Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 10:54

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Problem med drivningen
PostPosted: Sat 12 Jun 2010, 22:15 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 13 Jan 2007, 17:30
Posts: 66
Location: Mariehamn
Kör: BMW 528
Jag köpte för ett par år sedan en Kyosho Landmax Mercedes Benz 1:8 av MickeM här på forumet. En tid senare började den driva dåligt fast motorn gick på fulla varv. Är det någon som varit med om något liknande och kunde tipsa om hur man ska bära sig åt för att hitta felet?

Jag bifogar lite bilder på det jag har plockat isär ifall det finns något direkt synligt fel eller om någon vet vad man ska titta efter.

Image

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Problem med drivningen
PostPosted: Sat 12 Jun 2010, 22:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Yeah! Den där bilen minns man. =)
Så motorn snurrar på och går bra men inget efter kopplingen snurrar?
Eller snurrar kopplingsklockan (metalldelen i mittersta bilden)?
Om kopplingsklockan inte snurrar, så är säkert kopplingen slut, dvs de bruna klossarna i mitten, sitter dom fast i varann?. Ta ur dem (kolla vilken väg du tar ur dem) och se hur de ser ut. Det är centrifugalkraften som ska slunga ut dem. De hålls i hop av en fjäder som går i ett spår på utsidan.

Var slutar det snurra är frågan. Eller menar du att den nog drar (kör fram när du gasar) men att den på fulla varv bara ylar mer än det händer nåt? I så fall är det kopplingen som slitits ner eller hindras att centrifugera ut. Ibland kan dom smälta o skapa ett lager på insidan av klockan. Men det var oftast dom svarta, de där bruna var dyrare o bättre o höll mycket längre. Tror dom kostade 37€ per koppling från Sandhagens för några år sen.

Borde va lite fett där kuggarna är, allt ska rulla lätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Problem med drivningen
PostPosted: Sat 12 Jun 2010, 23:23 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 13 Jan 2007, 17:30
Posts: 66
Location: Mariehamn
Kör: BMW 528
Nu minns jag inte riktigt hur det var eftersom jag inte har haft igång bilen efter att den började gå dåligt, utan jag plocka isär den för att se om det fanns nått tydligt fel. När jag körde den sist så gick den nog framåt, men inte alls lika fort som tidigare, trots att varvtalen var dom samma.

Har haft ur klossarna ur kopplingsklockan och dom har en lite oval form när de sitter ihop, vilket jag inte vet om jag är normalt? Högst troligen är det väl kopplingen det är fel på då, så det är väl bara att skaffa nya klossar då. Jag skulle kanske också behöva byta ut det svarta kugghjulet på första bilden eftersom det börjar bli slitet på några av taggarna.

Så var kan jag hitta reservdelar och hur vet jag vilka som är rätt? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Problem med drivningen
PostPosted: Sun 13 Jun 2010, 00:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den ska nog va lite oval när den är ihop har jag för mig. När den slungas ut av centrifugalkraften ska hela utsidorna på kopplingsbackarna ligga an mot insidan av kopplingsklockan. Ibland bränns det lite av hetta där så det smältet ihop och så, då brukar det börja slira på höga varv eftersom det inte blir full kontaktyta. Enkel konstruktion, kika lite på den så ser du hur den funkar. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Problem med drivningen
PostPosted: Mon 14 Jun 2010, 19:01 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 13 Jan 2007, 17:30
Posts: 66
Location: Mariehamn
Kör: BMW 528
Jag har nog klurat ut funktionen nu, så det är väl bara att beställa nya delar och se om det vill fungera :)

Någon som ska beställa och kan ta hem åt mig samtidigt, eller tipsa om vilka sidor man ska titta på?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Problem med drivningen
PostPosted: Mon 14 Jun 2010, 21:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
sami wrote:
Jag har nog klurat ut funktionen nu, så det är väl bara att beställa nya delar och se om det vill fungera :)

Någon som ska beställa och kan ta hem åt mig samtidigt, eller tipsa om vilka sidor man ska titta på?

Finns ett gäng här som kör Kyosho-bilar av samma modell, storlek men nyare och buggys, dom vet nog.
Typ marcus c, mictor, macke, mange, vwrob, osv. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group