Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:19

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 13:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Tog en del bilder från Pokerrun och skall precis gå igenom allt jag fotade (ca 400 bilder). Tog bilder då båtarna låg i hamnen före starten samt en del på söndagen. Då ca 20-25 båtar kom över från sverige på söndagen var jag vid oljehamnen och tog med teleobjektiv. Var inte så roligt ljus ute då så de är rätt gråa o trista.

I måndags tog jag bilder på starten från fiskehamnen med samma objektiv och fick en del bra bilder! Skyndade till jörsöbron där jag fick en del fina också. Tror jag har lyckats fånga alla deltagande båtar på bild! Ska leta upp de bilder jag tycker är bäst o lägga dem i forumet. Vill någon ha raw filerna eller jpg filerna jag tog på slutet (fasen måste ha större minneskort, 1 gig räcker ingen vart) så är det bara att skriva i tråden. Är det bild på någon speciell båt någon vill ha så hojta till så ska jag kika. Lägger in lite bilder vart efter jag gått igenom materialet.

Såg att micke var på järsöbron också! Du kan väl lägga ut bilderna någonstans?

Lägger upp en bild här nu. blir 800 pixlar bred. Komprimerar den så det blir säkert lite brus i den. Vill ni ha orginalet på 3456x2304 pixlar hojta till.
Edit: Side-by-side med orginalet är den där mycke mattare i färgerna. Orginalet har mycke klarare färger!

Image

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 13:50 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Nice shot! Skulle verkligen vara kul att se fler bilder. Var ut med båt på tisdag eftermiddag till Kobba Klintar och det var flera som verkligen satsade i vågorna!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 13:54 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-TantGron+26 Jul 2005, 13:50 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 26 Jul 2005, 13:50 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Nice shot! Skulle verkligen vara kul att se fler bilder. Var ut med båt på tisdag eftermiddag till Kobba Klintar och det var flera som verkligen satsade i vågorna! [/quote]
Ja det där kortet hade jag tur med. Har inte beskurit det alls eller något. Synd att jpg ska sabba alla färger bara! Det kommer fler bilder bara jag sku sluta jobba =)

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 14:03 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag tycker att det ser MER än ok ut, det är ju trots allt objektet i rutan och beskärningen som gör bilden! Det är få kameror som har så mycket lagringsutrymme att de klarar av att spara i RAW-formatet, om du inte vill ha en lagtop med under armen hela tiden då förstås.

Jobbar du med bilder, eller är du en entusiastisk hobbyfotare? Hur som så är det en riktigt bra bild; rörelse och interaktion. En klar 10:a! :)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 14:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-TantGron+26 Jul 2005, 14:03 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 26 Jul 2005, 14:03 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Jag tycker att det ser MER än ok ut, det är ju trots allt objektet i rutan och beskärningen som gör bilden! Det är få kameror som har så mycket lagringsutrymme att de klarar av att spara i RAW-formatet, om du inte vill ha en lagtop med under armen hela tiden då förstås.

Jobbar du med bilder, eller är du en entusiastisk hobbyfotare? Hur som så är det en riktigt bra bild; rörelse och interaktion. En klar 10:a! :) [/quote]
Tack för omdömet! :)

Jag är bara hobbyfotograf :) Får plats med 110 RAW ungefär på kortet. 230 jpg på högsta kvalisort.

Denna bild tog jag faktiskt i JPG läge. Hade vart kul att få den i RAW.

Här är en länk till orginalet: <a href='http://www.fotodagboken.nu/blogphotos/edvard/blog/IMG_1640.JPG' target='_blank'>Orginalbild</a>

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 15:12 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Kan bara instämma! Riktigt bra bild!

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 15:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Efter att ha titta lite närmare på den stora bilden så kan jag bara säga att han som styr gör en riktig "Hitler"... :P

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 15:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag fotade lite från ÅSS, Västra hamnen, Järsöbron och var en vända till
Lemströms kanal (lite för tidigt dock). Fick några bra bilder och filmsnuttar
(som jag tänkte lägga ihop till en liten kortfilm). Har inget galleri att lägga
upp bilderna i så de få ligga här hemma i säkert förvar tills dess. :)

En bekant var o DV-filmade på Kobbaklintar också. Kanske kan få ihop det till
en film man kan lägga ut här.

Jag får bara rum med 39 RAW-bilder på mitt 512. Dock är de i 4096x...
Edvard... det går väl att uppgradera mjukvaran i din kamera så du får lite
"nyare" JPG-compressor i den? Det brukar gå på de flesta idag.

Men ett smakprov iaf... på en smått lustig "PowerBoat" som jag ansåg va lite
fräck när den pinnade under bron i rätt hög fart jämfört med de andra :)

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 16:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-MickeM+26 Jul 2005, 15:50 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 26 Jul 2005, 15:50 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Jag fotade lite från ÅSS, Västra hamnen, Järsöbron och var en vända till
Lemströms kanal (lite för tidigt dock). Fick några bra bilder och filmsnuttar
(som jag tänkte lägga ihop till en liten kortfilm). Har inget galleri att lägga
upp bilderna i så de få ligga här hemma i säkert förvar tills dess. :)

En bekant var o DV-filmade på Kobbaklintar också. Kanske kan få ihop det till
en film man kan lägga ut här.

Jag får bara rum med 39 RAW-bilder på mitt 512. Dock är de i 4096x...
Edvard... det går väl att uppgradera mjukvaran i din kamera så du får lite
"nyare" JPG-compressor i den? Det brukar gå på de flesta idag.

Men ett smakprov iaf... på en smått lustig "PowerBoat" som jag ansåg va lite
fräck när den pinnade under bron i rätt hög fart jämfört med de andra :)
[/quote]
Det är inte kamerans JPG compr. det är fel på utan photoshops save for web komprimeringsalgoritm :) Det är inte konstigt att man tappar information fall man sparar ner en bild till 200 kb.

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 16:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-BlaaBMW+26 Jul 2005, 15:19 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 26 Jul 2005, 15:19 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Efter att ha titta lite närmare på den stora bilden så kan jag bara säga att han som styr gör en riktig "Hitler"... :P [/quote]
Japp har också noterat det. Lite synd faktiskt. Jaja inte mkt att göra åt.. fram med klonstämpel o retuschera annars bara.

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 16:41 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Här en bild på en trevlig Masmar 47 och helikoptern som filmade. Masmaren kan jag personligen intyga att det är bra klös i :) Åkte den från Sandhamn till ÅSS på under 1h 45 min i march fart. (37,5 knop). Bilden var lite tråkig i färgerna. Skulle dock gå att fixa i PS fall man orkade.

Image

Denna bild är inte särskilt bra på något sätt men det är ju en åländsk båt så den kan ju va med iaf.

Image

Här är samma scarab som var på framsidan av Nyan. Ålänning med på den också.

Image

Här är en okänd båt.

Image

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Jul 2005, 15:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-edvard+26 Jul 2005, 16:23 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 26 Jul 2005, 16:23 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-MickeM+26 Jul 2005, 15:50 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 26 Jul 2005, 15:50 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
Jag får bara rum med 39 RAW-bilder på mitt 512. Dock är de i 4096x...
Edvard... det går väl att uppgradera mjukvaran i din kamera så du får lite
"nyare" JPG-compressor i den? Det brukar gå på de flesta idag.
[/quote]
Det är inte kamerans JPG compr. det är fel på utan photoshops save for web komprimeringsalgoritm :) Det är inte konstigt att man tappar information fall man sparar ner en bild till 200 kb.[/quote]
Jag menade att du struntar i RAW och istället låter dom sparas som JPG
(uppdaterar vid tillfälle) i kameran så får du ju rum med fler bilder om
du nu inte prompt måste använda RAW. :) Whatever! Bra taget oavsett.

Nu behöver vi nog få igång ett galleri snart... för hela motorportalen.
Massa GB, bra bandbredd (ADSL2 får bäl duga till en början), placerad på
Åland helst så underlättar det med service, kontakt och möjlighet att lämna
över större mängder filmer o bilder utan att behöva ladda upp osv...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Jul 2005, 22:22 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Wed 27 Jul 2005, 22:16
Posts: 3
Kul med alla bilder som börjar "ploppa" upp. Jag har gjort hemsidan för Pokerrun Åland, och nu börjar efterfesten :)

Ni som har bilder och vill att vi publicerar dessa på <a href='http://www.pokerrunsaland.com/' target='_blank'>Pokerrun Åland</a> - hör av er till mig. Jag lägger upp bilderna med angivna fotografer eller nicknames.

//Jerker

info@fjs.nu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jul 2005, 08:44 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-MickeM+27 Jul 2005, 15:48 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 27 Jul 2005, 15:48 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-edvard+26 Jul 2005, 16:23 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 26 Jul 2005, 16:23 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-MickeM+26 Jul 2005, 15:50 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 26 Jul 2005, 15:50 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
Jag får bara rum med 39 RAW-bilder på mitt 512. Dock är de i 4096x...
Edvard... det går väl att uppgradera mjukvaran i din kamera så du får lite
"nyare" JPG-compressor i den? Det brukar gå på de flesta idag.
[/quote]
Det är inte kamerans JPG compr. det är fel på utan photoshops save for web komprimeringsalgoritm :) Det är inte konstigt att man tappar information fall man sparar ner en bild till 200 kb.[/quote]
Jag menade att du struntar i RAW och istället låter dom sparas som JPG
(uppdaterar vid tillfälle) i kameran så får du ju rum med fler bilder om
du nu inte prompt måste använda RAW. :) Whatever! Bra taget oavsett.

Nu behöver vi nog få igång ett galleri snart... för hela motorportalen.
Massa GB, bra bandbredd (ADSL2 får bäl duga till en början), placerad på
Åland helst så underlättar det med service, kontakt och möjlighet att lämna
över större mängder filmer o bilder utan att behöva ladda upp osv... [/quote]
Iofs kanske denna diskussion kunde hållas i annat forum men iaf. RAW är smidigt att ta i fall man efteråt vill ändra ngt före man öppnar den i PS. Med RAW 3.01 o CS2 kan du göra mkt roligt iaf. (med andra ord kan man rädda ett dåligt taget kort lite bättre :) )

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jul 2005, 08:45 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-Jerker+27 Jul 2005, 22:22 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jerker @ 27 Jul 2005, 22:22 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Kul med alla bilder som börjar "ploppa" upp. Jag har gjort hemsidan för Pokerrun Åland, och nu börjar efterfesten :)

Ni som har bilder och vill att vi publicerar dessa på <a href='http://www.pokerrunsaland.com/' target='_blank'>Pokerrun Åland</a> - hör av er till mig. Jag lägger upp bilderna med angivna fotografer eller nicknames.

//Jerker

info@fjs.nu [/quote]
Vad vill du ha bilderna i för upplösning? format?

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jul 2005, 13:12 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Wed 27 Jul 2005, 22:16
Posts: 3
<!--QuoteBegin-edvard+28 Jul 2005, 08:45 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 28 Jul 2005, 08:45 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Jerker+27 Jul 2005, 22:22 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jerker @ 27 Jul 2005, 22:22 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Kul med alla bilder som börjar "ploppa" upp. Jag har gjort hemsidan för Pokerrun Åland, och nu börjar efterfesten :)

Ni som har bilder och vill att vi publicerar dessa på <a href='http://www.pokerrunsaland.com/' target='_blank'>Pokerrun Åland</a> - hör av er till mig. Jag lägger upp bilderna med angivna fotografer eller nicknames.

//Jerker

info@fjs.nu [/quote]
Vad vill du ha bilderna i för upplösning? format? [/quote]
Jag vill ha dem i .jpg. Jag kommer att komprimera bilderna så att även de med lägre hastigheter kan ta del av det roliga. En variant jag ibland gör är att jag packar bilder okomprimerade så att man kan ladda hem "bildpaket" till sin egen burk, för att sen kolla på bilderna lokalt!

Frågan är hur man enklast överför bilderna till mig? Jag sitter uppe i Dalarna i Sverige. En variant är att jag lägger upp en tillfällig FTP-server och att vi har kontakt via t.ex. MSN.

För vidare kontakt angående bilder maila mig gärna direkt på info@fjs.nu

//Jerker


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jul 2005, 13:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
<!--QuoteBegin-Jerker+28 Jul 2005, 13:12 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jerker @ 28 Jul 2005, 13:12 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-edvard+28 Jul 2005, 08:45 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 28 Jul 2005, 08:45 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Jerker+27 Jul 2005, 22:22 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jerker @ 27 Jul 2005, 22:22 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Kul med alla bilder som börjar "ploppa" upp. Jag har gjort hemsidan för Pokerrun Åland, och nu börjar efterfesten :)

Ni som har bilder och vill att vi publicerar dessa på <a href='http://www.pokerrunsaland.com/' target='_blank'>Pokerrun Åland</a> - hör av er till mig. Jag lägger upp bilderna med angivna fotografer eller nicknames.

//Jerker

info@fjs.nu [/quote]
Vad vill du ha bilderna i för upplösning? format? [/quote]
Jag vill ha dem i .jpg. Jag kommer att komprimera bilderna så att även de med lägre hastigheter kan ta del av det roliga. En variant jag ibland gör är att jag packar bilder okomprimerade så att man kan ladda hem "bildpaket" till sin egen burk, för att sen kolla på bilderna lokalt!

Frågan är hur man enklast överför bilderna till mig? Jag sitter uppe i Dalarna i Sverige. En variant är att jag lägger upp en tillfällig FTP-server och att vi har kontakt via t.ex. MSN.

För vidare kontakt angående bilder maila mig gärna direkt på info@fjs.nu

//Jerker [/quote]
Hej! Lägg upp en ftp server så kan jag ladda upp bilderna där. du kan maila eller PMa mig kontouppgifter.

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jul 2005, 13:58 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Wed 27 Jul 2005, 22:16
Posts: 3
<!--QuoteBegin-edvard+28 Jul 2005, 13:32 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 28 Jul 2005, 13:32 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> [QUOTE=edvard,28 Jul
Hej! Lägg upp en ftp server så kan jag ladda upp bilderna där. du kan maila eller PMa mig kontouppgifter.[/QUOTE] [/quote]
Fixat! jag har mailat dig!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jul 2005, 21:04 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Thu 28 Jul 2005, 19:40
Posts: 7
Location: Stockholm
Hej,

Kul att vara här! Hittade länken hit på www.pokerrunsaland.com

Det var min båt som var paceboat för den korta banan till Rödhamn. (Benko körde)
Det var även jag som efter bästa förmåga försökte arrangera den gemensamma åkningen från Stockholm till Mariehamn i söndags.

Så jäkla kul som vi hade de här dagarna trodde jag inte att det gick att ha med kläderna på!!! :) :) :)

Vill åter igen passa på att tacka Lennart Lönnberg, Olof Renström och alla funktionärer för ett fantastiskt evenemang. :clap:
Jag vet att jag talar för ALLA som kom från Sverige!

Är det någon som har något emot att jag använder några av dom fina bilderna ni lagt upp här till min websida <a href='http://www.northoffshore.com' target='_blank'>www.northoffshore.com</a>?


Mvh

Jonas

Stockholm

_________________
www.northoffshore.com


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jul 2005, 21:38 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Thu 28 Jul 2005, 21:31
Posts: 1
Tjena Åland,

är det någon som har Tobbes (röda 260 Stinger) mail-adress??

tack som fan för ett otroligt skoj arrangemang!!! Måste man verkligen vänta ett helt år innan det är dags igen..... :(


Mange

Stockholm Hercigovina


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group