Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 21:35

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kyosho Outlaw Pro -99
PostPosted: Sun 02 Jul 2017, 12:34 
Offline
Ny

Joined: Sun 02 Jul 2017, 07:21
Posts: 6
Hej! Ny på forumet och jag har lite funderingar kring reservdelar till rc-bilar. Mina föräldrar köpte åt mig år 1999 en Kyosho Outlaw Pro med en GT15-motor i. Vi fick den att fungera men den slutade fungera efter någon månad. Sedan dess har den bara stått och jag fick för mig att se på den nu och fick igång den! Däremot bara en liten stund. Tänkte rengöra motorn, byta packningar, glödstift bland annat.

Vet ni någon bra sida där man kan få tag på delar till dessa? Förstår att den är gammal men det vore så skoj att få igång den!

Tack på förhand!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kyosho Outlaw Pro -99
PostPosted: Sun 02 Jul 2017, 13:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hej, välkommen och kul att du hittade till forumet.

Jag känner en som har en sån bil, i alla fall för flera år sedan som också blev stående (drevras var största problemet om jag minns rätt), PMa om du vill veta vem och ifall det skulle ge något. Kanske reservdelsbil om inte annat.

Kyosho-delar... finns många webshops i Sverige som säljer Kyosho-delar. Men just äldre delar kan vara knepigare få tag på. Men många shops har iofs massa gammalt kvar. Är säkert nån till på detta forum som har nåt bra att komma med. Jag kör ej själv längre och har ingen bil mer.

Bana finns i Bistorp i Lemland (Marcus Clemes), finns blogg och FB-sida att härja på. De som körde/kör där har flera Kyosho-bilar.

Om allt är helt och "fungerar" men motorn inte vill gå så kan det vara värt plocka isär motorn lite, få allt öppet i förgasaren och låta alla metalldelar ink motor ligga i metanol nåt dygn. Sen är det bara att skruva ihop (med täta packningar som inte borde vara så många?) och i med nytt glödstift av rätt sort och använda färskt bränsle. Sätt låg/hög-skruvarna på rätt varv (se till att förgasaren släpper igenom då också) och sen borde det va att bara tuta o köra. =)

Lycka till!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kyosho Outlaw Pro -99
PostPosted: Sun 02 Jul 2017, 18:53 
Offline
Ny

Joined: Sun 02 Jul 2017, 07:21
Posts: 6
MickeM wrote:
Hej, välkommen och kul att du hittade till forumet.
Kyosho-delar... finns många webshops i Sverige som säljer Kyosho-delar. Men just äldre delar kan vara knepigare få tag på. Men många shops har iofs massa gammalt kvar. Är säkert nån till på detta forum som har nåt bra att komma med. Jag kör ej själv längre och har ingen bil mer.


Tack för hjälpen!

Jag har hittat lite delar på Ebay som jag beställer efter nu på en gång. Hur länge håller bränslet till dessa RC-motorer? Antar att det inte är lika hållbart som miljöbensin som kan hålla upp till 5 år :) Såg någonstans här på forumet att macken i Godby säljer det också?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kyosho Outlaw Pro -99
PostPosted: Sun 02 Jul 2017, 19:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Micke S wrote:
MickeM wrote:
Hej, välkommen och kul att du hittade till forumet.
Kyosho-delar... finns många webshops i Sverige som säljer Kyosho-delar. Men just äldre delar kan vara knepigare få tag på. Men många shops har iofs massa gammalt kvar. Är säkert nån till på detta forum som har nåt bra att komma med. Jag kör ej själv längre och har ingen bil mer.


Tack för hjälpen!

Jag har hittat lite delar på Ebay som jag beställer efter nu på en gång. Hur länge håller bränslet till dessa RC-motorer? Antar att det inte är lika hållbart som miljöbensin som kan hålla upp till 5 år :) Såg någonstans här på forumet att macken i Godby säljer det också?

Stämmer bra att Godby säljer. Nog håller det rätt länge bara det förvaras mörkt o svalt. Det är nitrometanet som tappar stinget i första hand. Viktigt att korken är fast. Jag har nog kört på 10 år gamla bränslen i bil förut, inte går dom 100%, men funkade gjorde det. Vissa motorer och setup är känsligare, men då vet man. Man ska ha rätt oljemängd för bästa smörjning också. När man byter bränsle kan det ta nån tank innan motorn går bra. Vet inte vad en motorn ska ha.. 16% nitro och 15-20% olja (ricin kanske inte är ett måste, syntet borde räcka helt och hållet). Lycka till! Är ju bara att fråga här... finns en bunt RC-bilkunniga, men kanske inte är inloggade så ofta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kyosho Outlaw Pro -99
PostPosted: Sun 02 Jul 2017, 22:15 
Offline
Ny

Joined: Sun 02 Jul 2017, 07:21
Posts: 6
MickeM wrote:
Man ska ha rätt oljemängd för bästa smörjning också. När man byter bränsle kan det ta nån tank innan motorn går bra. Vet inte vad en motorn ska ha.. 16% nitro och 15-20% olja (ricin kanske inte är ett måste, syntet borde räcka helt och hållet). Lycka till! Är ju bara att fråga här... finns en bunt RC-bilkunniga, men kanske inte är inloggade så ofta.


Det bränsle jag har står det att det är 17% syntetolja, köpte det på lekplaneten här i stan tror jag för 4-5 år sedan. Enligt dem var det den sorten som de med bilar använder.. Brukar man blanda själv annars?

Jag är duktigt okunnig på RC-världen, ursäkta de dumma frågorna :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kyosho Outlaw Pro -99
PostPosted: Mon 03 Jul 2017, 23:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
17% syntet låter finfint. Bilbränslen brukar oftast va 16 eller 25% nitrometan, beror på motor mm.
Blandar själv gör nog ingen på Åland idag, kanske nån gjorde det förr i tiden.
Går väl inte ens frakta hit nitrometanet längre utan specialspecial.
I sverige finns det gräns på detta sedan nåt år tillbaks, tror det var max 30 volymprocent... men kan ha vart vikt med?! Vet ej.

Är nog bara att fråga. Många har ställt sig frågan vart alla bilar tog vägen, många har en undangömd.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group