Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Amatör och blivit ägare till en Slash 4x4 VXL, frågor!
PostPosted: Wed 04 Apr 2012, 23:41 
Offline
Ny

Joined: Wed 04 Apr 2012, 23:39
Posts: 3
Hej!
Har precis inhandlat en Traxxas Slash 4x4 VXL och har lite frågor...
Tänkte shoppa nya batterier som varar lite längre. Tycker dock att standardbatteriet har tillräckligt med kraft, så jag behöver egentligen inte så mycket starkare än det som följer med som standard.. Men vill gärna ha något som inte laddar ur lika fort

Tänkte shoppa från utlandet nånstans, typ hobbykings tyska shop eller nåt sånt.. Tips mottages tacksamt på butik att handla ifrån! :) Men min fråga är, vad är det för batterier jag ska köpa? Likså tänkte jag införskaffa en bättre laddare som laddar fort.. Vad finns det för vettiga alternativ att köpa? Får gärna kunna ladda stora lipo-batterier..

Sedan när jag surfar runt på diverse forum så har väldigt många kylflänsar på sina motorer på sina Slashar.. Vissa har även kylfläktar.. Antar att det är något som eftermonterats, då min saknar kylflänsar förutom på ett ställe.. Har dock ingen fläns på själva motorn.. Bör jag skaffa en sådan, och i så fall vad för någon? Går den för varmt original utan kylfläns? (kör med standardbatteriet som sagt.. Nån Nimh-historia på 8,4 volt..)


Tack på förhand! All hjälp är välkommen, då jag är helt ny i detta rc-träsk :P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Amatör och blivit ägare till en Slash 4x4 VXL, frågor!
PostPosted: Thu 05 Apr 2012, 10:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag har själv också en Slash 4x4 men har numera bytt motor och ESC i den.
Jag tycker du helt klart ska skaffa LiPo-batterier! Jag kör med 5000 mAh LiPo i min, med orginalmotorn kör du ca 15 minuter på en ack med de.
Dessa skulle jag rekommendera: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21005__Turnigy_5000mAh_2S1P_7_4v_30C_hardcase_pack.html
Väldigt bra pris/prestanda förhållande, köp flera! ;) Jag har samma märke men deras 20C variant som är lite billigare men det fanns i 30C när jag köpte de. 30C varianten borde passa in Slashen men du kan ju mäta för säkerhets skull.

Gällande laddare så skulle jag säga att ta inte de billigaste 50W laddarna. Sätta på en liten slant så får du en 150 wattare.
Exempelvis denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12104__HobbyKing_ECO8_150W_7A_8S_Bal_Dis_Cyc_Charger_w_acc_.html.
Du då också behöver en strömkälla. Om du är händig kan du fixa sådan av ett nätaggregat från en dator. Om du köper en strömkälla så observera att de ofta är ganska tunga så frakten kan dra iväg.

Du behöver också beställa kontakter. Batterierna kommer sällan med Traxxas-kontakt så du måste löda själv eller fixa en adapter. Själv kör jag omgående med EC-3 kontakter på ESC och batterin men det är en smaksak.

Är det något mer du undrar över så tveka inte att fråga!

PS. bor du på Åland?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Amatör och blivit ägare till en Slash 4x4 VXL, frågor!
PostPosted: Thu 05 Apr 2012, 11:33 
Offline
Ny

Joined: Wed 04 Apr 2012, 23:39
Posts: 3
Tack Machman för snabbt svar!

Ska genast titta närmare på batteriet du rekommenderar och laddaren :)
Något gammalt nätagg till någon av mina datorer lär jag ha liggandes nånstans,
så det ska inte vara några problem :)

Angående kontakten på batteriet, finns det någon adapter kan man köpa
eller måste jag ge mig på och löda?
Jag kan inte så mycket alls om batterier till rc-bilar eller egentligen vad det
är för skillnad mellan dom..
Men batteriet du länkar till (Turnigy 5000mAh 2S1P 7.4v 30C hardcase pack) borde
passa utan problem på min slash, rent volt/ampere-mässigt? (kontakten förstår jag
att den inte passar rätt av..)
Hur pass stor skillnad prestandamässigt är det mellan lipo-batteriet du länkar till
och det medföljande batteriet som jag har? NimH 8,4v.. Det batteriet har ju högre
spänning än lipo:t?

När jag ändå beställer från hobbyking, är det några andra reservdelar jag bör beställa
på en gång? Vad för däck kan rekommenderas? :)

Sedan undrar jag lite kring det här med kylflänsen på motorn.. Är det något jag bör
sätta på omgående på motorn? Inget som sitter där som standard iaf.. Var kan man
köpa kylfläns som passar? :)

Lite nyfiken bara;
Vad har du bytt till för motor och ESC? :)

Angående Åland så bor jag tyvärr inte där :)

Många frågor blir det.. Mycket tacksam för alla svar jag får :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Amatör och blivit ägare till en Slash 4x4 VXL, frågor!
PostPosted: Thu 05 Apr 2012, 13:01 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag brukar löda själv men det är en smaksak. Adaptrar för Traxxas-kontakt tror jag inte är så vanligt, iofs har jag inte hållit utkik efter de heller så...

Det batteriet är riktigt lagom i Slash 4x4. Vill du ha längre körtid kan du ta ett med högra kapacitet (mera mAh) men då går ju också vikten upp. Ett fullt NiMh har högre spänning än ett LiPo men LiPo håller en jämnare spänning när det laddas ur. Resultatet blir alltså att de första sekunderna när du kör kommer NiMh vara aningen snabbare än LiPo men mot slutet är LiPo:t snabbare, LiPo:t kommer hålla en jämnare prestanda till det är tomt. Dessutom är LiPo lättare än NiMh och klarar högre strömurladdningar, bägge är faktorer som inverkar på en snabbare acceleration. Kom ihåg bara att ställa om i ditt ESC att du kör med LiPo! Hur du gör detta är beskrivet i manualen.

Gällande däck så kan jag rekommendera Pro-Line Caliber för lösa och torra underlag. Caliber är dåliga i blöt lera då fungerar orginaldäcken hyfsat bra.

Jag kör nu med Castle Creations SideWinder SCT motor och ESC-combo. Grymt drag i den, går svalt men drar ganska mycket ström, kör bara ca 10 minuter på 5000 mAh. Men 10 roliga minuter per ack. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Amatör och blivit ägare till en Slash 4x4 VXL, frågor!
PostPosted: Thu 05 Apr 2012, 13:16 
Offline
Ny

Joined: Wed 04 Apr 2012, 23:39
Posts: 3
Tack så mycket för svaret!

Blir att beställa så snart som möjilgt från hobbyking :) Kommer ju lite billigare undan därifrån..

Då återstår bara frågan angående kylfläns på motor på slashen.. Är motorn i behov av det?
Eller är det när man kör värre grejor? Såg även att du har fläkt på din?

Tack igen! :)

EDIT:
Kanske dum fråga.. Men vad exakt ska jag löda så jag kan köra med batterierna från hobbyking (turnigy)? :P


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group