Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 18 Apr 2024, 12:29

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: FG SportsLine04 Porsche Carrera GT 1:5-trackbil
PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 10:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det var i och för sig i fjol jag fixade ihop denna bensindrivna bil och
fixade en byggtråd på annat håll. Så nu tänkte jag slänga in den hit
så den är på rätt mark :D Lite gammal copy+paste här nedan alltså...

FG SportsLine04 Porsche Carrera GT 1:5-trackbil

Jahap!

Jag har ju köpt hem en tung låda nu. Och tänkte jag skulle ta det hela
steg för steg. Från "Låda" till färdig bil med bilder och text och slutligen
några filmer. Det är ingen RTR utan ett KIT. Alltså inte ens en byggsats.
En så gott som färdigt ihopskruvad bil utan servos, mottagare osv.

Jag har ingen erfarenhet av FG från förr och det skall bli kul att snoka
runt denna nya jättevärld. Delar gärna med mig och ni har säkert något
tips på vägen, eller kommentarer. =)

Image

(lite fel låda var det iaf... innehållet var dock rätt)

Jag beställde iaf en:
- FG Sportsline 04 Long chassie
- Porsche Carrera GT-kaross
- Luftfilter-kit
- Futaba 3PM-sändare
- FG 5-cell acc (5x1.2V 1800mAh)
- Protech-accladdare
- OFNA Micro FailSafe
- 2 sprayflaskor klargult
- Och så kom det med ett servo... Futaba S3305, vet ej varför

Resten av det jag besällt har ej kommit än... Återkommer om det.

Idag har en billackerare sett karossen och idéerna flöda. Så nu blir det
att göra karossen riktigt fin. Gul? Tjaa... får se. Men detaljrikt blir det iaf.
Sedan yrde idéerna... lyktor, bromsljus, blinkers, servostyrd motorhuv,
omdragen bränslepåfyllning, toning, tuta, dekaler, lackade fälgar, osv...
Blir nog att skaffa en annan kaross så man får köra bilen iaf.

:D

--------------------------------------------------------------------------

Helt klart nöjd med bilen. Är lite speciella med sin storlek.

ARTR verkar det heta när bilen är halvt klar, Almost Ready To Run.

Här kommer i alla fall några bilder när jag lyft ur den ur lådan.
Precis som den kom. (det fanns mer grejer i lådan, bilder på
det kommer senare).

Den neonrosa tuschen är 12cm. Otroligt stabil konstruktion hela bilen!!!
Image

Luftfiltersatsen passar bra in i karossen.
Image

Den genomskinliga slangen som hänger där bak är så tanken kan "andas".
Image

Fet bil!
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 13:13 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
Nice! Bildeer på karrosen? :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 13:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
WOOGIE wrote:
Nice! Bildeer på karrosen? :wink:

Jopp, kommer... jag flyttar över tråden vartefter...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 15:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Karossen!

Ah! Jaså det är det slangen är till för! :D Var ska man låta den hänga?

Lite bilder på karossen, en Porsche Carrera GT. Jag skruvade dit vingen
och den bakre undre delen. Tror karossen är 905mm lång. Hela lexan-
karossen är täckt med en tunn plastfilm. Smidigt skydd. Blir att börja
fixa på den småningom, men först ska bilen på en mässa så jag slipper
se den i helgen :shock: Hinner inte göra något åt bilen till dess.

Sen blir det att tvätta noggrant. Förstod att fettet som används vid
gjutningen för att karossen skall släppa lättare från gjutformen är
kvar. Är det diskmedel och ett badkar som gäller månne?

Sen ska jag såga sönder karossen lite. Skall ha "motorhuv" där bak
så jag slipper lyfta av karossen. Finns mycket planer runt detta.

Ska försöka uppdatera med något nytt varje dag. :D
Så här såg karossen ut "Out-Of-The-Box" iaf (tuschen är fortfarande 12cm):

Image

Image

Image


---------------------------------------


Karossen på chassiet!

Mouton: Ah, bra att veta om kofångarna. Får se vilken det blir.
Förgasarfjädern får jag testa sen när jag får servot. Jag ska nog
har en pipa till bilen. Vilken det blir får jag klura på sen senare.
Finns ju några varianter. Måste ju veta vad den andre killen har
för grejer först. =) Han har kört FG förr och han kan jag nog lära
mig en del av. Katalogen har jag, helt suverän med sina 216
sidor. Thx! =)

TEN: Karossen tycker jag ser riktigt slät och fin ut. Ser inte ens
vågor fast jag håller upp den mot ljuset osv. Men, nog ska den
slipas lite. Det tar ju inte såå länge, du har så rätt.

Färgen blir knallgul av någon variant. Och hur blir den om det blir
svart bakgrund? Eller vit bakgrund? Måste ju hitta någon färg som
funkar mot Pactras färger.

Måste ju bara haka på skalet så man får se hur det ser ut.

Image

Image

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 15:40 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Mar 2007, 17:33
Posts: 179
Snygg knallgul passar nog bra på den :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Aug 2007, 18:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Innehållet i denna tråd är ett år gammal. Jag flyttar över den
hit till Motorportalen bara, så den är lite luddig, men bilderna
och viss del av texten är rätt...


Den ser rätt läcker ut från vissa vinklar... fast den är genomskinlig.
Blixten fick karossen att se rätt grå ut.

Image

Jag skall nog vara noggrann när jag fixar karossen.
- Skära ut "motorhuven" samt hål för slutrören osv
- Skära bort sneda kanterna här och där
- Fixa passformen på de lösa delarna (frontspoiler, vinge, bakstycke osv
- Fixa fästen och allt för huven och stabilisera karossen om det behövs
- Fixa in lyktsatserna på något sätt (finns inte för denna bil, men det ordnar sig)
- Vattenslipa med fint slippapper
- Rengöra väl
- Täcka för allt som ska täckas för (rutor och sånt)
- Mellanrengöra =)
- Stripa/pinstripa in en massa smått (dörrlinjer osv)
- Mellanrengöra (feta fingeravtryck går inte för sig)
- Måla karossen i flera tunna lager
- Måla innerfärgen (svart kanske!?)
- Måla allt annat som ska målas
- Tona rutorna på nåt sätt (svagt)
- Blir "klarglas" ovanför motorrummet och inte grått som på bilden nedan...)
- Fixa dit alla detaljer (som jag inte fått än)
- Måla 5-ekrade fälgarna jag inte fått än...
- Osv osv.. säkert nåt jag glömt

Tänkte att den ska se ut så här när den är klar:
Image


-----------------------------------------------


Eftersom bilen är på en mässa (förr i tiden) kan jag inte göra ett dugg åt
den. Här är lite bilder på den bredvid en ThunderTiger MTA-4
1:8 (med 11.45cc) motor samt en Kyosho Landmax Touring
Mercedes Benz DTM 1:8. Storleksskillnaden är markant!

Image

Image

Image

Image


------------------------------------------------


Allt utskuret och klart!

Äntligen fick man lite tid över att skära klart och fila kanterna och fixa
passformen. Blev suveränt! Stadig kaross trots att jag skar ut en stor
del av den. Huven var inte ett dugg rak eller så. Kurvig var den, ingen
rät vinkel.

Här ses alla delarna. Bågen till vänster är stötfångaren. Huven ligger
nere i mitten. Till höger om motorhuven är det nedre bakstycken där
avgas piporna kommer ut. Längst till höger ligger vingen.
Image

Tejpade upp huven hur den kommer vara när den är öppen. Den går
att öppna lite till så den står rakt upp. Men tejpen ville inte det.
Image

Det blir gångjärn snart. Någe specialplast (thx Pj). Och så skall det
givetvis bli någon sorts huvlås. Som sedan kan utvecklas till något
mer skoj.

Nästa steg är få dit gångjärnen, rengöra, stripea och måla alla detalljer
svarta, osv... Kommer bilder vartefter...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Aug 2007, 10:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gängjärnen och "låsen" på plats!

Någon sorts gångjärn för flyg passade utmärkt till motorhuven.
Starka små grejer. Det svåra var att hitta 16 små skruvar.

För att fästa huven snodde jag fästen från en monstertruck
som jag tröttnat på. Byggde lite alu-fästen för det hela.

Allt blev stabilt och bra i alla fall. :wink:

Ett problem återstår, hur jag skall lyckas hålla huven öppen
när jag skall starta och stoppa motorn osv. Men, problem är
till för att lösas, så nog kommer jag på nåt. :D

Jag ska nog inte såga sönder där fram också... ("bagage-
utrymmet") för där är karossen inte lika styv som där bak. :D
Men måste kolla lite.. skulle vara smidigt att tanka på nåt
sätt också... humm...

Lite bilder:

Här ser man gångjärnen. 16mm breda i vit plast. Och en
röd smal linje som visar var huven är. Inte rakt någonstans.
Image

Här ser man låsen och clipsen samt alu-bitarna. Även ett litet
handtag för att lyfta huven, annars måste man krafsa i kanterna.
Image

Huven öppen. Inte ser man något skoj. Men man kommer åt allt.
Image


------------------------------------------------


Motorhuven blir nog bra. Orsaken till att jag gjorde den är min
erfarenhet med metanolarna är att man aldrig hinner få på karossen
innan bilen stannar eller nåt sånt. Sen kör man runt utan skal istället
och filmar man så ser det bara dumt ut. Så nu ska karossen sitta där.
Fast bensinare är kända för att starta och bara gå så har jag iaf ytterligare
minimerat risken av att behöva ta bort karossen :D


------------------------------------------


Läget idag är:
- Dekalerna kom ej med karossen så jag väntar på dem innan jag börjar måla så jag inte svartkladdar dit nåt i onödan
- Tror jag fått fel gul färg
- Annars saknar jag fortfarande mottagaren (den troddes vara i bilen men lådan var tom :D)
- Väntar på rätt hjul (5-ekrat)
- Och lite till smått


---------------------------------------


Blir nog toning på bilen för att slippa se allt fult på insidan.

Styrservot... Ett Hitec HS-805BB+ Mega 1/4 Scale Dual Ball Bearing
Servo 0.14 sek/60 grader och 24,7kg.cm vid 6 Volt.

Delarna i asken. Där ser man en Y-kabel som skall sitta mellan
min accu och mottagaren. Servot hakas på mitt emellan om jag
förstått rätt, för att inte sno ström genom mottagaren utan direkt
från accun. Am I right?
Image

Så här såg det ut i när bilen kom.
Image

Undersidan har jag glömt bort att titta på sen jag fick bilen. En plåt... wee... hmjo. Jag passade på att
skruva bort servohållaren och lite av grejerna till styrningen.
Image

Slätt!
Image

De här delarna antog jag att skulle användas...
Image

Och här var det monterat. Har ingen aaaaning om jag skruvat
fast staget på rätt ställen på hornet (vita korset). Hur jag än
gjorde så kan servot dra längre än vad styrningen klarar av.
Det kan inte vara bra...?!
Image

Allt på plats. Lite väl krångligt tycker jag, men som tur är så är ju bara ett servo uppåtkull.
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Aug 2007, 10:39 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Vilken tid ska vi börna... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Aug 2007, 11:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Vilken tid ska vi börna... 8)

Kl. 14.00 i dag söndag :D Och det ska filmas. Hoppas allt fungerar
som det skall. Plats: Flygfältets långparkering...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Aug 2007, 22:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Accun på plats!

5 celler á 1.2V och en massa mAh (minns inte vad det var).
Lite förvånad är jag hur kontakterna på accun skall passa någonstans!?
Löser sig kanske sen, har ju inte fått mottagaren än.

Lite av delarna... glömde ju några delar på bilden, men jäh.
Image

Där ser man den skumma kontakten på accun... Allt på plats.
Image


---------------------------------


Frambromsservot och mottagaren!

Jag hade ju fått ett servo tidigare, ett litet Futaba S3305 som jag inte
fattade varför kom med i paketet. Men det passar ju som servo för
frambromsen. =) Så här ser det ut iaf...

Image

Och monterat (jäkligt irriterande att man måste montera det underifrån,
dvs plocka bort en hel del för att få dit det):
Image

Och så har jag fått en mottagare! Tydligen kom det ju ingen med Futaba
MegaTech 3PM-FS (Synthesized)-sändaren. Inte ens ett F133R. Men ett
Futaba R153F-40 fick jag istället. Litet o löjligt! Någon som har det?
Image


-------------------------------


Accu-adaptern!

Äntligen kom den... Och sen kom jag på att jag inte hade en strömbrytare. :lol:

Image


-------------------------------


Gas/bakbroms-servot!

Det har också kommit. Börjar ta sig detta. Samma servo som till fram-
broms som jag monterat tidigare, ett Futaba S3305.

Servot...
Image

Och monterat. Dessutom funkade sändare-mottagaren, testade mot ett
servo. Märkte att kabeln inte räcker till mottagarlådan. Skarv inhandlas.
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group