Bild på bilen och radion hade underlättat.
Det finns många manualer, men lättare veta att man har rätt manual om man vet hur grejerna ser ut.
Det är ju en gammal bil så den finns knappast kvar nånstans som samma Brontosaurus Pro och manualen finns mest som scannad om den finns, inte PDF-fil från tillverkaren.
Denna hittade jag:
https://www.manualslib.com/manual/10010 ... tml#manualRC-biltillverkarna lämnade NiMH för många år sedan och gick över till LiPo.
2010 så hade många redan då konverteringskit för NiMH till LiPO.
NiMH är 7,2V... 6-cell 1,2V och fulladdat är det 6x1,5V = 9V.
LiPo är 7,4V... 2-cell 3,7V och fulladdat är det 2x4,2V = 8,4V.
Men LiPo har mer ork i hela registret samt kunde leverera betydligt mer ström, så många körde ändå LiPo om jag minns rätt.
Vissa satte i 3S LiPo och då brann alltid nåt förr eller senare.
Och de bilar som hade borstade motorer gick över till borstlöst, fanns kit för det med.
2015 kom HSP Brontosaurus Pro 2.0 ut på marknaden.
Kanske det finns info om gamla bilar på deras hemsida:
http://www.hspracing.com/Kvaliteteten på HSP-bilar var lite varierande, men det fanns delar "överallt" (mest på eBay, butikerna som sålde dem tog sällan in så mycket delar) och även uppgradering till metalldelar.
Det var en av många instegsbilar till RC-bilsvärlden, men de jag påträffat som köpt dem så har fått sönder nånting på dem väldigt snabbt och istället tröttnat och RC-gänget har snabbt tappat en RC-förare. Detta upptäckte jag snabbt med många som köpte en ny billig RC-bil istället för att använda samma pengar och köpa en begagnad bättre modell. Bilar med nitromotorer måste även köras in och det var inte det lättaste för alla, så många vart stående utan att de ens fått igång dem. De hade nog missat att det var en hobbybil och inte en leksaksbil.
Biltema och liknande har också haft "egna" modeller som varit rätt lika.
Jag har hjälpt nån med HSP-bilar förr, men alla dom har varit nitro, alla står nog i en garderob eller på en hylla i garaget idag pga nån del som gått sönder i en krasch.
Det vanligaste som hänt var att bilarna hade kraftfulla motorer, men skört chassie, speciellt bärarmar som tar det mesta av stötarna (förr i alla fall, idag lär de hålla bättre, men bilarna är rejält mycket snabbare, så det går väl jämnt ut)
När en nybörjare börjar gasa lite så växer hornen ut och fullgas är steg 1... kraschen rakt in i en betongvägg på infarten är ett faktum, eller så ska det hoppas med bilen och då voltar den sönder. Men kör man försiktigt och lär sig stegvis så har de nog hållit.
RC-bilar går sönder om man kör dem för hårt, precis som med riktiga bilar...
Den där får du nog igång, antingen genom att hitta felet/felen och byta ut mot originaldelar eller uppgradera.
När du upptäcker hur kul det är att köra, så lär du även märka att det blir en hel del meka också... och det kan bero på att du kör mycket så det blir normalt slitage (härligt), eller för att du råkat ut för nåt.
Det är då som många köper en massa reservdelar (95% av dem kommer aldrig användas, så tänk efter före köp, det är oftast samma delar som går sönder). Och om nåt går sönder, uppgradera. Vid ett visst stadie tröttnar du på byta samma delar hela tiden fast du uppgraderat och då är det dags slanta upp för en kraftigare modell så du får köra mer och meka mindre samt slippa köpa reservdelar på löpande band, finns många väldigt bra märkes-bilar på Åland som väntar på att få köras istället för att ligga i en låda i garaget.
Det kan vara så att nåt hänt med styrkontrollen i sändaren. Nån kabel som lossnat, trasigt, nåt... Svårt säga.
Eftersom trimmen fungerar så borde det vara nåt med "ratten".
Jag brukar alltid testa med andra grejer för att köra uteslutningsmetoden för att spara tid.
Men då ska man ha flera likvärdiga grejer som går att testa med.
Batteriet som svällt... är nog bara att rengöra och sätta i andra.
Kanske står i manualen om det ska vara tex AA eller LR6 osv. Fel batterityp håller kortare.
Dagens sändare har laddningsbara batterier. Förr mest NiMH, sen blev det Litium av olika varianter.
Men då ska sändaren klara av det också om du tänkt byta. Är inte samma spänningar.
Kalibrering finns det nog inte.
Såvida det inte finns nåt sätt att ställa in max och min-utslag för gas och styrning, se manualen.
Det ska vara bara att starta sändaren, anslut acken i bilen.
Ställ in trim för styrningen om bilen inte går rakt.
Kör för brinnkära livet!