Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 16:13

All times are UTC + 2 hours

Post subject: Rariteter i RC-bilsvärlden?
PostPosted: Thu 07 Jul 2022, 13:19 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Rariteter i RC-bilsvärlden?

Vad gäller helikoptrar så finns det bra med information på nätet om de äldre så kallade "vintage"-helikoptrarna. De olika tillverkarna och deras modelle, folk som renoverar/restaurerar och lägger på hyllan eller till och med flyger eller bara säljer till nån entusiast som kanske flög en likadan när han va liten.

Vad gäller i RC-bilsvärlden? Vad är rariteter idag? Vad är eftertraktat? Vad ökar i värde? Vem har äldsta bilarna på Åland och vad är det?

Post subject: Re: Rariteter i RC-bilsvärlden?
PostPosted: Wed 30 Nov 2022, 01:47 
Medlem

Kör: Mazda 6 MPS
Äldst är den kanske inte. Men har en Tamiya Fox.

PostPosted: Thu 01 Dec 2022, 21:34 
Inventarie

Curse wrote:
Äldst är den kanske inte. Men har en Tamiya Fox.

37 år är väl rätt vintage det! Och el till på det, om det är samma jag hittat info om nedan? :D

Tamiya The Fox - #58051 (Radio Controlled Model Review) 1/10 Scale Electric RC Buggy - FOX Chassis:

Released by Tamiya on October 29, 1985, the 2WD The Fox was one of the most successful buggies of its time. The design of this buggy is similar to the "Hotshot" and was a very attractive model, sporting golden wheels. To build, the car was a little awkward and even worse to maintain. After the Fox a regular model builder would find assembling other models quite easy. The sealed gearbox mechanism was always a problem. This was meant to protect against moisture but to simply change the crystals or adjust the speed controller involved having to dismantle the buggy into 2 halves and it turned out the box wasn't as waterproof as it should have been. The Fox handling was heavy with a lot of understeer. This was remedied with the addition of the front stabilising bar, which really should have been part of the original kit. Once fitted this gave much improved handling and steering. The cars acceleration and speed was not a problem. Collectors all agree The Fox is one of the Tamiya Classic Buggies and will long remain much sought after.

Källa med mer info och bilder: https://www.rcscrapyard.net/tamiya-fox.htm

PostPosted: Thu 01 Dec 2022, 21:41 
Inventarie

Jag hittade min gamla Taiyo Jet Hopper Turbo 1986, dock utan elektronik, är väl egentligen mer av en leksak än en hobbybil, tror jag. Var går den gränsen?
Men den ska få borstlös motor, ESC, 2S LiPo, styrservo och nån mottagare för att funka med nån sändare så den får liv igen, bara för att, nån gång i framtiden.
Bild: https://i.ytimg.com/vi/MCsGM8fIxvM/maxresdefault.jpg
Såå... nån som har en äldre bil i sin ägo än Foxen ovan från 1985? Vi fortsätter jakten på äldsta RC-bilen på Åland.

PostPosted: Thu 01 Dec 2022, 23:40 
Medlem

Kör: Mazda 6 MPS
Stämmer bra. Dock uppdaterad med modernt fartreglage. Sen har en Tamiya TL01 kopia. En Thunder Tiger EB4 S2 Pro. Kyosho Landmax 2 med Subaru kaross. Och ett Kyosho Ultima GP vrak. Kyosho PureTen Alpha också. Och ett gäng nyare ☺️