GXR28SG - Effekt och tillförlitlighet i ett och samma kraftpaket
Kyoshos senaste bränslemotor är en vidareutveckling av den tidigare GXR28:an, men med så pass stora förbättringar att vi påstår att det rör sig om ett helt nytt kraftpaket. Nyckelkomponenter som vevhus, vevaxel och kolv/foder har designats om från scratch för att ge en användarvänlig, lättstartad, lättnålad och framförallt kraftfull motor.
Vevaxeln
Vevaxelns förändringar ligger främst i att det numera är en
SG-axel. Men tittar man närmare ser man att detta är en helt ny konstruktion. Insugsporten är ca 30% större än tidigare för att öka gasväxlingen i motorn. Porten har också bättre finish för bättre luft/bränsleflöde. Vevaxeln är också lättad på motsatt sida från insugsporten för att minska den roterande massan. Vevaxelns motvikt/vevslängen har också fått en ny utformning.
Kolv/foder
Kolven och fodret är nyutvecklade enheter med nya porttider. Motorns borrning och slag är fortfarande densamma. Fodrets portar är generellt sett större än tidigare variant, portarna har också större vinkel mot tidigare foder för större och mer effektivt flöde. Avgasporten har blivit väsentligt mycket större för att inte strypa motorn som den gjort tidigare. Sammantaget känns fodret vassare och mer tävlingsinspirerat än tidigare, hantverket är också finare.
Kolvens förändringar är inte uppenbara, det som är synligt med blotta ögat är att ”jackningen” är något större. Efter körning syns det dock tydligt att kolven är mer konisk än tidigare, kolvens tätbana ligger alltså längre ned. Detta ger en väsentligt förenklad inkörning och nålning då motorn inte är lika ”tight”.
Tekniska data - GXR28SG (01.74026)
Längd 92 mm
Bredd 59 mm
Höjd 107 mm
Borr 18 mm
Slag 25 mm
Cylindervolym 4,6 cc
Råstyrka i kombination med enkelt ägande - GXR28SG
Förbättringar jämfört med "gamla" GXR28
* Nytt vevhus med traditionell infästning mot chassiet med motorbockar. Samma infästning som för aftermarketmotorer ger enklare uppgraderingsmöjligheter
* Ny SG-vevaxel för säkrare fastsättning av svänghjul och koppling. Förenklar också montering av optionmotor
* Nytt kolv och foder med modifierad portning samt utformning ger en väsentligt förenklad inkörning samt nålning
* Ny kyltopp med svart eloxering. Avleder värme effektivare för svalare drift
* Ny starter med nytt, mer ergonomiskt starthandtag och ny starteraxel
Att köra
Att starta en GXR28 har inte alltid varit enkelt för den oerfarna, de är kända för att vara lite ”tjuriga” med ett ”tight” kolv och foder. Att däremot starta en GXR28SG är en helt annan historia, efter andra rycket och helt utan ansträngning morrar motorn igång. Efter en fet inkörning, som inte gav ett endaste problem var det dags att börja nåla in lite. GXR28SG är inte alls lika känslig på nålarna som tidigare versioner, utan mer lik GXR18 i sin karaktär, man kan med andra ord nåla ganska vårdlöst utan att riskera totalhaveri. På tidigare motorer har registret mellan låg- och högfartnål varit lite för stort vilket medfört att högfartnålens inställning styrde för stor del av motorns register med ojämn gång som resultat. På SG:n finns en helt annan balans mellan nålarna – det känns som att motorn talar ett mycket tydligare språk till användaren.
När man väl nått motorns maximala prestanda kan man inte göra något annat än att le. Den Inferno GT2 vi körde motorn i drog iväg som en jäkla apolloraket, när tvåans växel petas i ger motorn så mycket kraft att man får ställ och hjulspinn! Vi fick upp vår GT2:a i 85Km/h med GPS på taket och GRP:s rallydäck. Med originaldäcken bör det gå ännu fortare då dessa är större.
GXR28SG är precis den motor vi önskade oss, den är enkel att ha och göra med och går fort som attans. Det är som en förväxt, snäll GXR18 som har fått steroider och växt till en riktig monstermotor. Vår övertygelse är att marknaden kommer få samma positiva upplevelse!
På samtliga bilder är den nya GXR28SG till höger.