24 maj 2010Ikväll insåg jag att det tar rätt länge bygga ett flyg. Men tillika så insåg jag även
att det går faktiskt framåt fast vi inte varje kväll skruvar på massor med delar som
gör stor skillnad. Ikväll har vi har skruvat bort saker och satt tillbaks dem kan man
ju säga. Men det är för att det i stort sett är så man ska göra. Så egentligen går
det nog riktigt bra, hur småknäppt det än låter.
Ikväll var det dags börja sätta fast muttrarna på vingarna med nyloc-muttrar och
gänglåslim samt märka av de som gjorts. Detta hann vi bara med på vänster
vinges bakkant samt att vi drog skevrodervajrarna på samma vinge. Noggrannhet
stjäl tid. Och så hade vi besök av media ikväll, lokaltidningar och radio (?), som
även dom måste få sin beskärda del. Snart vet några till att vi bygger flyg.
Vänster vinge som vi började fixa på. Mellan skruvandet så var det lite intervjuer.
Attachment:
IMG_6887.JPG [ 95.29 KiB | Viewed 19561 times ]
Här sätts gänglåslim på gängorna. Frätande ämne detta lim, så det får endast vara
på gängorna. Lite pill få på plats på alla ställen eftersom det är så olika. När man
drar åt bultarna runt ett rör så får man inte dra så hårt att röret kläms ihop.
Bakre röret pendlade mellan 51,34-51,60 mm i diameter. Vi drog åt så röret klämdes
ihop ytterst lite, runt 0,2mm, lagom så att det tog, annars snurrade bulten.
Attachment:
IMG_6889.JPG [ 58.95 KiB | Viewed 19561 times ]
Vi använde rekommenderat gänglåslim som heter LocTite 243. Blått är det. Dyrt som
jag vet inte vad. Över 60€ för en liten flaska. Passa er om ni köper denna flaska,
man kan skjuta blått lim långa vägar med den. Jag sprätte ner väggen när jag skulle
fundera ut hur man fick flaskan att spela enligt mina regler. Flaskan vann.
Vi hade även en röd märkpenna för att märka de skruvar/bultar/muttrar som var klara.
Drog ett streck på synligt ställe, tvärs över skarv mellan mutter och bricka eller som
var under.
Attachment:
IMG_6892.JPG [ 51.16 KiB | Viewed 19561 times ]
Här ses de bägge blocken för skevrodervajrarna, övre och undre. UKMOD-grejer gör
att undre blocket kommer längre ut så vajern ligger bättre i vingen. För den vaksamme
så är nog muttern till vänster både limmad, åtdragen och märkt (på andra sidan).
Spelet mellan blockhjul och plattorna runt om får vara max 1mm och blocken skall
rulla fint (är kullager inne i dem). Vajrarna får ej hoppa över blocken, då går det
inte styra flyget mer.
Attachment:
IMG_6894.JPG [ 47.4 KiB | Viewed 19561 times ]
Tejpade fast vajrarna så vi har dem på plats. Man kan här se hur vi dragit vajrarna
för att veta var dom ska vara den dagen vi inte minns hur det såg ut under klädseln.
Vantskruven går till övre sidan på skevrodret, samt även övre blocket.
Attachment:
IMG_6895.JPG [ 59.35 KiB | Viewed 19561 times ]