Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 17:10

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
 Post subject: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Tue 23 Oct 2018, 19:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Projekt - Joysway 500 ROV-Boat

Jag har flugit multicoptrar och flyg med Pixhawk ett bra tag nu och tänkte prova på nåt nytt.
Eller ja, same same, men på vattnet. :lol: Hittade en "bait boat", dvs fiske-betes-båt och jag
vet inte hur den är tänkt att användas, bryr mig inte heller då jag inte kommer använda den
för fiske. Man kör väl ut den med fiskelinan (kan ha två) i hållaren bakpå och sen öppnar man
luckan och släpper ut betet/maten.

Den såg så cool ut och passar utseendemässigt som en vatten-ROV (Remote Operated Vehicle).
Jag vet inte vad man ska kalla det när den kör själv. UAV är det ju inte, eller UAS. Får klura
och googla lite på det.

Den har två motorer, inget roder. Pixhawk stöder sån styrning. Den har LED-ramps så den ska
synas i mörket, blinkar vid low bat, lyser vänster höger vid svängar. Den är förberedd för
undervattenskamera som är nedsänkbara, ingen aning hur de tänkt, okej på den. Det finns
options som fish-finder-sonar också. Den drivs idag med en 9,6V 5000mAh NiMH-ack och
2.4GHz RC-sändare av samma modell man har till RC-båtar och -bilar. Kommer inte använda
det systemet. Wifi nåt option finns det också.

Torrkörde den på "bordet" och allt funkar finfint. Den går väldigt tyst. Den ska ju inte skrämma
fiskarna. Kanske jag testkör den nere vid vattnet vid tillfälle och ser hur den beter sig.

Det jag kommer göra är att plocka ur det som inte ska användas. Jag vet inte vad det är
för grejer man ska ha för att styra motorerna, men det löser sig. Finns fartreglage för ändamålet.
Kanske räcker med medföljande ack. Sen ska det i en Pixhawk med GPS/Compass, PM, RC-länk,
säkert nån videolänk också för att se rakt ner i vattnet. LED-ramper under vattnet. Tänkte man
kunde fota/filma rakt neråt. Ska bli sonar också, finns 110m-sonar-paket som funkar bra med Pixhawk.
Den "pingar" botten X-antal ggr i tidsenheten och loggar det i Pixhawken som sedan tas ut till
Excel och sen som CSV in i ett program jag sett att de använder för att skapa coola djup-bilder.
Måste väl ha lite FPV på den också på ovansidan.

Vad tror ni om detta? =)
Vad kan man ha för nytta av den?
Förutom sonar-mätt bottendjup och fota botten där det går.

Lite specifikationer på det som berör (bait-boat-joxet skippar jag):
- Hastighet: Sanslösa 1,2 m/s utan last
- Svängradie: 1 m
- Batteritid: 1,5h kontinuerlig körning med 5000 mAh-acken
- Last: Klarar utan problem 500 gram bete, så det jag ska ha i ska gå bra
- Längd: 556 mm
- Bredd: 240 mm
- Vikt: 1650 g (körklar utan last)
- Säkert nåt mer intressant...

Attachment:
IMG_2330.JPG
IMG_2330.JPG [ 181.84 KiB | Viewed 9815 times ]


Attachment:
IMG_2331.JPG
IMG_2331.JPG [ 177.64 KiB | Viewed 9815 times ]


Attachment:
IMG_2332.JPG
IMG_2332.JPG [ 147.44 KiB | Viewed 9815 times ]


Attachment:
IMG_2333.JPG
IMG_2333.JPG [ 113.27 KiB | Viewed 9815 times ]


Attachment:
IMG_2334.JPG
IMG_2334.JPG [ 99.39 KiB | Viewed 9815 times ]


Attachment:
IMG_2335.JPG
IMG_2335.JPG [ 101.59 KiB | Viewed 9815 times ]


Attachment:
IMG_2336.JPG
IMG_2336.JPG [ 171.81 KiB | Viewed 9815 times ]


Attachment:
IMG_2337.JPG
IMG_2337.JPG [ 266.87 KiB | Viewed 9815 times ]


Attachment:
IMG_2338.JPG
IMG_2338.JPG [ 135.28 KiB | Viewed 9815 times ]


Attachment:
IMG_2339.JPG
IMG_2339.JPG [ 137.74 KiB | Viewed 9815 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Sat 27 Oct 2018, 07:36 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Fränt. Jag har ju skaffat riktig båt nu så du får väl komma till Vårdö eller ev Eckerö i sommar å testa lite då :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Sat 27 Oct 2018, 09:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Fränt. Jag har ju skaffat riktig båt nu så du får väl komma till Vårdö eller ev Eckerö i sommar å testa lite då :)

Låter som en plan! Bara det inte är vågor, då lär den väl försvinna. =) Den är ju bara 50-60 cm. ;-) Borde vara klar då med Pixhawk iaf.
Funderar på om jag ska provköra den nu först, eller plocka isär den med en gång för att komma vidare.
Om jag väljer provköra så behöver man ju ha en hämtbåt. Måste fundera på detta. Eller om jag testar i marinan utanför mig mellan bryggorna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Sun 25 Nov 2018, 19:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Någon här som är insatt i Side Scan Sonar? Lite sugen på skaffa en sån.
Det finns ju för vanligt bruk, en sonar monterad under båten och sen en "skärm".
Men jag vill ju inte ha en skärm i båten utan på land om det går. Noll koll. Än.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Sun 25 Nov 2018, 23:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Givarna är ganska dyra och det går att få ut bild på paddan från ekolodet.

https://www.sonarwars.com/best-fish-fin ... the-money/

Men om du ska ha det på en rc-båt så där har jag noll koll.

Eller så drar du bara en Deeper smart sonar efter rc-båten och får allt i telefonen, Lowrance fishunter fungerar säkert också.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Sat 01 Dec 2018, 14:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tack för tipsen. Det blir nog inte att dra något efter, har sett att de monterar sensorn under båten och en sån skulle funka fint. Problemet är väl att jag inte vill ha annat än sensorn och en länk till land på båten. Priserna tycker jag är humana ändå med tanke på vad man får. Ett komplett kit runt 500€ +/-- några hundringar beroende på vart det barkar. Men men, då är det en kabel från sensor till enhet med skärm. Får klura vidare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Wed 19 Dec 2018, 21:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klurat lite mer... Hittat några tillverkare och kommit på att det finns flera olika sätt att "titta ner".

Sorter:
- Fishfinders
- Down Imaging Sonar
- Side Imaging Sonar <- Sån ska jag ha!
- 360 Imaging & Scanning Sonar

Tillverkare verkar det finnas bland annat följande:
- Garmin
- Lowrance
- Humminbird
- Finns det fler?

Nästa steg är att se vad dessa har för grejer och vad man sen kollar på för nåt för att sålla vidare.
Måste väl fara runt till de åländska säljarna och se vad de erbjuder också. Vilka har? Kalmers? Byggis båt? Fler?

Vet i dagsläget inte om det går att ha sonarn på båten och sen en "länk" till land. Kanske med Wifi (kanske måste riktas för att få användbart avstånd).
Annars blir det väl att köpa en komplett och sätta allt på båten. Den ska ju logga så man får ut allt efteråt. Kan ju sätta en FPV-kamera att titta på skärmen med vanlig FPV-videolänk till land. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Wed 16 Jan 2019, 19:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag var faktiskt till Kalmers och pratade med en väldigt hjälpsam människa där.
Sade vad jag behövde och han ringde runt och fick bättre bild av vad jag borde skaffa.
Nu minns jag ju inte allt som sades då, skrev upp... men det var nån sensor med enhet
som inte var så stora men hade allt jag behövde. De flesta system har ju en massa
grejer som i alla fall inte jag behöver. Det var inte en sidescan utan nån totalscan det
handlade om. Typ 3D-foto av botten. Så bara jag får lite tid över ska jag kolla upp
detta lite närmare och sen kanske det blir beställning. ;-) Och då blir det att montera
för att testa. För det ändamålet är båten klar (som RC), men planen är att montera
elektronik och dator så den kan styra själv. Rullar på, sakta...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 09:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Första tanken var att köra den i vatten för att se hur den beter sig (i vår). Sen riva den för att byta ut nuvarande system mot ett med Pixhawk, GPS osv hela köret och sedan få den att köra bra med det. Sedan blir det att montera FPV-kamera och FullHD-kamera samt LED-ramper mot botten för att FPV-köra och filma/fota mot botten. Steget efter det blir att montera en totalscan-sensor, men beroende på vad som införskaffas så får jag se om det går att göra på denna lilla båt. De är inte så tunga, men det kan bli för tungt ändå, så jag får se detta sen. Kan alltså bli att denna båt stannar som "fota/filma mot botten, men Waypoint-styrd om man så vill"-båt som jag gör anvisningar till så folk kan låna och använda... (?) och det blir att skaffa något större för scanning av botten. Ett problem är ju att jag inte har någon hämtbåt för testerna. Och totalscan får man inte köra i annat än insjöar, men det är ett senare problem. Jag bygger den för att det är utveckling och kul att testa, den kommer bli som ett verktyg så om nån får tillstånd att använda den, nice!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Mon 04 Mar 2019, 01:05 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Hur går det med denna?
Du måste ju vara klar snart ;)
Har funderat lite själv på vad jag skulle vilja ha med en sådan.
Tänker att man skulle kunna sjösätta den från fritidsbåt och den får iväg före och mäter upp en plats man tänkte ankra vid.
Att den får iväg och mäter djup och filmar snabbt över vattenytan för att visa hinder och ev andra båtar i området.
Så den skulle behöva vara rejält snabbare än egen båt.
Den ska gärna ha tillräcklig drifttid så man hinner dit och tillbaka med en mätning mellan, och så ska den ha tillräckligt med drifttid så man hinner ladda ett nytt batteri under tiden den är borta.
Och gärna att man skulle kunna föra över bilder och djupdata via telemetri


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Mon 04 Mar 2019, 20:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hehe... jag tror jag har för många RC-projekt, hade glömt denna. Men jag såg den igår faktiskt när jag lyfte på lite grejer på ett byggbord... :lol:
Jag tänkte nog prova den i vatten först och se hur den beter sig. Dvs inte nu.
Jag har tillgång till en beg APM 2.6 men jag vet inte om en sån klarar senaste versionen av ArduBoat eller vad det nu heter.
Ska det vara Pixhawk så har jag ju ingen ledig just nu, eller jo, jag har flera st som jag "typ aldrig använder", men den skulle helst få vara liten.
Så jag tänkte helt enkelt provköra först, sen skruva isär den, SEN beställa grejer när jag vet vad som får rum i den. Klokast så.
Vad gäller själva sensorn så borde jag väl köpa en sån när som... då får man se vad den väger, hur den fungerar, storlek mm.
Men största problemet är egentligen hämtbåt... och problem nummer två när jag har totalscannern i bruk... får endast användas i insjöar.

Ditt ändamål, absolut! Bara bygga det. =) En snabb båt... hur fort ska den gå då? Hur snabbt går din riktiga båt? Fart drar ström, men båtar drar ju inget jämfört med flyg tror jag? Kamera på båten = guppig bild, så bygg stort med gimbal. Annars vet jag inte hur långt bort man får köra med RC-båt? Och hur det är med LOS och spotters mm. Det skulle inte förvåna mig att det kommer bestämmelser i vårt nollvisionssammhälle som förstör även detta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Mon 04 Mar 2019, 21:07 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Hehe... jag tror jag har för många RC-projekt, hade glömt denna. Men jag såg den igår faktiskt när jag lyfte på lite grejer på ett byggbord... :lol:
Jag tänkte nog prova den i vatten först och se hur den beter sig. Dvs inte nu.
Jag har tillgång till en beg APM 2.6 men jag vet inte om en sån klarar senaste versionen av ArduBoat eller vad det nu heter.
Ska det vara Pixhawk så har jag ju ingen ledig just nu, eller jo, jag har flera st som jag "typ aldrig använder", men den skulle helst få vara liten.
Så jag tänkte helt enkelt provköra först, sen skruva isär den, SEN beställa grejer när jag vet vad som får rum i den. Klokast så.
Vad gäller själva sensorn så borde jag väl köpa en sån när som... då får man se vad den väger, hur den fungerar, storlek mm.
Men största problemet är egentligen hämtbåt... och problem nummer två när jag har totalscannern i bruk... får endast användas i insjöar.

Ditt ändamål, absolut! Bara bygga det. =) En snabb båt... hur fort ska den gå då? Hur snabbt går din riktiga båt? Fart drar ström, men båtar drar ju inget jämfört med flyg tror jag? Kamera på båten = guppig bild, så bygg stort med gimbal. Annars vet jag inte hur långt bort man får köra med RC-båt? Och hur det är med LOS och spotters mm. Det skulle inte förvåna mig att det kommer bestämmelser i vårt nollvisionssammhälle som förstör även detta.

Jag hade tänkt mig en toppfart på 15-20knop (30-40km/h)
Min båt går som mest 10 knop :)
Nu är jag inte direkt intresserad av att köra den fpv utan den skulle få gå autonomt till bestämd plats, köra några vändor för att logga djup och vända tillbaka för att föra över informationen till datorn på egen båt.
Videon är egentligen bara intressant när den har kommit fram till ankarplatsen, och där är det oftast lugnt vatten (iaf de platser jag söker upp)
Jag tror en rc båt drar mer än ett flyg då det är större krafter som verkar emot, vatten och stötar.
Med båtar har jag inte sett några bestämmelser alls med. Men collision avoidance vore bra ifall det visar sig vara en båt eller något i vattnet man söker av.
Sen anser jag att jag skulle vilja ha en enkelskrovsbåt, gärna med v-botten och spetsig upptill så den är instabil uppochnedvänd. Ett katamaranskrov kan ju vara lika stabil uppochner som upprät


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Tue 05 Mar 2019, 19:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En liten båt klarar inte mycket vågor, så en konstruktion som armbågar sig genom vågor utan att ge upp är att föredra i så fall. Eldriven utan lufthål. Mina körningar kommer vara på näst intill platt vatten mest så katamaran är perfekt som är platt och stabilt. Går det vågor, inga mätningar. =)

Hur skulle collision avoidance göras? Menar du som med multicopter en krans av avståndsmätare? Den borde i så fall vara ovanför vågor och i nån gimbal? Annars ser den vågor stup i kvarten. Intressant bygge. =) Den kör väl samma väg som du tänkt köra så du vet att det är fritt fram på djupet?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Tue 05 Mar 2019, 20:07 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
En liten båt klarar inte mycket vågor, så en konstruktion som armbågar sig genom vågor utan att ge upp är att föredra i så fall. Eldriven utan lufthål. Mina körningar kommer vara på näst intill platt vatten mest så katamaran är perfekt som är platt och stabilt. Går det vågor, inga mätningar. =)

Hur skulle collision avoidance göras? Menar du som med multicopter en krans av avståndsmätare? Den borde i så fall vara ovanför vågor och i nån gimbal? Annars ser den vågor stup i kvarten. Intressant bygge. =) Den kör väl samma väg som du tänkt köra så du vet att det är fritt fram på djupet?

Min fritidsbåt har fribord på 1,3 meter så båten bör ändå vara ganska liten ~1meter för att kunna sjösättas hyffsat bekvämt. Gärna mindre.
Sen tänkte jag att under sin transport till mätområdet så gör det inte så mycket att den studsar runt på vågorna, den ska ju inte köras fpv utan autonomt.
Med collision avoidance tänkte jag att den bara skulle vara aktiverad när den är framme vid mätområdet så den inte går på badare och annat bös i vattnet som kan skadas eller vara alltför intresserade av båten.
Vet dock inte hur sensorerna klarar av saltvatten och smällarna den skulle få ifall båten flyger över vågorna i 20 knop :)
Tänker att den ska vara rejält robust för att tåla stryk.
Men det skulle nog vara ett system likt för drönare med en krans med sensorer.
Den behöver nödvändigtvis inte följa exakt samma rutt som egen båt utan den kan gått ta snabbaste vägen fram. Och tanken är inte att den går direkt framför båten för att mäta djup, utan ska snabbt köra till mätområdet, mäta upp vald yta och den skynda sig tillbaka till egen båt


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Sat 02 Nov 2019, 14:05 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Hur går det med denna numera?
Leker fortfarande med tanken på ett ardurover projekt


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Sat 02 Nov 2019, 19:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den blev liggande pga för många projekt just nu och att jag inte har hämtbåt.
Tänkte först testa som den är (det kan man säkert göra i år än), sen Pixhawk till våren, sen fota neråt med LED-ramper under ytan.
FPV säkert också. Samt införskaffa sonar för mapping, men det undrar jag om denna lillknodd orkar med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Sat 30 Nov 2019, 13:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Såg en scanning (ekolods) på västra hamnen och blev lite sugen på fundera vidare på denna... men är väl provkörning som en är först som gäller. Hm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Tue 25 May 2021, 20:28 
Offline
Ny

Joined: Tue 25 May 2021, 20:08
Posts: 1
Had this unit installed by my marine repair shop so I turned it on today (inaugural trip) and easily navigated through the start-up and operation process seamlessly. Love being able to view graphics in the sun and the accuracy of the unit. https://fishvantage.com/best-fish-finder Very sturdy all-metal construction, much heavier duty than I was expecting. Had a small corner of the boat's (tracker 170) driver console to mount a sonar, much too small for the helix 7 I wanted to install, this fit the bill perfectly. We'll see how it holds underuse on a lake that can get pretty rough.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - Joysway 500 ROV-Boat
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 20:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jaha, en spambot eller liknande har ju lagt in en riktigt givande kommentar för denna byggtråd. :roll:

Håller på går igenom all RC jag har... börjar med båtarna.
Jag vet inte vad jag tänkte när jag köpte denna, eller jo, jag hade ju en plan. Men att sätta denna i vattnet och sen skicka ut den... om nåt händer, vad gör jag då? Har ingen hämtbåt. Kanske måste ha en till RC-båt för det. Men om det är alger i vattnet så fastnar bägge. Kanske ett långt snöre. Hm hm. Nå, jag har inte givit upp än. Ska laddas och prova i vatten som RC-båt först. Det där med fiskeline- och fiskmatsjoxet struntar jag blankt i. Sen Pixhawk... Iofs kan jag säkert testa i en bassäng kom jag på nu, har en sådan till förfogande för tester. Dock är den inomhus, så inget för GPS-testerna

Sommar-status 2023:
Har ej kört denna än, måste väl göra det i sommar bara det finns hämtbåt och vattnet är lugnt. Sen EFTER det är gjort, nån gång, så ska jag plocka isär den och se hur jag kan ansluta en Pixhawk till den för att göra den självnavigerande och bekanta mig med båtfunktionerna i ArduRover. Sen...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group