Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 12:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Brushless ESC 3307 motor - hjälp
PostPosted: Tue 13 Jul 2021, 12:18 
Offline
Ny

Joined: Tue 13 Jul 2021, 12:06
Posts: 2
Hej allihopa! Det här blir mitt första inlägg på detta forum.

Jag fick ärva en "BRONTOSAURUS 1/10 4WD Monster". Den tillhörde tidigare min lillebror och han fick den runt 2010ish (Enligt min kära mor).
Den har stått i ett förråd sen dess. Grabben hade väl skoj med den en månad kanske. Den är av lite högre prisklass och jag TROR att den kommer från hobbex eller liknande.

Har ingen tidigare erfarenhet av radiostyrt överhuvudtaget, men intresset finns.

Till min fråga:

Jag gjorde rent den först. Sen började jag kolla på alla komponenter och såg till att allt var på sin plats.
Den använder sig av en komponent kallad som titeln på mitt inlägg; "Brushless ESC 3307".
Med fulladdat batteri funkar faktiskt det mesta. Som att köra framåt och bakåt(bakåt har lite delay, kanske 1sek ibland). Styrningen funkar inte alls med det vanliga hjulet, men man kan justera på en liten "knob" på handkontrollen och då reagerar servon.

På själva komponenten finns det 2 LED lampor. När jag startar motorn så går allt igång och lyser grönt. När jag drar igång kontrollen och den kopplas så funkar det MEN led lampa #2 blinkar rött och grönt växlande. Varför ?

Hoppas nån vet!

Tack på förhand. /LeCorazon

*PS kan bifoga bilder om så behövs* :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Brushless ESC 3307 motor - hjälp
PostPosted: Tue 13 Jul 2021, 21:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hej,

Välkommen till forumet.

Det finns väldigt många RC-bilar på Åland, men jag har ingen koll på aktiviteten hos innehavarna.
Så om du har utrymme och intresse så kan du nog få tag på väldigt mycket RC-bilar bara du hittar dem.
Då är jag inne på märkes-varianterna som Traxxas, XRay, Losi, Team Associated, HPI, Kyosho,

Är det en sån här du har?
https://www.superbilligt.se/radiostyrt/ ... ontosaurus

HSP-RC-bilarna hör tyvärr inte till någon högre prisklass, de är lågbudgetbilar men så klart roliga så länge de håller och det går att få tag på delar.
HSP är en inkörsport för RC-bilförarna, men sen nästa bil satsas det mer pengar på, samt radio, laddare osv.

Bilder är alltid bra! :-) (får inte vara enorma originalbilder, förminska lite före)

Bilen använder kanske LiPo? Eller är det NiMH-batterier?
Är det LiPo måste du vara medveten om hur de ska skötas, de är brandfarliga om det slarvas med dem.
Jag lade ihop ett inlägg med samlad info om dem från tillverkarna (mjo rätt mycket, men ville få med det som nämns):
viewtopic.php?f=15&t=3006

Delay på bakåt... kanske är en växel eller så hör det till för att skilja broms mot back? Vet ej...

Vad gäller styrningen... om den styr lite grand när du vrider på "knob'en" (trimpotentiometer) så verkar sändaren i alla fall sända till bilen att finjustera mittläget för styrningen.
Men sensorn för ratten på sändaren kanske inte fungerar?

Är det en sån här ESC?
https://www.superandcheaper.com.au/p/wa ... ggy/P37017
Har du länk till manual?
De där LEDarna verkar på liknande ESCs vara för att indikera vad du har i för växel? Neutral, Back, osv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Brushless ESC 3307 motor - hjälp
PostPosted: Wed 14 Jul 2021, 15:59 
Offline
Ny

Joined: Tue 13 Jul 2021, 12:06
Posts: 2
Tack för svar MickeM.

Bilen använder sig av denna exakta motor: https://sep.yimg.com/ay/yhst-14197398381157/novatech-high-speed-hsp-brushless-electric-70a-esc-for-electric-cars-buggies-trucks-5.gif

Batteriet är av modell "NiMH SC2000 mAh 7.2V"

Angående modell så stämmer den ganska bra. Fast den jag har inkluderas med "PRO" i namnet.
Handkontrollen kräver också 8 AA batterier vilket dom andra inte gör. (Dom har istället 4 vad jag har sett)

Manual har jag varken fysiskt eller digitalt och har letat som F*N, med alla sorts möjliga kombinationer av ord och siffror.

Hur kollar jag upp hurvida sensorn e paj på ratthjulet eller inte? Öppna upp kontrollen eller?
Kräver den kanske nån sorts startkalibrering varje gång man ska köra?

Tack! /LeCora

*PS* En sak jag borde ha noterat är; Att när jag öppnade upp handkontrollen första gången sen jag fick den så hade ett batteri
svällt/spruckit och vitt pulver(batterisyra) hade ansamlats. Det kanske har påverkat kontrollens nuvarande egenskaper?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Brushless ESC 3307 motor - hjälp
PostPosted: Sat 17 Jul 2021, 09:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bild på bilen och radion hade underlättat. :roll:

Det finns många manualer, men lättare veta att man har rätt manual om man vet hur grejerna ser ut.
Det är ju en gammal bil så den finns knappast kvar nånstans som samma Brontosaurus Pro och manualen finns mest som scannad om den finns, inte PDF-fil från tillverkaren.
Denna hittade jag: https://www.manualslib.com/manual/10010 ... tml#manual

RC-biltillverkarna lämnade NiMH för många år sedan och gick över till LiPo.
2010 så hade många redan då konverteringskit för NiMH till LiPO.
NiMH är 7,2V... 6-cell 1,2V och fulladdat är det 6x1,5V = 9V.
LiPo är 7,4V... 2-cell 3,7V och fulladdat är det 2x4,2V = 8,4V.
Men LiPo har mer ork i hela registret samt kunde leverera betydligt mer ström, så många körde ändå LiPo om jag minns rätt.
Vissa satte i 3S LiPo och då brann alltid nåt förr eller senare.

Och de bilar som hade borstade motorer gick över till borstlöst, fanns kit för det med.

2015 kom HSP Brontosaurus Pro 2.0 ut på marknaden.

Kanske det finns info om gamla bilar på deras hemsida: http://www.hspracing.com/

Kvaliteteten på HSP-bilar var lite varierande, men det fanns delar "överallt" (mest på eBay, butikerna som sålde dem tog sällan in så mycket delar) och även uppgradering till metalldelar.
Det var en av många instegsbilar till RC-bilsvärlden, men de jag påträffat som köpt dem så har fått sönder nånting på dem väldigt snabbt och istället tröttnat och RC-gänget har snabbt tappat en RC-förare. Detta upptäckte jag snabbt med många som köpte en ny billig RC-bil istället för att använda samma pengar och köpa en begagnad bättre modell. Bilar med nitromotorer måste även köras in och det var inte det lättaste för alla, så många vart stående utan att de ens fått igång dem. De hade nog missat att det var en hobbybil och inte en leksaksbil. 8)
Biltema och liknande har också haft "egna" modeller som varit rätt lika.
Jag har hjälpt nån med HSP-bilar förr, men alla dom har varit nitro, alla står nog i en garderob eller på en hylla i garaget idag pga nån del som gått sönder i en krasch.
Det vanligaste som hänt var att bilarna hade kraftfulla motorer, men skört chassie, speciellt bärarmar som tar det mesta av stötarna (förr i alla fall, idag lär de hålla bättre, men bilarna är rejält mycket snabbare, så det går väl jämnt ut)
När en nybörjare börjar gasa lite så växer hornen ut och fullgas är steg 1... kraschen rakt in i en betongvägg på infarten är ett faktum, eller så ska det hoppas med bilen och då voltar den sönder. Men kör man försiktigt och lär sig stegvis så har de nog hållit.
RC-bilar går sönder om man kör dem för hårt, precis som med riktiga bilar... :roll:

Den där får du nog igång, antingen genom att hitta felet/felen och byta ut mot originaldelar eller uppgradera.

När du upptäcker hur kul det är att köra, så lär du även märka att det blir en hel del meka också... och det kan bero på att du kör mycket så det blir normalt slitage (härligt), eller för att du råkat ut för nåt. ;-)
Det är då som många köper en massa reservdelar (95% av dem kommer aldrig användas, så tänk efter före köp, det är oftast samma delar som går sönder). Och om nåt går sönder, uppgradera. Vid ett visst stadie tröttnar du på byta samma delar hela tiden fast du uppgraderat och då är det dags slanta upp för en kraftigare modell så du får köra mer och meka mindre samt slippa köpa reservdelar på löpande band, finns många väldigt bra märkes-bilar på Åland som väntar på att få köras istället för att ligga i en låda i garaget.

Det kan vara så att nåt hänt med styrkontrollen i sändaren. Nån kabel som lossnat, trasigt, nåt... Svårt säga.
Eftersom trimmen fungerar så borde det vara nåt med "ratten".
Jag brukar alltid testa med andra grejer för att köra uteslutningsmetoden för att spara tid.
Men då ska man ha flera likvärdiga grejer som går att testa med.

Batteriet som svällt... är nog bara att rengöra och sätta i andra.
Kanske står i manualen om det ska vara tex AA eller LR6 osv. Fel batterityp håller kortare.
Dagens sändare har laddningsbara batterier. Förr mest NiMH, sen blev det Litium av olika varianter.
Men då ska sändaren klara av det också om du tänkt byta. Är inte samma spänningar.

Kalibrering finns det nog inte.
Såvida det inte finns nåt sätt att ställa in max och min-utslag för gas och styrning, se manualen.
Det ska vara bara att starta sändaren, anslut acken i bilen.
Ställ in trim för styrningen om bilen inte går rakt.
Kör för brinnkära livet!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group