Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Facebook-grupp startad för åländska onlineflygare
PostPosted: Wed 05 Jan 2011, 15:57 
Offline
Besökare

Joined: Fri 08 Feb 2008, 11:40
Posts: 28
För ett par dagar sedan drogs det igång en liten facebook-grupp för det mig veterligen lilla antal ålänningar som flyger på VATSIM, dvs ett nätverk där man flyger i en virtuell värld men kommunicerar med flygledare och interagerar med andra virtuella piloter. Tanken bakom gruppen är väl närmast att synkronisera när man flyger och även ombesörja flygledningen vid EFMA då en av medlemmarna brukar agera ATC på nätverket. Gruppen heter VATSIM Åland och är invite only - hör av er till mig om ni vill bli joina.

För att kunna flyga på VATSIM krävs ett (gratis) medlemsskap hos VATSIM, internetanslutning och en flygsimulator som har en klient kompatibel för att ansluta till nätverk (X-plane, Fly!, MSFS i alla dess inkarnationer).

/Kitte


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Thu 06 Jan 2011, 20:53 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 17 Mar 2005, 04:03
Posts: 159
Location: Finström
Kör: Mazda 5 2.0 6MT
Fasen vad najs. Det var ett bra initiativ. Synd bara att man inte har FB. Men kul att det finns en ålännsk ATC.

Nu när jag läste det här fick jag en idé. Kunde man inte ha nått inskolningstillfälle för VATSIM för oss ålänningar? Så man lär sig dom korrekta ATC fraserna och dom rätta rutinerna?

Sen har jag hittat en riktigt fin freeware Saab 340 som jag gjort en AirÅland repaint till. Är inte riktigt nöjd med texturerna ännu men börjar närma mig ett färdigt resultat. Kommer lägga upp en bild på den bara jag är nöjd. Den kommer att laddas upp på skaparnas sida sedan där hela flyget och tillhörande repaints kommer at finnas för nedladdning. Skall göra repaints på den gammla layouten också sammt gammla Finnaviation. Och det bästa med Saab 340'an är att den funkar i både FS2004 och FSX.

//Snowstorm


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Thu 06 Jan 2011, 21:54 
Offline
Besökare

Joined: Fri 08 Feb 2008, 11:40
Posts: 28
Det skulle nog gå väldigt enkelt att ha en genomgång i hur man kommer igång med VATSIM (eller IVAO om nu någon har sådana böjelser...). Men även om ingenting är svårt med att flyga på VATSIM, så är det trots allt en hel massa fraser man ska plugga in så jag rekommenderar nog att studera det material som http://www.vatsim.net tillhandahåller för nybörjare. Ett bra tips är också att skaffa ett VATSIM-konto, ställa sig på en livligt trafikerad flygplats (typ Frankfurt eller Heathrow) omkring kl 22 och bara LYSSNA.

Men att hålla en kort introduktion skulle nog vara som sagt simpelt och kunde med fördel hållas i flygklubbens lokal där det ändå finns dator och internetanslutning. Såklart går det hemma hos mig också bara det inte är allt för många deltagare. Jag kunde göra en enkel video också och lägga ut på Youtube, även om det såklart aldrig ersätter direkt handledning.

Låter trevligt det där med en livery för Air Åland! Försökte du dig på den där FFS340 som du hämtade från mig också?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 10:57 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 17 Mar 2005, 04:03
Posts: 159
Location: Finström
Kör: Mazda 5 2.0 6MT
Försökte mig på jo, men att få FFS'en att fungera felfritt i FSX är ingen enkel match. Därför satsade jag på freeware Saaben istället. Men har haft stor hjälp at FFS'ens paintkit.

//Snowstorm


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Wed 12 Jan 2011, 23:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Thu 25 Dec 2008, 13:43
Posts: 1245
Location: Mariehamn, Östernäs
Kör: cykel xD
Jag skulle också gärna delta i ett VATSIM-skolningstillfälle. Skulle vara riktigt roligt och givande. En spark i arslet är vad som behövs för att komma igång :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 19:27 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Sami S wrote:
Jag skulle också gärna delta i ett VATSIM-skolningstillfälle. Skulle vara riktigt roligt och givande. En spark i arslet är vad som behövs för att komma igång :D

Hur är det med dom som kommit av sig då? :)

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Sun 03 Apr 2011, 09:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Fick äntligen för mig att installera FSX på nya datorn. Måste ju öva lite nu inför flyglektionerna! :D

Tänkte höra efter ifall det är någon som känner till ett bra UL-flygplan för FSX, gratis eller till rimligt pris?

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Sun 03 Apr 2011, 09:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MarcusG wrote:
Fick äntligen för mig att installera FSX på nya datorn. Måste ju öva lite nu inför flyglektionerna! :D

Tänkte höra efter ifall det är någon som känner till ett bra UL-flygplan för FSX, gratis eller till rimligt pris?

SkyRangern (tror ej det var Swift) finns till 2004, har på klubben. Går det att konvertera dem till FSX?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Mon 11 Apr 2011, 13:05 
Offline
Besökare

Joined: Fri 08 Feb 2008, 11:40
Posts: 28
Inte ett UL men ett plan med UL-prestanda som är skitkul att flyga,
en äkta cub. Den skenar iväg lite i pris med Accusim-paketet men är definitivt värd ett köp, speciellt om du inte lägger pengar på så mycket annat simrelaterat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 12:06 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Jo, har sett flera som rekommenderar A2A's Cub, särskilt med accusim inkluderat. Gick faktiskt att få in Skyrangern också, men jag vet inte riktigt om det kändes så smycket som ett flygplan... Får väl se om jag tar och hostar upp pengarna för Cuben...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 18:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är Accusim något man köper till FSX, eller hur funkar det?
Jag funderade på vad man skulle skaffa och testa till Ålands Flygklubb.
Datorkrav som verkligen på riktigt går att använda och inte enligt rekommendationerna?
FSX? Accusim?!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 20:22 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Accusim är ett tilläggspaket som man kan köpa för A2As flyg. Accusim för A2As Cub finns här: http://www.a2asimulations.com/store/ind ... ucts_id=37

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 23:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ja det står "for Microsoft FSX" där så jag blev lite undrande hur det funkade.
Så det är alltså tilläggspaket för FSX?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Wed 13 Apr 2011, 09:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Jepp, båda är tillägg för FSX.

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Wed 20 Apr 2011, 10:59 
Offline
Besökare

Joined: Fri 08 Feb 2008, 11:40
Posts: 28
Tänk dock på som sagt att FSX är helt CPU-beroende. En del lyckas med konsstycket att köra FSX på hyfsat modesta datorspecifikationer, medan jag själv haft enorma problem på min i7 som jag kör i 3,8 GHz på en Windows 7 burk.

Det är väl lite vad man är nöjd med också. Det kan ju vara så att de som tycker att FSX fungerar bra på sina mindre kraftfulla datorer, kanske också har inställningar som gör att FSX ser ut på ett sätt som jag inte skulle vara nöjd med. Sedan är det ett evigt tweakande med FSX. Så har det ju alltid varit med MSFS, men FSX har ju trots allt funnits några år nu och folk som kör värstingdatorer kan ändå få stora bekymmer med att få det att spela på ett godtagbart sätt trots att de tweakat enligt konstens alla regler. FSX ser alltid bättre ut än FS9, men med tillägg kan man fortfarande få FS9 att se VÄLDIGT bra ut plus att rullar på helt fantastiskt mycket bättre...

Man kommer dock inte ifrån att FSX har mycket bättre flygkänsla än FS9 vilket är viktigt om man flyger low'n slow - och detta är väl vad simulatorflygandet på klubben borde handla om. Så lämpligast vore kanske en FSX-installation med FSUIPC, kanske Active Sky Evolution, några nedladdade gratisflygplatser och sedan ett begränsat antal högkvalitativa flygplan från t ex Realairsmulations, Sibwings eller a2asimulations - eventuellt också Carenado.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Fri 29 Apr 2011, 14:09 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Sun 02 Jan 2011, 19:48
Posts: 3
Location: Mariehamn
Man får idag bra komponenter till låga priser. En vass processor (t ex phenom II X6 1090T) får man under €200. 6GB minne och moderkort för ca €150 till. Jag vet inte hur specen på den nuvarande burken som flygsimulatorn snurrar på ser ut, men jag gissar att detta vore en markant uppgradering. Sen behövs det ett 64-bitar operativ om det saknas.

Saken är ju den att ska det bli ngn ruljans på användandet av simulatorn så behöver den tillföra något. Ligger den strax under vad gemene man har hemma så kommer inte många att betala för att använda den.

Den kan bli en riktigt bra träningssimulator med rätt upplägg. Vi har snart ett gäng UL-piloter där vi skulle kunna göra en hel del säkerhetsutbildningar, i klubbens regi, i hur man flyger med instrument och enklare radionavigeringar. Jag vet att den efterfrågan finns och det bör finnas ett intresse hos klubben att har säkerhetshöjande aktiviteter.

/John Sjöström


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om simulatorflygning
PostPosted: Thu 12 May 2011, 22:01 
Offline
Besökare

Joined: Fri 08 Feb 2008, 11:40
Posts: 28
Jag plockade ihop klubbens första flygsimulatordator för flera år sedan, men den har säkert uppdaterats sedan dess. Men jag tror ändå inte - som du misstänker - att det krävs några värstingprylar för att dess prestanda skall lyfta ett flertal snäpp från dess nuvarande nivå.

Det där med att simulatorn på klubben måste erbjuda något extra för att locka dit sådana som har ungefär samma grejer hemma, stämmer säkert. Men man ska också komma ihåg att detta extra inte bara behöver vara i form av "grejer"! Det kan ju också vara den social biten - att lära av andra som har hållit på med simulatorflygning längre eller som har erfarenhet av riktig flygning, att bara träffa likasinnade. Nu är iofs jag kvällstid ganska låst till hemmet pga familjen, men ur mitt perspektiv skulle en till dator vara en riktig morot. Idag sitter normalt alla hemma vid sin dator och flyger på VATSIM eller IVAO (om man flyger online), men det är säkert väldigt mycket roligare att flyga tillsammans med någon annan, i synnerhet om man flyger VFR. En till simulator skulle ju också hjälpa till mycket om man lär upp någon på fraseologi på VATSIM. "Läraren" skulle ta kontakt med ATC först och "eleven" sitter nära vid sin simulator och lyssnar och lär av snacket och gör sedan sitt upprop.

Men en del prylar borde inköpas för att förhöja upplevelsen och skilja det lite från vad "gemene man" har hemma. Bara att fysiskt ratta på en radio som denna http://www.saitek.com/uk/prod/radio.html skulle göra mycket, istället för att fippla med musen på en radio i cockpiten. TrackIR är också en stor upplevelse men som som de flesta säkert drar sig för att själva investera i eftersom det kan vara svårt att förstå hur mycket den faktiskt tillför. Totalt sett skulle det dock handla om en hel del pengar för klubben, om man nu inte finner sponsorer inom klubben.

/Kitte


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group