Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:44

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Traxxas!! [How To] TRX Engines
PostPosted: Tue 17 Nov 2009, 13:57 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Factory Carburetor Settings on TRX Engines

Mer info här: http://www.traxxas.com/support/kb_searc ... =88&id=450

Image


Winter Operating Tips

http://www.traxxas.com/support/kb_searc ... =35&id=296

Image


TRX 3.3 Engine film! http://www.youtube.com/watch?v=vmWFm7OwLrc

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Traxxas!! [How To] TRX Engines
PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 00:38 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Instruktion Nitrobilar...!

OBSERVERA!

Traxxas nitrobilar är sofistikerade maskiner som är kapabla till höga farter. Kör inte med bilen i fullfart innan du har vant dig med farten och hur den fungerar. Det kommer att bli omfattande skador om du kraschar med bilen i höga farter. Skador som uppstår efter krascher kan inte på något sätt täckas av garantin. Garantin täcker endast fabrikationsfel, inte handhavandefel. Läs igenom manualerna noggrant innan användning. Motorns kullager och vevstake kan aldrig åberopas garanti. Kullagren (i huvudsak det inre) kan gå sönder av följande
orsaker: 1. Smuts. 2. Korrosion. 3. För mycket slitage. Vevstaken går sönder av följande orsaker: 1. För lite smörjning / för snål bränsleblandning. 2. För högt varvtal. 3. För mycket slitage / för hård belastning.

Följande saker behöver kompletteras:
• 12 st AA / R6 batterier
• Modellbränsle
• Tankflaska
• 7,2 volts NiCd ackpacket och dito laddare
• Lexanfärg (till T-Maxx och Nitro Sport)
• Tunnflytande snabblim
• Verktyg (bl.a. en 8 mm glödstiftsnyckel)
• After-run olja

Köpa bränsle
Använd bra kvalitet på ditt modellbränsle, det är en god investering för motorns livslängd. Använd bränsle med en blandning av metanol / nitrometan / olja. Oljan skall vara en blandning av syntet- och ricinolja och nitrometan inblandningen skall ligga på maximalt 16%. Om ni är osäker ring Minicars 018-71 20 15 för rådfrågning om bränslen. Låt aldrig bränsle stå kvar i motorn när den inte används, det leder till korrosion av bl. a. kullagren med mera. Oljan i modellbränslet är både till för att smörja alla interna delar i motorn och även att till viss del kyla den och transportera ut värme. Snålar man in bränsleblandningen för mycket (framför allt innan inkörningen är klar) så kan man således komma till en punkt där oljefilmen helt enkelt inte räcker till och motorn havererar. Det man av den anledningen alltid bör beakta är följande: haalltid en viss marginal vid justeringen av fullgasnålen på förgasaren = hellre något för rik bränsleblandning än något för snål! Tänk på att all modellbränsle är giftigt och hälsovådligt!

Mottagaren
Se till att mottagaren ligger i sin skyddande ballong (medföljer bilen). Om möjligt se till att det ligger lite skumgummi runt mottagaren som skydd mot vibrationer.

Limma fast däcken
Limma fast däcken på fälgarna med tunnflytande CyA lim.

Koppla upp EZ-startenheten
Ladda 7,2 volts ackpaketet till startenheten antingen med en vanlig standardladdare över natten eller med en snabbladdare med peakavkänning. Med de två medföljande buntbanden sätt fast startenheten på ackpaketet.

Tanka
Använd en tankflaska att fylla tanken med. Kontrollera radions räckvidd Gör en funktionstest av radions räckvidd innan du tänker köra med bilen. Be en kompis gå iväg med bilen och kontrollera att allting fungerar okej innan användning. Kör aldrig med bilen om radion inte fungerar tillfredsställande.

Starta motorn
A. Koppla bort kontakten till glödstiftet.
B. Koppla kontakten från startenheten till kontakten i bilen.
C. Se till att förgasaren är ställd i tomgångsläget.
D. Tryck på startknappen tills du ser att motorn suger bränsle från tanken. Du kan hjälpa till genom att antingen blockera luftfiltret eller avgasröret en kort stund. Tryck i omgångar tills det har kommit in bränsle i motorn.
E. Sätt tillbaka kontakten till glödstiftet och tryck sedan på startknappen igen, tryck i 5 sekunders intervaller med 5 sekunders
vila där emellan.
F. Motorn skall nu tända till och efter ett par försök starta. Det kan hjälpa att pumpa lite med gasen för att motorn skall starta.
G. Vid problem, se till att NiCd acken är fulladdad. Gänga ur glödstiftet och choka motorn så att bränsle sugs in i motorn. En lätt ”dimma” skall sputa ut genom stifthålet. Kontrollera att stiftet är helt och glöder. Skruva tillbaka stiftet - försök igen. I princip är det så ”enkelt” att om bränsle finns i motorn (se punkt G) och stiftet är helt (glöder) så kommer motorn att starta!

Justera förgasaren
• Justera tomgången genom att skruva på den lilla spårkruven på förgasaren som justerar luftgapet på förgasartrumman. Justera skruven medsols för att höja tomgången.
• Långsamt trottla motorn mot fullgasläget, om den spottar och dör – skruva in huvudnålen ett 1/8-dels varv medsols (motorn får då mindre med bränsle). Gör ett nytt försök och testa igen.
• Om motorn vid gaspådrag å andra sidan verkar "dö av andnöd", så får motorn för lite med bränsle. Så fort som motorn trottlar någorlunda är bilen redo att köras.

Kör in motorn
En genomgång av den nödvändiga inkörningsproceduren:
• Varva aldrig ur motorn med bilens hjul i luften.
• De två första tankarna med bränsle skall köras med motorn inställd för så fet bränsleblandning som det någonsin går. Minska
bränsleblandningen bara tillräckligt för att motorn skall accelerera utan att få tjuvstopp.
• Under inkörningen trottla mjukt och försiktigt, inga hastiga gaspådrag.
• Tank 3-5: nåla gradvis in huvudnålen så att motorn stegvis går renare och renare. Gör dessa justeringar när du tankar bilen eller har kör ett par minuter.
• Tank 6-10: nu kan man nåla in motorn så att den går rent och bra. Undvik fortfarande att köra mer är cirka 80 % gas.
• Under första timmens körning, låt aldrig motorn gå på fullgas.

När inkörningen är klar
Försök aldrig att optimera förgasarinställningarna innan motorn är uppe i rätt arbetstemperatur. Det brukar oftast ta cirka 2-3
minuters körning på banan.
• Om motorn går bra på fullgas men den accelererar långsamt (bluddrar vid acceleration), skruva in mellanregisternålen medsols
ett 1/8 dels varv, gör ett nytt försök.
• Om motorn går bra på fullgas med den dör under acceleration - skruva ut mellanregisternålen motsols ett 1/8 dels varv, gör ett nytt försök.
• Efter justeringen av mellanregisternålen kan tomgångsskruven behöva efterjusteras för att erhålla rätt tomgångsvarv på motorn.
Förgasaren är förinställd till följande specifikationer:
A. Fullgasnålen
Den styr i huvudsak hur mycket bränsle som motorn får på mellanregistret och på fullgas. Vrid fullgasnålen medsols helt tills det tar stopp, öppna den sedan igen motsols 2 1/2 varv.
B. Tomgångsskruven
Den kontrollerar mekaniskt hur stort luftgapet är vid tomgång, dvs ju mer luft som kommer in desto högre tomgånsvarv. Öppningen skall vara cirka 1-1,5 mm stor.
C. Mellanregisternålen
Den kontrollerar bränslet vid låga varvtal upp till cirka 1/2 gas och den sitter i förgasartrumman i mitten av förgasararmen. Om du vill återställa nålen till grundinställningen gör så här: förgasartrumman i tomgångsläget – vrid in mellanregisternålen medsols
tills det tar stopp, ta dock inte i för mycket! Vrid sedan ut den igen motsols 1 3/4 dels varv. Ingen av förgasarinställningarna skall optimeras innan motorn är riktigt genomvarm. Innan dess så går helt enkelt inte motorn bra.

Inkörning av TRX15
TRX15 motorn är av ABC typ (Aluminium / Brass / Chrome). Det innebär att fodret är av kromad mässing och kolven är av aluminium. Fodret har inte ett helt parallellt lopp utan det är något koniskt och trängre högst upp. Inkörningsperioden skall se till att kolven, i rätt takt, passar in sig i fodret. Av den anledningen är det enkelt att förstå varför det måste få ta sin tid att köra in motorn. Stressar man inkörningen så får inte kolven och fodret rätt passning och motorn kommer ej att ge full effekt – i värsta fall skär den innan inkörningen är över!

After-run olja
Kan vara avsedd för modellmotorer och kallas då för "After-runoil" av olika fabrikat. Men en universalolja, t. ex. WD40 som finns på sprayburk (oftast på bensinstationer) fungerar minst lika bra. Det viktigaste är inte så mycket vilken olja man använder utan hur man gör efter att man kört klart för dagen, läs vidare under nästa rubrik.

När dagen är slut
• Starta motorn och låt den gå på tomgång tills det att all bränsle är slut i tanken och motorn stannar. Försök att starta motorn ett
par gånger till så att allt bränsle förbränns. Av ingen anledning låt oförbränt bränsle stå kvar i motorn! Kemikalierna i bränslet gör att korrosion uppstår i motorn och metanolen drar åt sig fukt – ge det lite tid och det kommer att förstöra kullagren.
• Ta bort luftfiltret och häll i 5-10 droppar olja – snurra sedan runt motorn med startenheten några sekunder för att sprida runt oljan.
• Sätt tillbaka luftfiltret.

Luftfiltret
Det är mycket viktigt för livslängden på motorn att luftfiltret fungerar. Det bör rengöras med jämna mellanrum och återinoljas.
Plocka ut skumfiltret och rengör det med naturavfettning och/eller rikligt med diskmedel. Skölj rikligt med varmvatten, låt torka. Olja
sedan in det med luftfilterolja igen. Det finns speciell olja för modellmotorer t.ex. Associated #7710 eller man kan också
använda luftfilterolja för motorcyklar och skumfilter. Om man inte oljar in filtret efter rengöring så kommer smuts att komma in i
motorn, följden blir att motorn slits i förtid, i värsta fall mycket fort.

Slirkoppling
Din Traxxas off-road nitrobil (ej Nitro Sport) är utrustad med en slirkoppling som sitter på huvuddrevet som går direkt mot
pinionen på kopplingsklockan. Den är till för att skydda dreven i växellådan för överbelastning vid tex hopp. Justera den således till att kunna slira något. Dra åt muttern helt och släpp den cirka ett 1/4 del eller 1/2 varv = bra grundinställning. Det hjälper även att släppa på gasen vid landningarna för att spara på dreven i växellådan.

Körning när det är kallt
Tänk på att all plast blir skörare och går sönder lättare när det är kallt – framför allt vid minusgrader. Vid kyligare väder kan det vara lämpligt ibland att sätta in i ett mjukare stift också. Traxxas varma 3230 (std) eller Novarossi C1 eller C2 fungerar bra. Kör ej när det regnar eller snöar Under normala omständigheter rekommenderas ej att ni kör med bilen i regn eller snö, ej heller genom vattenpölar etc. Om ni ändå tänker göra det måste ökad skötsel och förebyggande åtgärder vidtagas! Se till att inget vatten eller fukt kommer in i mottagaren. Tänk även på att servona ej är vattentäta. Efter vatten (och snö) kommer rost! Rengör alltså bilen mycket noggrant efter körningen samt spruta på lite WD40 eller 5-56 olja på metalldelarna för att förhindra rost.

Allmän rengöring
Håll din Traxxas bil ren och snygg! Borsta ren bilen med en stor pensel, även en gammal tandborste kan vara bra för att komma
åt smutsen på svåråtkomliga ställen. Tänk på att det är ingen annan som kommer att göra ren bilen åt dig...

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group