köra med efter jag böt dämparstången. Dock var hela huset lite snett så den gick inte riktigt bra. Tog mig tiden att beställa nya, blev bara marginellt dyrare att köpa en hel uppsättning än att köpa endast husen...

Attachment:
damp.JPG
damp.JPG [ 229.92 KiB | Viewed 7435 times ]


Jag har också installerat en batterihållare från AE RC8e. Efter lite karvande i plast så passar den utomordentligt. Vikten flyttas nu längre fram, den hamna lite långt bak förut. Dessutom ett par mm lägre, så nu passar batteriet perfekt under karossen. Till råga på allt så blev bilen 11 gram lättare! :D

Attachment:
bil.JPG
bil.JPG [ 216.67 KiB | Viewed 7435 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på 1/8 metanolbuggy (TT EB4 S3)
PostPosted: Thu 17 May 2012, 22:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Röd dag idag, den spenderades med att göra nåt jag tänkt göra hela vintern med aldrig fått tummen ur. Jag böt en hop med delar, ingen av de var söndiga men slitna var de. Hade allt liggandes och tid över så... ;)

- Stötdämparna från förra inlägget kom nu äntligen in i bilen.
- Bärarmar och hjulhuggar bak som var slitna (nerslipade efter vinterkörning på IP 2010) hela förra sommaren, varje körning tänkte jag "denna gång MÅSTE de ju gå sönder" men icke. Nu glappade de så mycket så jag hade inget val.
- Drivalxlar bak, hade nya CVD hemma så slängde in de.
- Sexkant och hjulmutter. Repiga men hela. Böt till röda fancy låsmuttrar.
- Tre kullager.
Attachment:
File comment: Slitna delar
stuff.jpg
stuff.jpg [ 243.02 KiB | Viewed 7324 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group