Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 08:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 26 Jan 2005, 23:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Subaru Impreza WRC 1:10</span>

Lite bilder på Niklas_a's (hoppas det är okej att jag lagt ut lite bilder?)
ylande gamla skiting som jag hjälpt till att fixa upp. Man blir som nyfödd. :D

NYPUTSAD FRÅN SAND OCH MASSA GLAPP OCH FEL FIXAT
Image

MED KAROSS
Image

EN FILMSNUTT PÅ SNÖ = NOLL FÄSTE... <a href='http://www.savv3.com/acc/pics/rcimpreza.avi' target='_blank'>13sek rcimpreza.avi (7.4MB)</a>
(Högerklick, Spara som... och för mig funka den bäst med QuickTime... suck)

EFTER Hmm...
Image

MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 01:10 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Bra drag i den så länge som den gick bra... Har ni funderat på varmare glödstift? Borde finnas på MHoPS.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 08:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det var ett nytt stift i den just den dagen. Filmen är en av flera. Och den
ovan är från slutet just innan det blev tomt i tanken. Den hade en tendens
att stanna till när det var en bit kvar i tanken. Och svårstartad är den också,
men det verkar som att den inte får bränsle så bra i just startögonblicket.
Måste väl fixas. Dessutom slukar den bränsle. Hälften ligger ju i gatan och
andra halvan läcker ut nånstans, för motorn är täckt med bränsle. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 12:52 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Är motorn täckt med bränsle eller bara med ricinolja? För att det är en massa olja i bränslet som inte blir förbränd som brukar fastna överallt. Har ni skruvat fast glödstiftet ordentligt? Där brukar det kunna läcka lite fast då kanske den inte skulle gå alls egentligen... Min beetle gick ju bra fram tills halv tank sedan slockanade den.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 13:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ahaa... nu när du säger det så är det ju typ bara olja.
Får väl köra lite effekttvätt på hela rasket och köra igång
en kort stund och se var det kommer ut. Vid glödstiftet är det
inte iaf. Men någonstans vid förgasaren möjligtvis. Men det
som cirkulerar tillbaks till tanken från ljuddämparen då?
Ibland är slangen halvfull med bränsle.

När man startar brukar det skvätta upp på händerna...
Vet inte om det är via filtret eller via nåt glapp där gas-
reglaget sitter. Ska försöka fixa in lite bilder...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 13:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Du känner ju om det är bränsle eller olja på om det blir kallt där du får det på händerna. Bränsle (metanol) avdunstar så snabbt, därför känns det som att det blir kallt. Ni kunde egentligen ta upp ljuddämparen, brukar samlas en j***a massa gegga där som täpper till lite.. Det som ligger i slangen tillbaka till bränsle tanken är inte bränsle, det är olja.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 15:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Då är det nog olja som smetar runt motorn.

Ljuddämparen och hela motorn är uppputsad in-och utvändigt från smuts,
fett och allt kladd samt även alla gjutskrutt som fanns är bortslipade. Gjorde
en rejäl skillnad. Varvvilligare nu.

Men varför skall ricinoljan rinna tillbaks till tanken för? Månne det är så att
den inte ska göra det... utan det är så mycket s*** i ljuddämparen pga att
den inte förbränner så bra vi uppstart... hmm... tål att ses över.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 16:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
oljan skall inte rinna tillbaka till tanken, var sitter hålet på ljuddämaren där slangen till tanken går ifrån? På ovan eller under sidan? Eller på sidan? Ni kan ju ta upp ljuddämparen och rengöra den?

När "renoverade" ni motorn?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 17:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hålet mynnar på undersidan, vilket det måste, för annars kommer
pipen ner på fel sida istället för att gå ner genom bottenplattan.
Eventuellt går det ju att vända på paketet och låta pipen gå fram-
ut-till-vänster, dvs inte genom originalhålet i bottenplattan.
Då kommer hålet för returen på ovansidan! Måste testas...

Men, är det olja eller obränt bränsle i ljuddämparen? :blink:

Image

Det är inte många dagar sedan ljuddämparen rengjordes.

Motorn rengjordes och filades upp (gjutningresterna) samtidigt.

Bränslet var nytt (det som du köpte).

Motorn går nog bra bara man får igång den... och bara den inte
skulle sluka så mycket bränsle... och att man skulle hitta ett
bra läge på bränsleskruven,... vilket nu som är bästa sättet att
justera in den...!?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 17:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Jag skulle nog säga att den är olja (blandat med lite bränsle) i ljuddämparen, det är en j***a gegga iaf. Ni skulle kunna prova med att svänga på ljuddämparen, kanske skulle den gå lite bättre då. Läckte den sådär förrut också? Hur länge går den på en tank då? På fulla varv (över 38.000 varvade en 3.5cc tävlingsmotor läste jag just) kan den nog dra ganska mycket. På videon tyckte jag det lät som att den inte varvade så mycket som den ska. När den går bra ska den ju riktigt YLA, det låter inte vackert men den går som faen!!

Så det fanns alltså lite gjutrester i den där också?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 22:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ljuddämparen ska vändas så får man se om det blir bättre.
Måste provas iaf. :)

Den har alltid läkt, men den läker mycket mindre nu iaf
efter att jag dragit åt allt som var löst. :D
Glömde kolla senaste gången var det återstår läckor.

Den går iiinte många minuter på en tank. Hälften går ju
åt till att få igång den. Sen kör man nån minut. Sen bååp.

38.000rpm? Shit! Men detta e ju ingen tävlingsmotor...
I videon gick den emellanåt rätt högvarvigt och då lät
den jämnt, men oftast går den nästan högvarvigt. Beror
lite på belastningen, eller nåt. Men den kanske kan yla
på ännu mer. Men kan den verkligen varva mer än 20krpm?
Sen tycker jag inte ljudet framgår så bra i en AVI-film...
I filmen vart det inga höga hastigheter.. bara en massa
svängande och sladdande. Och dessutom snööö

Men de korta stunder den ylar så kommer den nog upp
i den toppfart som den lär ska göra på asfalt. Synd bara
att den gör det så sällan... Kyosho-@£$#¤%&...

Gjutrester och fransar fanns det en hel del i ljuddämparen,
inte någon annanstans.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Jan 2005, 23:21 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Gjutrester i ljuddämparen är väl ingen fara, värre var det med min som hade gjutskägg i förgasaren... Gissa om den gick bättre sedan... :D Med den där tävlingsmotorn jag såg så kunde man köra ungefär 11 min på en 125cc tank (tror jag det var) så längre än nån minut skall den gå... Hur många tankar har ni kört upp nu då?

När du hade upp den, kollade du att alla packningar var fräscha då? Den börjar ju bli lite till åren nu va?

Ska ni ut och köra något nu i helgen så slå en signal, vill gärna komma med och titta...

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 28 Jan 2005, 11:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Förgasaren har inte tagits upp iofs... men ser ju fräsch ut :)
Mååånga tankar. Minst en liter. Total körtid? Inte mycket.
Bilen är gammal, men inte så mycket körd. Jag hör av mig
när det blir nästa gång. Dock inte före ons.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group