Lite service-dags på Bajan! =)LÄKANDE STÖTDÄMPARENStötdämparens delar va ju hela, men läkt ut ca hälften av oljan. Är väl nån O-ring
som måste bytas antar jag. Har ej såna!!! Kan det vara så att O-ringarna nog håller
tätt, bara det att en rejäl volt har slagt till stöten så hårt att den pressat ut olja?
Alltså bara att skruva ihop (är rengjord) och fylla på o köra?
STYRA MERMekaniskt går det inte att ställa mer.
EPA - Bilen styr lite mer till vänster än till höger fast allt mekaniskt ser ut att vara
helt symmetriskt och det i sändaren är symmetriskt. Hm?! Går att ställa med EPA.
Hur är det på 1:8-buggys? Jag ökade från 95 till 105% EPA på bägge sidor för att
110...115 verkar vara närmare botten och det vill man inte ha.
EXPO - Hur ska man ställa expo på styrningen på en RC-bil? Hur många procent och
var? Jag har -30 nu för bättre noggrannhet runt center. Kanske man inte vill ha så
mycket?
STEERING SPEED - Steering Speed har jag till 100% åt bägge håll, dvs hastighet styra
ut och tillbaks.
Så i det stora hela så kanske det handlar om att ställa in hjulinställningarna för att
styra bättre, eller är det så enkelt att bilen inte är gjord för Bistorp ring?
HJULINSTÄLLNINGARNA!Skrev om det i ett inlägg längre upp, men nu ska jag plita ner de inställningar jag har
och försöka ändra utifrån dem så man får bättre väghållning, för det behövs!
Tittar man i manualen fattar man inte vad dom menar, för det står plus när det är
negativ camber och vice versa. Samma med lite annat också. Litar man på texten
så verkar det stämma bättre. Så jag skippar det med plus och minus när jag gör detta.
Antingen lutar det inåt/utåt osv. Nedan lite utgående från tolkning från bygganvisningen.
Jag har gått igenom vilka lägen det finns och vilka som är standard enligt bygganvisningen
samt också kollat vad jag har. Sen kommer det svåra, tolka hur bilen är att köra (några
av er har ju provat) och försöka förbättra. Väghållning vill man ju ha till Bistorp Ring,
resten är ju bara bashing så då spelar det ingen roll.
Obs, denna bil är bakhjulsdriven, inte fyrhjulsdriven.
Camber FRAMCamber ska alltid luta inåt (hjulens ovankant) på Bajan.
Ju mer det lutar, desto mindre kontakt med marken.
(Ju mindre det lutar, desto mer kontakt med marken, dvs mer fäste.)
Gäller alltså att få rätt här så man har lagom.
Finns fyra lägen på Bajan.
0 (mest Camber)
2
4 <------------ Standard <---- Har jag!
6 (minst camber)Camber BAKCamber ska alltid luta inåt (hjulens ovankant) på Bajan.
Ju mer det lutar, desto mindre kontakt med marken.
(Ju mindre det lutar, desto mer kontakt med marken, dvs mer fäste.)
Gäller alltså att få rätt här så man har lagom.
Finns 4mm att justera på Bajan, 10-14mm på ett stag och antar att ett varv = 1mm, eller 2mm)
10mm (mest camber)
11mm
12mm <---------- Standard <------ Har jag!
13mm
14mm (minst camber)Toe FRAMTänk dina egna fötter, Toe-in = hjulen (tårna) pekar in, Toe-out = hjulen (tårna) pekar ut.
Mer Toe-in ger bättre stabilitet rakt fram men sämre styr-respons.
Mer Toe-out ger sämre stabilitet rakt fram med bättre styr-respons.
Ställs med ett stags längd.
Kortare (mer toe-out)
58mm <---------- Standard! <----- Har jag!
Längre (mer toe-in)Toe BAKTänk dina egna fötter, Toe-in = hjulen (tårna) pekar in, Toe-out = hjulen (tårna) pekar ut.
Bajan har bara toe-in.
Mer Toe-in ger bättre stabilitet vid inbromsning och bättre stabilitet när man skall gasa ut ur kurvor
Mindre Toe-in ger mer styrning men mindre stablitet när man gasar på ut ur kurvor.
Finns tre lägen på Bajan:
2 grader (mindre toe-in)
3 grader
4 grader (mer toe-in) <-------- Standard! <--------- Har jag! CasterDvs hur mycket svängaxeln lutar bakåt.
Ju mer Caster, desto mer lutning bakåt.
Mer Caster ger mindre styrning utan gas in i kurvor och mer styrning med gas ut ur kurvor.
Mindre Caster ger mer styrning utan gas in i kurvor och mindre styrning med gas ut ur kurvor.
Finns tre lägen på Bajan.
1 (lutar mer bakåt)
2 <----------- Standard! <----- Har jag!
3 (lutar mindre bakåt)STÖTDÄMPARINSTÄLLNINGARSen va det ju det där med stötarna.
Oljan: Hög eller låg viskositet ger vad för egenskaper?
Fjäder: Hård eller mjuk fjäder ger vad för egenskaper?
Spänning på fjäder: Mycket eller lite ger vad för egenskaper?
KOPPLINGENDessutom en sak till... race-kopplingen på bilen hugger på rätt högt varvtal (6000rpm)
och det gör ju bilen ännu mer svårkörd. Kopplingen är original på denna SS-bil, men
det finns en lamare koppling som inte är att rekommmendera, för lite ork på lägre varv
och den kopplingen kopplar in just på lägre varv.