Följande projekt är ett riktigt långkok (nästan som 535ia's Druzhba Narodov) som har pågått sedan 2001 ungefär. Byggnadstakten kan väl beskrivas som maklig... Nåväl, objektet som den här projekttråden handlar om är iaf en östtysk torpedbåt från 70- till 80-talet. Den är helt scratchbyggd i trä från ritningar. Ritningarna är visserligen ett "kit", dvs jag har inte efterforskat dem själv utan de är köpta. Båten består just nu av ett skrov med motorer och styrning installerat. Däcket är lagt och en del av radiostyrningen är installerad. Nästa steg är att bygga själva överbyggnaden och alla smådetaljer samt göra klart radioinstallationen. Jag räknar med sjösättning tidigast om många år...
Lite bilder och annan info:
Attachment:
libelleneu-z.jpg [ 46.02 KiB | Viewed 10654 times ]
En sidoritning på hur det är tänkt att den ska se ut.
Attachment:
DSC00290.jpg [ 218.36 KiB | Viewed 10654 times ]
Så här såg bygget ut för några år sedan... Bara halva däcket är på plats här.
Attachment:
DSC00292.jpg [ 190.6 KiB | Viewed 10654 times ]
Främre däcksbrunnen. Här ska det bara vara ett lock på. Praktiskt för att komma åt radioinstallationen innuti dock.
Attachment:
DSC00294.jpg [ 188.93 KiB | Viewed 10654 times ]
Propellrarna i mässing. Den riktiga gjorde 48 knop, vi får se om dessa räcker till för det...
Info om förebilden:
Varv: VEB Schiffswerft Rechlin - Bootskörper; Peenewerft-Ausrüstung
Byggda: 30 st
Från - till: 1972 - 1977
I tjänst från - till: 1974 - 1986
Deplacement: 28 t
Längd: 18,9 m
Bredd: 4,5 m
Djupgående: 1,70 m
Motor: 2 Motoren M 50 F-7 im Bug, 1 umsteuerb. Diesel im Heck (kan nån översätta vad som menas?)
Axlar/Propellrar: 3/3
Hastighet: 48 kn
Besättning: 5 Man (1 officer, 1 underofficer, 3 matroser)
Beväpning: 2 torpedrör, 1 x 23 mm kanon ZU 23 och 2 minor
Info om modellen:
Längd:
Bredd:
Djup:
Hastighet: ?
Motor: 3x Kyosho el
Axlar/Propellrar: 3/3
Roder: 3
Radio: Obestämt, lutar mot ett hemmabygge eftersom jag vill ha varje motor på en egen kanal och skjutreglage (el. dyl.) för motorerna. En kanal för rodrena.
Just nu ligger bygget nere eftersom verkstaden genomgår en totalrenovering. Jag räknar med att verkstaden skall vara klar att tas i bruk innan midsommar...