Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:37

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Flygande Kumlingebor?
PostPosted: Fri 21 Dec 2012, 16:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygande Kumlingebor?

Ni som bor på Kumlinge, ni har ju ett flygfält, har ni inte tänk på att ta flygcert?

Ultralätta flyg kostar inte mycket (från några tusenlappar och uppåt beroende
på hur mycket man vill lägga ut, typ 5.000-120.000€).

UL-cert kostar 4.500€ och uppåt beroende på hur mycket man drar ut på kursen
och det kan man ta på Åland, teori och praktik.

Och kostnaden är på ca 30-80€ i timmen beroende på vad man har för flyg (eller
använder Ålands flygklubbs). Det är inklusive allt. Jämför det med en motorbåt.
Tar ni nån med er så kan ni dela kostnaden.

Vanliga UL tar två pers (pilot och passagerare).

Det tar runt 25 minuter att flyga från Kumlinge till Mariehamn (lite snabbare eller
lite långsammare beroende på väder och flyg).

Har fått uppfattningen att folk tycker flyg är nåt stort, men det är som med båt.
Köp båt, lär dig navigera, använda radion, underhåll osv. Tröskeln är inte så hög.
Visst är det lite mer engagemang för att få allt klart, men sen är det bara att "tuta o kör".

Ca 7 kurser att läsa och tenta av (flyget, aerodynamik, människan, meteorologi, navigation,
regler och lagar, radiotelefoni). Runt 25-30 flyglektioner för den som är runt 20-30, sedan
brukar det sägas att det är lika många lektioner som man är gammal.

Vill ni vara lite friare (gäller alla utan fält) så finns det ju olika typer av sjöflyg.
Starta och landa var som helst.

Tag kontakt med någon på Ålands flygklubb för en åktur. http://www.flygklubben.ax
Eller maila mig så ger jag mer info ( mickem@aland.net ).

Finns 19 aktiva flygare idag, ni kanske redan känner någon av dem, det ökar
hela tiden, folk har börjat förstå att det inte är så komplicerat eller dyrt.
För två år sedan fanns det bara en handfull.

Skulle ett UL vara för litet kan man gå upp till normalklassat
som tar fler personer och har längre räckvidd. Alltså typ Cessna, Piper osv.
Högre timkostnad och underhållskostnad, men en äldre kärra kostar inte mycket.

Man kan gå ihop med flera oavsett vad man väljer.
Hur som helst, är du nyfiken, tag kontakt!

UL (billigare, mindre, enklare): http://johninbrazil.org/wp-content/uplo ... alight.jpg
UL (Samma som ovan men täckt): http://cdn-www.airliners.net/aviation-p ... 657054.jpg
UL (Nästa steg, bild på flygklubbens): http://www.flyfinland.fi/photos/original/6738.jpg
UL (Ytterligare ett steg. kolfiberkropp): http://www.airplane-pictures.net/images ... /31129.jpg
UL (Lågvingat helt i kolfiber): http://cdn-www.airliners.net/aviation-p ... 271405.jpg

Normalklassat (högvingad Cessna): http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... wk_(D-EDDX)_02.jpg (Markera och kopiera)
Normalklassast (lågvingad Piper): http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... II_(D-EOCM)_02.jpg (Markera och kopiera)

Finns massor massor med modeller av flyg att välja mellan.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group