Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:50

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Next
Author Message
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Wed 09 Dec 2009, 18:17 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
undrar om de faktist är rätt stift till den...nån som vet var man kan kolla upp på tex internet va de ska sitta för stift i dom?så far jag och köper imorgon på macken i godby

tacksam för svar!

mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Wed 09 Dec 2009, 22:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Dagens lilla uppdate då..dock utan bilder man de får man leva med :)

Började kvällen med att försöka få igång den..inte ett liv från den..kolla hur stiftet såg ut..välldigt vått,kolla även tändningen igen och den tänder..sen kom jag på den tanken ifall de var någe gammal bensin kvar i tanken..så tog upp förgasaren och rengjorde allting samt tömde tanken och la i ny fin bensin...han dock inte testa ikväll

Imorgon får jag hem nytt stift som jag hoppas att gör nån nytta...måste även fixa en liten läcka av kylarsystemet som jag la märke till ikväll..är väll bara att hålla tummarna och hoppas den startar imorgon då :)


Mera uppdate imorgon isåfall!


Allt för ikväll!


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Thu 10 Dec 2009, 22:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Nu har jag äntligen fått liv i den...efter en del felsökande m.m så lite småskruvande till som tex lufta bromsar osv imorgon så blir de att provköra :)


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Mon 14 Dec 2009, 17:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Lite uppdate igen då..nu har jag kört några km med moppen iallafall..börjar få allt att lira nu iallafall :)


nån som vet om man ska köra in moppen nu när jag har ny kolv och cyllinder och isåfall hur långt?


har tagit de välldigt lungt nu på gasen iallafall..


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Mon 14 Dec 2009, 17:44 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
Jonte S wrote:
Lite uppdate igen då..nu har jag kört några km med moppen iallafall..börjar få allt att lira nu iallafall :)


nån som vet om man ska köra in moppen nu när jag har ny kolv och cyllinder och isåfall hur långt?


har tagit de välldigt lungt nu på gasen iallafall..


mvh


Jao, det bör du nog göra. Kommer inte ihåg hur länge, men tror man räkna runt 500km på 125:orna iaf. Sen ska du inte ha den att sota igen helt bara för att du kör in, men det har du kanske koll på redan?

Brukar inte vara allt för noga dock, sålänge man kör med lite förnuft...

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Mon 14 Dec 2009, 22:01 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Okej..tack för svaret :) är väll mest huvudsaken att man inte rusar mycket vad jag förstått?



mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Mon 14 Dec 2009, 22:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
Jonte S wrote:
Okej..tack för svaret :) är väll mest huvudsaken att man inte rusar mycket vad jag förstått?



mvh


Lite kan (ska) man rusa, dock KORTA perioder, när motorn är ORDENTLIGT varm. Sedan skall man trappa upp tuktandet stegvis.

MEN, det bör inte vara något problem oberoende så länge du inte tokvarvar på kall motor direkt, men det skall man ju egentligen alldrig göra...

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Sat 26 Dec 2009, 13:32 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Mini uppdate igen då :)


nu har moppen rullat lite över 100km och allt verkar funka :) bara lite småsaker kvar att fixa...tex helljuset funkar inte,beställa och montera baklampa m.m

tar och kastar upp lite bilder imorgon eller nästa vecka hur den ser ut nu :)


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Sat 02 Jan 2010, 00:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
nu har man klarat moppekortet då..kört närmare 150km nu och allt på moppen verkar funka...ska beställas ny krassning nu bara :) mina börjar bli duktigt slut...måste fara och köpa ny knoppp till framlampan imorgon så man får helljuset på grej igen bara :)


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Mon 04 Jan 2010, 22:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
har ett litet problem med moppen nu..de är så att den är hopplös att få igång när den har stått ute ett tag... (de vet roobin vad som menas med trögstartad :wink: ) alltså den kan ju inte få tillräckligt med bensin när den är kall..för man kan kicka och kicka men stiftet blir ändå inte så blött...däremot får den stå här hemma i garaget så startar den på första kicken..

så kan de va att jag behöver nya munstycken..har ju föggen bestyckad efter trimgrejerna som är på den..förslag?


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Tue 05 Jan 2010, 01:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
Jonte S wrote:
har ett litet problem med moppen nu..de är så att den är hopplös att få igång när den har stått ute ett tag... (de vet roobin vad som menas med trögstartad :wink: ) alltså den kan ju inte få tillräckligt med bensin när den är kall..för man kan kicka och kicka men stiftet blir ändå inte så blött...däremot får den stå här hemma i garaget så startar den på första kicken..

så kan de va att jag behöver nya munstycken..har ju föggen bestyckad efter trimgrejerna som är på den..förslag?


mvh


"Carb icing", fukt kommer in i förgasaren fryser och ett dera täpper igen munstycken / fryser fast rörliga delar i denna. Det är minarelli AM6 motor på dom där va? Dom brukar nämnligen ha problem med det i minus grader, hade det själv på moppe-tiden. Rätt säker på att det är det som är problemet.

Vad man gör åt det sen är värre. Brukar kunna hjälpa att plocka isär och putsa upp samt spraya lite WD40/liknande, att bli av med det helt & för alltid är dock rätt svårt. Tätare luftfilter kan göra att man får in mindre fukt, trim grejjer brukar vara känsligare, men kondens blir det alltid när motorn blir varm när man kör.

Finns mycket på olika forum om det problemet, så testa söka, kanske någon har bättre lösningar än jag, börjar som sagt bli några år sedan. :D

Edit: Fögg där kylvattnet går igenom verkar vara en effektiv hjälp.

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Tue 05 Jan 2010, 01:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Steiff wrote:
Jonte S wrote:
har ett litet problem med moppen nu..de är så att den är hopplös att få igång när den har stått ute ett tag... (de vet roobin vad som menas med trögstartad :wink: ) alltså den kan ju inte få tillräckligt med bensin när den är kall..för man kan kicka och kicka men stiftet blir ändå inte så blött...däremot får den stå här hemma i garaget så startar den på första kicken..

så kan de va att jag behöver nya munstycken..har ju föggen bestyckad efter trimgrejerna som är på den..förslag?


mvh


"Carb icing", fukt kommer in i förgasaren fryser och ett dera täpper igen munstycken / fryser fast rörliga delar i denna. Det är minarelli AM6 motor på dom där va? Dom brukar nämnligen ha problem med det i minus grader, hade det själv på moppe-tiden. Rätt säker på att det är det som är problemet.

Vad man gör åt det sen är värre. Brukar kunna hjälpa att plocka isär och putsa upp samt spraya lite WD40/liknande, att bli av med det helt & för alltid är dock rätt svårt. Tätare luftfilter kan göra att man får in mindre fukt, trim grejjer brukar vara känsligare, men kondens blir det alltid när motorn blir varm när man kör.

Finns mycket på olika forum om det problemet, så testa söka, kanske någon har bättre lösningar än jag, börjar som sagt bli några år sedan. :D

Edit: Fögg där kylvattnet går igenom verkar vara en effektiv hjälp.


okej..kanske jag ska ta föggen i delar i morgon då..värt att prova iallafall :)


tackar så mycket för tipset :)


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Tue 05 Jan 2010, 23:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
har haft problem med att de varit spricka i blocket på moppen...när jag renovera upp ramen osv tidigare så laga jag de bara snabbt med kemisk metall..dock har de slutat vara tätt nu..så idag var jag till jussi och han var snäll och fixa fram ett nytt block åt mig...dock var de en minimal spricka i de blocket med men förde in de på svetsning till sunmeck idag så får tillbaks de nångång den här veckan :) nu när jag ändå byter till ett helt block passade jag på att köpa nya lager och stefor till motorn :)


mera uppdate kommer senare!


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Tue 12 Jan 2010, 22:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
ännu ett problem med moppen nudå..nu går de inte att rusa någe mycket alls..eller de går bra om man inte har växel i och i 1an går de..men när man lägger i 2an och uppåt så går de inte att rusa nånting för då vill den dö..så går att köra den nu men man måste ligga på låga varv...precis när tk effekten ska komma så lägger den av..men blev att fundera på de om de kanske är membranet? de är ju orginal och har rullat över 10 tusen km

tacksam för svar

mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 14:33 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
vad har du för munstycke? hur stort?
går den bättre om du har choken på då?
isf för litet munstycke..

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 17:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
BuuMi wrote:
vad har du för munstycke? hur stort?
går den bättre om du har choken på då?
isf för litet munstycke..



jo den går bättre med choken i...men konstiga är att de lirat i över 500km nu sen jag börja köra med mumstyckena är i..har inte rört nånting...men idag bytte jag soppaslang till en bättre..och de blev bättre..men inte 100% som den fick förut..så ska kolla igenom förgasarn ikväll


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Sat 16 Jan 2010, 00:32 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Lite uppdate igen då..nu börjar moppen gå bättre igen...som tur är..de som står på tur nu är att byta ena blockhalvan..får hem den nya imorgon som varit på svetsning...sen nånting nästa vecka ska jag ta och lyfta ur motorn och fixa det...


Nästa vecka ska de även beställas hem ny stänkskärm

Denna:

Attachment:
9122.jpg
9122.jpg [ 41.02 KiB | Viewed 11471 times ]


Imorgon får jag även hem en crossplatta som kommer monteras när jag fått hem stänkskärmen


Attachment:
9147.jpg
9147.jpg [ 40.56 KiB | Viewed 11471 times ]


Nuläget!

Attachment:
GetAttachment.aspxfdfdf.jpg
GetAttachment.aspxfdfdf.jpg [ 29.62 KiB | Viewed 11471 times ]



mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Tue 16 Feb 2010, 15:26 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Mini uppdate utan bilder nudå..

igår var jag påväg och skulle fara och tanka..mitt i alllt smäller de till och börja skrapa och låta illa..och känns som bakdäcket skulle va löst..då visade det sig att bakhjulslagret tog semester..får hem nya lager idag och har skruvat bort bakdäcket så ska väll ta och byta lager ikväll..ihelgen blir de även att fixa lite andra roliga saker på moppen ;) den som lever får se


kanske kastar upp lite bilder nu om nån dag också :)


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt Motorhispania -05
PostPosted: Sat 20 Feb 2010, 22:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Lite fixat på moppen igen då :)

lackat lite osv :)

Attachment:
Bild0121.jpg
Bild0121.jpg [ 77.05 KiB | Viewed 11365 times ]


Attachment:
Bild0122.jpg
Bild0122.jpg [ 84.96 KiB | Viewed 11365 times ]


Attachment:
Bild0123.jpg
Bild0123.jpg [ 82.54 KiB | Viewed 11365 times ]


Har även bytt till crossstyre :)

Attachment:
Bild0126.jpg
Bild0126.jpg [ 82.65 KiB | Viewed 11365 times ]



mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Jontes Motorhispania Furia Nu med ny lack och nya bilder
PostPosted: Thu 04 Mar 2010, 13:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
uppdaterat på första sidan nudå!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group