Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 04:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Båt: Atchison
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 12:49 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Status: Sjötestad, elektronik under planeringsstadie

Då var det dags för min andra båt, U.S.S. Atchison. Baserad på "Atlanta Class Light Cruisers of WWII", skala 1:144 (samma som Quickstep), 114cm lång. Två propellrar plus en bogpropeller, de 8 stora kanonerna går att snurra på då de har varsitt miniservo. Mottagare, fartreglage etc. kommer jag att bygga själv, med den (smått optimistiska) planen att få det klart till sommaren 2009...

Liksom Quickstep är båten byggd helt från scratch, inte från någon byggsats. Letade fram en del bilder (bl.a. dessa på U.S.S. San Diego) för att få lite mera att utgå ifrån. Utifrån bilderna gjorde jag sedan lite modifikationer och tillägg. Dessutom lyckades jag hitta schema över ett kamouflage som jag använde. Jag har dock tagit mig väldigt stora friheter i byggandet av båten och gjort som jag velat (och kunnat) istället för som det kanske borde ha varit...

Bygget började direkt efter att Quickstep blivit färdig. Exakt när det var minns jag inte, men omkring millenieskiftet. Arbete låg dock nere några år då jag flyttade till Sverige för att studera. Det gör jag i.o.f.s. fortfarande, men byggandet har kommit igång ändå :D

Inte bara byggandet hade sina uppehåll, utan även fotograferandet. Så det blir ibland ganska lösryckta bilder, men...

Sommaren 2004 var läget detta. Stabilisatorerna fanns inte på ritningen, och jag bara chansade när jag satte dit dem. Ingen aning om hur stora de skulle vara, var de skulle vara...
Image

Aktern skulle enligt ritningen skulle bara vara en platt, tråkig histora. Något roligare kan man väl göra, tyckte jag...
Image

Ville inte att det skulle spricka när jag borrade och limmade...
Image

Året är nu 2007, och nu ska båten målas! Notera det svarta hålet i fören. Har satt dit en bogpropeller!
Image

Såja, snart kanske den kan komma i vattnet?
Image

Snart och snart, nu är vi inne i 2008. Målningen började närma sig sitt slut. Trodde jag, för jag bestämde mig till slut att måla om med en lite mörkare blå färg. Snablar!
Image
Image

Dessutom ville färgen krypa in under målartejpen :evil:
Image

Fick skrapa lite med en kniv. Inte världens bästa målarjobb, kanske, men det duger åt mig... i.a.f. efter att jag målat om det ljusblåa med en lite mörkare nyans...
Image

Bestämde mig plötsligt (efter att ha hittat till motorportalens forum...) att försöka få båten klar till Kanalkalaset 2008. Blev ganska stressigt mot slutet, men jag hann få nästan allt klart på utsidan av båten. Finns dock ingen elektronik i den än... Brevid ligger Quickstep och MiniRadio
Image

Men se! Den flyter, den flyter!
Image

Kör dock med min lilla hemmabyggda 2+2-kanaliga radio MiniRadio. Endast en av de två motorerna samt bogpropellern är inkopplade.
Image

Nästa steg är att designa och tillverka mottagare, fartreglage och styrkontroll för kanoner/rök/ljud. Men först skall jag göra en mindre variant åt Quickstep för att se att det fungerar...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 12:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kanske använda en mörkgrå färg med pensel längs med alla skarver
mellan blåa och ljusgråa? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 14:33 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Funderar på att måla allt under vattenlinjen svart... Inga planer på någon gränslinje, men man vet ju aldrig...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 17:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Sätt dit Lodis Register märkningar, bog märkningar och sånt.. Så ser den lite mera verklighetsbaserad ut :D

Googla lite :P

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 17:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Jo, det saknas lite detaljer... Får leta runt lite när höstmörkret satt in och se vad man kan måla dit. Och sen skall det dit lite ankare och annat krims-krams

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 17:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
marcusg wrote:
Funderar på att måla allt under vattenlinjen svart... Inga planer på någon gränslinje, men man vet ju aldrig...

Menade ju inte en 10mm tjock mörk linje, utan bara en smal smal liiiite
mörkare linje. Syns knappt på 3m avstånd, men ser bra ut nära.
Blir nog bra det där. Dessutom att den är radiostyrd gör det bara bättre.
Ingen bild på "innanmätet"?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 10:27 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Jag saknar lite credit till stackarn som fixade ritningarna till både Quickstep och Atchison... :wink:

Mycket intressant byggtråd annars! Jag skulle gärna se en tråd om dina radiobyggen med lite mera teknisk info.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 14:47 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
BlaaBMW wrote:
Jag saknar lite credit till stackarn som fixade ritningarna till både Quickstep och Atchison... :wink:

Mycket intressant byggtråd annars! Jag skulle gärna se en tråd om dina radiobyggen med lite mera teknisk info.


Ritningen till Quickstep vet jag att är din, men jag har trott att den ritning på Atchison som jag har är Patriks. Men det kanske bara är en kopia :?:

Radiofunderingarna kan nog få en egen tråd nån gång, bara jag får tid att skriva dem...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 14:51 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
MickeM wrote:
marcusg wrote:
Funderar på att måla allt under vattenlinjen svart... Inga planer på någon gränslinje, men man vet ju aldrig...

Menade ju inte en 10mm tjock mörk linje, utan bara en smal smal liiiite
mörkare linje. Syns knappt på 3m avstånd, men ser bra ut nära.
Blir nog bra det där. Dessutom att den är radiostyrd gör det bara bättre.
Ingen bild på "innanmätet"?


Det här var ju osvarat också...

Får väl prova med en liten smal svart linje, inget större jobb om jag ända ska måla botten svart. Men när ska jag hinna det, så fort jag kommer till Åland så är det ju flyga-flyga-flyga :roll:

Vad innanmätet gäller så är det inte så stor idé, har bara rafsat ihop lite grejer. Ska göra ett kretskort med kombinerad mottagare, 3x fartreglage, 3x ljudutgångar, 8x kanonkontroller, 2x rökkontroller + lite annat krimskrams. Men innan jag vågar mig på det ska jag göra en minivariant till Quickstep, för att se att mina scheman fungerar...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 15:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
marcusg wrote:
BlaaBMW wrote:
Jag saknar lite credit till stackarn som fixade ritningarna till både Quickstep och Atchison... :wink:

Mycket intressant byggtråd annars! Jag skulle gärna se en tråd om dina radiobyggen med lite mera teknisk info.


Ritningen till Quickstep vet jag att är din, men jag har trott att den ritning på Atchison som jag har är Patriks. Men det kanske bara är en kopia :?:

Radiofunderingarna kan nog få en egen tråd nån gång, bara jag får tid att skriva dem...


Nejdå, båda två är nog mina. Patrik skulle inte ta i en allierad båt med tång ens... Men du har väl kopior av dem i alla fall?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Sep 2008, 21:06 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
BlaaBMW wrote:
Nejdå, båda två är nog mina. Patrik skulle inte ta i en allierad båt med tång ens... Men du har väl kopior av dem i alla fall?


Nej det är inte mina ritningar, från den där nu upphörda brittiska ritningsfirman har jag bara ett gäng ubåtsritningar... de blev aningen sura när jag påtalade för dem i lite för skarpa ordalag att kvalitén på Scharnhorst-ritningen var kass.

Däremot får jag väl ta ansvaret för att ha kopierat upp ritningarna så att de finns tillgängliga i parti och minut på alla möjliga håll :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Sep 2008, 21:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
535iA wrote:
BlaaBMW wrote:
Nejdå, båda två är nog mina. Patrik skulle inte ta i en allierad båt med tång ens... Men du har väl kopior av dem i alla fall?


Nej det är inte mina ritningar, från den där nu upphörda brittiska ritningsfirman har jag bara ett gäng ubåtsritningar... de blev aningen sura när jag påtalade för dem i lite för skarpa ordalag att kvalitén på Scharnhorst-ritningen var kass.

Däremot får jag väl ta ansvaret för att ha kopierat upp ritningarna så att de finns tillgängliga i parti och minut på alla möjliga håll :P


Förklarar varför jag trodde ritningen var din, eftersom jag har en av dina kopior :lol:

Nej, inte sitta är och snacka strunt, iväg med mig och rita på elektroniken till Quickstep!

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båt: Atchison
PostPosted: Thu 09 Jan 2014, 20:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad hände med denna båt då? Sönderskjuten och sänkt och nergrävd, eller är den kanske klart byggd med alla detaljer? =)
Var kommer denna ljusblå ifrån? Brukar dom inte vara olika nyanser av grå?
Köps detaljerna eller byggs dom också?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båt: Atchison
PostPosted: Sun 12 Jan 2014, 17:21 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Står uppe på en hylla i verkstaden, nog ganska dammig. Funderat på att försöka få igång den igen, frågan är om jag har nåt batteri som fungerar längre.

Färgschemat är, om jag minns rätt, hämtade jag från något av de mönster som används på ett av systerfartygen. Har för mig att jag hittade lite bilder på farttyget + nån PDF-fil med färgkoder och instruktioner för hur det skulle se ut...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båt: Atchison
PostPosted: Sun 12 Jan 2014, 17:43 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
Vi borde styra upp en RC-båteftermiddag i sommar, gärna i kombination med en så kallad grillafton. Har ju inte sett detta fartyg i användning ännu, bara hört historierna om det berättas av beduiner runt lägereldar.

_________________
Druzhba narodau - sila narodau,
K shchastsiu pratsounykh sonechny shliakh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båt: Atchison
PostPosted: Sun 12 Jan 2014, 17:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
535iA wrote:
Vi borde styra upp en RC-båteftermiddag i sommar, gärna i kombination med en så kallad grillafton.

Det tycker jag ni ska göra för vem vet helt plötsligt kan det komma flera som vill börja bygga och köra rc-båtar.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båt: Atchison
PostPosted: Sun 12 Jan 2014, 18:11 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
Mr X wrote:
535iA wrote:
Vi borde styra upp en RC-båteftermiddag i sommar, gärna i kombination med en så kallad grillafton.

Det tycker jag ni ska göra för vem vet helt plötsligt kan det komma flera som vill börja bygga och köra rc-båtar.


Ja, det hade varit en trevlig sommarhappening - och R/C-båtarna kunde gott behöva lite nytt crew :)

_________________
Druzhba narodau - sila narodau,
K shchastsiu pratsounykh sonechny shliakh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båt: Atchison
PostPosted: Sun 12 Jan 2014, 20:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag hakar gärna på, är ju på tjillevippen att köpa ett fartyg... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båt: Atchison
PostPosted: Sat 19 Jul 2014, 17:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Köpte ett fartreglage för borstade motorer för ett tag sen, gjort för bil (så man även har back). Nu idag kopplade jag äntligen in det, så nu är båten redo med två aktre motorer, bogpropeller samt två roder. Lite roliga mixningar i radion också, så jag har två lägen:
1. Vänster spak styr båda motorer (gas) + bogpropeller (roder), höger styr båda roder åt samma håll (skev). Höjdkanal oanvänd
2. Vänster spak styr båda motorer (gas) + bogpropeller (roder), höger styr båda motorer, varav en reverserad. Rodren ställs automatiskt mot varandra. Teoretiskt sätt borde man kunna få aktern att gå i sidled med rätt fördelning av pådrag på de båda motorerna. Har dock aldrig provat detta i verkligheten... :D

Tyvärr får jag vänta lite innan jag kan testa just den grejen, eftersom det blev drevras under testningen av grejerna. Ena motorn varvade upp som tusan när jag slog på reglaget (neutralläge var visst inställt en bit under mitten på spaken), så det blir att köpa nya drev. Ska kika på det ikväll.

Sen är planen (liksom tidigare) att göra en egen radio för denna båt. Har dock ändrat inriktning under åren, nuvarande planen är en radio med en Raspberry Pi som grund och mottagare baserad på Arduino. Alla grejer är beställda och på väg, sen är det bara tid och prioritering som står avgör hur det blir med den saken.

Men, kan ändå provköra båten, se hur bogpropellern fungerar. Kanske beställa två extra rökmaskiner också... :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båt: Atchison
PostPosted: Sat 19 Jul 2014, 17:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Just ja, ESCen jag köpte har stöd för LiPo (dvs low bat), så numera är det LiPo i båten! :D Tur det, för mitt gamla hembyggda NiCd (som är typ 15 år gammalt) verkar ha gett upp till slut...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group