HSP är ett budgetmärke men som första bil och köra runt med duger det säkert.
De första tankarna kan vara jobbiga. Motorn startar inte, stannar, går dåligt, man får inte gasa och så vidare men redan efter tre-fyra tankar brukar det börja ge med sig. Det låter som ni försökt starta de en tid när "kolven låser sig"? Troligen är det så att motorn flödat eftersom ni inte fått den att starta. Då börjar det gå väldigt trögt att dra i startsnöret och är i pricip omöjligt att starta. Det är också stor risk att man drar av snöret om man fortsätter dra då motorn har flödat. Då kan man tömma cylindern på bränsle genom att ta bort glödstiftet och svänga bilen upp och ner, dra ett drag eller två så bränslet kommer ut. I med glödstiftet igen, låt det glöda ett par sekunder så överlopps bränsle bränns upp, sen försök starta igen. Men nu ska du INTE primea motorn igen eftersom bränslet redan är i förgasaren.
Man behöver också ha endel gas när man ska starta en kall motor, men var försiktig att snabbt dra av gasen när den startar så inte bilen sticker iväg! Med dragstart kan det vara behändigt om man är två, ena håller i sändaren och ger 1/3 - 1/4 gas, när bilen startar släpper han gasen sakta. Man kan även trimma på sändaren och dra av när den startar, men då måste man ha koll på att man trimmar åt rätt håll.
Ett bra tips vid inkörning av en ny motor är att värma cylindern försiktigt med varmluftblåsare. Då utvidgar sig metallen så kolv/cylinder inte är lika tröga. Kombinationen inkörning och dragstart är troligen den största orsaken till att nya bilägare ger upp. Jag kan varmt rekommendera startlåda så snart som möjligt om en sådan passar till bilarna.
Lycka till och är det mera du undrar över så tveka inte att fråga!
Om ni är intresserade så finns det RC-bana i Lemland. Köra på bana otroligt mycket roligare än köra runtruntrunt på en parkering.
Här är en film från när vi kör:
http://www.youtube.com/watch?v=PL5MZkxxUBg&hd=1