Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:58

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Om simulatorflygning
PostPosted: Thu 28 Feb 2008, 10:18 
Offline
Besökare

Joined: Fri 08 Feb 2008, 11:40
Posts: 28
Jag tänkte bara i korta ordlag berätta lite om min simulatorflygning. Då jag själv inte har varken haft råd eller tid att ta flygcert, eller åtminstone för sent i livet insåg vad jag borde ha prioriterat, så har jag istället ägnat de senaste 7-8 åren åt simulatorflygning på datorn hemma.

Man kan såklart idka simulatorflygning i olika former, men det var länge sedan jag frångick de stridsorienterade varianterna (det finns/fanns en uppsjö av dem så jag ids inte räkna upp vilka jag gått igenom). Idag är jag fokuserad på Microsoft Flightsimulator och använder FS9 även om jag också har den senaste versionen, FSX. Jag har väl lagt ner några tusenlappar i inköp av hårdvara och mjukvara så helt gratis är det inte.

Min ambition har alltid varit att flyga så verklighetstroget som möjligt och det finns tilläggsprodukter för MSFS som är MYCKET avancerade och som kräver att man till 80-90% går igenom de rutiner som en riktig pilot skulle ha gjort i t ex en Boeing 767 eller 747. Jag flyger för det mesta också online och är medlem i en organisation vid namn Vatsim. Vatsim tillhandahåller och administerar servrar mot vilka medlemmar världen över gratis kopplar upp sig och flyger i en virtuell värld där alla ser och interagerar med varandra. Till på det finns det personer som agerar flygledare och som sitter med en radarclient på sin skärm och kontrollerar luftrummet.

Procedurerna och radiosnacket motsvarar i mycket hög grad vad som sker i verkligheten och många av de virtuella piloterna är även piloter på riktigt - privatflygare såväl som i kommersiell trafik. Det finns även en bunt riktiga flygledare som praktiserar sitt gebit i den virtuella världen.
Kommunikationen sker alltså huvudsakligen via röst men även textmeddelanden är tillgängligt. Riktiga flygkartor är i princip ett måste för att kunna efterfölja flygledarnas instruktioner.

Som mest är det ungefär 900-1000 piloter och flygledare online samtidigt. Dessa är spridda över hela världen men beroende på tidpunkt på dygnet så är tyngdpunkten förskjuten till olika delar av världen. Flyger man in till Heathrow en fredag kväll vid 10-snåret så kan man ibland hamna i en hold i upp mot fyrtiominuter, före man får landa! :)

Det finns mycket att berätta om simulatorflygning men jag skall inte göra det till en bok. Om någon vill veta mera så är det bara att höra av sig i denna tråd!

/Kitte

PS

Rike, skall du inte komma över snart och titta? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: kitte
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 00:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Fri 12 Oct 2007, 10:28
Posts: 1015
Location: Mariehamn
du har privat meddelande ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Apr 2009, 22:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Loggade in på VATSIM första gången igår! Verkar riktigt kul, fast jag har inte vågat flyga något online än, bara suttit och lyssnat på radiotrafiken. Lite förberedelse till, sen blir det att flyga några touch-and-go's! :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 09:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Då har man varit och flugit simulatorn hos Ålands Flygklubb ( http://www.flygklubben.ax/ )
Var ju riktigt roligt att flyga lite mera in real så när jag kom hem blev det att kör in Microsoft Flight Simulator X i datorn.
Blev en liten besvikelse när man bara kunde flyga med pil upp och ned, fungerade dåligt.
Det ska nog vara mera riktiga spakar för att det ska bli roligt, men kul i alla fall att man har början.
Bara att tacka Ålands Flygklubb för det här var riktigt roligt.


Från Ålands flygkubbs hemsida.
http://www.flygklubben.ax/Klubbens_simulator.php

Simulatorn
Under våren 2005 köpte vi in hårdvara för att bygga vår egen simulator. En komplett dator med två 19" TFT-skärmar inskaffades tillsammans med en uppsättning av vardera CH Products USB Yoke och CH Products Pro Pedals.
Ett hörnutrymme i klubblokalen avdelades och ivriga händer byggde där upp en box som simulatorn nu huserar i.

På datorn körs flygsimulatorn Microsoft Flightsimulator 2004 (MSFS 2004). Hittills har tilläggsprogrammen FSNavigaotor och Reality XP Garmin GNS 530, inköpts och installerats. Det senare är faktiskt det träningsprogram som Garmin själva tagit fram och som har integrerats i simulatorn av Reality XP. Efterhand kommer säkerligen flera tilläggsprogram att inskaffas.

Hur använder vi flygsimulatorn?
Eftersom inköpet av all hårdvara för simulatorn var en kännbar finansiell belastning, bekostas detta genom att man köper tid för att använda simulatorn.
Ett konto för varje användare skapas och när man loggar in för att använda simulatorn, så mäts även den tid man använt simulatorn.

Det står en naturligtvis fritt att använda simulatorn såsom man vill, men om man vill praktisera tekniker som verkligen används av piloter så finns det oftast någon på klubben som kan vara med och vägleda.
I MSFS 2004 finns det även inbyggt möjligheten att ta olika flyglektioner. Dessa täcker allt från de enklaste övningar till mera avancerade instrumentflygningar.
Man bedöms sedan enligt hur väl man uppnått de föreskrivna målen.

Hur vill vi utveckla simulatorn?
Det finns en mycket stor mängd tilläggsprogram att inhandla för MSFS2004. På det sättet kan man få nya flygplan som är mycket mera avancerade än de som är med som standard, mera noggrant återgivna flygplatser och markområden, olika verktyg för att skapa bättre väder etc.
Om datorn ansluts till Internet så kan man även börja flyga på olika nätverk. Du ser då omkring dig andra plan som sköts av personer på sina datorer och framförallt har du personer som agerar flygledare. Dom ser dig på sina fiktiva radarskärmar och du kommunicerar sedan med dem per text eller mikrofon. Detta är perfekt om man vill lära sig korrekt radioprat!

Allmänt
Så länge man inser att flygsimulatorer rör sig någonstans mellan att vara ett spel och en simulator, så kan man ha stor nytta av dem.
Man kan aldrig lära sig flyga på riktigt genom att flyga på en flygsimulator, men man kan lära sig grundläggande tekniker som man sedan kan ha nytta av om man tar det stora steget till ett certifikat.
Och även om man inte tänker ta ett certifikat så är det infernaliskt roligt att leka pilot hemma framför datorn!

Man kan lära sig att läsa av instrument på korrekt sätt, förstå hur kontrollerna fungerar och reagerar, lära sig hur man navigerar med hjälp av instrument mm.
Men du är trots allt vid en stillavarande dator som aldrig kan ge den rätta känslan för ett flygplan som rör sig i tre plan.
Simulatorn ger dig också begränsade möjligheter att titta dig omkring för att lokalisera din omgivning.

Flygsimulatorer används vid många flygskolor som hjälp vid undervisningen och vissa simulatorer är i USA t om certifierade av luftfartsmyndigheterna så att dina timmar i simulatorn kan tillgodoräknas dig vid utbildningen. Den vi använder, MSFS 2004, är dock inte av den typen.

Det absolut viktigaste för att få ut så mycket som möjligt av en flygsimulator, är att man har bra kontroller. Vi använder en yoke och pedaler från tillverkaren CH Products.
Det finns dyrare och mera sofistikerade lösningar, men man får mycket god valuta för pengarna.
Pedalerna kommer till hjälp vid taxning och såklart när man har sidovind och behöver räta upp planet.

En del nöjer sig med att flyga med MSFS 2004 i standardutförande, men simulatorns potential kommer fram först när man börjar testa olika tilläggsprogram, add-ons.
Det finns såväl gratisvarianter som köpprodukter, men som regel gäller att köpprodukterna håller högre kvalitet.
Det är idag så pass avancerat och tidsskrävande att ta fram produkter som möter de höga krav som många simulatoranvändare lärt sig att ställa, att det ofta är omöjligt att göra det gratis. Men det finns undantag!
Övriga simulatorer http://www.flygklubben.ax/Flygsimulator ... _3;links_1

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 09:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Suck, ska man måsta börja med det här också nu då... igen. :D
Är det FSX som gäller? Och vad gäller stickan, skall det vara en
vridbad för roder (blir lite knepigt) eller är det kanske bättre med
pedaler direkt?

EDIT: Eller är det enklare sätta sig i flyghangaren... ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 10:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Suck, ska man måsta börja med det här också nu då... igen. :D

EDIT: Eller är det enklare sätta sig i flyghangaren... ;-)

Gick ju inte att slita dig från stolen :lol:

Vad behöver man för att börja, tålamod och intresse ja + lite hårdvara.

En stor skärm tydligen men behöver man två skärmar.
Dator och högtalare eller hörlurar med mic.
Så behövs det reglage också men vad .....

Kringutrustning vad kan man köpa för något?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 10:52 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Jag gick och velade lite innan jag köpte mina kontroller. Egentligen borde man väl ha köpt Yoke och pedaler, men det kostar en hel del mer, så jag var lite snål. Blev en Saitek X52 till slut. Finns en himla massa knappar och reglage (en bra bit över 100 stycken om man använder sig av olika "modes"), så det går att frigöra sig från tangentbordet i ganska så stor utsträckning.

Flyger just ni på min MacBook, ni kan ju gissa hur smidigt det är med bara en 13'' widescreen-skärm. :roll: Har en gammal 17-tummare bredvid också, men har inte köpt kabel så jag kan koppla in den till MacBooken än. Är inte säker på om datorn orkar köra FSX då, när grafikkortet skall driva två skärmar samtidigt. Grafikkortet i min MacBook är ju inte särskilt hävt, tyvärr...

Synd bara att det skall ta sån tid att göra såna här saker...

p.s.
Mr X, kan du inte koppla in din sändare som joystick till datorn? Jag har en usb-dummysändare som jag började flyga med. Inte så kul, men väldigt mycket bättre järmfört med piltangenter...
d.s.

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 16:17 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Wohoo! Flög för första gången i VATSIM! En touch-n-go följt av en full-stop landing på Humberside (EGNJ). Tyvärr hade jag ingen mic, så det blev voice-recieve only. Nervigt som sjutton, särskillt när jag ombads flyga "right traffic", fast de andra som var där gjorde "left-traffic". Han tyckte jag kunde få vara ifred, tydligen...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 20:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
marcusg wrote:
Nervigt som sjutton, särskillt när jag ombads flyga "right traffic", fast de andra som var där gjorde "left-traffic". Han tyckte jag kunde få vara ifred, tydligen...

Upps jag kan riktigt se han i flygtornet slita sig i håret när du flyger fel varv.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 20:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Nej, nej, jag flög rätt. Men jag var tvungen att fråga honom för bekräftelse om han verkligen menade höger, fast alla andra flög vänster. Man blir lite ställd när man är grön och får instruktioner man inte väntat sig...

Headset och kabel införskaffad, så bara internetuppkopplingen skulle sluta strula så ska jag prova att flyga med tvåvägs röstkommunikation och dubbla skärmar! 8)

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 21:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
marcusg wrote:
Headset och kabel införskaffad, så bara internetuppkopplingen skulle sluta strula så ska jag prova att flyga med tvåvägs röstkommunikation och dubbla skärmar! 8)

Går säkert att fördriva många timmar i simulatorn bara man börjar.
Är ju en hel värld där ute som lever 24/dygnet året om.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 03:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Fri 12 Oct 2007, 10:28
Posts: 1015
Location: Mariehamn
Mr X wrote:
marcusg wrote:
Headset och kabel införskaffad, så bara internetuppkopplingen skulle sluta strula så ska jag prova att flyga med tvåvägs röstkommunikation och dubbla skärmar! 8)

Går säkert att fördriva många timmar i simulatorn bara man börjar.
Är ju en hel värld där ute som lever 24/dygnet året om.

24/7/365 ^^^:)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 03:49 
Offline
Besökare

Joined: Fri 08 Feb 2008, 11:40
Posts: 28
Själv har jag ikväll först flugit KLAX - KSAN, dvs Los Angeles och Las Vegas och sedan KMEM - KATL, Memphis till Atlanta. På den första flygningen fick jag bara prata med fyra flygledare, men på den andra fick jag byta frekvens mellan 10 atc.

Om någon vill köpa yoke så rekommenderar jag inte en CH Product som de har på flygklubben. Jag har haft en sådan många år men Saitek motsvarande grejer är bättre.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 07:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Lite bilder vore roligt att se hur ni har det när ni flyger.
Mera spec på sakerna samt övrig utrustning.

Tog ingen någon bild när vi var till flygklubben och flög i deras sim.
Kanske någon redan har bilder från stället.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 08:50 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
kitte wrote:
Om någon vill köpa yoke så rekommenderar jag inte en CH Product som de har på flygklubben. Jag har haft en sådan många år men Saitek motsvarande grejer är bättre.

Jag funderade på Saiteks yoke, men jag ville inte lägga ut hur mycket pengar som helst på något jag inte visste om jag skulle fortsätta med. Det blev alltså en Saitek X52 istället (stick med separat gas), duger så länge! :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 11:08 
Offline
Besökare

Joined: Fri 08 Feb 2008, 11:40
Posts: 28
[quote="Mr X"]
Mera spec på sakerna samt övrig utrustning.
quote]

Detta är en hemsida som inte riktigt vill bli klar... men det finns i varje fall speccat på denna länk vad jag har för utrustning: http://www.kitte.ax/joomla/index.php?op ... 66&lang=sv


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 11:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Sitter just nu och trycker på EGCC, har testat micen och det fungerar fint. Trevligt med dubbla skärmar, dessutom... Ska lyssna på en som just ska starta, sen blir det att plugga på lite, sen bär det nog av till väders igen! :D

Hmm, ser att du trackar ned på min X52, kitte! :wink: Har inte så mycket att jämföra med, så för mig duger den än så länge.

Himla massa grejer du har, förresten! :shock:

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 11:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Ack, såg att EFMA fanns gratis tillgänglig - men inte för FSX! Typiskt...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 12:58 
Offline
Besökare

Joined: Fri 08 Feb 2008, 11:40
Posts: 28
Marcus,

han som gjorde EFMA har inte några planer på att uppdatera EFMA till FSX så det måste nog någon annan till för det dessvärre. Du ser här http://fisd.fsnordic.net/fsx-compatibility/ vilka projekt från FISD som fungerar med FSX.

Förresten, det finns mycket material att hämta ner från www.vatsim.net för att lära sig radiofraseologi, prodedurer och dylikt. Och behöver du mera hands-on hjälp så finns jag ju alltid här. Jag vet åtminstone en ålänning till som flyger på Vatsim, men han sitter numera ofta på ESOS eller ESSA_APP.


Last edited by kitte on Sat 25 Apr 2009, 13:45, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009, 13:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Synd... Såg den där listan, och det fanns ju iaf en flygplats att ladda ned (EFOU).

Flyger du FS2004 eller FSX, kitte?

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group