Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 14:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 103 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 18:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Saxat från annan tråd..
Bernt wrote:
MickeM wrote:
Menar nån på allvar att man inte kan använda ett markområde för att det växer en växt där? Hur i jösse namn har det funkat på ALLA andra markområden där det tex byggs hus och vägar samt att skogar jämnats för att lägga åkrar? Förklara det för mig.

Det är exakt samma som att utrota ett fridlyst djur art, Micke det förstår du eller :lol: :lol:

Nu handlar det ju om att dessa områden uppmärksammas ännu mer än när område röjs för vägar, hus eller åkrar.
Skulle någon kollat din tomt där du har huset före det byggdes, så kanske det aldrig skulle ha fått byggas där, för att där fanns en fridlyst växt.
Har dom verkligen koll på varenda blomma överallt? Fridlyst växt = den trivs inte/klarar sig inte. Starkast växt vinner.
Hur kan dom veta var alla växter är, om dom hittar nya varje år?
Börjar bli lite löjligt om människan skall stoppas för att en handfull personer vill en växt väl.
Skall det bli så känsligt så kommer småningom nån grupp personer tokgranska varenda plats inför ett bygge för att jävlas på samma sätt.
Observera att det är mer än rätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 21:25 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Henkespappa wrote:
Nej, nu blir jag upprörd! Inte kan man lägga en motorbana vid ett rikkärr där det växer Ängstarr (Carex hostiana) och Ag (Cladium mariscus). Jag kommer inte köra någon av mina mopeder där (Ciao och Aerox), mitt samvete tillåter inte det! Nu är jag helt mot motorbanan på Skag! Efter Miljöministerns uttalande ökar motstånden ännu mer! Nu känns det riktigt kört!



Haha den va kul, de finns vell fler ställen som de växer "Cladium mariana" på

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Sun 05 Sep 2010, 23:43 
Offline
Besökare

Joined: Tue 29 Apr 2008, 15:23
Posts: 37
Bernt wrote:
Todi wrote:
Henkespappa wrote:
Nej, skall vi inte lägga ner den här skiten och satsa på att köra lite skrotbilar på insjön vid skagvägen vintertid (kommer inte ihåg vad sjön heter). Verkar vara kul och då kan vi ha mysiga stunder med varm choklad och en liten brasa vid strandkanten? Vad säjs, skall vi satsa på det istället? Har jag tur kan jag kanske hitta dubbade däck till någon av mina moppar:)


Nu tror jag tillochmed din "Sidekick" Bernt rynkar på näsan åt dig...


Håller med dig litet Todi, räddade sjön från utsläpp av bensin o olja i våras så mer tillsyn av is bilar i så fall.


Men du är inte emot ljudet eller hur alla människor skall ta sig dit?

_________________
Yamaha YZF 1000R Thunderace -97


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Mon 06 Sep 2010, 09:44 
Offline
Besökare

Joined: Thu 10 Jun 2010, 16:23
Posts: 31
Jag fick min Yamaha Aerox fixad i helgen. Nu gör den lätt 90 km/tim, så på bana kan jag nog köra jämnt med dig Snooke!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Mon 06 Sep 2010, 11:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
HenkesPappa, du får inte köra så fort med moped på allmänna vägar!
Däremot på avlysta områden som motorbanor! Förutsatt att du har originalljudämparen monterad.
Ännu ett argument baserat på fakta.

Nå, kommer du köpa aktie i Åland ring nu när du fick svar om blommorna? :twisted:

mvh
//AM

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Mon 06 Sep 2010, 11:32 
Offline
Besökare

Joined: Thu 10 Jun 2010, 16:23
Posts: 31
Moppen blev för snabb så jag kommer nog ställa tillbaka den något. Kör mest på cykelbana så den går onödigt fort (olagligt, jag vet)!

Jag kommer tyvärr inte köpa in mig i banan. Jag tycker fortfarande det är fel att lägga en motorbana i ett ostört naturområde. Även om banan kommer att dra till sig nya turister så tror jag att många skräms iväg, vilket innebär att det totalt sätt kommer leda till färra turister.
Stugägare på Skag kommer få problem med inriktningen på deras turistsatsning.

Jag är också skeptisk till driftsekonomin i banan

Tyvärr tror jag inte att vi får in tillräckligt med pengar för markköp. Miljötillstånd kommer att dra ut på tiden, överklaganden mm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Mon 06 Sep 2010, 14:59 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Henkespappa wrote:
Stugägare på Skag kommer få problem med inriktningen på deras turistsatsning.


Blir banan verklighet så är det nog flera än jag som skulle vilja vara stugägare i skag. Vilken guldgruva det skulle vara!!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Mon 06 Sep 2010, 15:49 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Jag också!
Egentligen borde man passa på nu när priset på mark och i Skag ligger på 70 cent/m2.... :roll:
För 7.000 m2 mark betalar man alltså 5.000 Euro.

//A

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Wed 08 Sep 2010, 15:11 
Offline
Besökare

Joined: Thu 10 Jun 2010, 16:23
Posts: 31
Underbart! Det här skrev Danne i december 2008. Tänk vad tiden går fort när man har kul! Snacka om utdraget projekt! Fortfarande är inte MKB:n klar, frågan är om den någonsin blir klar, eller om det tar minst 3 år!

"Inläggsrubrik: Julklapp till alla motorintresserade - MKB:n är klar! Postat: mån 22 dec 2008, 23:40
God Jul och Gott Nytt År!
önskar styrelsen för Åland Ring - Åland Motor Events Ab!"

Ha, ha! Om jag inte misstar mig så skulle ju Danne börja gräva några dagar senare, allt var så gott som klart! Snacka kan han iallafall Danne!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Wed 08 Sep 2010, 21:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Henkespappa wrote:
Ha, ha! Om jag inte misstar mig så skulle ju Danne börja gräva några dagar senare, allt var så gott som klart! Snacka kan han iallafall Danne!

Jag vet en annan som kan snacka jag. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Thu 09 Sep 2010, 12:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Nu jäklar blir Åland Ring mera miljövänlig. Inga långa transport sträckor att hämta grus från, när grannen skall öppna ett bergstäckt! Hmm undrar om dom kommer att få några problem med blommor dom också? Dax att Eckeröborna går man ur huset nu på jakt efter blåsippor innan hela byn blir en stor grop :lol: Gubbar o gummor bör införskaffa hjälm nu när det skall sprängas dagen lång, men dom njuter väl mera av de än en lätt susning av en bmw som kör på banan.

http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=56204

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Thu 09 Sep 2010, 13:58 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
Förvånar mig att dom ska få utplåna lite mark men inte Åland Ring! Nåja muums va det ska miljövänligt det ska bli med alla diesel grävare o lasbilar som ska knata förbi där OCH tänk va dom ska läcka olja från all hydralik osv :D I like it ;) Hoppas hoppas det bli motorbana nu också då!!!

Vad tycker hejjarklacken Bernt och Henkespappa om det här då ?

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Thu 09 Sep 2010, 21:59 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Henkespappa wrote:
Underbart! Det här skrev Danne i december 2008. Tänk vad tiden går fort när man har kul! Snacka om utdraget projekt! Fortfarande är inte MKB:n klar, frågan är om den någonsin blir klar, eller om det tar minst 3 år!!

Vad snackar du om? Den är visst klar och har vart det sen mån 22 dec 2008.

Dock är den inte godkänd ännu vad jag förstått, eller om det var miljötillståndet som inte va godkänt.
Kan nån mera insatt svara?

http://home.aland.net/danne/ar/mkb/mkb.htm

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 10 Sep 2010, 09:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
I grova drag;

Korrekt MKB'n är inlämnad.
Man begärde kompletterande handlingar, sådana har lämnats in utom lösningen för det numera "berömda" fallet där miljöministern satte tummen ned. Ungefär har det sagts att "man kan anta en viss påverkar av angränsande markområde". Jag är ingen expert på detta men personligen har jag svårt att se hur "några meter" asfalt skulle påverka hela vattenbalansen i angränsande område? Därför har vi tagit hjälp av just experter som tittat på detta. Så länge inte vatten rinner upp för berg kommer samma mängd vatten ned från området som idag. Man man lätt reglera mängden vatten från banområdet. Sista ordet är väl inte sagts i den frågan heller, Danne jobbar på detta.

Det är ingen hemlighet att vi sedan en tid tillbaka har som prioritet nr ett att köpa markområdet, resten får vänta. Ovanstående påverkar inget i sakfrågan som helhet. För det "enda" som händer, i absolut värsta scenario , är att man tvingas dra bansträckningen en aning högre upp bergsryggen dvs längre bort från angränsande område, om vi får miljötillstånd endast på de premisserna. Sämre ur flera perspektiv, banlayouten blir lite tråkigare (mindre kuperad), banan måste tajta till osv. Vi måste dessutom ha FIA med oss på tåget innan vi kan göra ändringar, banlayouten är ju godkänd av dem i nuvarande utförande.

"Problemet" är inte värre än så med andra ord.

//AM

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Nu har DU chansen att bli delägare i motorbana....
PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 19:55 
Offline
Besökare

Joined: Thu 10 Jun 2010, 16:23
Posts: 31
Bra Danne! Fortsätt så här, så är det snart 2015 innan du blir klar! Det kvarstår att pengar för marken är den lilla biten av kapitalbehovet. Lägg ner skiten! Motståndet finns kvar, så räkna med mycket överklaganden och förhalningar!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Nu har DU chansen att bli delägare i motorbana....
PostPosted: Thu 13 Jan 2011, 23:05 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Henkespappa wrote:
Bra Danne! Fortsätt så här, så är det snart 2015 innan du blir klar! Det kvarstår att pengar för marken är den lilla biten av kapitalbehovet. Lägg ner skiten! Motståndet finns kvar, så räkna med mycket överklaganden och förhalningar!



Moderatorer!

Det finns gnälltrådar låt inte liknande inputs som den jag citerar vara in en FAQ tråd, hänvisa istället författaren till Agenda 21 gruppen för här tillförs absolut inget positivt i varje fall.

Mvh
Micke B :wink:

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Nu har DU chansen att bli delägare i motorbana....
PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 09:58 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 26 Jul 2005, 10:49
Posts: 97
Location: Söderby Lemland Åland
Kör: volvo v40 T4
Henkespappa wrote:
Bra Danne! Fortsätt så här, så är det snart 2015 innan du blir klar! Det kvarstår att pengar för marken är den lilla biten av kapitalbehovet. Lägg ner skiten! Motståndet finns kvar, så räkna med mycket överklaganden och förhalningar!


Jämfört med många andra projekt har detta inte pågått särskilt länge, i fem år hittills från det att vi fick tillgång till markområdet. Vi som står bakom detta projekt är sega och dessutom förhållandevis unga så räkna med uthållighet även från bolaget/projektets sida. Vi respekterar de rättigheter som grannar och andra berörda har och är beredda på att de ska använda dem. Vi är också införstådda med att var och en får ha en subjektiv åsikt om detta. Alla behöver inte älska projektet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FAQ. Nu har DU chansen att bli delägare i motorbana....
PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 17:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Moderatorer!

Det finns gnälltrådar låt inte liknande inputs som den jag citerar vara in en FAQ tråd, hänvisa istället författaren till Agenda 21 gruppen för här tillförs absolut inget positivt i varje fall.

Mvh
Micke B :wink:


Hej Micke B!

Helt korrekt.
Vad ska vi göra med 'HenkesPappa' som bakom sin anonymitet spelar dum, förmodligen i ren frustration då han saknar både argument och insikt i projektet. Han väljer att fortsätta att obstruera likt en treåring på denna FAQ, trots först vädjan och sedan varning. HenkesPappa vet innerst inne att det han gör är fel. Han har fått en egen spamtråd, som t.o.m han själv verkar övergivit. Jag skulle kunna säga mycket mer men väljer att svara:

Ansvaret som moderator är mitt, vad som händer nu, jag väntar på svar i min tur innan jag tar beslut i frågan.
Återkommer.

(Meddelande till HenkesPappa, kontakta mig via PM, E-post eller mobil - du själv kanske har något förslag eller något du vill anföra till ditt försvar i den andra diskussionen?)

Mvh A.Mansén

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Sat 15 Jan 2011, 20:05 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
De fyra föregående kommentarer är flyttade från FAQ tråden som HenkesPappa regelbundet försöker sabotera.
Det är alltså inte frågan om någon censur utan bristande respekt för FAQ.

mvh Moderatorn.

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 13:09 
Offline
Besökare

Joined: Thu 10 Jun 2010, 16:23
Posts: 31
Ok, jag fattar! Jag drar mig tillbaka härifrån. Lika barn leka bäst brukar det heta. Jag skall inte skriva något mer här och hålla på att retas med er. Lycka till med banan!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 103 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group