Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 20 Apr 2024, 01:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Glödstift Specifikationer
PostPosted: Wed 10 Mar 2010, 09:02 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
En bra guide för att välja rätt Glödstift.


General Glow Plug Information - Consolidated Allmän Glow Plug information - Konsoliderad
By James McCarty, Brian Cooper, and Brian Gardner James McCarty, Brian Cooper och Brian Gardner
OS Glow Plug Information OS Glow Plug Information

# 8 Hot Recommended for most current OS (and other) 2-stroke engines # 8 Hot Rekommenderas för de flesta nuvarande OS (och andra) 2-taktsmotorer
Type F Mildly Hot Special long-reach plug recommended exclusively for OS (and other) 4-stroke engines Typ F Lätt Hot Special lång nå kontakt rekommenderas endast för OS (och andra) 4-taktsmotorer
Type RE Hot Special long-reach plug designed exclusively for OS Wankel rotary engine Typ RE Hot Special lång nå plugg utformats speciellt för OS Wankel roterande motor
A5 Cold Recommended for most current OS (and many other) 2-stroke engines particularly for 1/10th & 1/8th scale off-road car engines A5 Cold Rekommenderas för de flesta nuvarande OS (och många andra) 2-taktsmotorer särskilt för 1/10th & 1/8th skala terränggående bilmotorer
A3 Hot Dependable OS quality makes A3 the most durable and longest-lasting glow plug available at an economical price A3 Hot Pålitlig OS kvalitet gör A3 mest hållbara och mest långvariga glödstift tillgänglig på ett förmånligt pris
R5 Very Cold Recommended for high-nitro fuel and high rpm engines, particularly 1/8th track racing car engines R5 Mycket kallt Rekommenderas för hög-nitro bränsle och motorer höga varvtal, särskilt 1/8th låt racerbil motorer
ENYA Glow Plug Information ENYA Glow Plug Information

# 3 Hot All Enya engines such as TV & four cycle engines # 3 Hot Alla Enya motorer såsom TV & fyra motorer
# 4 Mildly hot All Enya engines, especially those used with 10%or greater nitromethane fuel # 4 Lätt heta Allt Enya motorer, speciellt sådana som används med 10% eller mer nitrometan bränsle
# 5 Medium All Enya engines, especially the .40CX, .45CX and high nitro methane fuel # 5 Medium Alla Enya motorer, speciellt ,40 CX, .45 CX och hög nitro metan som bränsle
# 6 Cold High compression engines and high niro methane fuel used in racing. # 6 Cold Högkomprimerade motorer och hög niro metan som bränsle som används i racing.
Fox Glow Plug Information Fox Glow Plug Information

All 1. Alla 1. 5 Volt Plugs are Dry Cell or Ni-Cad All 2 Volt Plugs are Lead Acid Battery 5 Volt kontakter är Dry Cell eller Ni-Cad Alla 2 Volt kontakter är blyackumulator

Standard Short Hot 1.5 Volt, Standard Short Hot 2 Volt Standard Kort Hot 1,5 Volt, Standard Kort Hot 2 Volt
Standard Long Hot 1.5 Volt, Standard Long Hot 2 Volt Standard Long Hot 1,5 Volt, Standard Long Hot 2 Volt
Gold STD Long Plug Hot 1.5 Volt, RC Short Mildly Hot 2 Volt Guld STD lång propp Hot 1,5 Volt, RC Kort Svagt Hot 2 Volt
Gold RC Long Hot 1.5 Volt, RC Long Mildly Hot 2 Volt Guld RC Long Hot 1,5 Volt, RC Long Svagt Hot 2 Volt
RC Short Mildly Hot 1.5 Volt RC Kort Lätt Hot 1,5 V
RC Long Mildly Hot 1.5 Volt RC Long Lätt Hot 1,5 Volt
Miracle Plug Hot 1.5 Volt Miracle Plug Hot 1,5 V
Pro 8 Short Cold 1.5 Volt Pro 8 Short Cold 1,5 Volt
Pro 8 Long Cold 1.5 Volt Pro 8 Long Cold 1,5 Volt
McCoy Glow Plugs with OS Equivalent McCoy glödstift med OS Equivalent

MC-8 Medium Hot #8 (thanks for correction, mvbashers.org) MC-8 Medium Hot # 8 (tack för korrigering, mvbashers.org)
MC-9 Cold A5, R5 (thanks for correction, mvbashers.org) MC-9 Cold A5, R5 (tack för korrigering, mvbashers.org)
MC-50 Hot IDLE BAR - LONG MC-50 Hot IDLE BAR - LONG
MC-55 Medium Hot A3, #8 MC-55 Medium Hot A3, # 8
MC-59 Hot MC-59 Hot
STD ROSSI GLOW PLUGS BI-TURBO GLOW PLUGS (without idle bar) (conical w/o washer) STD ROSSI Glödstift BI-TURBO Glödstift (utan idle bar) (konisk w / o bricka)

Rossi Glow Plugs (cold for pattern type work / high nitro fuels, hot for sport / low nitro flying) Rossi Glödstift (kallt för mönster typ arbete / hög nitro bränsle, varmt för idrott / låg nitro flygande)

R1 Extra hot 0.8 to 2cc RB4 Hot R1 Extra hett 0,8 till 2cc RB4 Hot
R2 Hot from 2 to 3.5cc RB5 Medium R2 Hot från 2 till 3.5cc RB5 Medium
R3 Medium from 3.5 to 6cc RB6 Cold R3 Medel från 3,5 till 6CC RB6 Cold
R4 Cold from 6 to 10cc RB7 Extra cold R4 Cold från 6 till 10cc RB7 Extra kallt
R5 X-cold for nitro fuel & R/C RB8 Super cold R5 X-kallt för nitro bränsle & R / C RB8 Super kallt
R6 Cold nitro 10 to 13cc R6 Cold nitro 10 till 13cc
R7 Cold for nitro 13 to 15cc R7 Cold för nitro 13 till 15cc
R8 Cold for nitro 15 to 30cc GLOW HEAD FOR R15 R8 Cold för nitro 15 till 30cc GLOW CHEF FÖR R15
G1 Hot G1 Hot
R/C GLOW PLUGS R / C Glödstift

G2 Medium (with idle bar) G2 Medium (med idle bar)
G3 Cold nitro 15 to 30% G3 Cold nitro 15 till 30%
RC Hot for 2.5 to 6cc RC Hot for 2.5 till 6CC
G4 X-cold nitro 30 to 50% G4 X-kallt nitro 30 till 50%
RC Cold for 6 to 15cc RC Cold 6 till 15cc
G5 Cold nitro 50% or more G5 Cold nitro 50% eller mer
Glow Plug Usage Tips Glödstift användningstips
Your glow plug temperature range is too cold when: Din glödstiftet temperaturintervall är för kallt när:

* The engine power is weak or has weakened from previous levels. Motoreffekten är svag eller har försvagats från tidigare nivåer.
* The engine slows down considerably or stops after removing the glow plug battery, despite correct adjustment of the needle valve. Motorn saktar ner betydligt eller stannar efter bort batteriet glödstift, trots korrekt inställning av nålventil. For example (Enya), if a # 4 plug gives you these problems in your engine, switch to a # 3 plug instead. Till exempel (Enya), om en # 4 plug ger dig dessa problem i din motor, byta till en # 3 plugg istället.

Your glow plug temperature range is too hot when: Din glödstiftet temperaturintervall är för varm när:

* The engine suffers from pre ignition and loss of power. Motorn lider före tändning och förlust av makt.
* The overall engine running is rough Det övergripande motorn igång är grov
* The glow plug filament is broken or collapses frequently. Den glödstiftet glödlampa är trasig eller kollapsar ofta.

These are several cures to these problems. Dessa är flera kurer på dessa problem. We suggest using a fuel with less nitro methane content, using a larger size propeller or using a colder plug than the one currently in use. Vi föreslår att du använder ett bränsle med mindre nitro metanhalt, med en större storlek propeller eller använda en plugg kallare än det nu i bruk. For example if an Enya # 3 plug gives you these problems in your engines, switch to a # 4 plug. Till exempel om en Enya # 3 kontakten ger dig dessa problem i din motorer, byta till en # 4 plug.

Model glow plug engines are extremely dependent upon the type and quality of the glow plug used. Modell glödstiftet motorer är extremt beroende på vilken typ och kvalitet på glödstiftet används. Enya glow plugs use a platinum alloy coil, which uses a thick diameter wire for long life. Enya glödstift använda en spole platina legering, som använder en tjock diameter tråd för lång livslängd. The thicker wire coil also eliminates the need for an "idle bar" as found on other brands of glow plugs; idle bars tend to reduce top speed slightly, to achieve a more stable idle speed. Enya's glow plug design insures both good top end speed and stable idle speed. Ju tjockare tråd spole eliminerar också behovet av en "idle bar" som finns på andra märken av glödstift, tomgång staplar tenderar att minska toppfart något, för att uppnå en stabilare tomgång. Enyas glödstiftet konstruktion garanterar både bra top end speed och stabil tomgång.

Enya glow plugs also have a thicker battery contact at the tip of the plug for greater heat dissipation and better electrical contact. Enya glödstift har också en tjockare batteri kontakt på spetsen av pluggen för större värmeavledning och bättre elektrisk kontakt. Altech Marketing presently stocks glow plug battery cords specifically for Enya glow plugs, which are standard equipment with Enya four-cycle engines. Altech Marketing närvarande bestånd glödstiftet batteri snören specifikt för Enya glödstift, som är standardutrustning med Enya fyra motorer. Other glow plug cords usable with Enya glow plugs are available from several other manufacturers. Andra glödstift sladdar kan användas med Enya glödstift finns från flera andra tillverkare.
HOT GLOW PLUGS (for low nitro and FAI fuels) HOT Glödstift (för låg nitro och FAI bränslen)

Enya : # 3 Enya: # 3
Fox : Miracle, Standard, and R/C Long (2V) Fox: Miracle, Standard och R / C Long (2V)
Fireball : Hot (1.2-3.0V), and S-20 R/C Long Fireball: Hot (1,2-3.0V), och S-20 R / C Long
Fire Power : F 6 (warm), and F 7 (hot) Fire Power: F 6 (varm), och F 7 (hot)
K&B : 1 L K & B: 1 L
McCoy : MC 55 R/C Long, MC 59, and MC 14 (very hot) McCoy: MC 55 R / C Long, MC 59 och MC 14 (very hot)
OS Engines : # 0, # 1, # 5 OS Motorer: # 0, # 1, # 5
Rossi : R 1 (extra hot), and R 2 Rossi: R 1 (extra stark), och R 2
Sonic Tronics : Glowdevil # 300 Sonic nik: Glowdevil # 300
Thunderbolt : R/C Long Thunderbolt: R / C Long
MEDIUM GLOW PLUGS (for 10%-15% nitro fuels) MEDIUM Glödstift (för 10% -15% nitro bränsle)

Enya : # 4 (medium hot), and # 5 (medium cold) Enya: # 4 (medium hot), och # 5 (medium kall)
Fireball : Standard (1.2-2.0V) Fireball: Standard (1,2-2.0V)
Fire Power : F 5 (medium), and F 6 (warm) Fire Power: F 5 (medium) och F 6 (varm)
Fox : R/C Long (1.2-1.5V), and Gold Fox: R / C Long (1,2-1.5V), och Gold
Hanger 9 : Sport Long Hängare 9: Sport Long
McCoy : MC 50, and MC 8 McCoy: MC 50 och MC 8
OS Engines : # A 3, # 8, # 9, # 7 (with idle bar) OS Motorer: # A 3, # 8, # 9, # 7 (med idle bar)
Rossi : Medium, and R-3 Rossi: Medium, och R-3
Sonic Tronics : Glowdevil Standard Sonic nik: Glowdevil Standard
Tower Hobbies : Tower Power Performance plug, and Reg. Tower Hobbies: Tower Power Performance plugg, och Reg. (w/bar) (w / bar)
COLD GLOW PLUGS (for high nitro; 25% +) COLD Glödstift (för hög nitro, 25% +)

Enya : #6 (cold) Enya: # 6 (kallt)
Fireball : Cool (1.2-1.5V) Fireball: Cool (1,2-1.5V)
Fire Power : F 2 (extra cold), F 3 (cold), and F 4 (cool) Fire Power: F 2 (extra kallt), F 3 (kallt), och F 4 (cool)
Fox : R/C (1.2V), and # 8 Fox: R / C (1.2V), och # 8
K&B : Long & Short high performance nitro plug K & B: Long & Short högpresterande nitro plug
OS Engines : R-5 OS Motorer: R-5
Rossi : R 4 (cold), and R 5 (extra cold) Rossi: R 4 (kallt), och R 5 (extra kall)
FOUR-STROKE GLOW PLUGS (hot) Fyrtaktsmotor Glödstift (hot)

Fox : Miracle plug (often used in 2C's W/low nitro) Fox: Miracle plugg (ofta används i 2C 'W / låg Nitro)
McCoy : MC 14 (very hot, often used in inverted 4C's) McCoy: MC 14 (mycket varmt, ofta används i omvänt 4C s)
OS Engines : Type F OS Motorer: Typ F
Sonic Tronics : Glowdevil ST 301/302 Sonic nik: Glowdevil ST 301/302
IDLE BARS IDLE BARS

Idle bar glow plugs came about because some engines were having trouble transitioning from idle to high speed. Idle bar glödstift tillkom eftersom vissa motorer hade svårt att övergå från tomgång till hög hastighet. When the throttle was opened from idle, the incoming air and raw fuel would strike the glow plug's heated coil, cooling it to the point where it would no longer support the combustion process, so the engine would die. När gaspedalen öppnades från tomgång, skulle den inkommande luften och rå bränsle träffa glödstiftet är uppvärmd spole, kyla den till den punkt där det inte längre skulle stödja förbränningen, så att motorn skulle dö. To help prevent this, the idle bar was added to the glow plug to serve as a physical shield, helping to keep the coil from cooling off too quickly. För att förhindra detta, lades sysslolös baren till glödstiftet att fungera som en fysisk sköld, hjälper till att hålla band från svalka sig alltför snabbt.

A glow plug with an idle bar will not increase peak RPM (it may even reduce it in some cases), but it may improve the idle with some engines, since it simply helps to keep the plug hot enough to light the fuel. Ett glödstift med en sysslolös bar ökar inte topp RPM (man kan även sänka det i vissa fall), men det kan förbättra sysslolös med vissa motorer, eftersom den endast hjälper till att hålla kontakten varm nog att tända bränslet. If your having transition problems, you might want to try using a glow plug with an idle bar. Om du har övergången problem, kanske du vill prova att använda en glödstiftet med en sysslolös bar. Some modelers use idle bar plugs in the winter only, since the glow plug tends to loose heat faster in the colder environment. Vissa modellbyggare använder idle bar pluggar på vintern bara att eftersom glödstiftet tenderar lös värme snabbare i kallare miljö.

Naturally, all of this assumes that you have the low speed mixture adjusted correctly to begin with. Självklart förutsätter allt detta att du har låg hastighet blandningen rätt inställda till att börja med.
HOT PLUGS HOT PLUGS

So what is a 'hot' plug, and how does it differ from a 'cold' plug? Så vad är ett "hett" plug, och hur skiljer det sig från ett "kall" plug?

Naturally, a hot plug will heat up faster and stay hotter, but that's not the whole story. Naturligtvis kommer ett hot plug hetta upp snabbare och stanna varmare, men det är inte hela sanningen. When discussing this aspect of glow plugs, another very important aspect must be considered, the amount methanol in the fuel. När vi diskuterar denna aspekt av glödstift, en annan mycket viktig aspekt måste beaktas, det belopp metanol i bränslet. The more methanol we're using (ie, less oil and less nitro), the hotter the plug we should use. Ju mer metanol vi använder (dvs mindre olja och mindre nitro), det hetare kontakten vi bör använda. Conversely, the more nitro and/or oil we use, the less methanol we're using, so we use a cool(er) plug. Omvänt, ju mer nitro och / eller olja vi använder, desto mindre metanol vi använder, så vi använder en sval (er) plugg. An extreme example would be when using a very high nitro content fuel in a very high RPM engine (a typical ducted fan engine, for example). Ett extremt exempel kan vara när du använder en mycket hög bränsle nitro innehåll i mycket höga varvtal motorn (en typisk motor drivna fläkt, till exempel). Here we'd use a very cold plug. Här vi skulle använda en mycket kall plugg. For most sport pilots using fuel with just 5-15% nitro, however, a hotter plug would probably do well. För de flesta sport piloterna använder bränsle med bara 5-15% nitro, skulle dock ett varmare plugg gör nog bra.

Probably? Förmodligen? Yes, trial and error is often the best (and sometimes 'only') way to determine the right glow plug for your application. Ja, försök och misstag är ofta det bästa (och ibland "bara") sätt att fastställa rätt glödstift för din ansökan. Most 4C engines need either high nitro or hot plugs to run at their best, since they have combustion strokes only half as often as 2C engines. Flesta 4C motorer behöver antingen höga nitro eller varm pluggar att köra på deras bästa, eftersom de har förbränning slag bara hälften så ofta som 2C motorer.
RULES OF THUMB TO LIVE BY Tumregler att leva efter

* Use a hot plug with low nitro (less than 24%), and a cold plug with high nitro (more than 25%). Använd en varm kontakt med lågt nitro (mindre än 24%), och en kall kontakt med hög Nitro (mer än 25%).
* If you remove the glow starter from you idling engine, and notice an immediate drop in RPM, you may need a hotter plug or more nitro. Om du tar bort glöden startmotor från dig tomgång motor, och märker en omedelbar sänkning av RPM, kan du behöva en hetare plugg eller mer nitro.
* If your engine has a tendency to backfire a lot, you may be using a glow plug that's too hot, or you may need fuel with less nitro. Om din motor har en tendens att slå tillbaka en hel del, kanske du använder ett glödstift som är för varmt, eller du kanske behöver bränsle med mindre nitro.
* Most hot plugs can take up to 2.0 volts starting power without burning up, while most cold plugs prefer 1.2 to 1.5 volts starting power. Flesta heta pluggar kan ta upp till 2,0 volt startkraft utan att brinna upp, medan de flesta kallt pluggar föredrar 1,2 till 1,5 volt startkraft.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group