motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Om simulatorflygning
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=45&t=3495
Page 2 of 3

Author:  kitte [ Sat 25 Apr 2009, 13:47 ]
Post subject: 

Jag har FSX installerat och har även köpt en del add-ons till det, men jag flyger i praktiken endast fs9. FSX flyter inte bra för mig plus att det inte finns några direkta fördelar med FSX för mig som gärna håller till på högre höjd. Dessutom har jag lagt ner så förbenat med dinarer på add-ons till fs9 så...

Author:  MarcusG [ Sat 25 Apr 2009, 16:25 ]
Post subject: 

Hur är det med kartor och så? I USA är de ju gratis (http://skyvector.com/), men ska man ha någon europeisk karta så verkar enda alternativet att köpa. Har ingen direkt lust att börja lägga pengar på sådant i ett så här tidigt skede, men det finns väl inga alternativ? Vore kul att snart börja flyga lite VFR mellan flygplatser, men hur tar jag reda på var jag får flyga - B, C & D-airspace och hela den faderullan (som jag försöker förstå mig på lite just nu...)

Edit: Kan man i någon mån använda sig av de zoner som finns färdigt i FSX? EGNJ som jag flugit vid ser ju ut att ha Class-E runt utanför själva flygplatszonen, så där borde jag ju kunna lalla runt lite. Men vad betyder sen de linjer som finns? Streckade och solida mörkblåa linjer och tjockare blå-åt-gröna-hållet linjer. Vad är vad?

Author:  kitte [ Sat 25 Apr 2009, 16:38 ]
Post subject: 

Nu flyger jag alltid ifr i trafikkärror så jag har aldrig fixat med kartor. Om du håller dig till Sverige så är de ju ganska överkomliga från flygklubben på Bromma. Men desto mera kan jag inte hjälpa med den biten, tyvärr!

Author:  Mr X [ Sat 25 Apr 2009, 18:49 ]
Post subject: 

Nu fick man ju lära sig en massa nytt.
Bra info på sidan http://www.kitte.ax/joomla/index.php?op ... 66&lang=sv

Kanske steget att börja blir mindre nu.

Träffade en på vårmässan som också flög en massa sim hela nätterna :lol:

Author:  kitte [ Sat 25 Apr 2009, 21:02 ]
Post subject: 

Själv satt jag uppe till fem i morse och flög i USA. Lär inte bli så mycket bättre i natt - jag är på väg från Dusseldorf till Atlanta vilket är en 10 timmars tur...
Lite bilder från inflight
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Author:  MarcusG [ Sat 25 Apr 2009, 21:30 ]
Post subject: 

Min lilla Cessna har betydligt färre knappar! :lol: Gjorde just en kortare VFR-tur kring EGNJ, första free flight jag gjort. Himla mycket folk online just nu, med det är ju mest storflygplatser, och jag vågar mig inte i närheten av dem! :shock:

10 timmar... Hmm, hur fördriver man den tiden? Autopilot och läsa en bok?

Author:  kitte [ Sat 25 Apr 2009, 21:37 ]
Post subject: 

Jo, autopilot.... för guds skull :D Tja, jag fördriver tiden med att kolla på NHL hockey, pilla på naveln, läsa fotoböcker, pallra med hunden, få någon av kottarna att somna om... you name it! ;D

Author:  MarcusG [ Mon 27 Apr 2009, 00:56 ]
Post subject: 

Plugga, plugga! Mycket att lära sig för att flyga VFR i England...

Snubblade in på denna sida - VFR Generation X - fotorealistikt landskap för hela Storbritannien! Testade demot, och det ser jäkligt häftigt ut. Nästan så man funderar på att köpa (iaf en av de tre delarna, vet inte om jag har råd med bundle just nu)...

Håhå, jaja - vad har man gett sig in på nu egentligen? :lol:

Edit: Blev det något fluget ikväll när hela Europa täcktes av ATCs? Tog en liten tur själv, första turen mellan två flygplatser! 8) Gick rätt bra, fast jag åkte dit på "Lima Whiskey departure" - fast han var snäll, lät mig flyga rakt norrut och gav mig en länk där det hela förklarades!

Author:  kitte [ Mon 27 Apr 2009, 07:56 ]
Post subject: 

jadå, flög air åland efma - efhk och eham - lszh. Det var ganska vilt med trafik;
Image

Author:  Mr X [ Mon 27 Apr 2009, 09:58 ]
Post subject: 

RC Åland var på vårmässan med en monter och våra simulatorer, där var det några som frågade om fullskala.
Tur att man har ett litet begrepp om saken och kunde förklara.

Om det blir flera gånger kunde man ha någon från flygklubben på Åland med i montern för att visa en fullskala sim.
Fick själv berätta det lilla man kunde och tur var att man har flugit en gång hos er :lol:

Var också två som ville börja flyga på riktigt.

Author:  MarcusG [ Wed 06 May 2009, 20:10 ]
Post subject: 

Har fått lite tips (och hittat massor att läsa), så bara tiden finns så blir det flyga av! Funderar på att knalla till http://www.ksab.net vid Bromma flygplats och köpa någon karta över Sverige. Vore kul att prova flyga VFR med en riktig karta! 8)

Author:  Sami S [ Sat 01 Aug 2009, 15:44 ]
Post subject: 

Hur kommer man in på VATSIM? Först väljer m an multiplayer i stora menyn, eller? Och sen???
Jag har FSX.

Author:  MarcusG [ Sat 01 Aug 2009, 15:57 ]
Post subject: 

Var två månader sen jag simmade i vattnet.. eh, vattensimmade... hrm, flög på vatsim, men... Du måste skaffa ett program för att flyga på VATSIM. Läs Pilot Resource Center för att få veta hur det funkar. Finns mycket matnyttigt där, om hur allt fungerar, samt en massa regler man bör känna till, samt guider m.m.

FSInn använder jag, finns även SquawkBox...

Finns säkert en guide på svenska någonstans, men jag hinner inte leta just nu...

Author:  Snowstorm [ Mon 25 Oct 2010, 13:33 ]
Post subject:  Re: Om simulatorflygning

Hej,

kitte: Flyger du för något VA?

SamiS: Surfa in på Scandinavian VACC så kommer du nog igång. Dom har en Pilot Training sektion som är till stor hjälp. Finns också en massa på Vatsim's hemsida.

Flyger också lite men i FSX. Har nån koll på om det finns nån Saab 340 till FSX och passande Air Åland repaint?

//Snowstorm

Author:  MickeM [ Fri 05 Nov 2010, 11:05 ]
Post subject:  Re: Om simulatorflygning

Simulator-flygning är en del av flygklubbens aktiviteter
och är ett återkommande ämne så jag klistrade tråden. =)

Är det föresten FSX som gäller idag? Har för mig att det
var en ny på gång, eller har den kommit? Vad är det för
datorkrav?

Skulle vart kul med en uppgradering av klubbens simulator,
men den hinner ju ingen flyga i nu när det byggs UL. :D

Author:  Snowstorm [ Sun 07 Nov 2010, 11:56 ]
Post subject:  Re: Om simulatorflygning

Vad som gäller beror helt på vem du frågar. Dom "gammla rävarna" kör fortfarande stenhårt på FS2004 och det finns väl mest downloads till den men rent generations mässigt så är det nog FSX. FSX är ju dock inte heller dags färskt längre så det borde man ju kunna köra på max med en ny dator, on nu sen max inställningar är det optimala.

Det är en ny på gång. Finns inte så mycket detaljer om den ännu dock, men Microsoft Flight är namnet och skall släppas 2011. Men vad det verkar så gör dom om hela konceptet så får se vad det blir när det är klart.

//Snowstom

Author:  kitte [ Tue 04 Jan 2011, 13:45 ]
Post subject:  Re: Om simulatorflygning

Exakt, FSX är den senaste även om den hunnit bli några år gammal, men många håller fortfarande fast vid den föregående versionen, dvs MSFS2004 även kallad FS9. Själv har jag visserligen bägge versionerna men flyger alltid FS9 av olika orsaker. Trots att jag har en hyfsat snabb dator i7920@3,8 GHz, 6 GB RAM, ATI 5870 och en Velociraptordisk, så får jag ändå inte FSX att snurra som jag vill. Andra med mera blygsamma specifikationer säger sig inte ha några problem, så det beror väl på hur väl man lyckats tweaka inställningarna, vilka förväntningar man har och hur mångra andra, resurskrävande add-ons man vill kunna köra. Många brukar säga att för att flyga low'n slow så är FSX att föredra, medan man inte har någon orsak att gå ifrån FS9 om man håller sig till airliners.

Sedan finns det ju andra flygsimulatorer också. Jag köpte X-plane 9 när jag var till Oshkosh i somras. Den är uppbyggd på ett helt annat sätt, men jag blev ärligt talat inte så imponerad. Däremot är det version 10 på gång och den lär vara en helt annan uppenbarelse. Det krävs dock bra add-ons för att jag ska byta, även om jag säkert lär skaffa den bara för testa.

Vad gäller klubbens simulator, så används den ändå på ett sådant sätt att jag inte tror det skulle tillföra så mycket att kasta in FSX. Det skulle dessutom kräva en hel del utlägg för nödvändig hårdvara, så...

Author:  MickeM [ Tue 04 Jan 2011, 14:03 ]
Post subject:  Re: Om simulatorflygning

Jag var och trynade "under bordet" häromveckan vid simulatorn.
Fattar ej varför det är fyra skärmar... Så jag tänkte ta en av
mina datorer som står o skräpar och lägga in FSX och ta den
till klubben (måste sätta i dual-kort också) så kan man koppla
all utrustning på höger sida till FSX medans man kör FS9 på
vänster sida. Behöver sätta dit ett tangentbord, mus och
högtalare till bara. Så får man testa lite. Lite lagom tills det
skall uppgraderas, när det nu blir, och till vad. Jag testade
FSX hemma på min HP WorkStation och det funkade kalasfint.
Flög mellan träden och husen utan större lag. Ärligt talat
vet jag inte vad jag har för arbetsstation... nån fyrkärnig
med nåt halvbätttre grafikkort. Den som jag tänkte prova
på, den får vi väl se hur orkar med. Den är i alla fall hävare
än rekommenderade krav på FSX.

Du som är insatt, vad rekommenderar du för hårdvara och
programversioner med tillägg för klubben för att man ska kunna
köra tex 3 (4) + 1 skärm, alltså se rakt fram genom en eller
två, och sen en till varje sida samt en till för map.

Author:  Snowstorm [ Tue 04 Jan 2011, 18:24 ]
Post subject:  Re: Om simulatorflygning

Nu var det ju inte jag som var den som var instatt men jag tycker TripleHead2Go verkar vara en rätt bra väg att gå för att köra muli-monitor. Kostar en del men är något alla gamerz vill ha :roll:

http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336739

//Snowstorm

Author:  kitte [ Wed 05 Jan 2011, 14:51 ]
Post subject:  Re: Om simulatorflygning

Som "Snowstorm" skriver så är Triplehead2Go en ganska vanlig lösning för detta behov, även om du då också behöver själva grafikkortet! Jag har även nämnt denna Maxtroxlösning åt SAJ ett antal gånger, men... Ett alternativ är också ett nyare ATI grafikkort som man kör Eyefinity över. Man kan få upp till sex skärmar med de värsta korten, men t ex det jag har, ett ASUS 5870, stöder tre skärmar och då måste en drivas av kortets displayport. Vad båda lösningar KAN göra är att skapa en enda skärm med väldig bredd, men jag kan inte uttala mig om man även kan skapa tre skilda desktoppar, gå över till "windowed mode" och sedan "undock" varje vy och placera ut dem på respektive skärm.

Om man vill ha en fjärde skärm för att visa en moving map, så skulle det nästans vara enklast att byta från FSNavigator som nu torde finnas där, till FSCommander då den senare tillåter att programmet körs från en separat dator men kommunicerar med simulatorn via ett litet program kallat WideFS. Med andra ord, skulle FSCommander visas på den andra datorns skärm men visa vad som händer i flygsimulatorn på speldatorn.

Generellt är såväl FS9 som FSX annars väldigt CPU-beroende applikationer medan grafikkortet inte spelar såå stor roll för prestanda. Med FS9 har man inte nytta av flera kärnor medan FSX sedan SP2 kan utnyttja, med blandat resultat, flera kärnor.

Page 2 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/