Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 07:15

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
Author Message
 Post subject: Projekt för i vinter: SISU
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 14:39 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
Plockade i helgen fram farfars gamla bygge från 1970-talet, isbrytaren SISU med längd om cirka 1 meter, djupgående 6 cm och med en vikt på 5 kg. Plywood och åter plywood! Lägg märke till de rena och öppna ytorna inuti samt den generösa "öppningen" under överbyggnaderna. Lättarbetat!

Image

Motoriserad med enkel 12v maskin samt försedd med radiostyrning 1993, flitigt använd om somrarna och därefter upplagd 2001 då delar av radiostyrningen överfördes till andra byggen.

Nåväl, nu skriver vi 2008 och projektet "Druzhba Narodov" går mot sitt slutförande. Det är dags att skaffa nånting nytt att pula med över vintern och vad skulle väl vara bättre än att sätta den gamla nestorn i skick.

Image
Image
Image

Projektet inför vintern är att...
- Snygga till skrovmålning och justera vattenlinjen
- Snygga till däcket, eventuellt byta färg till mer korrekt
- Ersätta saknade fönster i överbyggnaden (plasten på insidan har lossnat)
- Bygga om fartyget till 4 propellrar med fyra motorer; två i fören och två i aktern, som det är på riktigt.
- Två roder i aktern istället för ett
- ...?

Utmaningarna står i att...
- Behålla den enkla, rustika konstruktionen; trots avsaknaden av detaljer är fartyget ändå väldigt "tydligt".
- På något vettigt sätt flytta rodermekanismen till insidan av skrovet, som det är just nu är det inte bra; och dubbla roder kräver nästan att mekaniken flyttas.

Idéer? Tankar? Åsikter?


Last edited by 535iA on Sun 13 May 2012, 23:59, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Sep 2008, 22:03 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Aha, den här har jag hört talats om men aldrig sett på bild. Du råkar inte ha någon bild på den riktiga båten? Vore kul att se...

Så länge man lyckats uppgradera motorer och roder utan att förstöra något så är det väl bara att sätta igång! Lär bli mycket roligare att köra än med endast en motor.

Vad är det för skala på den (d.v.s. hur stor är originalet?)

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 10 Oct 2008, 17:03 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Hur går det för det här projektet? Jag har inte sett att den flyttat in i verkstaden i källaren ännu. ;)

När kommer Druzba upp som projekt här då? Vi måste ju få upp intresset för båtar lite mera. Är så mycket flyg nu... *takes cover*

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Oct 2008, 01:26 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
Nej den här släpar jag väl till torrdockan när det strategiska LÅNGKOKET vid namn Druzhba Narodov äntligen blir klar... Ska ta bilder av den när jag är hem nästa gång så ska ni få se på grejer. Juu.


Sisu, originalet:
Image

Image

Image

Image

Det ter sig som att fartygen byggdes med öppna bryggvingar men senare modifierades. Har nämligen blåkopior hemma av de ursprungliga ritningarna och där är bryggvingarna öppna. Som det ska vara. :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Oct 2008, 18:48 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Tue 01 May 2007, 14:53
Posts: 247
Location: Lemland
Kör: MB o VAG
Svenska isbrytaren Atle, Frej o Ymer (bilder av propeller osv.!) är samma klass. Svenska skiljer bara lite, militärutrustnings möjlighet som fattas från finska båtar. Bryggan är modifierat redan 2-3 gånger på dom alla.

Det var en av dom som var orginalt bygd med öpna bryggvingar men modifierades redan före leverans. Ingen av dom har varit i bruk med öppna vingar. Första levererad fartyg var Atle 1974 o sista Ymer 1977.

_________________
"klassisches Radporno aus Deutschland!"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Oct 2008, 19:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Mycket intressant sida med info och bilder, Sergey!

Det verkar ju finnas ganska mycket information om dessa båtar (är väl för att de inte är militära...?) så en ombyggnad för att göra den mera skalalik borde inte vara något problem.

Ska du gå ner till 7.4V eller behålla 12V systemet ombord, Patrik? Ska den få de främre propellrarna med?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Oct 2008, 23:37 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Tue 01 May 2007, 14:53
Posts: 247
Location: Lemland
Kör: MB o VAG
Finska marinens information är nog inte hemligt. Ända vad dom inte säger är topp hastighet på båtar. Det står på Info-skylten på Robotbåt Borgå "Mer än 34 knop".

Gjorde lumpen på Borgå, då blev jag lite intresserad av isbrytarna och när vi fick gå runt (läs: Städade) Sisu o Urho par dagar.

_________________
"klassisches Radporno aus Deutschland!"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 22:05 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
Sergey wrote:
Svenska isbrytaren Atle, Frej o Ymer (bilder av propeller osv.!) är samma klass. Svenska skiljer bara lite, militärutrustnings möjlighet som fattas från finska båtar. Bryggan är modifierat redan 2-3 gånger på dom alla.

Det var en av dom som var orginalt bygd med öpna bryggvingar men modifierades redan före leverans. Ingen av dom har varit i bruk med öppna vingar. Första levererad fartyg var Atle 1974 o sista Ymer 1977.


Här kommer lite bilder ur farfars arkiv. URHO hade iaf vid detta tillfälle öppna bryggvingar, men det kan ju vara innan den togs i drift. Bevisligen har de ju byggts om sen och jag är inte ute efter att argumentera kring faktum :) Men, man kan antaga att dessa bilder låg till grund för modellen.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

_________________
Druzhba narodau - sila narodau,
K shchastsiu pratsounykh sonechny shliakh


Last edited by 535iA on Mon 14 May 2012, 00:01, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 19:08 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Tue 01 May 2007, 14:53
Posts: 247
Location: Lemland
Kör: MB o VAG
Jooo det ser mera "vintage" alltså snyggare med öpna vingar. I praktik var den ju ganska dålig lösning väl... eller tror jag :) Sisu bygdes som skolfartyg o den behövde stor brygga när Urho är/var flaggskepp o den har flera bastun osv. grejer för presidenter, drotningar o kungar.

Kanske du ska byta namn til Urho ;) Där har varit mera kändisar o stryk har den fått ordentligt... kändisar ombord :P

Sisu har krockad med svenske brytaren Tor.

Hmm det är en miss i min morfars information om Urho. Här är den ju öppet ännu o den är från 1981. Finska Wiki säger att ändringar är gjort före leverans, 1982 och 1989.

Image

_________________
"klassisches Radporno aus Deutschland!"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt för i vinter: SISU
PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 15:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Projekt för i vinter: SISU
Oj den här båten skulle man villa följa projektet på men den är kanske klar redan.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt för i vinter: SISU
PostPosted: Sat 25 Sep 2010, 11:45 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
Mr X wrote:
Projekt för i vinter: SISU
Oj den här båten skulle man villa följa projektet på men den är kanske klar redan.


Nja. Projektet blev lagt på is (höhö, isbrytare, lagd på is höhö) i och med att BlåBMWs källare blev indisponibel då den inte var kompatibel med simbassängsverksamhet. Med detta följde att långkoksprojektet Druzhba Narodov inte blev klart enligt tidtabell och det här projektet blev skjutet på framtiden.

Jag kan ju så här som kuriosa berätta att det är en rolig båt att köra, den väger flera kilo :) Dock skulle den bli roligare med fyra propellrar eller åtminstone två i aktern.

_________________
Druzhba narodau - sila narodau,
K shchastsiu pratsounykh sonechny shliakh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt för i vinter: SISU
PostPosted: Sat 25 Sep 2010, 11:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kul med stora skalabåtar. Mer sånt. =)
Borde inte den där "on-off"-styrningen till motorn bytas mot ett fartreglage för borstade motorer? Iofs vet jag inte om det finns reversering på dem. På nåt sätt funkar det, för det finns ju i bilar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt för i vinter: SISU
PostPosted: Mon 29 Aug 2011, 00:07 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
MickeM wrote:
Kul med stora skalabåtar. Mer sånt. =)
Borde inte den där "on-off"-styrningen till motorn bytas mot ett fartreglage för borstade motorer? Iofs vet jag inte om det finns reversering på dem. På nåt sätt funkar det, för det finns ju i bilar.


Det är mer än bara on-off, det är tre farter fram och en bakåt. Icke desto mindre borde elektroniken förnyas, bara det skulle finnas tid och ork att sitta och dona. På samma gång skulle jag nog plocka i en maskin till för att göra den lite mer spännande. Skyddsjärnet under propellern kunde också tas bort, det var väl bra att ha när man körde lite oförsiktigt, men det är ju inte så snyggt.

_________________
Druzhba narodau - sila narodau,
K shchastsiu pratsounykh sonechny shliakh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt för i vinter: SISU
PostPosted: Thu 09 Jan 2014, 21:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kanske det var denna jag såg för typ 20 år sedan vid ÅSS.
Bilderna funkar ej längre. =(
Och BMW 535iA har inte setts av med de andra byggena heller:
viewtopic.php?f=59&t=4584
viewtopic.php?f=58&t=7688


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt för i vinter: SISU
PostPosted: Fri 10 Jan 2014, 00:56 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
Ja du, det är väl så att man inte riktigt hinner - och att sitta och bygga själv är inte så kul - eventuellt som pik till olika berörda parter vars båtar inte rörts på länge...

Isbrytaren står i garaget ute på sommarstugan, tyvärr inte prioriterat även om den borde få kär omvårdnad raskt.

_________________
Druzhba narodau - sila narodau,
K shchastsiu pratsounykh sonechny shliakh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt för i vinter: SISU
PostPosted: Fri 25 Apr 2014, 18:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
535iA wrote:
...och att sitta och bygga själv är inte så kul - eventuellt som pik till olika berörda parter vars båtar inte rörts på länge...

Märkt nån respons? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt för i vinter: SISU
PostPosted: Fri 06 Jun 2014, 19:02 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
MickeM wrote:
535iA wrote:
...och att sitta och bygga själv är inte så kul - eventuellt som pik till olika berörda parter vars båtar inte rörts på länge...

Märkt nån respons? :roll:


Inte den minsta. :roll:

_________________
Druzhba narodau - sila narodau,
K shchastsiu pratsounykh sonechny shliakh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt för i vinter: SISU
PostPosted: Sat 07 Jun 2014, 10:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tror inte gemensam byggplats funkar så bra idag längre med tanke på att folk har tagit på sig en massa i och med att det är så det ska vara. ;-)
Jag har dock hållit hårt på att inte ta på mig en massa utan verkligen ta mig tid att hinna med RC-grejerna (så de inte blir liggande och rasar i värde och blir oanvända, är tanken). Så för mig blir det några små korta stunder fix lite nu och då som tid kommer emellan. Det är givetvis roligare om man är fler, men om man får mer gjort när man har så mycket att prata om... Mjää... Prata och bygga samtidigt liksom. :lol: Bilderna är borta på Sisun.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group