Bygger robotbåt för Atlanten
Högskolan på Åland sysslar med ett ambitiöst projekt: en robotstyrd segelbåtsfärd över Atlanten.
Projektet som nu pågått i ett år är ute på robotikens okända vatten och studenter från Åland har fullt upp med att designa en billig robotstyrt farkost.
I fjol påbörjade Högskolan på Åland, HÅ, sitt hittills mest ambitiösa forsknings- och utvecklingsprojekt: att bygga en obemannad segelbåt som klarar av en resa över Atlanten.
I sammanlagt ett år har ingenjörsstudenterna på HÅ försökt skapa en kostnadseffektiv lösning för en segelrobot.
– Varje dag är det något nytt som måste lösas, säger projektledare Ville Östberg.
The Microtransat Challenge, eller microtransatlantiska utmaningen, är en tävling för automatiserade seglingsbåtar som fick sin start för nio år sedan. Hittills har ingen klarat av resan över Atlanten. HÅ-projektet siktar på en transatlantisk segling år 2016.
Redan två modeller
Projektet började på en datakurs på högskolan då man byggde en drygt en meter lång prototyp ”Lill’ Prototype” som stod klar i slutet av maj 2013. I sommar sjösatte Östberg och Conny Ljunggren, Anton Bengtsén och Mathias Liljeblad en fyra meter lång segelbåt av typen Mini-Tolva. Båda farkosterna är försedda med vindsensorer, automatiserade ställdon och en liten styrdator. Men Mini-Tolvan är bara ett mellanskede.
– Om den ska ut på Atlanten krävs det rejälare grejer, förklarar Östberg.
Segelbåten som ska ut på Atlanten är en specialgjord Finn Flyer. Skrovet byggs av två sjökaptensstuderande vid högskolan, Madeleine Hägerlid och Otto Olsson. Studerande på högskolan – Christina Gröndahl och Fridolf Holmström på maskintekniska linjen – sköter också utrustningen av båten.
Den fyra meter långa segelbåten designas av den prisade båtkonstruktören Karl Johan Stråhlmann.
Nyan:
http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=84742