motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Ngt att ha? http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=41&t=8904 |
Page 1 of 1 |
Author: | Davve [ Mon 10 Jan 2011, 18:44 ] |
Post subject: | Ngt att ha? |
http://www.umearc.se/bilar/el-bilar/sho ... -2-4g.html |
Author: | Machman [ Mon 10 Jan 2011, 21:09 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
Team Associated är ett välkänt märke som gör kvalitetsbilar. Specifikt SC18 har jag hört ganska mycket positivt om. Om du inte visste om det så är det dock en skala 1/18, alltså en väldigt liten bil. Inget ont om det, jag har själv också en i samma skala. Det är en väldigt rolig och behändig skala. Men om du ska köra utomhus med en skala 1/18 så är det i praktiken asfalt som gäller. Det måste vara väldigt slätt underlag iaf. För jämförelse så är de flesta off-road bilarna metanolare i skala 1/8, eller elbilar i skala 1/10. Dvs. ungefär dubbelt så stora som skala 1/18. Det finns off-road bana i Lemland föresten om du inte visste om det. ![]() |
Author: | Machman [ Mon 10 Jan 2011, 21:31 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
En annan sak, länken går till Umeå RC. Jag har hört en hel del negativt om de... Om du bestämmer dig för en SC18 och vill handla på Åland så hör med TS RC & Hobby. http://www.tsrchobby.ax/1-12-1-24/540-sc18-rtr-24g-hej.html För ca 50€ till får du den med borstlösmotor! ![]() |
Author: | Davve [ Tue 11 Jan 2011, 15:03 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
har något tips på nån bil som passar till alla underlag och vad är det för skillnad mellan borstlös och icke borstlös motor |
Author: | Machman [ Wed 12 Jan 2011, 09:45 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
Davve wrote: har något tips på nån bil som passar till alla underlag Detta är svårt, en monster truck är bäst för svår terräng men värdelös på bana. En buggy är bra på bana men klarar terräng dåligt. Närmast att passa de flesta underlag är en truggy. En truggy är blandning mellan en buggy och en monster truck. Tyvärr är dessa ofta lite dyrare, det finns ett antal olika metanolmodeller men el är mera sällsynt. Thunder Tiger ST-1 kanske skulle vara nåt? Den är baserad på EB4 S3 chassit, buggy som jag själv kör med och varit nöjd med. Detta är en metanolare, vet inte om det är el du är ute efter? http://www.tsrchobby.ax/1-8/163-st-1-srt-sc-bla-ora-am27-hej.html Eller kanske en Short-course bil om du vill ha el? De klarar inte så svår terräng men de är populära för "bashing". Traxxas slash 2wd (bakhjulsdrift): http://www.tsrchobby.ax/1-10/955-slash-2wd-1-10-rtr-24g-hej.html eller 4x4 (fyrhjulsdrift, borstlös motor): http://www.tsrchobby.ax/1-10/183-traxxas-slash-4x4-24ghz-brushless-rtr-hej.html Davve wrote: och vad är det för skilnad mellan borstlös och icke borstlös motor Borstlösa motorer är starkare, går snabbare, håller bättre, kräver mindre underhåll, inte lika känsliga för smuts och väger mindre. Enda nackdelen är att de är aningen dyrare än de borstade modellerna. |
Author: | krille 1488 [ Wed 12 Jan 2011, 12:27 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
thunder tiger st1 an är riktigt rolig och har passat mig bra dock inte kört bana. ![]() |
Author: | Machman [ Wed 12 Jan 2011, 12:54 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
krille 1488 wrote: thunder tiger st1 an är riktigt rolig och har passat mig bra dock inte kört bana. ![]() Hur bra fungerar en truggy i "dålig" terräng? Tar den sig fram bra? Jag har som sagt EB4 S3, i stort sett identisk med st-1 förutom bärarmar, kaross och däck. Min har gått väldigt bra också, på ca 5-6 L metanol har bara en bärarm gått av men då körde jag 3/4 gas in i en sten... ![]() Du är mer än välkommen att komma med och köra på off-road banan till sommaren! Enligt många så är truggy snabbare än buggy på bana för majoriteten av förare. Endast de duktigaste förarna är snabbare med buggy än truggy. |
Author: | Davve [ Wed 12 Jan 2011, 14:54 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
men är inte traxxas e-maxx ganska bra på olika sorters underlag för jag har nog tänkt mig el jag finns det några nackdelar med att köra el |
Author: | Machman [ Wed 12 Jan 2011, 15:27 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
Davve wrote: men är inte traxxas e-maxx ganska bra på olika sorters underlag för jag har nog tänkt mig el jag finns det några nackdelar med att köra el E-maxx är en monstertruck, bra i terräng men dålig på bana och asfalt. Men om du främst vill busa runt lite överallt passar säkert E-maxx bra. Visst, det är möjligt att köra på bana med en moster truck också men väghållningen är långt ifrån bra. Som sagt, vilken biltyp som är "rätt" beror helt på var du ska köra. El är behändigt, har bra drag är enklare att underhålla. |
Author: | MickeM [ Wed 12 Jan 2011, 16:10 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
Vad får det kosta? Billiga grejer eller bra grejer? El eller metanol? Gillar skruva och/eller gillar köra? |
Author: | krille 1488 [ Wed 12 Jan 2011, 17:31 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
Machman wrote: krille 1488 wrote: thunder tiger st1 an är riktigt rolig och har passat mig bra dock inte kört bana. ![]() Hur bra fungerar en truggy i "dålig" terräng? Tar den sig fram bra? Jag har som sagt EB4 S3, i stort sett identisk med st-1 förutom bärarmar, kaross och däck. Min har gått väldigt bra också, på ca 5-6 L metanol har bara en bärarm gått av men då körde jag 3/4 gas in i en sten... ![]() Du är mer än välkommen att komma med och köra på off-road banan till sommaren! Enligt många så är truggy snabbare än buggy på bana för majoriteten av förare. Endast de duktigaste förarna är snabbare med buggy än t jag har kört bara här hemma på gården som e en skogs dunge o almänt i dålig träng går väldigt bra i det och det samma på våran grusväg!bara positivt o säga ![]() ![]() ![]() |
Author: | Davve [ Wed 12 Jan 2011, 21:27 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
MickeM wrote: Vad får det kosta? Billiga grejer eller bra grejer? El eller metanol? Gillar skruva och/eller gillar köra? Bra grejer El Gillar att köra ![]() |
Author: | Davve [ Wed 16 Feb 2011, 15:56 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
För vilket pris får jag en stampede vxl? Och hur länge håller original batteriet? |
Author: | Machman [ Thu 17 Feb 2011, 00:11 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
Davve wrote: För vilket pris får jag en stampede vxl? Och hur länge håller original batteriet? 379€ från TS RC & Hobby här på Åland. http://www.tsrchobby.ax/1-10/974-stampede-vxl-2wd-1-10-rtr-24g-hej.html Butiken finns i Mariehamn, reservdelar får han hem snabbt också. ![]() Kan inte svara exakt för just Stampede men normalt 15-25 minuter brukar batterierna räcka. |
Author: | lassew [ Sat 19 Feb 2011, 00:24 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
http://www.lrp.cc/en/products/rc-cars/18-offroad/produkt/lrp-s8-bxe-rtr-18-elektro-buggy-rtr/details/ http://www.lrp.cc/en/products/rc-cars/18-offroad/produkt/lrp-s8-txe-rtr-18-elektro-truggy-rtr/details/ Har fått bra och snabb service på svenska via http://www.power-racing.net/catalog/ i h:fors, kör själv med en lrp s8 bx rtr |
Author: | lassew [ Sat 19 Feb 2011, 00:30 ] |
Post subject: | Re: Ngt att ha? |
Davve wrote: vad är det för skillnad mellan borstlös och icke borstlös motor Borstlöst = en "omvänd" vanlig elmotor. En vanlig elmotor: två kol (borstar) ligger an mot kollektorn som är sammakopplad med några lindningar som sitter på axeln. När ström passerar över kolen (borstarna) så blir någon av lindningarna magnetiska och "drar" mot någon av magneterna som sitter i kassen. Lindningarna på axeln blir magnetiska om vart annat och snurrar axeln. En borstlös motor: Magneterna sitter nu på motoraxeln och lindningarna i kassen, dvs inga kol (bosrtar) som ligger an mot någon kollektor, därav namnet. Fungerar på samma sätt som en vanlig elmotorn bara det att lindningarna sitter i kassen och drar i magneterna som sitter på axeln. Hoppas det hjälpte taget från http://rsb.se/arena/archive/index.php?t-8909.html neb rättade några skrivfel |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |