Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 16 Apr 2024, 22:05

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Båtbygge: Norden
PostPosted: Wed 03 Dec 2014, 23:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Image

Billing Boats - Norden T.78

BÅTBYGGE
Med mitt jobb så är det en otroligt bra avkoppling jämfört med flyg, helikoptrar och multicoptrar.
Det blir också en sorts hantverk eftersom det inte bara är att limma ihop delar.
Jag byggde ju en bogserbåt förut. Jag gav mig på en liten rackare för att då skulle chanserna öka att bli klar.
Jag fick ej tag på RC-grejer till den men den blev hyllklar. Och så hamnade den mitt i allt på en bokhylla i ett
kontor hos en förmedlare av just bogserbåtar. Roligt! =) Dit blev den, kanske kommer "hem" igen.
Hur som helst, det kom en beställning på en till båt. Okej!? Men det lät hur som helst kul.

KRAV
Dock hade jag mina krav:
- Ca 10 cm längre än förra bygget (öka längden lite grand för att inte ta sig an för stort projekt),
- Inte fiskebåt
- Jag tålde inte segel
- Det skulle vara träbygge
- Det skulle vara en RC-båt (trots hyllbehovet)
Det blev nästan helt tvärtom...
- Den blev mindre än bogserbåten...
- Det BLEV en fiskebåt!!!
- Den har segel...
- Det var i alla fall ett träbygge!
- Jag trodde det var en RC-båt, men det är omöjligt få till nåt sånt i denna konstruktion. WTF! Det var ju en hyllvärmare!

Hur som helst. Den kommande ägaren fick ändå välja bland byggen jag kände att var passliga som nästa båt.
Det blev Billing Boats "Norden". Liten nybörjarmodell som passade mina träkunskaper tänkte jag.

SPECIFIKATIONER
- Träbygge
- 34,5 cm lång (liten jäkel)
- Skala 1:30

HISTORIA
The Norden is a typical coasting vessel as can be seen sailing the waters along the Western coast of Denmark.
This boat type was originally built in about 1930 by local shipbuilders in the small Danish towns of Klitmøller and
Vorupør , and represented a considerable improvement of the boats of the time. Since then, no appreciable
changes have been made, althrough the boats have become a few feet longer and now have a wheel house
under cover.
The Norden is a stable and seaworthy vessel. Its rather round design limits the speed to approx. 6 knots.
The vessels are still used for fishing, although emphasis is now on seine fishing, with fish pots and
angling used only as occasional sources of extra income.
Weather permitting, fishing starts early in the morning and continues all day. The boats are lowered and
raised be means of an electric winch, with wires embedded in a block firmly anchored a good distance
from shore.
Before being hauled ashore, the boats are sailed as far up on the beach as the waves can push them.
The winch hook is then attached to the bow irons for hauling.
The boats are lowered aft first, although with strong onshore winds the boats are turned on lowering, so that
the bow faced the waves. This is a difficult and often quite dangerous operation.


Jag kommer att bygga den som den ska vara byggd, men kommer med färger ge den en personlig touch så
att jag i alla fall gillar dess utseende. Danska båtar var just den blå som den är, på Åland var de vita.

Attachment:
IMG_0219.JPG
IMG_0219.JPG [ 76.57 KiB | Viewed 12990 times ]


I lådan låg en massa "smulor". Laserskuret, massa pinnar o småskräp.

Attachment:
IMG_0221.JPG
IMG_0221.JPG [ 77.09 KiB | Viewed 12990 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 23:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget har fortskridit med den lilla jäveln!

Nybörjarmodell är nog vad det är, men det är ändå "hantverk" som gäller.
Inte bara att limma ihop. Svårt är det inte. Nästa båt planeras redan...

Spanter... men på ett annorlunda sätt. Det var när man monterade dessa delar
som man märkte att båten inte är gjord för RC. Nåja, ska ju som sagt bli hyllvärmare.
Attachment:
IMG_0222.JPG
IMG_0222.JPG [ 112.73 KiB | Viewed 12968 times ]


Använt Medium CA-lim för det var det enda jag hade som fick plywood att fastna i plywood.
Attachment:
IMG_0223.JPG
IMG_0223.JPG [ 99.45 KiB | Viewed 12968 times ]


Kaos ja, men för att få nåt att hända så struntar jag i manualens gång och bygger på allt samtidigt.
Attachment:
IMG_0224.JPG
IMG_0224.JPG [ 111.45 KiB | Viewed 12968 times ]


Förberett diverse delar och småbyggen för målning.
Attachment:
IMG_0225.JPG
IMG_0225.JPG [ 59.33 KiB | Viewed 12968 times ]


Målar olika färger samtidigt, då går det mer undan.
Attachment:
IMG_0281.JPG
IMG_0281.JPG [ 93.13 KiB | Viewed 12968 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Tue 09 Dec 2014, 10:35 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Här går det undan för själva bygget är ju inte riktigt upplagt som ett traditionellt båtbygge... lite snabbare när man inte behöver börja med att såga virke, men den blir nog snygg i en bokhylla. Det viktiga är att inte slarva, lägg tid på detaljer ... du är ju noggrann så det blir nog bra.
För RC så kan du ju såga ut innerdelen i spanten och kölen (eller i detta fall "centerväggen" ) så får grejorna säkert rum. Lite förvånad är jag när du börjar bordläggningen med det översta bordet ... normalt börjar man från kölen, då är det enklare att få till formen på bordläggningsplankorna ... eller är dom färdig utskurna i satsen ?

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Tue 09 Dec 2014, 16:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Här går det undan för själva bygget är ju inte riktigt upplagt som ett traditionellt båtbygge... lite snabbare när man inte behöver börja med att såga virke, men den blir nog snygg i en bokhylla. Det viktiga är att inte slarva, lägg tid på detaljer ... du är ju noggrann så det blir nog bra.
För RC så kan du ju såga ut innerdelen i spanten och kölen (eller i detta fall "centerväggen" ) så får grejorna säkert rum. Lite förvånad är jag när du börjar bordläggningen med det översta bordet ... normalt börjar man från kölen, då är det enklare att få till formen på bordläggningsplankorna ... eller är dom färdig utskurna i satsen ?

Japp, nybörjarmodellerna är uppbyggda på detta sätt, hemskt förenklat.
Alla plywood delar är laserskurna. Bara att snygga till och slipas till rätt vinklar och passform. Många flyg-kit idag är laserskurna. Det är först på proffsnivåerna det bara är en ritning och en lista på vad man behöver köpa för skivor och lister. ;-) Där är du, int jag.
Noggrannheten är större på de delar som syns, det som inte syns så är jag inte lika toknoggrann med, men det är inte så mycket sånt.
Det hade nog gått att göra om till RC-båt, men men... den ska på hyllan. =)
Översta spanten är egentligen av annan typ än de riktiga borden, den är 1mm tjock bara och mycket högre, typ staketet eller va det nu heter. Första egentliga bordet blir direkt under, och sen fortsätter man. Så skulle det vara på denna enligt anvisningen, annars hade jag aldrig fått borden snyggt på slutet. :-o
Borden är inte färdigskurna, de måste formas. De var väldigt tjocka och nästan omöjliga böja med vattenånga/hett vatten. Men det går att "mjukkknäcka dem" och det funkade. =)
Har kommit längre, lägger upp mer bilder vid tillfälle.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Wed 17 Dec 2014, 22:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Målas!

Har nog byggt vidare lite nu och då...

Man ska nog vara vän med penslar och färg.
Medans bordläggning sker så målas och byggs det på annat.
Målningen tar rätt mycket tid det med av bygget.
Lite röda bojar och annat här...
Attachment:
IMG_0403.JPG
IMG_0403.JPG [ 115.96 KiB | Viewed 12935 times ]


Inte så många bilder tyvärr på bygget av hytten, men här börjar den närma sig.
Den är gjord i trä. Byggd och målad i rätt ordning (min ordning).
Attachment:
IMG_0404.JPG
IMG_0404.JPG [ 81.87 KiB | Viewed 12935 times ]


Bordläggning med Medium CA! ;-)
Man kan se hur hytten tar form i bakgrunden.
Tror jag höll på med fönsterlisterna.
De två halvorna är lite udda tänk, men det funkar för detta.
Attachment:
IMG_0405.JPG
IMG_0405.JPG [ 105.91 KiB | Viewed 12935 times ]


Fortsättning av bordläggning samtidigt som jag även limmade ihop halvorna.
Attachment:
IMG_0406.JPG
IMG_0406.JPG [ 106.29 KiB | Viewed 12935 times ]


Och sedan dess har mer hänt... Har bordlagt klart och slipat ytan så att den
sedan med färg ska se ut som den är glasfiberklädd, dvs lite robust yta.
Vartefter så målar jag ytorna så allt ska se slitet ut, inte nån ny fiskebåt detta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Sun 21 Dec 2014, 23:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte, hur sa du att man skulle ha behandlat borden till bordläggningen? Jag provade kokhett vatten, men de spricker otroligt lätt då, precis som att årsringarna upplöses. Bäst var att med nageln trycka in jack medans man böjde. Tog man i för mycket så hörde man hur det knäcktes till utan att det gick av och då kunde det vara kört längre fram när man skulle fästa. Lite sent nu, men kan ju bli fler båtar... =)

Hur som helst så ska ju denna båt se lite gammal o sliten ut, tror jag... Det är denna look på skrovet jag tänkt mig: http://upplevbjare.se/wp-content/upload ... ggande.jpg Fast denna inte är plastad som tex denna: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ckholm.JPG


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Sun 21 Dec 2014, 23:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
På riktiga båtar basar man borden med het ånga.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Mon 22 Dec 2014, 09:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Atte, hur sa du att man skulle ha behandlat borden till bordläggningen? Jag provade kokhett vatten, men de spricker otroligt lätt då, precis som att årsringarna upplöses. Bäst var att med nageln trycka in jack medans man böjde. Tog man i för mycket så hörde man hur det knäcktes till utan att det gick av och då kunde det vara kört längre fram när man skulle fästa. Lite sent nu, men kan ju bli fler båtar... =)

Hur som helst så ska ju denna båt se lite gammal o sliten ut, tror jag... Det är denna look på skrovet jag tänkt mig: http://upplevbjare.se/wp-content/upload ... ggande.jpg Fast denna inte är plastad som tex denna: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ckholm.JPG

Med en vattenkokare med lämplig pip och spärrad termostat/överhettningsskydd så blåser det ut ånga genom pipen och så värmer man virket i ångstrålen medan man försiktigt böjer undanför undan ... du kan komma hit nån dag så kan jag visa. Det är självfallet skillnad på träslag men furu och ek går åtminstone väldigt bra.
Attachment:
Ångpanna och överhandsfräs II 06.05.2014.JPG
Ångpanna och överhandsfräs II 06.05.2014.JPG [ 136.27 KiB | Viewed 12917 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Mon 22 Dec 2014, 11:07 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Ska båten läggas i vatten sen och kolla om den är tät eller ska den enbart vara på bokhyllan.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Mon 22 Dec 2014, 14:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har ju böjt trä förr, men detta trä var tjock och skört. Vet ej varför de valt det för. Det knäcks lättare än andra virken.

Kamikaze, den blir på hyllan endast, på ett kontor hos en som förmedlar båtar (bogser o fiske o pråm osv) o entreprenadmaskiner.
Den ska bli att se så verklig ut som jag kan med min erfarenhet idag. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Tue 23 Dec 2014, 08:23 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Har den kultändare? (motoratrapp menar jag).

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Tue 23 Dec 2014, 13:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Har den kultändare? (motoratrapp menar jag).

Fiskebåten Norden (som denna tråd handlar om)? Nopp. Skulle den ha det skulle den inte synas, är ju täckt bygge. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Thu 25 Dec 2014, 23:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har kommit så långt att jag håller på målar skrovet nu, blir precis som jag kommer vilja ha det. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Sun 28 Dec 2014, 09:47 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Men man kan ju se på bilden att den har ett stuprör till avgasrör så det satt nog en kula i den fast den inte syns :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Sun 28 Dec 2014, 12:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Men man kan ju se på bilden att den har ett stuprör till avgasrör så det satt nog en kula i den fast den inte syns :wink:

Ah, jo den har ett mindre avgasrör jo. =) Inte tänkt på vad det är för motor i den, kan mycket väl vara en kultändare.
Kultändare har jag startat och kört med på riktigt, i livbåt full med folk. Lite udda motor, 0 rpm vid tomgång. Ljudet är fränt. Finns väl en bunt båtar på Åland med kultändarmotor.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Fri 02 Jan 2015, 22:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skrovet börjar bli klart för målning!

Lite pyssel kvar på skrovet och måla några varv till så är det färdigt för däck och få dit alla detaljer (de flesta är klara).
Båten ska ju inte se fabriksny ut, ska ju se lite sliten ut.

Bordläggningen på plats, behöver lite putsande till.
Attachment:
IMG_0421.JPG
IMG_0421.JPG [ 90.43 KiB | Viewed 12826 times ]


Målat första varvet med bottenfärg (förtunnad) så att man ser skavankerna bättre och spacklat igen några hål.
Sen slipar man lite och med skalpell kan man få dit konturerna av bordläggningen.
Attachment:
IMG_0422.JPG
IMG_0422.JPG [ 113.81 KiB | Viewed 12826 times ]


Målade ett varv förtunnat blått. Ser lite slarvigt ut allt, men det blir nog bättre.
Kommer bli en list mitt i det blå också. Kanske målat vitt mellan det röda och det blå (blandning mellan de två olika blå).
Fruktansvärt fota det blå. Helt omöjligt få rätt nyans, det blå vart överexponerat hur jag än gjorde.
Det röda ser mörkare ut än vad det är.
Attachment:
IMG_0435.JPG
IMG_0435.JPG [ 116.15 KiB | Viewed 12826 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Sat 03 Jan 2015, 15:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Skrovet börjar bli klart för målning!

Lite pyssel kvar på skrovet och måla några varv till så är det färdigt för däck och få dit alla detaljer (de flesta är klara).
Båten ska ju inte se fabriksny ut, ska ju se lite sliten ut.

Målat första varvet med bottenfärg (förtunnad) så att man ser skavankerna bättre och spacklat igen några hål.
Sen slipar man lite och med skalpell kan man få dit konturerna av bordläggningen.
Attachment:
IMG_0422.JPG

Attachment:
IMG_0435.JPG


Jag tycket det ser rätt bra ut nu när trästrukturen syns ordentligt inklusive lite skavanker som alltid finns på en bruksbåt. Du skall vara försiktig så att du inte får på ett för tjockt färgskikt som tar bort trästrukturen ... då blir det nog blankt och fint men det ser "plastiskt" ut och livet i strukturen försvinner. Eventuellt kan bottenfärgen vara lite tjockare/täckande men ovan vattenlinjen skall nog virket i bordläggningen synas tydligt.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Wed 04 Feb 2015, 22:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Jag tycket det ser rätt bra ut nu när trästrukturen syns ordentligt inklusive lite skavanker som alltid finns på en bruksbåt. Du skall vara försiktig så att du inte får på ett för tjockt färgskikt som tar bort trästrukturen ... då blir det nog blankt och fint men det ser "plastiskt" ut och livet i strukturen försvinner. Eventuellt kan bottenfärgen vara lite tjockare/täckande men ovan vattenlinjen skall nog virket i bordläggningen synas tydligt.

Japp, strukturen blir nog kvar, jag hade planer på få den att se lite "plastad" ut, dvs så som många är på riktigt. Det är inte vackert, men dom ser ju ut så. =) Jag tror jag hittar nåt mellanting för att få behålla dragen av träet. Bygget stannade upp lite pga väldigt intensiv period med multirotorer... och att jag vart lite uttråkad av att skära skårorna snygga inför målning på hela skrovet... nåja. =) Det närmar sig fortsättning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Fri 01 May 2015, 12:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Redo för färglager 2

Målade ett varv, sedan vart det en stund med skalpell för att få fram "plankorna" så det ska se bra ut.
Se bild nedan. Och efter det vart det målat varv 2 med blåa färgen (som är typisk dansk eller om det
var norsk fiskebåtsfärg). Inte med på bild. Målade även vitt tidigare på insidan, där brukar det vara
plastat så det liknar ju en del. Ska ju se lite slitet ut överallt. De brukar vara trä ovanför vattenlinjen
och glasfiber (plastat) under. Ska försöka få till det så det ser ut så. Gammal använd fiskebåt ska inte
blänka, skina och vara slät. =) Det är tacksamt när man bygger, råkar man "förfula" något i misstag så
kan det vara hemåt. :-D

Nästa steg är måla blått ett eller två tunna varv till. Sen blir det den röda bottenfärgen. Steget efter
det är att lägga däcket samt få dit reling, propeller, roder, smådetaljer på skrovet osv. Och efter det
ska hytt och sånt på plats.

Attachment:
IMG_0679.JPG
IMG_0679.JPG [ 129.77 KiB | Viewed 12664 times ]


Attachment:
IMG_0680.JPG
IMG_0680.JPG [ 60.57 KiB | Viewed 12664 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Båtbygge: Norden
PostPosted: Sat 02 May 2015, 09:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Däcket lagt

Däcket ska vara en bit från relingen, fixar det sen med skalpell så det blir rätt form.
Har väl inte lagt ut bilder på hytt och lite annat tidigare, se nedan. Det mesta ska
få sig en dust av "weathering" också, båten ska ju inte se ny ut. Och så är det ett
drös detaljer kvar...

Attachment:
IMG_0682.JPG
IMG_0682.JPG [ 93.19 KiB | Viewed 12655 times ]


Attachment:
IMG_0683.JPG
IMG_0683.JPG [ 55.2 KiB | Viewed 12655 times ]


Attachment:
IMG_0684.JPG
IMG_0684.JPG [ 80.67 KiB | Viewed 12655 times ]


Attachment:
IMG_0685.JPG
IMG_0685.JPG [ 60.77 KiB | Viewed 12655 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group