Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 16 Apr 2024, 14:18

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ny på detta :) med metanolbil
PostPosted: Sat 02 Jul 2011, 11:17 
Offline
Ny

Joined: Fri 01 Jul 2011, 20:58
Posts: 4
hej
jag heter Tommy och jag köpte 2 st bilar i förgår med min styvson.
Det blev en HSP Backwash till styvson och så en HSP Monster till mig.
Störst går först :)
Jag vet det är lite sent att fråga detta nu, men är HSP ett bra märke ?
Vi håller på att köra in dom nu, men kolvarna fastnar hela tiden.
Har någon där ute någon erfarenhet av dessa modelar ?
Tacksam för svar och tips.

Mvh
Tommy


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ny på detta :) med metanolbil
PostPosted: Sat 02 Jul 2011, 14:27 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
HSP är ett budgetmärke men som första bil och köra runt med duger det säkert. :)

De första tankarna kan vara jobbiga. Motorn startar inte, stannar, går dåligt, man får inte gasa och så vidare men redan efter tre-fyra tankar brukar det börja ge med sig. Det låter som ni försökt starta de en tid när "kolven låser sig"? Troligen är det så att motorn flödat eftersom ni inte fått den att starta. Då börjar det gå väldigt trögt att dra i startsnöret och är i pricip omöjligt att starta. Det är också stor risk att man drar av snöret om man fortsätter dra då motorn har flödat. Då kan man tömma cylindern på bränsle genom att ta bort glödstiftet och svänga bilen upp och ner, dra ett drag eller två så bränslet kommer ut. I med glödstiftet igen, låt det glöda ett par sekunder så överlopps bränsle bränns upp, sen försök starta igen. Men nu ska du INTE primea motorn igen eftersom bränslet redan är i förgasaren.

Man behöver också ha endel gas när man ska starta en kall motor, men var försiktig att snabbt dra av gasen när den startar så inte bilen sticker iväg! Med dragstart kan det vara behändigt om man är två, ena håller i sändaren och ger 1/3 - 1/4 gas, när bilen startar släpper han gasen sakta. Man kan även trimma på sändaren och dra av när den startar, men då måste man ha koll på att man trimmar åt rätt håll. ;)

Ett bra tips vid inkörning av en ny motor är att värma cylindern försiktigt med varmluftblåsare. Då utvidgar sig metallen så kolv/cylinder inte är lika tröga. Kombinationen inkörning och dragstart är troligen den största orsaken till att nya bilägare ger upp. Jag kan varmt rekommendera startlåda så snart som möjligt om en sådan passar till bilarna. :D

Lycka till och är det mera du undrar över så tveka inte att fråga!

Om ni är intresserade så finns det RC-bana i Lemland. Köra på bana otroligt mycket roligare än köra runtruntrunt på en parkering.
Här är en film från när vi kör: http://www.youtube.com/watch?v=PL5MZkxxUBg&hd=1


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ny på detta :) med metanolbil
PostPosted: Sat 02 Jul 2011, 16:04 
Offline
Ny

Joined: Fri 01 Jul 2011, 20:58
Posts: 4
Hej
tack för svar, ja vi hade igång bilarna ett tag innan de strular.
Det är jobbigt att det inte fungera, men jag är en envis j***l så jag ska inte ge upp.
Plus min fru hade dödat mig om jag gav upp bilarna var ju inte billiga direkt :)
Vi kommer lära oss en del med dessa bilar, sen tar vi ett bättre märke.
Vi kämpar på :)

Mvh
Tommy


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group