motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Subaru Impreza WRC 1:10 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=41&t=342 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Wed 26 Jan 2005, 23:57 ] |
Post subject: | |
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Subaru Impreza WRC 1:10</span> Lite bilder på Niklas_a's (hoppas det är okej att jag lagt ut lite bilder?) ylande gamla skiting som jag hjälpt till att fixa upp. Man blir som nyfödd. ![]() NYPUTSAD FRÅN SAND OCH MASSA GLAPP OCH FEL FIXAT ![]() MED KAROSS ![]() EN FILMSNUTT PÅ SNÖ = NOLL FÄSTE... <a href='http://www.savv3.com/acc/pics/rcimpreza.avi' target='_blank'>13sek rcimpreza.avi (7.4MB)</a> (Högerklick, Spara som... och för mig funka den bäst med QuickTime... suck) EFTER Hmm... ![]() MickeM |
Author: | BlaaBMW [ Thu 27 Jan 2005, 01:10 ] |
Post subject: | |
Bra drag i den så länge som den gick bra... Har ni funderat på varmare glödstift? Borde finnas på MHoPS. |
Author: | MickeM [ Thu 27 Jan 2005, 08:39 ] |
Post subject: | |
Det var ett nytt stift i den just den dagen. Filmen är en av flera. Och den ovan är från slutet just innan det blev tomt i tanken. Den hade en tendens att stanna till när det var en bit kvar i tanken. Och svårstartad är den också, men det verkar som att den inte får bränsle så bra i just startögonblicket. Måste väl fixas. Dessutom slukar den bränsle. Hälften ligger ju i gatan och andra halvan läcker ut nånstans, för motorn är täckt med bränsle. ![]() |
Author: | BlaaBMW [ Thu 27 Jan 2005, 12:52 ] |
Post subject: | |
Är motorn täckt med bränsle eller bara med ricinolja? För att det är en massa olja i bränslet som inte blir förbränd som brukar fastna överallt. Har ni skruvat fast glödstiftet ordentligt? Där brukar det kunna läcka lite fast då kanske den inte skulle gå alls egentligen... Min beetle gick ju bra fram tills halv tank sedan slockanade den. |
Author: | MickeM [ Thu 27 Jan 2005, 13:24 ] |
Post subject: | |
Ahaa... nu när du säger det så är det ju typ bara olja. Får väl köra lite effekttvätt på hela rasket och köra igång en kort stund och se var det kommer ut. Vid glödstiftet är det inte iaf. Men någonstans vid förgasaren möjligtvis. Men det som cirkulerar tillbaks till tanken från ljuddämparen då? Ibland är slangen halvfull med bränsle. När man startar brukar det skvätta upp på händerna... Vet inte om det är via filtret eller via nåt glapp där gas- reglaget sitter. Ska försöka fixa in lite bilder... |
Author: | BlaaBMW [ Thu 27 Jan 2005, 13:32 ] |
Post subject: | |
Du känner ju om det är bränsle eller olja på om det blir kallt där du får det på händerna. Bränsle (metanol) avdunstar så snabbt, därför känns det som att det blir kallt. Ni kunde egentligen ta upp ljuddämparen, brukar samlas en j***a massa gegga där som täpper till lite.. Det som ligger i slangen tillbaka till bränsle tanken är inte bränsle, det är olja. |
Author: | MickeM [ Thu 27 Jan 2005, 15:06 ] |
Post subject: | |
Då är det nog olja som smetar runt motorn. Ljuddämparen och hela motorn är uppputsad in-och utvändigt från smuts, fett och allt kladd samt även alla gjutskrutt som fanns är bortslipade. Gjorde en rejäl skillnad. Varvvilligare nu. Men varför skall ricinoljan rinna tillbaks till tanken för? Månne det är så att den inte ska göra det... utan det är så mycket s*** i ljuddämparen pga att den inte förbränner så bra vi uppstart... hmm... tål att ses över. |
Author: | BlaaBMW [ Thu 27 Jan 2005, 16:34 ] |
Post subject: | |
oljan skall inte rinna tillbaka till tanken, var sitter hålet på ljuddämaren där slangen till tanken går ifrån? På ovan eller under sidan? Eller på sidan? Ni kan ju ta upp ljuddämparen och rengöra den? När "renoverade" ni motorn? |
Author: | MickeM [ Thu 27 Jan 2005, 17:00 ] |
Post subject: | |
Hålet mynnar på undersidan, vilket det måste, för annars kommer pipen ner på fel sida istället för att gå ner genom bottenplattan. Eventuellt går det ju att vända på paketet och låta pipen gå fram- ut-till-vänster, dvs inte genom originalhålet i bottenplattan. Då kommer hålet för returen på ovansidan! Måste testas... Men, är det olja eller obränt bränsle i ljuddämparen? :blink: ![]() Det är inte många dagar sedan ljuddämparen rengjordes. Motorn rengjordes och filades upp (gjutningresterna) samtidigt. Bränslet var nytt (det som du köpte). Motorn går nog bra bara man får igång den... och bara den inte skulle sluka så mycket bränsle... och att man skulle hitta ett bra läge på bränsleskruven,... vilket nu som är bästa sättet att justera in den...!? |
Author: | BlaaBMW [ Thu 27 Jan 2005, 17:54 ] |
Post subject: | |
Jag skulle nog säga att den är olja (blandat med lite bränsle) i ljuddämparen, det är en j***a gegga iaf. Ni skulle kunna prova med att svänga på ljuddämparen, kanske skulle den gå lite bättre då. Läckte den sådär förrut också? Hur länge går den på en tank då? På fulla varv (över 38.000 varvade en 3.5cc tävlingsmotor läste jag just) kan den nog dra ganska mycket. På videon tyckte jag det lät som att den inte varvade så mycket som den ska. När den går bra ska den ju riktigt YLA, det låter inte vackert men den går som faen!! Så det fanns alltså lite gjutrester i den där också? |
Author: | MickeM [ Thu 27 Jan 2005, 22:01 ] |
Post subject: | |
Ljuddämparen ska vändas så får man se om det blir bättre. Måste provas iaf. ![]() Den har alltid läkt, men den läker mycket mindre nu iaf efter att jag dragit åt allt som var löst. ![]() Glömde kolla senaste gången var det återstår läckor. Den går iiinte många minuter på en tank. Hälften går ju åt till att få igång den. Sen kör man nån minut. Sen bååp. 38.000rpm? Shit! Men detta e ju ingen tävlingsmotor... I videon gick den emellanåt rätt högvarvigt och då lät den jämnt, men oftast går den nästan högvarvigt. Beror lite på belastningen, eller nåt. Men den kanske kan yla på ännu mer. Men kan den verkligen varva mer än 20krpm? Sen tycker jag inte ljudet framgår så bra i en AVI-film... I filmen vart det inga höga hastigheter.. bara en massa svängande och sladdande. Och dessutom snööö Men de korta stunder den ylar så kommer den nog upp i den toppfart som den lär ska göra på asfalt. Synd bara att den gör det så sällan... Kyosho-@£$#¤%&... Gjutrester och fransar fanns det en hel del i ljuddämparen, inte någon annanstans. |
Author: | BlaaBMW [ Thu 27 Jan 2005, 23:21 ] |
Post subject: | |
Gjutrester i ljuddämparen är väl ingen fara, värre var det med min som hade gjutskägg i förgasaren... Gissa om den gick bättre sedan... ![]() När du hade upp den, kollade du att alla packningar var fräscha då? Den börjar ju bli lite till åren nu va? Ska ni ut och köra något nu i helgen så slå en signal, vill gärna komma med och titta... |
Author: | MickeM [ Fri 28 Jan 2005, 11:00 ] |
Post subject: | |
Förgasaren har inte tagits upp iofs... men ser ju fräsch ut ![]() Mååånga tankar. Minst en liter. Total körtid? Inte mycket. Bilen är gammal, men inte så mycket körd. Jag hör av mig när det blir nästa gång. Dock inte före ons. |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |