Kizen wrote:
Alltså vill man ha en båt som går fort är det nog bortlösa elmotorer som gäller! Metanol e ute ;P dock kan dessa borstlösa prylar va lite krånliga att få å fungera ibland
Bra ämne! =) Nu fick jag mycket att nämna!
El är enklast, om allt spelar på som det ska, så är det.
Det är som med flygen och helikoptrarna.
Men både el, metanol och bensin har nack- och fördelar.
Dessa tre riktar sig också till tre olika typer av individer.
Det är som att jämföra bekvämlighet med nån-term-som-passar-de-som-gillar-motorer.
Finns knappt borstade elmotorer idag, alla är så gott som borstlösa.
Sen är det förstås skillnad på vad folk gillar göra...
Gillar de köra/flyga eller gillar de bygga/meka?
Många gillar det ena mer än det andra.
Det finns elmotorer idag som är jäkligt starka och drar ifrån det mesta.
Men vill man ha en värre metanol-motor, så nog finns det rejäla sådana också.
Nedan passar in på det mesta... bil båt flyg heli.
El
- motorn funkar så länge den inte går slut, vilket händer ibland
- Köper man grejerna skillt gäller det att få fartreglaget inställt, annars väldigt lätt få rätt inställ, byggt osv.
- man måste ha bra laddare, inte kineskopie-laddare, LiPo är ett h****** pga alla deras risker
- fartreglaget funkar så länge den inte går slut, vilket händer ibland
- LiPo medför en större brandfara än metanol och bensin (aldrig sett en brand kopplad med metanol, inte heller med bensin, men el har man sett många).
- El-motorn är mindre men kraftigare än tex metanol, men vad gäller vikt så väger LiPo-paket + elmotor oftast lika mycket som tex metanol-motor med tank och mottagarack.
- El har samma moment över hela arbetsvarvtalet i stort sett, najs
- det är ett jädra laddande och planerande för laddande om man vill köra mer än bara nån ack, dessutom ska man ALDRIG lämna rummet när LiPos laddar.
- kan va lite svårt få tag på LiPo's ibland, antingen är de slut i lager, eller så kan de ej skicka LiPo pga nya reglerna eller så får man bara tag på skräp
- LiPo är rätt dyra när man ska ha lite fler (flera billiga som inte håller så länge / några dyra bra som håller länge)
- El är "tyst"!
- Det vanligaste är väl "El kladdar inte!" och så är det, gillar man inte kladd, så ska man skaffa el! =)
- Sköt om LiPo-ackarna, annars skaffar du dig problem. De ska storage-laddas, får ej dras ur, får ej överladdas, osv massor med regelpunkter till.
- Beroende på modell så kör man bara några minuter till 10-15 vanligtvis, sen ska det bytas ack, eller laddas.
- Större LiPos kan bli väldigt dyra. Med större menar jag större än 5000mAh eller större än 4-cellers.
- Stor nackdel med el är oftast att man inte får köra/flyga så länge (förutom med flyg), men å andra sidan är det mindre som kan krångla så man får mer körtid/flygtid i slutänden ändå.
Slutsats: El är enkelt och funkar felfritt, så länge det funkar. "Icke för motorintresserade".
En orsak till att folk inte väljer el är pga allt laddande och att LiPo är så känsliga, samt att mycket som drivs med el är lite mindre och enklare.
Metanol
- Kladdar före de är inkörda, sen är det inte så farligt kladdigt längre, men det kladdar trots allt, speciellt om man kör gamla grejer med ricinolja
- Ju mindre metanol-motor, desto mer krångel, de stora funkar trots allt bra (man ska ju ställa in dem rätt)
- Små metanol-motorer är billiga i drift, man kör länge på en dunke
- Metanol-motorer låter... det är just det, de har ljud för sig och de luktar, vilket många gillar.
- Metanol kan vara svårt få tag på det med, finns inte på Åland just nu, ingen som säljer.
- Större motorer drar mer bränsle och blir dyrare i drift
- Rätt setup = ladda sändaren och ladda mottagaren över natten/dagen och kör. Behöver inte övervakas som LiPo.
- Man kör oftast en tank på 10-20 minuter, sen tanka och iväg igen.
- Nybörjare tröttnar ofta på mecket med inkörningen före de kan börja köra så de lägger av.
- Droppa i After-Run-Oil i motorn om du inte ska köra på ett tag, håller MYCKET bättre då.
Slutsats: Helt annan känsla att köra metanol än el. Skulle ana att skillnaden är som mellan moped och MC, eller elscooter (kör, ladda...) och bensinscooter (tanka och kör, tanka igen och kör). Två olika typer helt. För motorintresserade.
Orsaken till att folk skaffat metanol-kärror är för att de gillar motor-mek och motor-hobbyn
Bensin
- Mycket mindre inställningar. Ställ in en gång i stort sett, sen är det bara att köra, tanka, köra, tanka, ...
- Låter mer än metanol...
- Bränsle finns det gott om (då pratar jag om Aspen med miljöoljor osv), inte jättebilligt, är man snål kan man köpa mackbränsle om man står ut med stanken.
- Man kör väldigt länge på en tank, vanligtvis 40-60 minuter.
Slutsats: För de som vill ha lite större driftvänligare grejer. Krånglar minst. Billigt i drift. För motorintresserade. Men de är trots allt ofta rätt skrymmande och dyrare än de mindre för metanol.
Orsaken till att folk skaffar bensin-kärror är för att det inte kladdar men ändå är en riktig motor och oftast så blir det större grejer.
Själv tycker jag ett elflyg är smidigt att flyga. Roligt, enkelt och lätt.
Men metanolflyg är en helt annan nivå, helt annan känsla (åt det fränare hållet).bensin ännu högre upp på skalan.
Förbränningsmotor-försedda RC-grejer är mer hobby helt enkelt:
- El har fallit under "köpa, prova, krasha 100 gånger, sluta flyga". El är ofta väldigt lätt att komma igång med.
- Medans metanol/bensin är "köpa, bygga och hantera mer seriöst, vill inte krascha". Metanol och bensin har en högre tröskel.
El är lite mer fun n joy medans metanol/bensin är mer hobby.
Meeeeen.. är man intresserad av hobbyn så blir det som det blir.
Bästa tipset är: Köp inte billigt skräp. Du får vad du betalar för. Tänk på det när du tänker börja med hobbyn. Många tröttnar för att de snålat och köpt dåliga billiga grejer som inte funkar/håller och så slutar de. Väldigt vanligt idag.
Tips två: Köp nåt du får tag på delar till.