motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
FG SportsLine04 Porsche Carrera GT 1:5-trackbil http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=60&t=2413 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Fri 17 Aug 2007, 10:33 ] |
Post subject: | FG SportsLine04 Porsche Carrera GT 1:5-trackbil |
Det var i och för sig i fjol jag fixade ihop denna bensindrivna bil och fixade en byggtråd på annat håll. Så nu tänkte jag slänga in den hit så den är på rätt mark ![]() FG SportsLine04 Porsche Carrera GT 1:5-trackbil Jahap! Jag har ju köpt hem en tung låda nu. Och tänkte jag skulle ta det hela steg för steg. Från "Låda" till färdig bil med bilder och text och slutligen några filmer. Det är ingen RTR utan ett KIT. Alltså inte ens en byggsats. En så gott som färdigt ihopskruvad bil utan servos, mottagare osv. Jag har ingen erfarenhet av FG från förr och det skall bli kul att snoka runt denna nya jättevärld. Delar gärna med mig och ni har säkert något tips på vägen, eller kommentarer. =) ![]() (lite fel låda var det iaf... innehållet var dock rätt) Jag beställde iaf en: - FG Sportsline 04 Long chassie - Porsche Carrera GT-kaross - Luftfilter-kit - Futaba 3PM-sändare - FG 5-cell acc (5x1.2V 1800mAh) - Protech-accladdare - OFNA Micro FailSafe - 2 sprayflaskor klargult - Och så kom det med ett servo... Futaba S3305, vet ej varför Resten av det jag besällt har ej kommit än... Återkommer om det. Idag har en billackerare sett karossen och idéerna flöda. Så nu blir det att göra karossen riktigt fin. Gul? Tjaa... får se. Men detaljrikt blir det iaf. Sedan yrde idéerna... lyktor, bromsljus, blinkers, servostyrd motorhuv, omdragen bränslepåfyllning, toning, tuta, dekaler, lackade fälgar, osv... Blir nog att skaffa en annan kaross så man får köra bilen iaf. ![]() -------------------------------------------------------------------------- Helt klart nöjd med bilen. Är lite speciella med sin storlek. ARTR verkar det heta när bilen är halvt klar, Almost Ready To Run. Här kommer i alla fall några bilder när jag lyft ur den ur lådan. Precis som den kom. (det fanns mer grejer i lådan, bilder på det kommer senare). Den neonrosa tuschen är 12cm. Otroligt stabil konstruktion hela bilen!!! ![]() Luftfiltersatsen passar bra in i karossen. ![]() Den genomskinliga slangen som hänger där bak är så tanken kan "andas". ![]() Fet bil! ![]() |
Author: | WOOGIE [ Fri 17 Aug 2007, 13:13 ] |
Post subject: | |
Nice! Bildeer på karrosen? ![]() |
Author: | MickeM [ Fri 17 Aug 2007, 13:21 ] |
Post subject: | |
WOOGIE wrote: Nice! Bildeer på karrosen?
![]() Jopp, kommer... jag flyttar över tråden vartefter... |
Author: | MickeM [ Fri 17 Aug 2007, 15:02 ] |
Post subject: | |
Karossen! Ah! Jaså det är det slangen är till för! ![]() Lite bilder på karossen, en Porsche Carrera GT. Jag skruvade dit vingen och den bakre undre delen. Tror karossen är 905mm lång. Hela lexan- karossen är täckt med en tunn plastfilm. Smidigt skydd. Blir att börja fixa på den småningom, men först ska bilen på en mässa så jag slipper se den i helgen ![]() Sen blir det att tvätta noggrant. Förstod att fettet som används vid gjutningen för att karossen skall släppa lättare från gjutformen är kvar. Är det diskmedel och ett badkar som gäller månne? Sen ska jag såga sönder karossen lite. Skall ha "motorhuv" där bak så jag slipper lyfta av karossen. Finns mycket planer runt detta. Ska försöka uppdatera med något nytt varje dag. ![]() Så här såg karossen ut "Out-Of-The-Box" iaf (tuschen är fortfarande 12cm): ![]() ![]() ![]() --------------------------------------- Karossen på chassiet! Mouton: Ah, bra att veta om kofångarna. Får se vilken det blir. Förgasarfjädern får jag testa sen när jag får servot. Jag ska nog har en pipa till bilen. Vilken det blir får jag klura på sen senare. Finns ju några varianter. Måste ju veta vad den andre killen har för grejer först. =) Han har kört FG förr och han kan jag nog lära mig en del av. Katalogen har jag, helt suverän med sina 216 sidor. Thx! =) TEN: Karossen tycker jag ser riktigt slät och fin ut. Ser inte ens vågor fast jag håller upp den mot ljuset osv. Men, nog ska den slipas lite. Det tar ju inte såå länge, du har så rätt. Färgen blir knallgul av någon variant. Och hur blir den om det blir svart bakgrund? Eller vit bakgrund? Måste ju hitta någon färg som funkar mot Pactras färger. Måste ju bara haka på skalet så man får se hur det ser ut. ![]() ![]() ![]() ![]() |
Author: | pontus [ Fri 17 Aug 2007, 15:40 ] |
Post subject: | |
Snygg knallgul passar nog bra på den ![]() |
Author: | MickeM [ Fri 17 Aug 2007, 18:23 ] |
Post subject: | |
Innehållet i denna tråd är ett år gammal. Jag flyttar över den hit till Motorportalen bara, så den är lite luddig, men bilderna och viss del av texten är rätt... Den ser rätt läcker ut från vissa vinklar... fast den är genomskinlig. Blixten fick karossen att se rätt grå ut. ![]() Jag skall nog vara noggrann när jag fixar karossen. - Skära ut "motorhuven" samt hål för slutrören osv - Skära bort sneda kanterna här och där - Fixa passformen på de lösa delarna (frontspoiler, vinge, bakstycke osv - Fixa fästen och allt för huven och stabilisera karossen om det behövs - Fixa in lyktsatserna på något sätt (finns inte för denna bil, men det ordnar sig) - Vattenslipa med fint slippapper - Rengöra väl - Täcka för allt som ska täckas för (rutor och sånt) - Mellanrengöra =) - Stripa/pinstripa in en massa smått (dörrlinjer osv) - Mellanrengöra (feta fingeravtryck går inte för sig) - Måla karossen i flera tunna lager - Måla innerfärgen (svart kanske!?) - Måla allt annat som ska målas - Tona rutorna på nåt sätt (svagt) - Blir "klarglas" ovanför motorrummet och inte grått som på bilden nedan...) - Fixa dit alla detaljer (som jag inte fått än) - Måla 5-ekrade fälgarna jag inte fått än... - Osv osv.. säkert nåt jag glömt Tänkte att den ska se ut så här när den är klar: ![]() ----------------------------------------------- Eftersom bilen är på en mässa (förr i tiden) kan jag inte göra ett dugg åt den. Här är lite bilder på den bredvid en ThunderTiger MTA-4 1:8 (med 11.45cc) motor samt en Kyosho Landmax Touring Mercedes Benz DTM 1:8. Storleksskillnaden är markant! ![]() ![]() ![]() ![]() ------------------------------------------------ Allt utskuret och klart! Äntligen fick man lite tid över att skära klart och fila kanterna och fixa passformen. Blev suveränt! Stadig kaross trots att jag skar ut en stor del av den. Huven var inte ett dugg rak eller så. Kurvig var den, ingen rät vinkel. Här ses alla delarna. Bågen till vänster är stötfångaren. Huven ligger nere i mitten. Till höger om motorhuven är det nedre bakstycken där avgas piporna kommer ut. Längst till höger ligger vingen. ![]() Tejpade upp huven hur den kommer vara när den är öppen. Den går att öppna lite till så den står rakt upp. Men tejpen ville inte det. ![]() Det blir gångjärn snart. Någe specialplast (thx Pj). Och så skall det givetvis bli någon sorts huvlås. Som sedan kan utvecklas till något mer skoj. Nästa steg är få dit gångjärnen, rengöra, stripea och måla alla detalljer svarta, osv... Kommer bilder vartefter... |
Author: | MickeM [ Sun 19 Aug 2007, 10:10 ] |
Post subject: | |
Gängjärnen och "låsen" på plats! Någon sorts gångjärn för flyg passade utmärkt till motorhuven. Starka små grejer. Det svåra var att hitta 16 små skruvar. För att fästa huven snodde jag fästen från en monstertruck som jag tröttnat på. Byggde lite alu-fästen för det hela. Allt blev stabilt och bra i alla fall. ![]() Ett problem återstår, hur jag skall lyckas hålla huven öppen när jag skall starta och stoppa motorn osv. Men, problem är till för att lösas, så nog kommer jag på nåt. ![]() Jag ska nog inte såga sönder där fram också... ("bagage- utrymmet") för där är karossen inte lika styv som där bak. ![]() Men måste kolla lite.. skulle vara smidigt att tanka på nåt sätt också... humm... Lite bilder: Här ser man gångjärnen. 16mm breda i vit plast. Och en röd smal linje som visar var huven är. Inte rakt någonstans. ![]() Här ser man låsen och clipsen samt alu-bitarna. Även ett litet handtag för att lyfta huven, annars måste man krafsa i kanterna. ![]() Huven öppen. Inte ser man något skoj. Men man kommer åt allt. ![]() ------------------------------------------------ Motorhuven blir nog bra. Orsaken till att jag gjorde den är min erfarenhet med metanolarna är att man aldrig hinner få på karossen innan bilen stannar eller nåt sånt. Sen kör man runt utan skal istället och filmar man så ser det bara dumt ut. Så nu ska karossen sitta där. Fast bensinare är kända för att starta och bara gå så har jag iaf ytterligare minimerat risken av att behöva ta bort karossen ![]() ------------------------------------------ Läget idag är: - Dekalerna kom ej med karossen så jag väntar på dem innan jag börjar måla så jag inte svartkladdar dit nåt i onödan - Tror jag fått fel gul färg - Annars saknar jag fortfarande mottagaren (den troddes vara i bilen men lådan var tom ![]() - Väntar på rätt hjul (5-ekrat) - Och lite till smått --------------------------------------- Blir nog toning på bilen för att slippa se allt fult på insidan. Styrservot... Ett Hitec HS-805BB+ Mega 1/4 Scale Dual Ball Bearing Servo 0.14 sek/60 grader och 24,7kg.cm vid 6 Volt. Delarna i asken. Där ser man en Y-kabel som skall sitta mellan min accu och mottagaren. Servot hakas på mitt emellan om jag förstått rätt, för att inte sno ström genom mottagaren utan direkt från accun. Am I right? ![]() Så här såg det ut i när bilen kom. ![]() Undersidan har jag glömt bort att titta på sen jag fick bilen. En plåt... wee... hmjo. Jag passade på att skruva bort servohållaren och lite av grejerna till styrningen. ![]() Slätt! ![]() De här delarna antog jag att skulle användas... ![]() Och här var det monterat. Har ingen aaaaning om jag skruvat fast staget på rätt ställen på hornet (vita korset). Hur jag än gjorde så kan servot dra längre än vad styrningen klarar av. Det kan inte vara bra...?! ![]() Allt på plats. Lite väl krångligt tycker jag, men som tur är så är ju bara ett servo uppåtkull. ![]() |
Author: | Kamikaze [ Sun 19 Aug 2007, 10:39 ] |
Post subject: | |
Vilken tid ska vi börna... ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 19 Aug 2007, 11:51 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Vilken tid ska vi börna...
![]() Kl. 14.00 i dag söndag ![]() som det skall. Plats: Flygfältets långparkering... |
Author: | MickeM [ Thu 23 Aug 2007, 22:20 ] |
Post subject: | |
Accun på plats! 5 celler á 1.2V och en massa mAh (minns inte vad det var). Lite förvånad är jag hur kontakterna på accun skall passa någonstans!? Löser sig kanske sen, har ju inte fått mottagaren än. Lite av delarna... glömde ju några delar på bilden, men jäh. ![]() Där ser man den skumma kontakten på accun... Allt på plats. ![]() --------------------------------- Frambromsservot och mottagaren! Jag hade ju fått ett servo tidigare, ett litet Futaba S3305 som jag inte fattade varför kom med i paketet. Men det passar ju som servo för frambromsen. =) Så här ser det ut iaf... ![]() Och monterat (jäkligt irriterande att man måste montera det underifrån, dvs plocka bort en hel del för att få dit det): ![]() Och så har jag fått en mottagare! Tydligen kom det ju ingen med Futaba MegaTech 3PM-FS (Synthesized)-sändaren. Inte ens ett F133R. Men ett Futaba R153F-40 fick jag istället. Litet o löjligt! Någon som har det? ![]() ------------------------------- Accu-adaptern! Äntligen kom den... Och sen kom jag på att jag inte hade en strömbrytare. ![]() ![]() ------------------------------- Gas/bakbroms-servot! Det har också kommit. Börjar ta sig detta. Samma servo som till fram- broms som jag monterat tidigare, ett Futaba S3305. Servot... ![]() Och monterat. Dessutom funkade sändare-mottagaren, testade mot ett servo. Märkte att kabeln inte räcker till mottagarlådan. Skarv inhandlas. ![]() EDIT: Vet inte varför jag inte fortsatte flytta över datat från originaltråden på nåt annat forum jag lade upp allt på, kanske var det RSB.se som lade ner. Men alla byggbilder finns kvar och efter jag kört bilen ett tag så rengjorde jag den ordentligt (se tråd viewtopic.php?f=60&t=7531 ) och sålde den vidare (vwrob månne?). |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |