Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:44

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Miljön
PostPosted: Sat 17 Nov 2007, 15:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Jag börjar bli mera nervös för varje dag som går att det inte skall bli nån motorbana på Åland. Jag syftar på alla tidningsartiklar om att jorden lever på lånad tid o att vi går imot en smärre katastrof. Det är väl inte bara jag som läser dessa tidn utan också dom så är i mot banan på Åland. Dom får ju bara mera vatten på sin kvarn med dessa artiklar. Nu är jag ju inte en sån som tror på allt vad tidn skriver. Tror inte heller att människan är helt 100% skyldig till vad som händer nu. Det skall du få läsa om i en skrivelse längre ner. Sen anser jag att det finns större bovar ute i världen som är mera miljöfarlig än en liten banan på Åland. Men som en taxikund sade till mig för en tid sen "varje lite droppe blir till en stor om dom är tillräckligt många" Så lugna mitt motorbehov nu Danne o börja komma ut med lite mera info hur det egentligen går eller om det står o stampar på samma ställe ännu.

Vad man än läser så får man se dessa rader:

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article1273651.ab
http://www.expressen.se/klimathotet/1.9 ... matrapport

Denna lilla text är skriven av en kompis. Tycker den pratar för sig själv!

När blev det trendigt att vara miljömedveten? Och jumalauta varför? Det är lika löjligt som förbannat upprörande att människan är så självgod att hon har mage att insinuera att hon kan förstöra planeten.

Det räcker inte längre med att människor står och hänger med banderoller i handen utanför en klädaffär i Karleby och anklagar affären för att vara i maskopi med minkfarmare (det hände i lördags, och, gud, min nyligen kalibrerade nördmätare slog i botten), eller att människor på kaffepausen jämrar sig över att det bara finns fyra exemplar kvar av den vitsvansade pungkrälaren i Larsmo.

Nej, nu ska vi ju också rädda planeten. Aijjaa! Vi har inte ens s***n lärt oss att ta hand om oss själva, och än mindre om varann. Det här är skuldfylld skitpropaganda som någon skymfligt rik kalsongrand kommit på under ett lavemangtalko på en internationell miljökonferens för att få bukt med det gnagande samvetet som insett att vi egentligen som ras inte uppfyller någon som helst funktion på planeten.

Vi bara är. Och dödar varandra och alla andra former av liv vi nu råkar komma åt.

Newsflash: Planeten har existerat i 4,5 miljarder år. Vi har inte hunnit med tung industriproduktion i mer än 200 år. Planeten har utstått våldsamma vulkanutbrott som förstört kontinenter och folkslag, skiftningar av tektonikplattor som förskjutit kontinenter, hundratusentals år av asteroid- och meteoritregn, ödeläggande floder, erosion, tsunamin, eoner långa istider vilka ödelagt planeten, och bränder som härjat över hela världsdelar.

I ljuset av detta är det intressant att notera att det rent logiskt går bamsefel någonstans i miljömedvetenheten när de Allsmäktiga Myndigheterna uppmanar medborgaren att cykla till jobbet medan samma Allsmäktiga Myndighet bygger bredare och ofta också helt nya vägar för den tunga trafik som ska till Outokumpu, Wisa Forest och AA-kliniken i södra Pedersöre.

Långt över 90 procent av alla former av liv som någonsin levt på denna planet är utdöda, och i dagens läge dör ungefär 20 djurarter ut per dag. Med lite tur står vi näst i tur.
Bäst att börja packa, för när Moder Jord väl bestämt sig för att människan är en evolutionär återvändsgränd blir vi inte långvariga här.

Är ni fortfarande förvirrade kan ni ju ringa upp de människor som byggde sina hem vid Kilaueavulkanens fot på Hawaii på 1990-talet och några månader senare upptäckte att de - jamen tänka sig - hade några kubik förhållandevis varm lava i sina vardagsrum.

Fråga dem om de upplevde att de var ett hot mot planeten just då. Men ni kan tvingas ringa runt en stund. De flesta av dem är döda.

The planet is fine. The people are fucked
Vår resa är förmodligen snart över, och de enda spår vi lämnar efter oss är lite styrox utanför Korv-Görans och några vandringsstavar av kolfiber och hybridplast i faunan.

Varför skulle det gå bättre för oss än för dinosaurierna? För att vi kan tillverka doftgranar? Please...

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Nov 2007, 16:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra skrivet, om det är rätt skrivet är en annan sak.

"En bakterie kan få människans kropp i obalans..."
"Ett vulkanutbrott kan få jordens klimat i obalans..."

Jordens miljö går upp och ner och har säkert gjort det i evigheter. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Dec 2007, 12:33 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Bakterie i ECKERÖ skogen är inte bra som du sa förkortar liv.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Dec 2007, 14:05 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Bernt wrote:
Bakterie i ECKERÖ skogen är inte bra som du sa förkortar liv.


Verkar som Bernt e lite negativ till det här med en motorbana, för att det skitar ner i miljön...

Utan att göra något som helst påhopp:

"Om det är ditt flygplan på bilden så hoppas jag att det är ett glidplan, för annars så skräpar det ju ner i miljön om det krävs fossila bränslen för att driva fram det" :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Dec 2007, 15:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Äntligen en som har fått upp ögonen hur stort mitt flyg är och skall sopa banan i vår som jag sopade bort bord o flyg i vårast så akta er i vår :lol:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group