Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Är 500 euro dyrt?
PostPosted: Thu 20 May 2010, 16:31 
Offline
Medlem

Joined: Mon 11 Jun 2007, 17:52
Posts: 58
Location: Gottby
Nu planeras det visserligen en ändring till 250 euro enligt FAQen, men är verkligen 500 euro dyrt för en som har en hobbybil och som är intresserad av motorsport?

Jag menar 500 euro, det får man ju knappt en uppsättning däck för. De flesta aktiva bränner ju tusentals euro årligen på sina älsklingar, och här står vi med en once in a lifetime chans att få en egen motorbana och så gnäller man om 500 euro?

500 euro, det är typ en halv iPhone.

Eller 5 kvällar på arken.


Näh, kom igen nu!
8)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Är 500 euro dyrt?
PostPosted: Thu 20 May 2010, 19:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Nu tror jag inte att det är beloppet 500€ som skrämmer iväg presumtiva aktieägare i Åland Ring, utan att beloppet begärs in för ett stycke mark ute i Eckeröskogarna.

Hade det blivit så att marken arrenderats på 30 eller 50 år med aktier i bolaget som en del av betalningen hade det kännts bättre, jag hade personligen kunnat vara med och betala en aktie där jag vet att min "aktie" var asfalten in i chikanen till exempel men som nu köpa lite mark i Eckerö skogarna, det känns för mig alldeles för lång ifrån målet.

Det är på tiden att vi får en motorbana javisst, så jag hoppas att folk satsar men satsa rätt tror inte man kan rikta emission på emission heller. Låt LR köpa in marken och arrendera den av dem istället.

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Är 500 euro dyrt?
PostPosted: Wed 26 May 2010, 11:26 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Nu är jag som styrelsemedlem i Ålandring partisk, men vill ändå göra ett inlägg i debatten "arrende" vs "köp" av markområdet.
Man kan lätt fylla upp spaltmeter om för- och nackdelar men jag ska ändå försöka plocka ut kärnan i, mitt eget, resonemang.

Först och främst vill jag påpeka att den springande punkten är att bolaget lämnat in MKB och väntar som bäst på miljötillstånd, men marken säljs nu.

I denna emission räknar vi med att få in 750.000 Euro.
Mycket pengar men räcker ändå inte till både arrende och asfaltering av 3.2 km rundbana och 1.200 meter dragstrip, där tror jag vi är överens.
Alltså måste omfattningen av emissionen i så fall mer än fördubblas, flera gånger, vilket ökar insatsen. Bättre då att ta allt etappvis.

När arrendetider går mot sitt slut minskar tenderar också viljan att återinvestera i fasta anläggningar på området.
Bolaget vill därför köpa och markägaren kan tänka sig att sälja, bara det sker nu och till fastslaget pris.

Alla som idag köper aktier (med nuvarande upplägg) blir som "sämst" ägare till ett bolag med 700.000 m2 mark i Eckerö.
Förutsatt att emissionen lyckas men att miljötillståndet fallerar, av någon för oss nu okänd anledning (samma scenario som ovan).
Sedan är det även bättre för nästa fas, om allt går som tänkt, dvs att vi kan "paketera ihop" erbjudande bestående av 1. Genomförd MKB, 2. Miljötillstånd, 3. Detaljplanering, 4. Affärsplan 5. FIA godkänd banlayout samt inte minst 6. Markområde i egen regi.

Ej heller att glömma ca 2.000 (?) entusiastiska "V.I.P" hängande på låset!?
Allt är "färdigtuggat" för nästa investeringsfas som då kan genomföras snabbare.

VD och undertecknad var nyligen på ett miljöseminarium (motorbanor) arrangerat av Svenska Bilsportförbundet SBF och MC-förbundet SVEMO. Även där påtalade bland annat representant för Mantorp Motorbana att markköp är alltid (!) att föredra, om man har möjlighet, annars sitter man i famnen på markägarens "goda vilja" under hela perioden. Än mer när det är dags att förnya arrendekontraktet. Så vi är på rätt väg!

Klart styrelsen vänder på varje sten.
Även för mig är det annars tänkbar och intressant lösning att LR köper marken idag och sedan arrendera ut den åt bolaget.
Men sådana signaler har inte nått undertecknad.

Summan av allt ovan är ändå - hur vi än gör - att först måste vi först lösa markfrågan, här och nu!
Ingen mark, ingen fortsättning.

-------

Så till frågan 250e vs 500e?
Beslutet är taget 250 per aktie gäller!
Men det är intressant hypotetisk frågeställning!

För min egen del så skulle även jag vara glad om varje race "bara" kostade 500 euro.
Men tänk så mycket sprit jag sluppit dricka! ;o)

Utgår från att alla som tidigare var beredd att satsa minst 500 även gör det nu, men får nu fler aktier - och fortfarande en hel symbolisk meter av banan istället för halvmetern. Jag kommer själv givetvis att nu satsa +500...för jag har inte tid och ork att vänta 20 år på nästa chans.

Som kuriosa kan jag även nämna att en privatperson på svenska västkusten (Göteborg), +600 km bort, sett potentialen i detta.
Han väntar som bäst på att få köpa aktier! Han vill vara med!

mvh AM

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Är 500 euro dyrt?
PostPosted: Wed 26 May 2010, 23:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Jag tror att problemet, om det nu blir ett problem är att alldeles för få satsar tid, pengar, möda&besvär utan allt ska vara färdigt serverat på silverfat.

Nu har vi inte så många motorforum på åland men det här med aktieemission borde ju vara det absolut mest intressanta på forumet egentligen men hur många inlägg i debatten?

Grindarna ska öppnas och då men FÖRST då är "entusiasterna" beredda på att eventuellt betala för sig, märkväl detta är nu bara vad jag tror men det är tendenser som finns i samhället överlag idag, blir det en talkoträff vad det än må gälla vem kommer?

Jag hoppas jag har fel för Åland skulle må bra av en motorbana och det är ett med säkerhet ett tungt projekt att ro iland då det känns som det är alldeles för få som är invigda och med i projektet..

Ett alternativ som diskuterats tidigare är ju Lemland,Vessingsboda vad var problemet där? är ett passligare får man väl söka efetr inga nära grannar gott om plats finns redan etablerade sporter som inte alla grannar gillar såsom skjutbana,gocart,rallycross där finns mycket ipediment och skogen är väl i stort averkad vilket borde innebära att m2 priserna skulle vara rimliga om de bjöds ut på ett tex 30 årigt arrende marken är rätt jämn och framför allt borde det vara viktigare att hamna på rätt ställe än som stora Eckeröhallen 30-40 km fel tycker jag.

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Är 500 euro dyrt?
PostPosted: Thu 27 May 2010, 21:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Som du säger mellan raderna, vi i styrelsen har redan satsat fem år av vår tid, möda och besvär så det enda övriga behöver göra är att satsa lite pengar...nog kommer Ni lindrigt undan ;o)

Intresset finns nog med den flesta är nog insatta i vad det handlar om, det har ju regelbundet avhandlats i tidningarna och runt kaffeborden. Jag har en tråd på sporthoj.com, den har läst 1.357 gångar hittills...

Det är sant att det endast varit fyra-fem personer som aktivt jobbat med projektet men då har vi också haft en dynamik och snabbhet som inte varit möjlig i grupper om 20 personer. Varken vi eller projektet har däremot varit hemliga utan finns presenterade på hemsidan och informationen har inte varit längre bort än en telefon eller E-post. Styrelsen är inte statisk utan kommer utökas och/eller ändras efter behov.

Vessingsboda har varit under luppen mer om detta kan du läsa i MKB. Fördelen med Eckerö listas även den i MKB'n. I korthet 700.000 m2 sammanhängande mark, icke vattentäkt, bra markmaterial på området, buller, goda kommunikationer, el, vatten, data, affärer, cafe i närheten osv. Riktigt bra förutsättningar med andra ord! Motorbana är inte jämförbar med Eckeröhallen då fotbollsarenor finns över hela Åland och konkurrens från otal arenor i och runt Sthlm. Närmaste motorbanor är 200 km från Sthlm... och fullbokade!

Ställ gärna fler frågor - eller kom som nu med synpunkter/åsikter - men kanske i den "andra" tråden så att denna inte blir för mycket OT då den handlar om "är 500 euro dyrt" - eller för aktien kanske t.o.m alldeles för lågt satt för den delen.

Med vänlig hälsning
A.Mansén

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Är 500 euro dyrt?
PostPosted: Thu 27 May 2010, 22:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag brukar ju pladdra på överallt i detta forum, så jag måst väl säga nåt här med.
För det första är jag förvånad över att inte fler skriver nåt, med tanke på hur mycket man hör av folk.
Skulle alla besserwissers och messerschmitters göra nåt istället för att prata, så skulle det hända otroligt mycket.

500€++
Det finns säkert ett gäng som betalar mer än 500€, säkert flera ggr om.
Hur många utöver företag gör det? Jag menar gör, inte kan. Här snackar
vi få personer. Oftast förstår dom inte själva varför alla inte klarar av
denna struntsumma. Betal 5.000€ då, inte är det märkvärdigare än det.
Det skulle ju räcka med 100 st såna pers så var det klart!

500€
Och det finns säkert de som klarar av just 500€. Men det är väldigt många
som inte kan göra det, skulle jag tro i alla fall. Hur många? Fler än de som
kan köpa fler aktier, men inte är det jättemånga för det. 1.000 st pers
måste hosta upp detta.

100€ (eller mer)
Skulle det vara 100€ per aktie så skulle folk få välja, 1x100, 2x100, 3x100
osv, eller till och med 5x100 eller mer. Valbart, många fler kan fixa fram sitt
strå till stacken, i stort sätt kan alla bidra med nåt. Hur många procent
av befolkningen faller bort pga 500-gränsen? Och hur mycket pengar
handlar det om...

När euron kom vart allt så billigt mitt i allt... några hundralappar är ju ingenting.
Visst låter det lite för att ta del av ett sånt projekt, men skulle det varit på
"mark"-tiden så skulle nog i alla fall jag ryggat till lite när nån sade att billigaste
aktien kostar 3.000 mk. "för bara 12.000 mk så får du ju fyra aktier"

Tillika så vet jag att dom flesta här slösar bort avsevärt mycket mer pengar på
annat som säkert flera skulle kunna avstå ifrån för en gångs skull, för att köpa
en eller fler aktier för att det ska bli nån bana på Åland. Folk super, köper dumma
grejer, köper saker fast de inte hinner använda dem, osv. Jag kom på idag att
det är rätt dyrt med lokaltidningarna... nästan 400€ per år. Pengar som folk
betalar utan problem. Förvånas även av folk som köper o säljer grejer hela tiden
och går back på det, såna som egentligen inte har råd. Köp int nåt om du ändå
vet att du ska "ge bort" det billigt, det är dumt köp.

Vad var nackdelarna med att ha aktier på 100€ / st?
Vad har samtliga 4-5 pers i Åland Ring-styrelsen för medelmånadslön?
Vad är medelmånadslönen för alla motorintresserade på Åland?
Dom motorintresserade på Åland är många, men det är inte bara dom som ska
köpa marken, utan även de som tror på konceptet, dvs folk som satsar pengar
på sånt här. Är rätt många som sitter där med sin 100-lapp och funderar "köpa
mat o kläder, eller vill jag ha motorbana...". Rätt många har inte 10.000€ på
kontot hela tiden. Var finns pengarna?

Jag och många andra vet att det ligger i åländsk natur att tänka så här:
"Jag behöver inte köpa en aktie för 500€, är säkert flera andra som gör det"
Och så tänker folk om just dem också i sin tur. Resultat -> inget händer.

Köper ingen aktier, så vill ju ingen ha en bana. Så enkelt är det.
Men vill dom köpa aktier, men inte har råd med 500€ per aktie, så blir det heller ingen bana?
Vill vi ha bana, ge oss chansen till det nu när vi för en gångs skull "kan"?

Tex...
10 x 5000€ = 50.000€
20 x 2000€ = 40.000€
30 x 1000€ = 30.000€
50 x 500€ = 25.000€
= 145.000€ (dvs 110 pers om betalar 500€ eller mycket mer)

Och så dom som inte har råd med 500€:
80 x 400€ = 32.000€
150 x 300€ = 45.000€
250 x 200€ = 50.000€
600 x 100€ = 60.000€
= 187.000€ (1.080 pers som betalar 100-400€ per skaft)

Totalt bara 332.000€ iofs...

500.000€ är bara (?) 3.000.000 gamla mk... Säger bara en sak... företag eller LR?

Hur många kan7vill/har råd att ens tänkas betala för detta? Förutsett att det är 100€ per aktie.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Är 500 euro dyrt?
PostPosted: Thu 27 May 2010, 23:18 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Ok, input om 500€ e dyrt.....

Alternativ spjälka upp emissionen i mindre poster på 100-250€

Problemet är nog att det finns för få intresserade och en mass emission inte är trolig på kobben och därav det i mångas ögon "höga" priset.

Det kommer aldrig i världen 500st Ålänningar och betalar 250€ för en aktie i något som de inte får en j-vligt bra dividend på eller som innebär att de får ett frikort eller en smarrig supe m tillbehör. :wink:

Angående arbetsgruppen:

Jag förstår dilemmat med en större grupp, liktydigt med många viljor och långsammare beslutsfattning men tror fortfarande att det är på bredden man måste ta dessa beslut låt det ta de år de behöver men först då när man har en stor allians kan man nå framgång.

-micke :wink:

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Är 500 euro dyrt?
PostPosted: Thu 27 May 2010, 23:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
micberg wrote:
Jag förstår dilemmat med en större grupp, liktydigt med många viljor och långsammare beslutsfattning men tror fortfarande att det är på bredden man måste ta dessa beslut låt det ta de år de behöver men först då när man har en stor allians kan man nå framgång.

Större grupp osv... det finns folk som vill bidra men väldigt gärna överlåter allt "fixande" åt de som kan.
Inte tror jag det är många som köper bara en aktie för 100€ och vill vara med och domdera.
Inte vet jag om det är så, en tanke bara.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Är 500 euro dyrt?
PostPosted: Fri 28 May 2010, 18:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 22 Jun 2004, 08:08
Posts: 292
Först vill jag fastslå att aktiens pris är 250 Euro och inget annat, summorna nedan är endast resonemang!
Priset på 250 e per aktie har ÅMK's styrelse, med Freddi Jensen i spetsen, kämpat för och fått igenom. Punkt slut!

Ingen kan idag på förhand säga vad som är rätt och fel, vi kan bara ha åsikter.
Men jag vill försvara tanken på den ursprungliga prisnivån 500 € och delge en del av resonemanget.

Problem nr 1. Byråkrati.
"100"-lapp var uppe på förslag, tro inget annat, men mot bakgrund att vi då riskerade få 7.500 aktieägare (!) som skulle administreras.
Risken var väl i ärlighetens namn inte så stor men bara att den fanns var tillräckligt avskräckande, minst sagt, för en redan idag hårt och gratis arbetande styrelse.
Betänk att varje aktieägare sedan har rätt att begära ut skriftlig information och ställa frågor vid bolagsstämma osv.
Bara det enorma medlemsregistret och hanteringen av emissionen skulle spätt på kostnaderna och gjort att de som i framtiden driftar bolaget riskerar att drunkna i pappersjobb och byråkrati istället för att sälja. Den krassa administrativa och ekonomiska verkligheten satte helt enkelt stopp för den prisnivån.

För att landa på "hanterbara" 1.000 nya ägare satte vi inledningsvis 1.500 aktier a 500 euro vilket kungjordes för flera månader sedan.
Denna har nu, sent omsider på begäran, splittrats till 3.000 st a 250 euro, men förhoppningsvis hamnar vi ändå på snarlikt antal aktieägare.
Några köper mindre, men andra fler. 250 vs 750 osv. Vår ambition är få ett ömsesidigt utbyte med de nya aktieägarna i framtiden!

Problem nr 2. Dividend.
FI's regelverk sätter effektivt stopp för bland annat dividend, denna typ av aktie betraktas som "allmännyttig" och riktad till "icke proffsplacerare" omges av strikt regelverk. Det enda vi i dagsläget kan göra är att erbjuda andra typer av skäliga förmåner, notera då att en aktieägare för 100 Euro har samma rättigheter som en som innehar aktier för 10.000 euro. I klartext, ingen har nytta av att gå in "gratis 100 gånger" vid ett och samma tillfälle. Eller erbjudas 26 koppar kaffe på bolagsstämman.
Det skulle helt enkelt blivit svårt att erbjuda skälig rabatt/förmåner, för en aktie "värd 100e".
Därför tyckte vi att priset per aktie redan på förhand skulle vara "maximerad till mångas smärtgräns" men ge märkbara fördelar!
Nu är jag så naiv att jag tror inte blivande aktieägare i första hand är ute efter "maximerad avkastning - eller gratismat", utan att det blir av - åtminstone har jag fått de signaler! En stor utmaning hos styrelsen just nu ligger i att få fram andra mervärden av att köpa fler än en aktie*. Förslag? (Utom 26 koppar kaffe)

Vi vill också aktivt motverka personer från valet "mat på bordet" eller aktier, vilket åtminstone för undertecknad känns som en "större risk" om aktien kostar 100 vs 500.
Har jag 100 € kvar i slutet på månaden borde jag köpa mat och kläder, har jag däremot 500 € kvar kan jag unna mig "livskvalitetshöjande" attribut till bilen/MC'n - eller en aktie! Resonerar man inte så, hamnar man lätt i "lyxfällan".


Ditt köp av aktie gör skillnaden!
Följer man resonemanget "alla ska ha råd" finns det å andra sidan flera uppenbara fördelar så det är inte ett problem!
Alla får verkligen chans att vara delaktiga vilket verkligen skapar en "folkaktie" utan primärt "vinstintresse".
Stort antal ägare visar på ett brett folkligt stöd, vilket blir en klar positiv signal till framtida investerare och makthavare, som följer projektet i bakgrunden med stort intresse! Kanske 250 euro trots allt är det optimala? Det vet vi först den sista Juni, när marken ska vara betald. Men oavsett är det nu eller aldrig.

Det är lätt att dra paralleller med "Smokey" som "utan en spänn på fickan" men med stort antal engagerade personer som med små medel alla drog åt samma håll och fick Anderstorp motorbana byggd.

*Notera för att få en hel symbolisk meter av banan måste man nu köpa två aktier (halv meter per aktie).
Personer/företag som köper mer än en aktie får namnge övriga "förmånstagare" på årsbasis.
Man får många kompisar och projektet kommer närmare nästa steg - miljötillstånd och asfalt! ;o)

Ett annat, rent hypotetiskt märk väl, exempel på förmån som inte kan värderas i pengar men skapar "win-win" är tillverkares intresse att träffa presumtiva kunder och väljer då riktad "VIP-inbjudan" för demo av deras nya produkt enbart för de som har aktier i bolaget osv.

mvh A.M

_________________
Road av racing? Roadracing!
Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv. Men ack så sköna.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group