Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 10:26

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jacob Holländer på besök
PostPosted: Wed 20 Aug 2014, 18:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jacob Holländer på besök

Han va o flög o yra på i luften ovanför Jomala och så fanns han sedan på fältet.

Han flög med en ombyggd Pitts Model 12 som de kallar Viking. Kan ha vart en Bulldog,
för den liknade mycket på min RC Pitts S-12 55cc, så nu blev man ju taggad igen. ;-)

Den hade Sukhoi-stjärnmotor med insprutning istället för förgasare. Vägde 650kg, uppskrämd
till 430hk. Mycket kolfiber, titan osv. Byggd 2006. Mindre vingar och annan form, 6,1m
vingspann. Hade vart och flugit i Helsingfors på en uppvisning med bland annat Jurgis Kairys
om jag förstod honom rätt, en som jag vet vunnit några guld i flertalet tävlingar. De flög
tydligen samtidigt med varann och fick allt filmat, vilket skulle vart kul att se.

Berättade även om de andra flygen och att de är stationerade i Västerås, Hässlö.
(där jag vart och sett honom flyga förut med några flyg, men bland annat brudar på vingarna).

Han var en trevlig prick i alla fall som tog sig tid med "fansen". :-D Sen kom en svensk
räddningshelikopter och parkerade framför oss och dundrade så sanslöst så ingen kunde
prata mer, men jag gillar helis så det gick för sig. ;-)

Han skulle komma via med en Pitts S-2 i morrn... fick hans visitkort så man hittade till denna sida
där man hittar mer om honom, flygen och hela cirkusen: http://www.airshow.se/

Påpekade åt flygplatschefen att vi vill ha flygshow hit, och det var fritt fram att ordna
för fältet var så öde på helgerna. Kräver ju några eldsjälar som tar tag i ett sådant projekt. Hm...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Jacob Holländer på besök
PostPosted: Wed 20 Aug 2014, 18:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag hann med att filma lite i full panik strax inna vi träffade honom. Ingen höjdarkvalitet men iaf.


_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group