motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
var köper man en rc båt? http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=58&t=2359 |
Page 1 of 1 |
Author: | kul-as [ Tue 07 Aug 2007, 11:03 ] |
Post subject: | var köper man en rc båt? |
jag undrar var man köper en rc båt |
Author: | MickeM [ Tue 07 Aug 2007, 11:11 ] |
Post subject: | |
Man köper den direkt av mig http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2325 Skämt-å-sido... Vad för båt hade du tänkt dig? El? Metanol? Bensin? Vill du köra skala, eller fort? |
Author: | kul-as [ Tue 07 Aug 2007, 11:29 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Man köper den direkt av mig el båt eller metanol
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2325 Skämt-å-sido... Vad för båt hade du tänkt dig? El? Metanol? Bensin? Vill du köra skala, eller fort? vad tyker du? det är min första båt |
Author: | Kamikaze [ Tue 07 Aug 2007, 11:39 ] |
Post subject: | |
Eftersom du ändå kommer att vilja ha en metanoldriven båt om nåt år så är det väl lika bra att sattsa alla pengar direkt på en metanolbåt! Roligare ljud går fortare! Men d där avgör du ju själv |
Author: | MickeM [ Tue 07 Aug 2007, 11:51 ] |
Post subject: | |
Är du "ung?" så rekommenderar jag en elbåt eftersom metanol är brandfarligt, motorerna blir heta, de är starkare och kan skada dig och båtarna går betydligt fortare. Metanolbåtar är dyrare. Är du händig eller kan få hjälp eller sugen på metanol, satsa på det. Vi har en tråd (3 sidor) på forumet med RC-nätbutiker. http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=1403 Kika igenom de hemsidorna och se vad som faller dig i smaken. Läs noga så du ser om det är kompletta paket, bara skrovet, utan motor osv så du vet vad som ingår. |
Author: | stefanvalen [ Mon 03 Mar 2008, 21:54 ] |
Post subject: | |
Bästa sidan i sverige om du vill ha en rc båt eller delar är nog www.miniracingteknik.se sedan klickar du vidare på våran webbshop. Enligt mig ialla fall |
Author: | Mr X [ Tue 21 Oct 2008, 21:05 ] |
Post subject: | |
Blev det någon båt. (är nyfiken) |
Author: | Mr X [ Sun 19 Sep 2010, 14:41 ] |
Post subject: | Re: var köper man en rc båt? |
Idag kan man köpa en båt lokalt på holmen. Bara att hämta ur butik och sedan lite skvaller i skvallertråden http://tsrchobby.ax/95-bat |
Author: | Kizen [ Wed 12 Nov 2014, 07:29 ] |
Post subject: | Re: var köper man en rc båt? |
Alltså vill man ha en båt som går fort är det nog bortlösa elmotorer som gäller! Metanol e ute ;P dock kan dessa borstlösa prylar va lite krånliga att få å fungera ibland |
Author: | MickeM [ Wed 12 Nov 2014, 20:06 ] |
Post subject: | Re: var köper man en rc båt? |
Kizen wrote: Alltså vill man ha en båt som går fort är det nog bortlösa elmotorer som gäller! Metanol e ute ;P dock kan dessa borstlösa prylar va lite krånliga att få å fungera ibland Bra ämne! =) Nu fick jag mycket att nämna! El är enklast, om allt spelar på som det ska, så är det. Det är som med flygen och helikoptrarna. Men både el, metanol och bensin har nack- och fördelar. Dessa tre riktar sig också till tre olika typer av individer. Det är som att jämföra bekvämlighet med nån-term-som-passar-de-som-gillar-motorer. Finns knappt borstade elmotorer idag, alla är så gott som borstlösa. Sen är det förstås skillnad på vad folk gillar göra... Gillar de köra/flyga eller gillar de bygga/meka? Många gillar det ena mer än det andra. Det finns elmotorer idag som är jäkligt starka och drar ifrån det mesta. Men vill man ha en värre metanol-motor, så nog finns det rejäla sådana också. Nedan passar in på det mesta... bil båt flyg heli. El - motorn funkar så länge den inte går slut, vilket händer ibland - Köper man grejerna skillt gäller det att få fartreglaget inställt, annars väldigt lätt få rätt inställ, byggt osv. - man måste ha bra laddare, inte kineskopie-laddare, LiPo är ett h****** pga alla deras risker - fartreglaget funkar så länge den inte går slut, vilket händer ibland - LiPo medför en större brandfara än metanol och bensin (aldrig sett en brand kopplad med metanol, inte heller med bensin, men el har man sett många). - El-motorn är mindre men kraftigare än tex metanol, men vad gäller vikt så väger LiPo-paket + elmotor oftast lika mycket som tex metanol-motor med tank och mottagarack. - El har samma moment över hela arbetsvarvtalet i stort sett, najs - det är ett jädra laddande och planerande för laddande om man vill köra mer än bara nån ack, dessutom ska man ALDRIG lämna rummet när LiPos laddar. - kan va lite svårt få tag på LiPo's ibland, antingen är de slut i lager, eller så kan de ej skicka LiPo pga nya reglerna eller så får man bara tag på skräp - LiPo är rätt dyra när man ska ha lite fler (flera billiga som inte håller så länge / några dyra bra som håller länge) - El är "tyst"! - Det vanligaste är väl "El kladdar inte!" och så är det, gillar man inte kladd, så ska man skaffa el! =) - Sköt om LiPo-ackarna, annars skaffar du dig problem. De ska storage-laddas, får ej dras ur, får ej överladdas, osv massor med regelpunkter till. - Beroende på modell så kör man bara några minuter till 10-15 vanligtvis, sen ska det bytas ack, eller laddas. - Större LiPos kan bli väldigt dyra. Med större menar jag större än 5000mAh eller större än 4-cellers. - Stor nackdel med el är oftast att man inte får köra/flyga så länge (förutom med flyg), men å andra sidan är det mindre som kan krångla så man får mer körtid/flygtid i slutänden ändå. Slutsats: El är enkelt och funkar felfritt, så länge det funkar. "Icke för motorintresserade". En orsak till att folk inte väljer el är pga allt laddande och att LiPo är så känsliga, samt att mycket som drivs med el är lite mindre och enklare. Metanol - Kladdar före de är inkörda, sen är det inte så farligt kladdigt längre, men det kladdar trots allt, speciellt om man kör gamla grejer med ricinolja - Ju mindre metanol-motor, desto mer krångel, de stora funkar trots allt bra (man ska ju ställa in dem rätt) - Små metanol-motorer är billiga i drift, man kör länge på en dunke - Metanol-motorer låter... det är just det, de har ljud för sig och de luktar, vilket många gillar. - Metanol kan vara svårt få tag på det med, finns inte på Åland just nu, ingen som säljer. - Större motorer drar mer bränsle och blir dyrare i drift - Rätt setup = ladda sändaren och ladda mottagaren över natten/dagen och kör. Behöver inte övervakas som LiPo. - Man kör oftast en tank på 10-20 minuter, sen tanka och iväg igen. - Nybörjare tröttnar ofta på mecket med inkörningen före de kan börja köra så de lägger av. - Droppa i After-Run-Oil i motorn om du inte ska köra på ett tag, håller MYCKET bättre då. Slutsats: Helt annan känsla att köra metanol än el. Skulle ana att skillnaden är som mellan moped och MC, eller elscooter (kör, ladda...) och bensinscooter (tanka och kör, tanka igen och kör). Två olika typer helt. För motorintresserade. Orsaken till att folk skaffat metanol-kärror är för att de gillar motor-mek och motor-hobbyn Bensin - Mycket mindre inställningar. Ställ in en gång i stort sett, sen är det bara att köra, tanka, köra, tanka, ... - Låter mer än metanol... - Bränsle finns det gott om (då pratar jag om Aspen med miljöoljor osv), inte jättebilligt, är man snål kan man köpa mackbränsle om man står ut med stanken. - Man kör väldigt länge på en tank, vanligtvis 40-60 minuter. Slutsats: För de som vill ha lite större driftvänligare grejer. Krånglar minst. Billigt i drift. För motorintresserade. Men de är trots allt ofta rätt skrymmande och dyrare än de mindre för metanol. Orsaken till att folk skaffar bensin-kärror är för att det inte kladdar men ändå är en riktig motor och oftast så blir det större grejer. Själv tycker jag ett elflyg är smidigt att flyga. Roligt, enkelt och lätt. Men metanolflyg är en helt annan nivå, helt annan känsla (åt det fränare hållet).bensin ännu högre upp på skalan. Förbränningsmotor-försedda RC-grejer är mer hobby helt enkelt: - El har fallit under "köpa, prova, krasha 100 gånger, sluta flyga". El är ofta väldigt lätt att komma igång med. - Medans metanol/bensin är "köpa, bygga och hantera mer seriöst, vill inte krascha". Metanol och bensin har en högre tröskel. El är lite mer fun n joy medans metanol/bensin är mer hobby. Meeeeen.. är man intresserad av hobbyn så blir det som det blir. Bästa tipset är: Köp inte billigt skräp. Du får vad du betalar för. Tänk på det när du tänker börja med hobbyn. Många tröttnar för att de snålat och köpt dåliga billiga grejer som inte funkar/håller och så slutar de. Väldigt vanligt idag. Tips två: Köp nåt du får tag på delar till. |
Author: | Kizen [ Wed 12 Nov 2014, 20:21 ] |
Post subject: | Re: var köper man en rc båt? |
har du någonsin hört en båt med ordentliga borstlösa motorer i? dom är allt annat än tysta något i stil med en trimmad damsugare skulle ja säga va man nog än har för motorer måste jag säga att det är förbannat kul så länge det fungerar å får fart i grejjerna här finns en liten snutt från i somras dock endast med 14.7v batterier nästa sommar blir det 22v http://www.youtube.com/watch?v=XZYmnbZAzK0 |
Author: | MickeM [ Wed 12 Nov 2014, 20:37 ] |
Post subject: | Re: var köper man en rc båt? |
Kizen wrote: har du någonsin hört en båt med ordentliga borstlösa motorer i? dom är allt annat än tysta något i stil med en trimmad damsugare skulle ja säga va man nog än har för motorer måste jag säga att det är förbannat kul så länge det fungerar å får fart i grejjerna här finns en liten snutt från i somras dock endast med 14.7v batterier nästa sommar blir det 22v http://www.youtube.com/watch?v=XZYmnbZAzK0 Därför jag skrev "tyst" och inte tyst. =) El är vanligtvis bra mycket tystare än metanol. En häv racebåt med metanol-motor låter bra mycket mer än en häv racebåt med el-motor (pratar häva grejer). Men trots allt, el kan låta det med. Du har helt rätt i att man ska satsa på el om man ska ha rejält med sprutt. Filmen, kul att nån filmar o lägger ut lite om båtar också. Men den va ju trots allt rätt tyst, brukar bli rätt högt resonansljud i elbåtar. Klarar motorerna 6S? Annars byta till större motorer med högre kV? Men å andra sidan lär den väl börja gå sönder och flyga och sån efter det... Köp bort min bensin-Challenger. =) Den låter... men du kör länge med den. Filmen: Fatta ju inte hur man skulle primea och en slang hade åkt ur så den varvade inte som den skulle... och så körde jag omkull den.. och ha bytt ut precis all elektronik efter det... http://www.youtube.com/watch?v=OBJMS2n6 ... QJ82UqpJkA |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |