Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 18 Apr 2024, 15:45

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Prat om Nitro Bil-motorer
PostPosted: Wed 28 Apr 2010, 20:01 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Här kan vi pladdra om Bilmotorer 8)

Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Prat om Nitro Bil-motorer
PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 06:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Snygg animation!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Prat om Nitro Bil-motorer
PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 17:18 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sat 08 Aug 2009, 12:23
Posts: 40
Location: Ekenäs
Kör: J.J. Sietas NB1282
8) Novarossi 8)

(animationen alltså)

_________________
Xray XB8 Racerborg edit. (MMM, Hitec, Spectrum, Sanwa M8)
Slash 4x4 Platinum (Spectrum, M8)

Pulse XT (Saito 82)
Calmato Trainer x 2 (GX 40, Evo 52)
Combat Mustang (OS 25)
Freeair BF109 (Waypoint)
H9 Mustang (Saito 100)
MPX Parkmaster (Turnigy)
Mfl..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Prat om Nitro Bil-motorer
PostPosted: Sun 09 May 2010, 00:45 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
GXR28SG - Effekt och tillförlitlighet i ett och samma kraftpaket

Kyoshos senaste bränslemotor är en vidareutveckling av den tidigare GXR28:an, men med så pass stora förbättringar att vi påstår att det rör sig om ett helt nytt kraftpaket. Nyckelkomponenter som vevhus, vevaxel och kolv/foder har designats om från scratch för att ge en användarvänlig, lättstartad, lättnålad och framförallt kraftfull motor.

Vevaxeln
Vevaxelns förändringar ligger främst i att det numera är en SG-axel. Men tittar man närmare ser man att detta är en helt ny konstruktion. Insugsporten är ca 30% större än tidigare för att öka gasväxlingen i motorn. Porten har också bättre finish för bättre luft/bränsleflöde. Vevaxeln är också lättad på motsatt sida från insugsporten för att minska den roterande massan. Vevaxelns motvikt/vevslängen har också fått en ny utformning.

Kolv/foder
Kolven och fodret är nyutvecklade enheter med nya porttider. Motorns borrning och slag är fortfarande densamma. Fodrets portar är generellt sett större än tidigare variant, portarna har också större vinkel mot tidigare foder för större och mer effektivt flöde. Avgasporten har blivit väsentligt mycket större för att inte strypa motorn som den gjort tidigare. Sammantaget känns fodret vassare och mer tävlingsinspirerat än tidigare, hantverket är också finare.

Kolvens förändringar är inte uppenbara, det som är synligt med blotta ögat är att ”jackningen” är något större. Efter körning syns det dock tydligt att kolven är mer konisk än tidigare, kolvens tätbana ligger alltså längre ned. Detta ger en väsentligt förenklad inkörning och nålning då motorn inte är lika ”tight”.

Tekniska data - GXR28SG (01.74026)

Längd 92 mm
Bredd 59 mm
Höjd 107 mm
Borr 18 mm
Slag 25 mm
Cylindervolym 4,6 cc

Image

Råstyrka i kombination med enkelt ägande - GXR28SG

Förbättringar jämfört med "gamla" GXR28

* Nytt vevhus med traditionell infästning mot chassiet med motorbockar. Samma infästning som för aftermarketmotorer ger enklare uppgraderingsmöjligheter
* Ny SG-vevaxel för säkrare fastsättning av svänghjul och koppling. Förenklar också montering av optionmotor
* Nytt kolv och foder med modifierad portning samt utformning ger en väsentligt förenklad inkörning samt nålning
* Ny kyltopp med svart eloxering. Avleder värme effektivare för svalare drift
* Ny starter med nytt, mer ergonomiskt starthandtag och ny starteraxel

Image

Image

Image

Image

Att köra

Att starta en GXR28 har inte alltid varit enkelt för den oerfarna, de är kända för att vara lite ”tjuriga” med ett ”tight” kolv och foder. Att däremot starta en GXR28SG är en helt annan historia, efter andra rycket och helt utan ansträngning morrar motorn igång. Efter en fet inkörning, som inte gav ett endaste problem var det dags att börja nåla in lite. GXR28SG är inte alls lika känslig på nålarna som tidigare versioner, utan mer lik GXR18 i sin karaktär, man kan med andra ord nåla ganska vårdlöst utan att riskera totalhaveri. På tidigare motorer har registret mellan låg- och högfartnål varit lite för stort vilket medfört att högfartnålens inställning styrde för stor del av motorns register med ojämn gång som resultat. På SG:n finns en helt annan balans mellan nålarna – det känns som att motorn talar ett mycket tydligare språk till användaren.

När man väl nått motorns maximala prestanda kan man inte göra något annat än att le. Den Inferno GT2 vi körde motorn i drog iväg som en jäkla apolloraket, när tvåans växel petas i ger motorn så mycket kraft att man får ställ och hjulspinn! Vi fick upp vår GT2:a i 85Km/h med GPS på taket och GRP:s rallydäck. Med originaldäcken bör det gå ännu fortare då dessa är större.

GXR28SG är precis den motor vi önskade oss, den är enkel att ha och göra med och går fort som attans. Det är som en förväxt, snäll GXR18 som har fått steroider och växt till en riktig monstermotor. Vår övertygelse är att marknaden kommer få samma positiva upplevelse!

Image

Image

Image

Image

På samtliga bilder är den nya GXR28SG till höger.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Prat om Nitro Bil-motorer
PostPosted: Sun 20 Jun 2010, 22:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag har släpat med min TT EB4 S3 upp till Österbotten, har kört lite i ett grustag. Höll på att gå på tok idag då kontakten till RX-acken hoppade ur och gasservot stannade med lite gas på. Fick springa ikapp bilen och stoppa den med foten, 5m före 10-15m högt stup med en "sjö" i botten. Men det är en annan historia. :oops: :lol:

En fråga till de med mera erfarenhet av metanolare.
Idag då jag körde så gick motorn i övrigt bra men märkte att den "hostade till" lite då den varvade. Från stillastående så varvade den fint upp till högt mellanvarv, sen hostade den till lite innan den varvade ur fullt.

Den ryker endel på låg/mellanvarv men svårt att se på högvarv då det går undan och yr damm. Jag har testat ställa fetare på högvarven men då varvar den inte ur ordentligt så även om man inte ser rök så tror jag den ska vara någålunda.

Är det lågvarven som går för fett (har med flit låtit den gå lite fet så den inte stannar då man välter osv) eller högvarven som går för snål/fet? Gissar på att den går för fet ännu men tänkte höra om det är någon som känner igen fenomenet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Prat om Nitro Bil-motorer
PostPosted: Sun 20 Jun 2010, 22:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är olika vid olika lufttemperaturer och luftfuktigheter när man kör.
Är man petig kan man justera lite varje körtillfälle.
Alla som kör RC-bil rengör väl luftfiltret också. ;-)
Läckande slangar kan orsaka sånt där hostande också.
Eller bubblor. Eller dåliga stift. Och mycket annat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Prat om Nitro Bil-motorer
PostPosted: Mon 21 Jun 2010, 00:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Är olika vid olika lufttemperaturer och luftfuktigheter när man kör.
Är man petig kan man justera lite varje körtillfälle.
Alla som kör RC-bil rengör väl luftfiltret också. ;-)
Läckande slangar kan orsaka sånt där hostande också.
Eller bubblor. Eller dåliga stift. Och mycket annat.

- Jag kontrollerar alltid inställningarna då jag kör. Kör en stund, känner temp/ställer om, kör igen osv.
- Luftfiltret putsade jag och satte ny olja på innan körningen idag, nya filter på inkommande från Hong Kong.
- Slangarna ser hela ut iaf, bubblor vet jag inget om men var ganska skumpigt idag. Lite större krosstenar på vissa ställen så bilen hoppar runt lite hela tiden. Gjorde även lite mindre hopp.
- Stiftet kan eventuellt vara värt att kolla. Jag har kört på samma hela tiden jag haft bilen, det såg ok ut sist jag kollade men det är iofs 7-10 tankar sedan. Jag ska kolla upp det imorgon, måste putsa lite runt det innan, det är mycket sand som sammlas inuti toppen.

Men gissar att det är inställningarna som spökar. Den gick som sagt ganska fett på lågvarv men högvarv var mera "lagom". Sist jag testade ge magrare blandning på lågvarv tyckte jag den började kännas som den gick ganska varm... Skulle behöva ha någon att ta en titt som vet mera om hur metanolmotorer ska gå, jag har varit lite feg då jag saknar erfarenhet. Vad jag läst så är det mycket svårare att få sönder en motor med för fet blandning än för mager. En fet blandning ska stressa vevaxeln lite men då måste man ha väldigt fet blandning...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Prat om Nitro Bil-motorer
PostPosted: Mon 21 Jun 2010, 10:41 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Jag kör mina så dom gurglar lite då man ger gas men ganska snabbt börjar gå rent på mellan och full varv! Då vet man att dom får lite extra med sås och inte går för snålt! Mina motorer brukar jag låta hålla runt 100 grader Celcius oavsett hur mycket du pinar dem! Kan tro att om du kör på Racebränsle så är nålningen mer kritisk än med hobbysoppa... typ BigBang.. som jag är s*** nöjd med! Racebränslet ( Odnell ) t.e.x är betydligt torrare att få mellan fingrarna än big bang , för det är som flygsoppa, oljan märks bra där! Maskinerna slits ner mycket fortare med racesoppan säger sa björne åt mig.... å han tävlar.... så han borde veta vad han snackar om! Han sa att helst så ska den stanna efter 10-15 sekunder på tomgång och gärna sura ner sig lite på låga varv efter nån sekunds tomgång! Det ska gurgla till och komma rök i början när man drar på sa han..!

Och inkörnings stiftet skall alltid bytas ut efteråt för det slits hårt under inkörning sa han! 8)

Har läst nånstans att 4-5 gallon sen är det dags att byta foder + kolv +lager

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Prat om Nitro Bil-motorer
PostPosted: Mon 21 Jun 2010, 16:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag kör på Big Bang 25%, ska vara ett ok hobbybränsle.
Den gurglar lite på lågvarv, märks bra då man tar en lång sväng med halvgas. Rök kommer det en hel del på låg-/mellanvarv som sagt men ändå inte så bilen blir kletig eller så.

Ska eventuellt testa ge lite fetare på högvarv och smalare på lågvarv. Borde kanske "jämna ut kurvan" lite. Då jag har testat ställa fetare på högvarv nu så har den börjat gå sämre men eftersom den redan går fet på lågvarv förhöjs ju effekten på lågvarv. Ja bara att testa. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Prat om Nitro Bil-motorer
PostPosted: Mon 06 Sep 2010, 13:17 
Offline
Besökare

Joined: Fri 26 Mar 2010, 17:16
Posts: 38
nosram rs.30 på posten du ska bli intressant o se om den funkar bra

_________________
kör:
yamaha v-max 1200 års 2000 carbon edition


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group