Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:20

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Sat 17 Oct 2015, 10:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygge - Deans Marine Yarra

Eftersom pråmen (28 cm), Norden (34,5 cm) och Myra (ca 45,7 cm) blev klara så är det nästa size som gäller, Yarra (ca 58 cm).

Köpt från Deans Marine i England http://deansmarine.co.uk (som skickar momsfritt och snabb leverans samt professionell e-postdialog).
Och det blev en Yarra bogserbåt http://deansmarine.co.uk/shop/product_i ... ts_id/2725

Skala 1:48
Längd 58 cm
Bredd 18,5 cm

Material
Glasfiberskrov och en massa plastdelar i märkliga färger och plastmaterial jag aldrig sett förut. EN trädel. En hel del metalldetaljer.
Kvaliteten på plast- och metalldelarna är lite konstig. De verkar vara gjutna, men ändå handgjorda. Ungefär som gjutna delarna
skulle vara ihopsmälta. Blir nog bra, men ser som sagt konstigt ut. Alla platta plastdelar är laserskurna. Något som kanske inte
funkat så bra, plast smälter så alla delar sitter ändå fast. Tanken vad god. :-) Det står att plastdelar är 3D-printade och det kan
nog stämma på en hel del delar (i sex olika gröna färger). Dekaler också.

Har man brått kan man bygga denna båt rätt fort känns det som. Bryt ut delarna, fixa till dem lite, limma fast dem, måla allt, klart.

RC
Beställde också motorer och ledade axlar, så denna ska också förberedas för RC, man vet ju aldrig. Dvs två motorer som kanske
går att köra individuellt samt två eventuellt individuellt servostyrda roder. Sen kanske man får dit lantärnor eller nåt. Roterande
radar, får se får se.

Färger
Kommer nog bli svart skrov med röd botten och vit linje. Däck vet jag inte än, inte den där röda som Deans Marine använder,
överbyggnaden blir nog inte klarvit utan något mattvit eller mattbeige eller nåt (se bilden nedan). Inte populärt med klarvit
överbyggnad eftersom det är jobbigt soliga dagar (i verkliga livet alltså). Se bild nedan på eventuell målning. Båter är ju inte
direkt vacker... men bogserbåtar är ju intressanta. Stor motor, robust båt. Den lär väl hamna på en hylla denna också... ;-)

Historien om originalet
Det är en hamnbogserbåt, 90 fot, "Twin Screw Berthing Tug", Byggd i Carrington Slipways Ltd i Tomago N.S.W. i Australien och
designad av Barnes & Fleck Pty Ltd Naval arkitekter. Mellan 1972 & 1980 så byggdes 14 av dessa små kraftiga bogserbåtar för att
arbeta vid den Australiska kusten. De specialicerades för att assistera "berthing operations" vad nu det är av stora lastfartyg.
Yarra är känd för att ha de största motorerna i minsta skrovet. Det finns flera varianter beroende på hur målet var att använda
bogserbåten.

Två bilder på Yarra som någon byggt (Deans Marines bilder lockade inte, denna ser mer verklighetstrogen ut):

Attachment:
Yarra1.jpg
Yarra1.jpg [ 86.87 KiB | Viewed 9830 times ]


Attachment:
Yarra2.jpg
Yarra2.jpg [ 50.7 KiB | Viewed 9830 times ]


Och paketet kom 9 oktober 2015 och innehöll följande:

Attachment:
IMG_0858.JPG
IMG_0858.JPG [ 64.01 KiB | Viewed 9830 times ]


Attachment:
IMG_0859.JPG
IMG_0859.JPG [ 118.2 KiB | Viewed 9830 times ]


Attachment:
IMG_0860.JPG
IMG_0860.JPG [ 70.92 KiB | Viewed 9830 times ]


Nästa steg:
- Gå igenom delarna
- Planera bygget
- Invänta ledigt byggbord för vinterns terapi :mrgreen: har ju några andra byggen och projekt på gång också...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 16:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Nästa steg:
- Gå igenom delarna
- Planera bygget
- Invänta ledigt byggbord för vinterns terapi :mrgreen: har ju några andra byggen och projekt på gång också...

Check på dem.
Bygget är startat.
Ett eget bord under byggtiden löser allt. :lol:
Kommer göra som jag gjorde med de andra båtbyggena, bygger och målar på flera saker samtidigt.
Kommer vara hyllvärmare när den är klar men görs "sjöduglig".
Till skillnad mot "Myra" ska denna inte se ny ut, ska se lite sliten och vara "weathered".
Klar? Nog tar det väl ett halvår eller så...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Sun 31 Jan 2016, 23:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Borde ju skriva lite info eller visa nån bild... har hållit på över 10 h redan med denna.
Slipat och fixat till en massa delar, limmat en massa, slipat en massa, byggt osv.
Gillar när man kan hålla på med över 10 småbyggen samtidigt. Blir väl så att det mesta byggs
klart var för sig och så målas grejer. Sen börjar det monteras ihop och snyggas till.
Massor med delar är 3D-printade, men kvaliteten är lite udda. Vissa delar är inte så
bra "alignade" vid sammangjutningarna och så är de blanka som om de varit med om för
hög temperatur efteråt. Vissa är väldigt klibbiga också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Sun 10 Apr 2016, 10:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna knatas det på med lite nu och då. Håller på med 100+ bitar samtidigt... limmas, slipas en hel del. Inget målande än. Fortfarande förbryllad över de olika plastmaterialen. Vissa är klibbiga och spröda (yttersta lagret bara), visa är hårda och torra. Men det blir nog bra när det blir klart. Ser hopp i tunneln eller va man brukar säga om ljuset.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Sun 25 Sep 2016, 20:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna har jag inte rört sedan i våras. Byggbordet behövdes för flygen. Men det är färger på väg hem!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Wed 30 Nov 2016, 00:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nå, färgerna kom för ett tag sedan, men vad hjälpte det, flygen tog platsen.
Men före det så hann jag fixa lite (se bilder nedan) och efter det också.
Fördelen med såna här byggen är att man kan hålla på med så många olika
saker samtidigt medans det torkar osv. Skulle man ta sig tiden kan man nog
sitta många timmar i sträck och bara bygga. Byggbordet snart tomt så jag
kan fortsätta.

Här är två bilder från januari... =)

Attachment:
IMG_0995.JPG
IMG_0995.JPG [ 126.31 KiB | Viewed 8152 times ]


Attachment:
IMG_0997.JPG
IMG_0997.JPG [ 117.48 KiB | Viewed 8152 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Sun 14 Oct 2018, 09:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Oj, snart två år sedan jag uppdaterade i denna tråd. Borde göra nåt på den... Det bromsade upp när jag behövde borra och slipa i glasfiberskrovet samt göra träarbetet för ställningen. Slipdamm är den gemensamma nämnaren. Dags skaffa en tyst industridammsugare som klarar dammet, var skaffar man en bra lagom stor sådan?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Sun 17 Mar 2019, 21:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Byggt ställningen klar så den duger tills den ska slipas o målas samt få gummilister och gummifötter.
Har även förberett skrovet för Dremeln (massa hål och slipa kanter samt insida under reling).
Också börjat fixa vidare på de små olika delarna som ska monteras, samt överbyggnaden mm.

Attachment:
IMG_7452.JPG
IMG_7452.JPG [ 102.12 KiB | Viewed 6174 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Fri 05 Feb 2021, 01:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Sportlovet börjar närma sig och Yarra skriker bygg mig klar. :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Fri 05 Feb 2021, 21:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Sportlovet börjar närma sig och Yarra skriker bygg mig klar. :D

Bara jag får PT-19 färdigslipad (bara jag kommer ihåg gå ut till "verkstan") så ska Yarra upp på det bordet för att få allt glasfiber slipat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Sun 13 Mar 2022, 20:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Håller på går igenom all RC jag har... börjar med båtarna.
Denna står fortfarande i "verkstaden" och väntar. Den är i alla fall nästa objekt där som jag ska ta itu med, måste få ut utemöblerna först, blev lite trångt där... :lol: Ska göra glasfiberskrovets alla hål klara med Dremel (gillar inte när det dammar glasfiber).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Sun 12 Jun 2022, 08:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Håller på går igenom all RC jag har... börjar med båtarna.
Denna står fortfarande i "verkstaden" och väntar. Den är i alla fall nästa objekt där som jag ska ta itu med, måste få ut utemöblerna först, blev lite trångt där... :lol: Ska göra glasfiberskrovets alla hål klara med Dremel (gillar inte när det dammar glasfiber).

Fick lite tid över för nån vecka sedan och fick klart en massa i "verkstan" så dök denna upp i hörnet, lyftes fram, tog på mig skyddsglasögon samt skyddsmask, Dremeln i högsta hugg och kapade ut hålen i skrovet så gott jag kunde med kapskivan. Sen insåg jag att jag måste leta efter alla Dremel-verktyg för en kapskiva kommer man inte långt med när det ska snyggas till. Var köper man dessa olika kapskivor, slip-grejer osv som ska vara i Dremeln? Jag minns inte var jag köpte min Dremel ens, kanske det var på Mattssons i Godby...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - Deans Marine Yarra
PostPosted: Fri 06 Jan 2023, 16:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Yarra är nu äntligen inomhus i värmen!

Efter en timme i "verkstaden" med Dremel mm så har jag nu tagit upp alla hål klart och snyggat till dem samt slipat en del av det som ska slipas på skrovet, så pass mycket att skrovet nu är inomhus i värmen så jag kan fortsätta bygget! :-D Eller, det blir finslipa hålen och allt som ska finslipas på skrovet eftersom jag inte såg så bra med mask och skyddsglasögon. Sen ska insidan av skrovets översta delar spacklas så diverse småhåligheter och sånt fylls upp och sen slipa ner det lite så det blir jämnt. Men vad ska man spackla med? Glasfiberskov är det, men skrovet är inte gjort av glasfiberväv, utan en massa lösa trådar och det är inte genomskinlig "epoxy" utan nåt vitt hårt. Gelcoat på utsidan. Jag har ingen aning vad som är nästa steg, måste plocka fram alla grejer och se. Jag har redan byggt en del på det andra förr i tiden.

Här ser man hur ytan ser ut på insidan.
Det stod att man skulle slipa ner ytan ca 40 mm ner på insidan och sen skulle man spackla.
Inte orkade jag slipa ner en massa mer, svårt hålla i det där skrovet när man slipar så man ser vad man gör.
Så jag spacklar istället och slipar det, inte alls lika hård yta hoppas jag.
Hålet (samtliga) ska snyggas till med en finare fil för de är lite ojämna hela högen.
Attachment:
(1).JPG
(1).JPG [ 130.77 KiB | Viewed 2380 times ]


Det vita, det är alltså gelcoaten?
Här ser man att ytan runt hålet inte är finfin kvalitet, men det är ju en bogserbåt så "imperfections" är väl nåt man måste tillägga manuellt hur som helst.
Attachment:
(3).JPG
(3).JPG [ 122.41 KiB | Viewed 2380 times ]


Sista bilden hade jag brått ta för kamerans batteri var tomt... denna bild hann jag ta. :lol:
Attachment:
(4).JPG
(4).JPG [ 115.5 KiB | Viewed 2380 times ]


Sommar-status 2023:
Nån dag i sommar när det är varmt i garaget så ska jag "stinka på" spackel för att jämna ut alla håligheter och ojämnheter på denna samt fästa propeller-"rören". Sen blir det vanligt byggande inomhus.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group