Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 18 Mar 2008, 23:48 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Gozze wrote:
haha det va lite roligt att få se lite lusse "konst" :P haha men det dära med spottar så måste man välja ganska noga för annors ser man int ett s***, köp en lampa som är CE? altså godkännd av besiktningen :wink:

Ja det kan jag tro, lyceister får lära sig av egna misstag medan yrkesskole-elever lär sig av andras :P
Jag behöver inte bekymra mig över CE/E-märkning längre. Har ju besiktat redan och hojar besiktas bara en gång i livet. :)

En fråga lite ot. vad är skillnaden på CE och E? Jag har för mig att CE oftare finns på typ kläder, leksaker... etc. (vet att det är CE-märkning som gäller på mc-kläder om försäkring skall täcka) Medan det brukar vara snack om endast E-märkning på just lyktor?

eXter wrote:
Kamikaze wrote:
Va försigtig när du monterar framgafflarna så du inte får olika längd på dem vid ihopmonteringen :D


Men de fixar väl sej då axeln kommer i eller???

Pierre hänger inte riktigt med i svängarna här, inget att bry sig om :lol:

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 19 Mar 2008, 11:39 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
:lol: :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 31 Mar 2008, 21:38 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Var ut på första vändan med hojen för året igår.
Gick ju ungefär som den gjorde i höstas under den tid som det small i alla fyra cylindrar men bara föggarna är justerade efter torsdag denna vecka så skall det bli intressant att börja åka igen! :D

Var ju faktiskt dum nog att inte fråga här innan jag tog tag i saken och faktiskt beställde tid till Jussi som skall få justera mina föggar. Men är det någon som är duktig på att synka och justera föggar? Har några bekanta som gjort det förr men deras erfarenheter var att det var svårt och oftast inte blev bra. Därav beslutet att låta en verkstad göra det.

Var ju som bekant med Niklas och Sebbe till Lelles i helgen. Föraningen var väl att man skulle hitta nått tokigt som man egentligen inte borde släpa hem men till min stora förvåning så fann jag nått riktigt användbart! :D
Image
Sådär ser det ut i ena änden.

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Apr 2008, 16:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Seksigt värre.... Kolfiber???

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Apr 2008, 22:00 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
eXter wrote:
Seksigt värre.... Kolfiber???
But of course! :D

När man steg av båten i torsdags morse tyckte man att det fanns hur mycket tid som helst att lägga ned på hojen. Men lik förbannat så vaknar man dagen före man ska på jobb igen och konstaterar att man knappt gjort något alls på den ledigheten! :x

Image
Nåja fick ju faktiskt lite gjort idag. Började med att slipa och tvätta fälgar som såg ut som stryk.

Efter ett antal timmars slipande blev det att fara till den stora staden efter färg och klarlack!
Image
Det blev ju lite bättre än det var från början enligt mig iaf. :) Det syns nog på lite närmre håll att det inte är gjort på lackfirma men det får duga! :)

Hann faktiskt med en sak till innan mörkret lade sig över den lilla byn.
Image
En tankpad kom med hem från Lelles i lördags och kände att den tvunget skulle monteras idag.


Nu återstår bara en smärre (host!) justering som äger rum på torsdag samt lite målning och uppfräschning av kåpor. Efter det kan man ju t.o.m. börja köra runt med visiret uppe om man av någon anledning skulle få det för sig. :wink:
På jobb imorrn 10dagar framåt, efter det följer fortsättning.

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 15 Apr 2008, 23:57 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Tillbaka på torra land igen då, alltså dags att ta tag i hojen igen!

Däck: Skrev ju tidigare en tråd i den allmänna delen om det var någon som var intresserad av att köpa däck men det kom dåligt med svar. Var över till Sverige imorse med en kompis som sällskap (tusen tack för det!) och hämtade däck. Jag hade planerat att åka till Arlanda där vi skulle träffas, köpa däcken och hinna tillbaka morgonreturen. Det visade sig gå riktigt bra! Så fick man hem däck till mycket bra pris, samma dag fastnade de på fälg också.
Image
OBS! Pratade en stund extra med Carita som jag köpte däcken av och vi kom fram till att ett potentiellt samarbete till fördel för däckshandel kanske skulle upprättas. Finns det intresse?

Justering: Lämnade in hojen på Jussis i hopp om att den skulle komma därifrån med synkade, tvättade och välfungerande föggar, men icke. Fick veta att det inte gjorts någonting åt hojen på varken torsdag (då den var inbokad) eller fredag dag. På kvällen var det dock någon som rivit isär den iaf. Till en början kände jag ingen stress eller panik över detta utan tänkte lugnt att den skulle bli klar tills jag hann stiga av då det ännu fanns en vecka tid. Men icke. :(

Jag stiger av lördag morgon och åker in till firman för att hämta hojen på måndagen. När jag kommer dit har det inte hänt nått annat än att föggarna blivit tvättade och det klagas över att någon trottel inte öppnar. Funderar ett tag och erbjuder mig sedan att skruva ihop hojen (som för stunden låg på ungefär jättemånga ställen i verkstaden) för att ta hem den och försöka mig på lite fin-mek själv.

Efter att man onöjd betalar för vad firman gjort och tar tillbaka en hoj som bara går snäppet bättre än när den lämnades in så kördeSebbe hem henne till mig via Ken som gav oss lite råd om vad som kunde vara felet och sedan skred vi till verket.

Vi började med att ta upp och kolla trottlarna. Dessa öppnade hur bra som helst så då var det avbockat på listan. Nästa kapitel var att undersöka luffarturbon som enligt många kloka människor inte är världens lättaste att handskas med. En extra luftslang dragen till luftboxen kirrade det problemet. Steg tre var sedan att försöka ändra blandningen men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Nålarna var fasta och jag hade inte munstycken hemma. Detta ledde till att vi fick lämna cykeln att stå ungefär samtidigt som batteriet lade av.

Framlampa: Tröttnade ju ganska snabbt på min reijulykta så det blev en ny i dagarna.
Image
Ljusbilden är ungefär många gånger bättre än vad vilken moppe som helst klarar av och det gjorde ju inget att den var snyggare heller. :)

Mer så fick jag bellypanen ihopskruvad. Mer kommer att hända imorrn! Mycket provköra! :)

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Last edited by osoderlund on Wed 16 Apr 2008, 00:41, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 16 Apr 2008, 00:12 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
Snyggt jobbat Oskar.
Får hoppas att du och Sebbe får föggarna på grej, och det har jag ganska gott förtroende för. :)

Det kan nog bli en intressant fighter det där faktiskt. :P

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 19 Apr 2008, 21:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
Kom igen Oskar!

Du utlovade en update, och jag kräver en!

Jag struntar fullständigt i att du varit på Alastarro och fått smisk av Sebbe, men, UPDATE!

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 00:28 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
petterekman wrote:
Kom igen Oskar!

Du utlovade en update, och jag kräver en!
UPDATE!

Förlåt att jag inte uppa direkt även om jag sa att jag skulle posta fredag kväll Petter.

Bättre sent... :)

osoderlund wrote:
Mycket provköra! :)

Jag vet inte riktigt i vilket psykiskt stadium jag var då jag knapprade ner den meningen i mitt senaste inlägg.
Antingen insåg jag inte hur mycket jag hade att göra innan hojen var klar eller så insåg jag inte hur viktigt det var att få den klar till alastaro! :o

Torsdag morgon checklista:
-Hojen går som en 125cc chopper
-Bellypanen är fortfarande olackad
-Bakkåpan är ospacklad och olackad
-Lyktkåpan är olackad
-Främre stänkskärmen är osnidad och olackad.
-Kedjan har 110mm slack (rekomenderat: 20-25mm)
-Koso-mätaren är fortfarande malplacerad
-Blinkersen omonterade

Koso
Image
När jag kom till mina sinnens fulla bruk torsdag morgon visste jag inte riktigt i vilken ända jag skulle börja så det fick helt enkelt bli något som stört mig sedan länge. Mätaren var tidigare fastsatt i mina risers så att det var aningen svårt att komma åt nyckeln. Men nu blev det lite lättare. :)

Blinkersen blev därefter åtgärdade, en del sladdragning längs kåporna och sedan en del funderande angående var innan det var dags för montering.

Kåporna fick sig lite spackel vid behov som sedan följdes av slipning och lackering. Till slut hade man en hög liggandes på tork i garaget.
Image
Eftersom det mesta förarbetet var gjort så tog inte detta så värst länge i sig. Men eftersom man hade motorproblemet i bakhuvudet hela tiden så blev det några minuter fixa kåpor och många minuter fundera, prova och konstatera att det inte fungerar.

Torsdag kväll och garaget såg ut på detta sätt:
Image
I detta läge kändes det ganska tungt att gå och sova när man visste att man endast hade en dag att få hojen klar. Endast det nödvändigaste var monterat. Lös sits och tank samt lite ljus.

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 14:11 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
...?

Fortsätt FFS! :evil:

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 14:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Koso mätarn e jäkligt snygg... Va kostar en sådan??? Ser bra ut förövrigt, ja gillar lyset...

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 16:41 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
eXter wrote:
Koso mätarn e jäkligt snygg... Va kostar en sådan??? Ser bra ut förövrigt, ja gillar lyset...


Sån här? http://www.startuning.se/?pages=product&id=601


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 19:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
WOOGIE wrote:
eXter wrote:
Koso mätarn e jäkligt snygg... Va kostar en sådan??? Ser bra ut förövrigt, ja gillar lyset...


Sån här? http://www.startuning.se/?pages=product&id=601


Ja de va ju inte så svinit dyrt... Men e inte den där byggd för 2t??? Hur skilljer sig mätare som e "byggda" för 2t mot 4t??? Går att ställa in antar jag???

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 21:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
eXter wrote:
WOOGIE wrote:
eXter wrote:
Koso mätarn e jäkligt snygg... Va kostar en sådan??? Ser bra ut förövrigt, ja gillar lyset...


Sån här? http://www.startuning.se/?pages=product&id=601


Ja de va ju inte så svinit dyrt... Men e inte den där byggd för 2t??? Hur skilljer sig mätare som e "byggda" för 2t mot 4t??? Går att ställa in antar jag???

E d nå skillnader alls då'?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 21:29 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
WOOGIE wrote:
E d nå skillnader alls då'?


Janå, då en 2t tänder varje varv å en 4t tänder vartannat... E de int från tändsystemet man får varvräknarn å visa varven från???

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 21:31 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
eXter wrote:
WOOGIE wrote:
eXter wrote:
Koso mätarn e jäkligt snygg... Va kostar en sådan??? Ser bra ut förövrigt, ja gillar lyset...


Sån här? http://www.startuning.se/?pages=product&id=601


Ja de va ju inte så svinit dyrt... Men e inte den där byggd för 2t??? Hur skilljer sig mätare som e "byggda" för 2t mot 4t??? Går att ställa in antar jag???

OBS! Den mätaren är en RX1:a, en polare har en sådan och hade probs med att få den att visa rätt varvtal på sin rad 4a. Den nyare versionen är aningen dyrare och mer anpassad för riktiga hojar stället för mopeder, men ska man ha just en Koso så är det inget snack om vilken man väljer! Man kan ju få smärre hjärtflimmer av att varvräknaren inte visar vad den ska!

Tillbaka till projektet som egentligen redan är klart då! Men som ni såg så var senaste inlägget postat ganska sent, och just efter det så visste jag inte riktigt vad jag skrev längre så var tvungen att gå och dyna.

Fredag morgon

En hel del blev ju avbockat igår men mitt största huvudbry är ju faktiskt fortfarande kvar, motorn.

Sent torsdag kväll fick jag tips av en polare över hur jag snabbt skulle komma underfund med om soppablandningen var den rätta.
Ut och köra med en rulle silvertejp i handen. Drog några remsor över luftintagen och jämförde med hur den gick innan. Det verkade faktiskt en aning bättre vilket skulle tyda på att den vill ha mer mat.


Fredag morgon åkte jag runt till byns firmor för att söka munstycken men utan resultat. Kawasaki av denna årsmodell har original huvudmunstycke 190 vilket är enormt mycket större än vad de flesta andra tillverkare har. Fick höra att yamaha R1 har nånstans runt 140.

Om man nu inte kan byta munstycke så kan man väl ställa upp nålen lite då? Jo, det kan man men då ska man ju helst inte ha en fast nål utan gärna en justerbar.
Fick återigen tips, denna gång om att man kunde använda M3 brickor under nålen för att höja den. Sagt och gjort så hade man en handfull brickor av minimal storlek hemma.

Då var det bara att öppna vakuumföggarna och ta ur trottlarna utan att skada membranen som tydligen skall kosta en halv förmögenhet styck. Ur med den irriterande plastbiten som kallades för nål-låsning och i med en bricka under nålen på varje fögg.

Ihop med skiten och ut och prova, klockan var ca.11 och jag körde en stund för att värma motorn en aning innan jag kollade de högre registret. Vilken glädjerush jag fick när jag konstaterade att det fanns kräm i hela registret och allt nervöst uppträdande som jag upplevt tidigare var borta! Jag förstod inte vad som hänt!? Kunde en enda liten bricka x 4föggar ha varit lösningen!?

Fick veta senare att nervöst uppträdande ofta uppkommer då vakuumföggarna får tjuvluft och inte får trottlarna att öppna som de ska. Så antagligen hade jag fått membranen helt täta när jag monterade ihop och på samma gång som jag gav henne lite mer mat så löste sig allt. Åh, gud vad skönt!
Nu var det bara att montera allt och sedan göra sig klar för banan dagen efter!

Något jag glömt var dock kedjan som fortfarande vid 6 på kvällen var väldigt slak. Man kan inte köra med 110mm slack! (duger på sin höjd till provkörning!). Det problematiska var då att jag inte hade mer att justera på svingen och kedjan var ju såklart inte skarvad med något smidigt clipslås. Blev till att höra med bekanta återigen om någon skulle råka ha en ked eller någon smart ide som man kunde använda sig av.

Lite mat i magen och lite hjälp av en bekant så hade man ett clipslås i handen. Kapa keden i med clipslåset och lite silika över det så att man nu inte blir av med det redan i Lemland på vägen ut. Sen var vi färdiga! :)

Som avslutning lite "before and after" pics:
Före
Image
Image

Efter
Image OBS! Keden fortfarande slak (för mörkt att fota när den var åtgärdad)
Image

Även om det inte var ett så väldans långt projekt så testades nog nerverna några gånger när saker och ting inte riktigt ville som jag. På samma gång som det nu är skönt att ha henne klar för sommaren så vet man inte riktigt vad man ska hitta på nu med sin fritid...

För att vara mitt första projekt så är jag faktiskt riktigt nöjd! Hoppas att ni samtycker :)
Får se om man kanske ramlar över nån annan skrothög som behöver lite finjustering nångång.

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 21:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
:lol: :lol:

Snyggt jobbat Oskar. Ska bli kul som fan att se henne i verkligheten! Samt prova och se om det finns något av det omtalade pulvret... :)

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 21:50 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Riktigt nice Oskar! Jag har följt ditt projekt från början till slut och har verkligen känt med dig då alla irriterande problem uppstått gång efter gång! :x Men jag måste faktiskt säga att jag gillar ditt sätt att ta tag i problemen, vi skall dock inte gå in på detaljer vad gäller dina åtgärder.. :D
Snyggt jobbat iaf! Bra att du inte kastade hojen i slemmern i det skedet då motorn gick dåligt, hojen välte, felinköp gjordes, dyra delar sågades sönder, gaffelbenen läckte och var allmänt jävliga osv osv!
Ett jäkla tålamod har du och garanterat har du lärt dig en hel del på under projektet :D

Sälj hojen och börja med ett nytt projet! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Apr 2008, 13:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 06 Jul 2007, 14:34
Posts: 394
Location: mariehamn
fiint! :) streetfighters är snygga!

_________________
BILAR
Alfa Romeo 75 2.0 T-spark -89 SÅLD!
Toyota Celica 2.0 -83 SÅLD!
Ford Galaxie Country Sedan -64
Austin Mini 1000 -72 x2 SÅLDA!
Austin Metro 1.3 -82 SÅLD!
Suzuki Alto 800cc SÅLD!
Pontiac J2000 -82
Triumph Herald cab


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Apr 2008, 14:27 
Offline
Besökare

Joined: Mon 03 Mar 2008, 19:28
Posts: 35
´Fin :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group