Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 14:00

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Köra RC bil på 10% flygbränsle
PostPosted: Wed 06 Jan 2010, 09:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Min TT EB-4 S3 borde komma så småningom så börjar bli dags att fundera på bränslet. Jag har en dunk med 3,5 L flygbränsle hemma med 10% nitro och 17% syntetolja. Eftersom jag flyger så lite metanolflyg så undrar jag om man kan köra bil på detta bränsle?

Nitrohalten är ju låg så för vinterkörning borde det väl fungera bra då man får upp en högre temperatur?
Eller?
Någon som har ren nitro hemma (inte JS_, misstänker din är för gammal :p )?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köra RC bil på 10% flygbränsle
PostPosted: Wed 06 Jan 2010, 10:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ju lägre ricinolje-halt, desto varmare motor.
Ju mer nitro, desto mer effekt, och hetare motor, men nitrot i sig kyler.
Ju mer nitro, desto mer lättstartad och högvarvig motor.
Ju mer nitro, desto lättare få motorn att gå på tomgång.
Ju kallare utetemp, desto svårare få igång motorn.
Och sist men inte minst, sätt rätt glödstift i motorn, det är kallt nu, skall ej vara samma stift som på sommaren, såvida du inte använder ett åretrunt-stift som passar det mesta, sånt har jag i helisarna, inte OS-stift utan Enya-stift, lite dyrare, men bättre.

Kan ha fel på nåt ovan, men det är så jag snappat upp och upplevt det hela med nitromotorerna.
Flygbränslet, är det Lekplanetens? Det innehåller väl ingen som helst ricinolja, så du måste köra fetare för att det ska smörja bättre, samt kyla bättre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köra RC bil på 10% flygbränsle
PostPosted: Wed 06 Jan 2010, 10:46 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Du ska köra på ett och samma bränsle för motorns bästa.....! Dom rekommenderar minst 16% till bilmotorer.....! under det blir dom knepiga att justera in..... men klart det går att köra på det...! frågan är bara om man vill jävlas med maskin-inställningen....eller få körtid med kvalitet!

Det brukar står på dunken att det ska gå att köra bil den 10% men det är dom mindre motorerna....tror jag.....! Dom större maskinerna vill ha mer nitro.....om jag förstått de hela rätt!

Rätta mig om jag har fel.... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Köra RC bil på 10% flygbränsle
PostPosted: Wed 06 Jan 2010, 11:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Låter bekant. Man brukar köra in vissa motorer med 10% nitro (finns inkörningsflaskor på 1 liter).
Då kör man mycket fetare blandning/mer olja också. Men bäst mår ju motorn helt klart med
samma metanol alltid och samma syntetolja alltid, och alltid samma nitro... och om det står att
motorn mår bäst med ricinolja, då gör den antagligen det. Motorerna håller läääääänge, om man
kör dem rätt. Tror dock aldrig jag brytt mig så mycket, men jag har dessvärre fått renovera
ett gäng motorer också. =) Vilket jag finner är lika kul som att köra, men det kanske inte gäller
alla... Man ska köpa el / bensin eller köra metanol-motorerna som de ska köras, om man inte vill
meka och svära. ;-) Kom ihåg att det ska rykas o spottas en hel del ur pipan vid inkörning. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group