MickeM wrote:
Jag har också nåt Vasa-skepp i liknande storlek i trä från 50/60-talet, skrovet byggt och diverse annat smått. Inget jag byggt eller rört, men det finns i nån garderob nånstans. Ska bli kul följa. Bra nybörjarskepp...
Hittade! =) Den jag har är en Billing Boats NR. 440 från 70-talet. Skala 1:75, ca 60 cm lång. Mahogny-skrov och däck. Måste väl lägga upp en till tråd med lite bilder vid tillfälle.
Detalj-kitet har jag dock inte, den med alla kanoner, metallgrejer och snören o grejer. Skrovet är färdigbyggt på 70-talet... sen har jag för 20+ år sedan byggt lite detaljer, mäster o sånt som påbörjats. Idag är man lite mer skillad så det borde gå få ordning på härken. Man blir ju rädd när man ser hur riggen ser ut på färdiga bilder.
EDIT: 17 mars 2024... min är skala 1:100, inte 1:75, heter tydligen också 440 men är 57 cm lång + bogspröt/mast. Väldigt förvirrande att googla på. Man hittar samma ask som jag har när man söker på 440 och enligt "internet" är det en 1:75. Framtiden för den? Går ju att få klar om man söker reda på "fittingskitet" med alla kanoner, figurer osv.