Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:13

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 103 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 27 Aug 2010, 15:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Henkespappa wrote:
Halleluja! Det är härligt att föra diskussion med er i sekten! Tron kan försätta berg! Hoppas det räcker till för er, så ni får en bana nån gång! Lycka till!

Jag skall inte tråka ut er med mina inlägg något mer! Jag följer debatten på avstånd istället.
Jag kan förresten berätta att jag inte har kommit så långt i livet, jag kör fortfarande yamaha Aerox och Piaggio Ciao, men de kanske blir "mopperace" någon gång på banan.

/Henkespappa

Nej, inte lägga ner, det är bra med diskussion, men det är bättre om det finns lite grund i argumenten som man häver ur sig.
...orsaken att det inte finns det i ditt fall är nog för att du inte vet vad du snackar om och använder "panikargument".

Hur skulle det vara om du använde dig av argument du känner till helt enkelt?
Att du inte tycker platsen är lämplig för att du har/hyr stuga i närheten.
:eat:

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 27 Aug 2010, 17:33 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Henkespappa wrote:
Halleluja! Det är härligt att föra diskussion med er i sekten! Tron kan försätta berg! Hoppas det räcker till för er, så ni får en bana nån gång! Lycka till!

Jag skall inte tråka ut er med mina inlägg något mer! Jag följer debatten på avstånd istället.
Jag kan förresten berätta att jag inte har kommit så långt i livet, jag kör fortfarande yamaha Aerox och Piaggio Ciao, men de kanske blir "mopperace" någon gång på banan.

/Henkespappa


Då kan du ju inte säga så mkt. Du skiter ju i trasor än, få lite fjun där nere före du börjar gnälla

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 27 Aug 2010, 18:22 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
h0nd4 wrote:
Henkespappa wrote:
Halleluja! Det är härligt att föra diskussion med er i sekten! Tron kan försätta berg! Hoppas det räcker till för er, så ni får en bana nån gång! Lycka till!

Jag skall inte tråka ut er med mina inlägg något mer! Jag följer debatten på avstånd istället.
Jag kan förresten berätta att jag inte har kommit så långt i livet, jag kör fortfarande yamaha Aerox och Piaggio Ciao, men de kanske blir "mopperace" någon gång på banan.

/Henkespappa


Då kan du ju inte säga så mkt. Du skiter ju i trasor än, få lite fjun där nere före du börjar gnälla


Nu tycker jag att du får sluta med dina fula uttalande.Annars föreslår jag att du blir avstängd på en tid,det har folk blivit tidigare.
Litet vätt o etikett måste man ha när man uttalar sig har man fått lära sig, alla måste få tycka o tänka vad man vill.Skärpning.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 27 Aug 2010, 18:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
h0nd4 wrote:
Då kan du ju inte säga så mkt. Du skiter ju i trasor än, få lite fjun där nere före du börjar gnälla

Det gäller dig också. Vettiga argument i diskussionen,,, det där leder inte till motorbana. :!: :!:
:ot:

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 27 Aug 2010, 18:59 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Cambudgie wrote:
h0nd4 wrote:
Då kan du ju inte säga så mkt. Du skiter ju i trasor än, få lite fjun där nere före du börjar gnälla

Det gäller dig också. Vettiga argument i diskussionen,,, det där leder inte till motorbana. :!: :!:
:ot:


Har försökt hålla mig till sakliga ord här på denna tråd, men förstår dig när du får medhåll. Gör samma som Henkespappas tystnar så får ni lugn o ro med era tankar om motorbanan :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 27 Aug 2010, 20:09 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
det skulle vara väldigt intressant om ni eller någon annan motståndare till banan faktiskt skulle visa att de brinner för sin sak och visa/bevisa banans miljöpåverkan istället för att enbart komma med antaganden.

Vem som helst kan se en uppenbar utsläppskälla när det gäller motorsport, det går inte att komma ifrån. Men är den källan verkligen är så stor om man jämför med andra aktiviteter och lyxkonsumtion som vi unnar oss?
Vet inte hur det är iår, men vet att tidigare så reste t.ex. ifk Mariehamn med flyg till sina bortamatcher. Har någon räknat på vad det gav för utsläpp? Hur många fotbollsplaner har vi på åland? Hur ofta klipps dom? Hur mycket vatten tömmer vi ut på dom under torrperioder? Samma med golfbanorna, de klipps och vattnas dagligen, det ger också utsläpp. Hur mycket energi slukar badhusen, för att inte tala om en eventuell skidtunnel.
Folk är bekymrade över bullret. Har någon kontaktat någon som bor i närheten av en motorbana och frågat hur dom blir störda?

En motorbana behöver inte innebära en större miljöbelastning än andra aktiviteter vi unnar oss.

Gotland Ring som nämns tidigare så nyttjar banområdet till bl.a. vindkraft och har även skapat konstgjorda miljöer på banområdet där flora och fauna kan frodas. Med vindkraften kan man se många möjligheter till att driva banan ekologiskt. En möjlighet som få andra anläggningar på åland nyttjar.
Dagens motorsport har ofta stort miljöfokus. Man kör i större utsträckning på miljövänliga bränslen, det gäller även amatörerna.

Vad gäller logi och logistik så måste man väl ändå se det som ett drömscenario om ålands resurser inte räcker till! Och var i sverige åker man med buss till banan? Däremot så är det ju ett utmärkt förslag på tjänst som man skulle kunna tillhandahålla.

En sista fundering jag funder lite över är hur vi prioriterar när vi bygger alla våra anläggningar? Vi har nån spelare med i finska juniorlandslaget nu och då samt i damlandslaget, för det har vi 20(?) fotbollsplaner. Vi har haft någon elitspelare inom innebandy och har 5(minst?) fullstora allaktivitetshallar + alla mindre skolgymnastiksalar. Vi har förutsättningar för i princip alla idrotter man vill satsa på och utvecklas i, men inte för motorsporten. Där tar det stopp vid gocart och folkrace. Trots detta växer de fram talanger på vår lilla ö. Vi har haft (ni får rätta mig om klasserna är fel) europamästare i pro street bike, nordisk mästare i drift och flerfaldiga svenska mästare i div 402m klasser med både hoj och bil, senaste nu i år i klassen pro street.

Så skulle det inte vara motorsportens tur att få möjlighet att utvecklas, eller kan kanske landskapet sponsra våra talanger så de också kan få lika utvecklings- och träningsmöjligheter som övrig idrott?

mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 27 Aug 2010, 20:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skriver av mig lite...

Jag bor nära Rockoff (de år det är nära torget) och det är så få dagar i året det är livat där och i närheten, handlar om timmar per dag, så jag har inte ens tänkt gnälla på detta fast det är svårt få sömn på nätterna förän 0430 när folk tystnat med sitt skrikande och skramlande där de går fram. Det livar ju upp staden rejält vilket är riktigt skoj för Åland och speciellt Mariehamn. Rockoff lockar tusentals personer och när tex Lordi var på plats, var det inte 9.000 pers och kikade på det? Jag har inget minne av att någon klagade på att det var mer fullt på någon färja än någon annan juli-dag den veckan. Turister är väl det enda som kan få Åland att blomstra, gnälliga ålänningar lockar inte hit folk. Åland Ring lär ju knappast vara öppet på nätterna när folk ska sova.

Henkespappa och Bernt verkar tro att det skall bli 10.000 besök per helg (från utlandet som måste köras hit med bussar) på Åland Ring och så mycket har jag snappat upp att det inte är i närheten av verkligheten av vad som planerats. Det är väl högst ett par till en handfull stora tävlingar per år som skall klara av den mängden folk (då även inräknat ålänningar som kan köra egna bilar samt turister med den förmågan). Inte kommer besökarna parkera längs med vägarna och inne på era stugtomter heller (RockOff-besökare parkerar nedanför mitt sovrumsfönster), utan de kommer parkera på områdets välplanerade parkeringsplats (har ni sett ritningar och läst vad Åland Ring är?).

Jag har alltid sett Åland Ring som något så enkelt som en landsväg ute i skogen. Bullernivån kommer enligt vad jag förstått vara satt till max 95dB och det är exakt samma som det är på de åländska landsvägarna som går genom byar, Mariehamn, osv. Och till på det så skall det inte köras nattetid, vilket det görs på vägarna på Åland. Så ljudnivån lär ju inte vara något problem enligt mig. Några få gånger planeras det åskoväder, högljudda musikevenemang, nej fyrverkeri... nej jag menar större dragrace-tävlingar som tillfällligt ökar ljudnivån några gånger under dagen/kvällen. En kväll då ålänningar och turister stormar till solkusten Eckerö för att avnjuta det som intresserar dem mest, motorsport, kanske käka lite när man ändå är där, eller fara och simma, eller hyra en stuga över helgen, eller kika på nåt museum eller ta en promenad i naturen som det finns en hel del av överallt även utanför Eckerö om man gillar det.

Och vad gäller miljön så blir det en väg i naturen med väldigt lite trafik på. Det blir besökare som kommer med bil, buss osv. Precis som till alla andra evenemang på Åland (orka räkna upp allt som folk tar bilen till). Kanske är bättre om alla drar över till Sverige istället och skitar ner naturen där (skulle väl vara det enda positiva i att inte ha Åland Ring).

Håll gärna tråden fri från påhopp och dylikt, det ser inte bra ut.
Tycker det är bra att folk får säga vad de tycker, åsikter har väl alla.
Ålänningar må vara negativa och griniga på mycket,
men företagsamma och envisa är de så det står härliga till.
Och det är inte alltid de med viljor och kunskap lyssnar på negativitet, utan gör sin grej.
Finns mycket snack och ingen verkstad också, många som babblar men inte får till nåt.
Oftast skapar folk problem, speciellt när dessa inte ligger i deras intresse, annars är det otroligt okej.
Skall vi hata era intressen om ni hatar våra?
Eller skall vi respektera era om ni respekterar våra?

Det jag har full förståelse för är att om man köpt mark och byggt stuga/hus i närheten och VET att man kommer drabbas av detta negativt som tex att man skaffat stället för lugn o ro, nu om några år tidigast (om det går igenom som vissa inte vill) kommer få landsvägstrafik som granne, så visst, det är en omställning. Men om många många människor vill ha en motorbana och några få stugägare inte gillar det, då måste stugägarna kompenseras på något sätt. Jag hatar inte stugägarna vid den tänkta platsen, jag respekterar deras åsikter. Överlämnar detta åt Åland Ring-dragarna som satt sig in i detta under flera års tid. Tyvärr är inte 100% av alla 100% nöjda vad det än gäller tvärt nåt görs någonstans på Åland. Jag kan ju dra alla stugägare över samma kam och säga att de är störiga på somrarna bara för att några är det och vill ha bort dem... gör jag det? Näe.

Jag har inte sett så mycket motstånd heller, bara de som bor i närheten förstås.
Men var är resten av allt motstånd? Var är dom som inte vill ha banan vid sig
eller som inte vill ha banan i Eckerö, eller dem som kan komma med massa info
om varför en motorbana är dummare än en till fotbollsplan, en till golfbana eller
massa nya småföretags idéer tillsammans?

Ingenting är omöjligt, bara nån gör nåt.
Nu ska jag köpa Åland Ring-aktieR!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Sat 28 Aug 2010, 00:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Thomas Sandell i Alandia Racingteam gjorde en insändare i ämnet och bifogade en uträkning där man jmf långloppsracing (den sämsta tänkbara ur miljösynpunkt) med IFK fotboll. Siffrorna för normal "sprintrace" och dragracing är ännu bättre till fördel för motorsport.

Uträkningen finns på teamets hemsida http://www.racing.ax (scrolla ned till "koldioxiduträkning".)

Själva insändaren som var väldigt bra, saklig och full med fakta har jag tyvärr inte kvar men den publicerades i tidningarna vintern 2007. Sensmoralen var i.a.f den att resorna är problemet, åtgången av bränsle på själva race är försumbart. Det påvisade att det är inte så enkelt att dra riktiga slutsatser, baserat på tyckande....

Han fick ingen respons alls på artikeln kommer jag däremot ihåg.


mvh AM

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Sat 28 Aug 2010, 00:33 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Läste precis att världens snabbaste el-bil klarat +500 km/h.
http://feber.se/bil/art/186322/the_buck ... vrldens_s/

Man har också kört VM-serie för EL-motorcyklar i år !
(Började på Isle of Man i fjol)

Också något att tänka på när vi diskuterar "ljud", motorbanor och vilja att tävla kommer alltid att finnas men fordonen kommer inte att se och låta som de gör idag om säg 10 år.....

//A

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Tue 31 Aug 2010, 22:30 
Offline
Medlem

Joined: Mon 11 Jun 2007, 17:52
Posts: 58
Location: Gottby
Henkespappa wrote:
Jag vill liksom de flesta motorintresserade ha en egen bana på Åland, bla bla ..


Henkespappa wrote:
Precis, Åland består av öar och har inte plats för allt. En del saker passar bättre att placera i fastlandet i Sverige eller i Finland. Där finns det mycket större ytor och bättre lämpade platser för motorbana, t ex där det redan finns ljudstörningar eller vid stora motorvägar.



Alltså, hur ska du ha det, "Henkespappa"? Vill du eller vill du inte ha en bana på Åland?



PS, jag är i alla fall minst anonym av alla, så mina argument väger tyngst! ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Tue 31 Aug 2010, 22:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
William Ekström wrote:
PS, jag är i alla fall minst anonym av alla, så mina argument väger tyngst! ;)

Vi bara väntar på dina argument... ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 09:42 
Offline
Besökare

Joined: Thu 10 Jun 2010, 16:23
Posts: 31
Nej, nu blir jag upprörd! Inte kan man lägga en motorbana vid ett rikkärr där det växer Ängstarr (Carex hostiana) och Ag (Cladium mariscus). Jag kommer inte köra någon av mina mopeder där (Ciao och Aerox), mitt samvete tillåter inte det! Nu är jag helt mot motorbanan på Skag! Efter Miljöministerns uttalande ökar motstånden ännu mer! Nu känns det riktigt kört!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 09:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Måste säga att du förgyller min dag. Dina inlägg får mig att le av glädje med dina humoristiska inlägg. Att inte du blir politiker som har så starka samt uthålliga åsiktet! Välkommen tillbaka grabben.

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 09:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Måste säga att vi har en förståndig minister ett stort TACK för att du vågade, Kommer säkert en röst från Eckerö säkert två vid nästa val :lol: :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 10:27 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Det är tyvärr så att många som tidigare inte brydde sig eller ens hade en aning om ängsblommor nu plötsligt vurmar rysligt för dessa.
Ska man vara elak kan man hävda att det, i vissa fall, beror på att de råkar sammanfalla med andra intressen.

Om man nu verkligen har ett genuint intresse för blommor så kan man med fördel läsa MKB'n till en börjas med.

Ett stort problem idag med markområden är att de antingen görs om till åkermark eller skog.
De gamla klassiska ängsmarkerna är på väg bort i det moderna samhället, de "lönar" sig inte och ingen har råd.
Handen på hjärtat hur många sådana ser du förutom tullarnsäng idag?

Ironiskt nog har de åtgärder som nu gjorts på området gynnat de gamla ängsblommorna, de har kommit tillbaka vilket vi tycker är trevligt!
Vi har t.o.m planer på att gynna dem ännu längre genom att på området verka för att de kommer tillbaka i full kraft, allt enligt rekommendationer från tex Nåtö biologiska station som var inblandad i MKB'n.
Så här står det bl.a i deras omdöme; "...Arten torde ha gynnats av skogsröjningen då växtlokalen har blivit ljusare...."

Så om HenkesPappa och Bernt verkligen har ett genuint intresse för blommor så kan de med gott samvete stöda Åland Ring annars är syftet uppenbart ett annat.
Om marken säljs till andra är risken nämligen överhängande att området återigen blir skogsmark, eller kanske Ni har en plan för att "rädda" området och har råd att låta det ligga kvar som ett öppet landskap?


Mvh AM

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 10:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Henkespappa wrote:
Nej, nu blir jag upprörd! Inte kan man lägga en motorbana vid ett rikkärr där det växer Ängstarr (Carex hostiana) och Ag (Cladium mariscus). Jag kommer inte köra någon av mina mopeder där (Ciao och Aerox), mitt samvete tillåter inte det! Nu är jag helt mot motorbanan på Skag! Efter Miljöministerns uttalande ökar motstånden ännu mer! Nu känns det riktigt kört!

"Jag tyckte precis jag såg en vacker flora av Ängstarr vid din infart.
Nu är jag emot motorfordonstrafik i Eckerö.
;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 12:35 
Offline
Besökare

Joined: Thu 10 Jun 2010, 16:23
Posts: 31
Nej, skall vi inte lägga ner den här skiten och satsa på att köra lite skrotbilar på insjön vid skagvägen vintertid (kommer inte ihåg vad sjön heter). Verkar vara kul och då kan vi ha mysiga stunder med varm choklad och en liten brasa vid strandkanten? Vad säjs, skall vi satsa på det istället? Har jag tur kan jag kanske hitta dubbade däck till någon av mina moppar:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 12:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
HenkesPappa, Ska man ta någonting du skriver på allvar? :shock:

//AM

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 16:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Henkespappa wrote:
Nej, skall vi inte lägga ner den här skiten och satsa på att köra lite skrotbilar på insjön vid skagvägen vintertid (kommer inte ihåg vad sjön heter). Verkar vara kul och då kan vi ha mysiga stunder med varm choklad och en liten brasa vid strandkanten? Vad säjs, skall vi satsa på det istället? Har jag tur kan jag kanske hitta dubbade däck till någon av mina moppar:)


Nu tror jag tillochmed din "Sidekick" Bernt rynkar på näsan åt dig...

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Henkespappa's åsikter
PostPosted: Fri 03 Sep 2010, 16:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Todi wrote:
Henkespappa wrote:
Nej, skall vi inte lägga ner den här skiten och satsa på att köra lite skrotbilar på insjön vid skagvägen vintertid (kommer inte ihåg vad sjön heter). Verkar vara kul och då kan vi ha mysiga stunder med varm choklad och en liten brasa vid strandkanten? Vad säjs, skall vi satsa på det istället? Har jag tur kan jag kanske hitta dubbade däck till någon av mina moppar:)


Nu tror jag tillochmed din "Sidekick" Bernt rynkar på näsan åt dig...


Håller med dig litet Todi, räddade sjön från utsläpp av bensin o olja i våras så mer tillsyn av is bilar i så fall.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 103 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group