Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:01

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Få igång RC-bilskörandet på Åland?
PostPosted: Sat 14 May 2022, 10:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Få igång RC-bilskörandet på Åland?

Nu har jag ju inte jag nån RC-bil, men jag har haft en mängd förr i tiden så jag har lite koll på vad som höll igång min gnista, då.

Med tanke på hur många RC-bilar det egentligen finns så borde det ju kunna köras mer.
Men vad är det som skulle få fart på detta?
Och varför kör inte folk?
Vad är hindren, problemen, osv?

Plats
Någonstans att köra är förstås ett av problemen. När man nyss fått klorna i en RC-bil så är det skoj att köra även på infarten eller på närmaste parkering eller grusplan. Men efter ett tag är det ingen utmaning att köra planlöst av och an. Många kör även sönder bilen rätt snabbt för att vanan att köra inte har kommit än, eller att man valt en plats med tex lyktstolpar, murar eller annat hårt som hoppar fram och skadar bilen. Eller att man tror att bilen kan hoppa högt i max hastighet och landa på hörnet utan att ta skada. Så platsen behöver vara "bilvänlig". Bäst är förstås en bana eller i alla fall en dedikerad plats för RC-bilskörande.

Köra flera
Att köra ensam är kul en stund, men det är mycket roligare att köra fler.

Ljudet
Bilar med metanol- eller bensinmotor låter och då gäller det att köra på en plats en bit från bebyggelse och småvägar, annars irriterar man snart hornen ur folk och hobbyn får en dålig stämpel.

Bränsle
Att få tag på bensin är inget problem, vissa kör stinkande mackbränsle, andra kör miljöbränslen med tillsatt olja. Oljan kan behöva beställas, men bensinen finns nog här på Åland. Metanol kan vara svårare. Men det går, om nån tar med sig från Sverige eller fastlandet. Vanligaste bilbränslet är med 16% och 25% nitrometan-halt (eller va det 24?). Men 16% är lättare få tag på idag.

Valet av bil
Tipset är att inte köpa nytt billigaste udda allt-i-ett-paketet när det ska börjas med hobbyn. Dom håller oftast sämre, delar kan va svåra få tag på om man har otur. Om det är metanolmotor kan de vara krångligare att köra in och man tröttnar före man ens fått motorn att gå bra. Så rådfråga helst någon som redan håller på med hobbyn om vad som ska köpas. En tanke kan va att köpa något som andra håller på med så du inte köper nåt udda. Tex om de flesta kör 1/8-buggys som kan köras var som helst så kan du bli rätt ensam om du är enda som köper en F1-banbil för fin asfalt (Vessingsboda enda ställe?). Jag har haft banbilar och vanlig asfaltparkering är ingen höjdare, det är grus på dem och de är oftast ojämna, inget för en låg bil med hård fjädring.

El, metanol eller bensin?
Sen är det bra få koll på om man ska ha el-, metanol- eller bensin-driven bil. Elmotorer går utan mekande. Förbränningsmotorer är lite mer justera. Men teknik är ju teknik och vissa gillar det mer eller ännu mer. El kräver att batterier ska laddas, hanteras varsamt (de är brandfarliga) samt storage-laddas efter körning. Tar tid. Vissa gillar ljudet från förbränningsmotorerna och så har vi lukten som vissa också gillar. Men karaktären hos de olika motorerna (el/metanol/bensin) är helt olika. Hur som helst, fråga runt, titta på när folk kör. Inse var dina begränsningar/intressen går.

Delar
När bilen går sönder vill du fixa och köra igen. Det finns mycket beggat som är av bra kvalitet som är att föredra. Men som sagt, delar måste man få tag på. På Åland finns inget, man måste ställa in sig på att köpa i webshops eller få tag på nån som har mycket delar till övers och säljer.

Underlag
En banbil kan kräva bättre underlag än vanlig asfalt, så det gäller att tänka efter före man köper en banbil. Vissa däck äts upp snabbt av den grova ytan på en vanlig asfaltparkering. Mjuka däck har bättre fäste men slits snabbare. Hårda däck håller bättre men är halare. Och är bilen låg och/eller har hård fjädring så lär den mest bara studsa runt och ha dålig väghållning.

Modell av bilen
Det finns flera modeller av bilar. Alltså banbilar av olika slag som är gjorda att köra på asfalt eller bättre. Eller grusbilar som tex monstertrucks eller buggys. Finns även en mix av dem som kallas truggy. Rallybilar kan vara gjorda för bana eller grus. En monstertruck är oftast väldigt underhållande men har nästan ingen som helst väghållning och är roliga att köra ensam, en stund. Att köra med andra blir oftast bara en rolig oreda då de inte är så smidiga att köra på en bana tex. Buggys är låga och funkar på de flesta underlag från asfalt till grus, de har potential till bra väghållning. Men börjar det blir lite grövre underlag studsar dom bara runt. Finns även crawlers som man ska smyga runt i terräng med. Osv. Mitt tips är att skaffa en buggy om du är osäker för de är vanligast och du kan köra på flest ställen.

Storleken
Finns många storlekar på RC-bilar. Ju större, desto lättare komma fram på underlaget. Större är oftast dyrare förstås. Vanligaste utomhusstorleken är nog 1/8 (antar jag? så var det förr). Inte för stor, men tillräckligt stor för att ta sig fram. Finns även mindre 1/10 som är rätt så vanliga. Sen finns det ytterligare mindre modeller, men då blir man mer och mer begränsad gällande underlaget, men kan köra på många fler ställen då storleken av ytan inte är så krävande. El finns i hela storleks-segmentet. Metanol är vanligast i storleken 1/10 och de större 1/8. Ja och så finns det större skala förstås, bensin blir vanligast i de större storlekarna som 1/6 och 1/5. 1/5 är vanligare i bensinsammanhang.

Inställningar
Hjulens camber, toe in/out, caster samt fjädringskaraktär kan spela in stor skillnad för att få väghållningen bra. Är bara att inse att lite justering kan behövas för att få bilen att bete sig som du vill ha den. Finns mycket annat att justera också. Man kan minska glapp med shims, man kan byta ut delar för att få en bil som bättre passar dig och ditt behov. Man kan ställa in servon och sändare på olika sätt för att anpassa osv.

Intresset för att meka
Är viktigt att förstå att RC-bil inte är bara tanka/ladda och köra, utan det kommer krävas att du ska meka också. Alltså reparera, justera, förbättra. Tips brukar man oftast få om man frågar. Men det behövs lite verktyg och tid att sköta om bilen. Att kunna meka själv är viktigt, man kan få hjälp, men du blir väldigt beroende av andra om du inte själv vill meka. Och svårt är det inte, har du inte mekar förr på något så är RC-bilar bra att börja med. Och vissa bilar samt viss körning gör att bilarna kan bli väldigt smutsiga.

Utrymme hemma
Bilarna ska förvaras hemma när man inte kör. Se till att han plats för dem. Och om du kör metanol- eller bensindrivna bilar så kan de lukta lite och då vill du inte ha dem i köket, vardagsrummet, sovrummet eller dylikt. Och när du ska meka behöver du bordsyta. Har du en dedikerad plats för mekandet är det bäst. Får du bara ha köksbordet ibland så går det, men det kanske inte är det lämpligaste för den smutsiga bilen att vara på och sen slinter du med nåt verktyg och har ett jack i ditt fina bord.

Skador
Tänk på att dessa RC-bilar kan skada människor, husdjur, parkerade bilar osv. De kan vara snabba och är de större så väger de mer och då kan de göra rejäl skada. Tänk före du kör! Kör smart.

Lära sig köra
Ta det steg för steg. Att köra fullgas före du har kontroll är en risk. Kör inte sönder bilen, det är bara onödigt. Visst, när du lärt dig köra så händer ändå olyckor och bilen går sönder. Men som ny är det klokast att börja på en vettig plats och ta det lugnt. Vissa nya bilar är inte alltid bra inställda från boxen.

Utvecklingen
Att skaffa en bil är steg 1. Sen kommer det roliga. Lära sig köra. Lära sig meka. Lära sig justera. Tävla mot sig själv. Tävla mot andra. Om du tex börjat med en bas-modell som har mest plastdelar inser du kanske snart att nån plastdel hela tiden går sönder och du skaffar då istället en metalldel som håller. Men tillika kanske du har flyttat svaga länken från en billig del till en annan dyrare del, så det gäller att tänka efter vad som är billigast eller mer lättmekat. Med rätt verktyg blir det roligare att meka och går snabbare. När du börjat få kläm på din bil så DU kör bilen dit DU vill och den inte kör dig dit den vill, så kan du börja finjustera inställningar och förbättra bilen mer och mer så du får mer kontroll över den.

Bankörning
Att köra på en bana är klart roligare och då först inser man hur dålig man är på köra. Haha, skämtåsido. Men det är på bana du verkligen måste köra efter hur banan går, inte av och an hit och dit som du kanske gjort förr. Sen efter du kommit ett varv utan att hamna på tak eller fastnat så har du fått första kicken "yes, mitt första varv" och börjar köra snabbare. Sen märker du mer och mer att du måste justera något för att bättra på din körstil. Och när det är fler på banan så är det ännu roligare och man kan börja köra heat tillsammans. Detta är 10 ggr roligare än att köra ensam på en bana. Och det är 10 ggr roligare att köra på en bana än att köra på en parkering. Det fanns en bana i Bistorp förr, roligaste jag har gjort med RC-bil och jag hade inte ens rätt sorts bil när jag körde där. Nu behövs en bana nånstans för att få igång det roliga igen. Men den måste skötas av någon också. Så räkna med lite talko-arbete och arbetskraft för att få till en bana. Ju mer det satsas på en bana, desto roligare blir det att köra på den.

Kostnaden
Det kommer kosta hundralappar att börja, efter ett tag har du säkert gått över 1000€ om du blir biten. Räkna in kostnader för batterier eller bränsle. Räkna in reparationer, verktyg och vad som nu behövs. Vissa har frågat mig "min son har sparat 200€ och vill köpa en RC-bil, vad ska han köpa?". För 200€ får man inget nytt vettigt och hamnar oftast på någon mindre bil än skala 1/10. Och sen är pengarna slut för att reparera. RC-bilar är en hobby och som många hobbyn kommer det kosta om du utövar den och inte bara har grejerna på hyllan.

Tiden
Ta dig tid för hobbyn så blir det roligare. Att köra en gång per år är kanske inte riktigt ditt mål? Att köra en ack eller tank tar inte länge, mer tid går åt att ta sig till och från platsen, prata med de andra samt meka! Det är en social grej för många, men beroende på hur mycket du kör och hur mycket du kör sönder grejerna så måste du räkna med egentid att meka också. De flesta jag känner som skaffat RC-bilar gillar ju tekniken och att meka, så om du inte gillar teknik eller inte heller gillar att meka så måste du ta dig en funderare.

Kommunikation
Använd tex detta forumet. Eller en FaceBook-grupp eller var nu den största åländska RC-bilsskaran hänger. Att hänga på forum/sidor utanför Åland är bra gällande information, storleken, större antal personer osv. Men för att få fart på åländska RC-bils-körandet behövs också lokalt härjande så det händer nåt. ;-)

Se så! Skaffa bil/laga din bil, bli körklar, få igång dem du känner med bil. Samla gänget!

Börja nånstans är annars mitt bästa tips. Gillar du det så kommer det rulla på. :-D

(skrev detta rätt upp och ner, så jag har säkert missat nåt, men haka gärna på konversationen, kanske nåt händer?)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Få igång RC-bilskörandet på Åland?
PostPosted: Wed 18 May 2022, 22:29 
Offline
Ny

Joined: Wed 18 May 2022, 22:24
Posts: 1
Intresserad, vore kul med en bana.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Få igång RC-bilskörandet på Åland?
PostPosted: Thu 19 May 2022, 08:00 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Jag är på, är ju här på Åland ovanligt mycket numera och börjat sakna bilkörandet en aning. Bilar finns men ingenstans att köra än, finns det nån som kör nu eller har saker för att köra nu?

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Få igång RC-bilskörandet på Åland?
PostPosted: Sun 12 Jun 2022, 08:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har det hänt nåt eller "Funderas" det än? :roll:

Jag tror enda sättet för alla som är sugna på RC-bilskörande är att skaffa en bil eller göra klar den/de som de har. Är man nyfiken på se före man börjar så måste ju nån förstås köra, så det hänger på de befintliga att engagera sig. Sen informera att man tänker ta sig till nåt ställe och rigga upp en bana så att det kan köras en slinga eller i alla fall träffas och köra. Fota/filma det och visa nån annan man vet om att har RC-bil, eller sprida det på någon sida, föreslagsvis i detta forum ( viewtopic.php?f=41&t=13847 ) för att samla alla RC-ålänningar på ett ställe, eller på RC-Ålands FB-sida ( https://www.facebook.com/alandRC/ ), eller på nån sida som berör RC-bilsförare så det sprids på Åland.

Sen gäller det att få med sig nån till och fortsätta, folk känner folk så det kan bli en kedjereaktion. Kommer någon och tittar så kanske de fotar/filmar nåt med sin mobiltelefon och lägger ut det på något media de använder och då kanske nån ser det. Det allmänna tänket idag är tyvärr "jag väntar på att nån fixar nåt så jag kan fara och titta". Och det tankesättet har även ramlat ner på eldsjälar och intresserade. Not gonna happen om ingen börjar. Dags ändra på det? Tro inte att allt händer på en natt och det mitt i allt är 20 pers som kör samtidigt, det måste nötas, jobbas lite så det blir nåt.

Skulle jag ha en RC-bil så skulle jag inte köra ensam, det är sällan roligt. Den skulle antagligen vara helt körklar för jag vill va redo när det händer. Är man inte körklar missar man tillfället när nån mitt i allt skriver en dag att de ska fara och köra nånstans. Slött stå där och säga "jag har inte min klar".

När kör ni och var?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Få igång RC-bilskörandet på Åland?
PostPosted: Thu 07 Jul 2022, 13:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Förvånansvärt svagt intresse för det mesta nuförtiden.
Har ni bilarna klara, bestäm en tid ni kör samtidigt och nämnt det nånstans så kanske nån till hakar på.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group