Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:19

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 169 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
Author Message
 Post subject: Honda CB 750 1974, Café Racer
PostPosted: Sat 09 Jun 2007, 21:58 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Efter många timmar blocket surfande på jakt efter en 70-tals CB så fann jag en till slut, den verkade intressant och ändå överkomligt nära från grisslehamn, Öregrund ett par stenkast bort bara.

Ett samtal senare och dejt med CB:n var bestämd.
Så idag flydde jag och en polare från självständighets firandet på holmen till grannlandet.

Hon såg ungefär ut som förväntat, lite skavanker här å där, men det hade jag räknat med, så det blev affär och nu står hon hemma i garaget i väntat på att antingen bli våldtagen, och bli en café racer, eller en pingla i veteran skick, fast är själv mera inne på det första och farsan inne på det andra.

Så planen är denna: att betala tull, köra 3 månader med klisterbrickor, besikta, ställa av och sen ska den bli kommande vinters projekt så man håller sig sysselsatt, om man kan låta den va i fred vill säga.

Så detta är officiella "Projekt CB" tråden där jag ska försöka lägga in bilder och uppdatera status för hojen.

Lägger in annons bilden, den enda jag har än så länge.Image


Last edited by RunkiZ on Wed 03 Oct 2007, 20:11, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Bilder
PostPosted: Sun 10 Jun 2007, 15:00 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Lite flera bilder på högen.


Image
Image
Image

Marving 4-1 system
Image

Färdigt för dubbla skivor
Image

Fin lack på tanken
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 20:52 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Ikväll fick bromsvätskebehållar locket smaka på polertrissan. Finns mera att polera ännu :D

ImageImage


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 22:24 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Kul med gamla hondor.Har ni bestämt stuk ännu?Cafe racer skulle va fränt :) Finns väl ingen sån här vad jag vet..

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 23:14 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Volvo mannen wrote:
Kul med gamla hondor.Har ni bestämt stuk ännu?Cafe racer skulle va fränt :) Finns väl ingen sån här vad jag vet..


Jag tror nog att det kommer bli en Cafe racer. Bara jag får den besiktad så ska jag börja riva lite mer i den :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Jun 2007, 12:43 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Vad är en Café Racer?

Annars såg jag den i Eckerö igår (tror jag?). Den såg riktigt fin ut!

PS. Jag flyttade tråden till Projekt sektionen eftersom du sade att detta är projekt tråden.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Jun 2007, 13:59 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
BlaaBMW wrote:
Vad är en Café Racer?

Annars såg jag den i Eckerö igår (tror jag?). Den såg riktigt fin ut!

PS. Jag flyttade tråden till Projekt sektionen eftersom du sade att detta är projekt tråden.



För dom som inga riktigt vet vad en Café Racer är:

Café racer är en standardmotorcykel som byggts om för lokala motorcykeltävlingar av spontan natur. Företeelsen startade gissningsvis på tidigt 1950-tal när skinnknuttar tävlade i att köra snabbast mellan lokala kaféer. En inte helt oviktig drivkraft var också att ge motorcyklarna en estetik som efterliknade tidens fabriks-racers.

Den amerikanska motsvarigheten kallas för Bobber. Beroende på att de europeiska vägarna i allmänhet var kurvigare hade café racern mer emfas på väghållning jämfört med de amerikanska kusinerna där "rakt fram"-prestanda var prioriterat.

För café racern typiska modifikationer är bla: clip-on styre och tillbaka flyttade fotpinnar som ger en framåtlutad aerodynamisk körställning, sadel av ensitts typ med ankstjärt, bättre bromsar och väghållningsförbättrande åtgärder som tex avancerade bakstötdämpare. Här kan man tydligt se skillnaden jämfört med en bobber som ofta istället är stelopererad för att på så sätt spara vikt, det vill säga bakfjädringen har helt tagits bort vilket försämrar väghållningen men ökar acceleration och toppfart tack vare den lägre vikten.

Källa: Wikipedia

http://www.cb750cafe.com/ Där finns lite bilder och sånt på olika CB 750 Café Racers.

Måst har varit en likadan du har sett, för min har bara stått hemma hela helgen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Jun 2007, 14:46 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Som den svarta på bilden skulle vara Fränt.. 8)

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Jun 2007, 13:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Det sägs t.o.m att Ace-Cafe/England regerade (numera nedlagt, det "nya" Ace-cafe är "bara" på samma plats och hypad variant. De hårdaste knuttarna drog igång jukeboxen, körde "standardslingan" och var tillbaka innan låten var slut. Några kom aldrig tillbaka.... :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Besiktad
PostPosted: Thu 28 Jun 2007, 17:03 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Ja nu var CB:n besiktad, så nu är det bara att börja riva i den :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jun 2007, 19:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
Cafe racers e Coula 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jun 2007, 23:30 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Nu vill vi se bilder på bygget. Från rivning till slutresultat.. :D

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 01 Jul 2007, 23:39 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Ja då har man mjukstartat lite med att riva bort lite onödiga saker så som sits, bakskärm och dyligt. Bara att inhandla lite material som kommer att behövas till blivande baken.


Image

prototyp platta till blivande baken, som är tänkt att fästas på orginal gångjärn

Image
Image

Kanske liknande stuk på baken? får se hur det slutar

Image

Funderar även på att inhandla en frontkåpa alá Ducati 900ss

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 00:12 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
Det ser bra ut


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 05:58 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Jag gillar däremot inte ducati-stuket, men smaken är ju bekant som baken. Jag gillar det helt cleana stuket utan något extra än det absolut mest nödvändiga. Gillar din skiss till bakkåpa, blir hur läckert som helst. Bra jobbat :D

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 09:44 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Fabben wrote:
Jag gillar däremot inte ducati-stuket, men smaken är ju bekant som baken. Jag gillar det helt cleana stuket utan något extra än det absolut mest nödvändiga. Gillar din skiss till bakkåpa, blir hur läckert som helst. Bra jobbat :D


Jag har inga bestämt mig helt för om jag ska ha frontkåpa eller inte, just nu är jag lite inne på frontkåpa, men det kommer hinna ändra igen några gånger är jag säker på =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 11:31 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Jag tycker inte heller att du skall ha frontkåpa... :) Dom är snyggare utan.

Ser mycket bra ut annars, keep up the good work! Och glöm inte att fota...

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 22:38 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Ikväll hann jag med klippa till lite "fina" bitar till prototyp baken.
Sku borda hitta någon passande baklampa man kunnde passa in i formen sen.
Tänkt att man använder lameller som på bilden till stomme, sen fyller man med byggskumm emellan och sen plastar man in allt och ser glad ut :D

Kanske inga så rakt klippta bitar, men man ser lite på ett ungefär hur det kan bli iaf.

Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Jul 2007, 21:30 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Ja då har det blivit lite små fixande på sistonde, har börjat med å grovforma till baken i byggskum. Väntar även på lite små delar jag har beställt, som bl a clip-on styre, ett par motorkåpor i aluminum med flänsar och lamphållare.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut just nu.

Ser bättre ut på riktigt än på bild tycker jag själv i alla fall

Image
Image
Image
Image

Liknande flänsad motorkåpa på väg hem

Image

Lite sugen på att fälla in en sådan här baklampa

Image
Image

Clipn-on styret, fast svart

Image

Bild på nästa projekt, en Kawasaki S2, 3cyl 350cc 2t
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Jul 2007, 21:58 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Mon 10 Apr 2006, 21:52
Posts: 157
Location: Finström
Kör: KX 250
Jo, någon här som känner till en bra plåtslagare man kan ha till att fixa knä fördjupningar i tanken åt en?

Typ liknande är jag intresserad av
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 169 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group