[quote="MickeM"][quote="Opel_For_Life"]Intresserad! var kartläsare för några år sedan, skulle gärna börja igen.. Det e ju kul med Bil-O! Körde bara på nybörjarnivå sist men man skulle ju gärna vilja köra upp sig till de högre klasserna..[/quote]
För den oinsatte, kan du kort förklara hur en dag ser ut när det är bilorientering?
Vad som är svårigheterna, bilen, extra-utrustning och vad som är det roliga?[/quote]
Har bara kört de mindre lokala tävlingarna.. Men man samlas på kvällen till ett litet förarmöte, får en startlista, sen när det börjar bli dags så ställer alla upp sig i rätt ordning vid första kontrollen. När man är vid kontrollen får man kartor, körorder samt "kontrollblad" (eller vad man kallar det) där man fyller i bokstäverna från kontrollerna, detta får man 30s. innan start. Sen är det bara och köra, leta kontroller som är gömda vid dikeskanter och liknande. Oftast är det på kvällstid man kör så extraljus är ett "lysande" tillbehör (hehe), kartläsaren kan ha mycket hjälp av en läslampa, sökarljus samt en kompassros för att lättare tyda kartan.
Det roliga med det hela att det är att man aldrig vet på vilka vägar man hamnar samt att dom platser där kontroller är utsatta på körordern inte alltid har en kontroll, vilket gör att man är alltid lika osäker om man har alla kontroller eller ej till pappers.
Den som vill kan väl kika lite på egen hand för bättre info än vad jag kan ge:
http://www.sbf.se/sportgrenar/bilorientering/