Ett tips är iaf att försöka så långt de går att slippa skarva/förlänga kablar i en båt då de korroderar/ärjar mycket snabbare = glappkontakt och var noga med att välja enhetliga kablar (svart för minus och röd för plus osv). Jag redde upp elsystemet i min fars gamla snipa där de hade tagits vad som fanns tillgängligt i kabelväg då elsystemet gjordes.
Här är en snabb guide hur jag själv sku göra ungefär:
Shoppinglista på högt (biltema är ett exempel):
*Allt nödvändigt kablage som kan tänkas behövas
(Grövre till batteri o huvudströmbrytaren samt klenare till resten)
*Kabelskor av olika slag och en bra kabeltång
*Batteri frånskiljare/huvudströmbrytare:
(
http://biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombryt ... are-25876/)
*Brytar panel med inbyggd säkrings hållare typ denna som grund:
(
http://biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombryt ... ar-258815/)
Installation:
Minus kabeln från snurran kopplas direkt till minus på batteriet.
Pluskabeln från snurran till den "plus pol" på huvudbrytaren som blir aktiv när brytaren är på (brukar finnas bekrivning med om man köper bra grejer)
Vidare en Plus kabel mellan batteriet och huvudbrytarens plus pol (den pol som hela tiden ska ha strömmatning)
(Kabel grovlek 25mm3 -35mm3)
Sen behöver du dra matning till strömbrytarpanelen (förslagsvis 4 - 6mm3)
En svart från minus polen på batteriet till minus plinten/minussidan på brytarpanelen
En röd plus från aktiva sidan på huvudbrytaren till plus plinten/plussidan på brytarpanelen
Från brytarpanelen kopplar du in belysning, mätare osv som du vill ha dem, tex belysning inne i båt på första knappen, lanternor på
andra knappen osv osv... (Kabel grovlek 2,5 - 4mm3)
Ett tips är att använda en grövre kabel till mätare 1 om du vill ha flera mätare på samma slinga (se bifogad paint ritning
)
Som nämnt gjorde jag en hastig (ej vacker) ritning i paint som kanske kan hjälpa dig.
Tänk på att tex varvräknaren ska ha en givar signal från snurran, tank mätaren från tank givaren. Mitt "elchema" visar endast
hur du får strömmatningen till dem så att tex belysningen i instrumenten fungerar.
Hoppas detta gav något iaf.
Har du ingen polare annars som är duktig på el som kan hjälpa dig om du känner dig osäker på hur du ska göra ?
(om nån ser något som e galet skriv, de e lätt o missa saker vid snabbskisser)
mvh rObba